handdator

Visa fullständig version : Naxos - Aten


l8
2006-05-27, 18:55
Om man tar färjan 09.45 från Naxos och ankommer Aten 15.15 hinner man då med ett flyg som går 18.00? Det kanske är dumt att chansa och istället åka dagen innan tillbaka till Aten. Om det nu är så var kan man bo över natten till ett rimligt pris? Det ska också vara smidigt att ta sig till flygplatsen dagen efter. Om det skulle vara så att vi stannar i Aten en natt då behöver vi kanske inte vara ute på flygplatsen förrän kanske kl 16.00 om planet går 18.00.

Detta är ju första gången som vi reser på "egen hand" vi har alltid åkt charter och som jag sagt tidigare i forumet så har jag både bokat charter och bokat av resan. Maken har i cirka 20 år velat åka "på egen hand" men jag är av naturen väldigt bekväm men nu ska det bli jätteroligt.

Lotta (enligt räknaren 2 sept men nu istället 30 aug)._B-anana _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana

Patrik S
2006-05-27, 19:01
Om man tar färjan 09.45 från Naxos och ankommer Aten 15.15 hinner man då med ett flyg som går 18.00?
Det skulle jag absolut inte rekommendera!
Färjorna kan mycket väl bli försenade och sen tar det en stund att åka ut till flygplatsen från Piraeus, så det är nog bäst att åka dit kvällen före.
Tänk också på att boka plats på färjorna under högsäsong - t.ex. på Blue Star. Vi gjorde misstaget ifjol att bli fast i Piraeus en jättekvalmig dag för att vi inte hade bokat båten till Naxos i förväg. Även båten tillbaka 10 dagar senare var fullbokad, så vi fick åka med ett annat färjebolag!

l8
2006-05-27, 19:07
Tänk också på att boka plats på färjorna under högsäsong - t.ex. på Blue Star.

Tror du att vi måste förboka biljetter med Blue Star som vi har tänkt att åka med 31 aug och då får det naturligtvis bli 8 sept tillbaka till Aten?

Lotta

Patrik S
2006-05-27, 19:10
Tänk också på att boka plats på färjorna under högsäsong - t.ex. på Blue Star.
Tror du att vi måste förboka biljetter med Blue Star som vi har tänkt att åka med 31 aug och då får det naturligtvis bli 8 sept tillbaka till Aten?
Lotta
Ja, det är ju då det är högsäsong och Grekland har nog inte tappat i popularitet i år, snarare tvärtom. Tidigare år har man inte behövt boka, men vi fick lära oss läxan i fjol...

l8
2006-05-27, 19:16
Tack för ditt svar Patrik, men är det verkligen högsäsong då, vecka vecka 35? De flesta rumsarna sänker ju sina priser då, men det är klart det är ju från 1 september det är billigare. Har du något förslag på övernattning i Aten?

Lotta

Patrik S
2006-05-27, 19:23
Tack för ditt svar Patrik, men är det verkligen högsäsong då, vecka vecka 35? De flesta rumsarna sänker ju sina priser då, men det är klart det är ju från 1 september det är billigare. Har du något förslag på övernattning i Aten?
Lotta
Åh, tänkte det var i början på augusti. Nej, det är säkert lite lugnare i början av september! Har tyvärr dåligt med tips på övernattningar i Aten, eftersom vi bodde i Piraeus (på Skandinaviska kyrkan)

Hellen
2006-05-27, 19:24
Vi åker också under högsäsong, i alla fall vad det gäller rumspriser, borde ju hänga ihop med antalet resenärer kan man tycka?! Juli månad.
Vi har aldrig förbokat våra resor mellan Paros/Naxos till Aten, ett år fanns det endast 1:a klass biljetter att tillgå. Visserligen köper vi retur resan någon eller några dagar före vi skall åka, räknas det som förbokning?
3vlig resa.

inkfish
2006-05-27, 20:11
l8 - människor är ju olika riskbenägna, men min personliga tumregel är att aldrig räkna med en färja samma dag som flyget hem. Vad som helst kan hända.

Marianne
2006-05-27, 20:31
Om man tar färjan 09.45 från Naxos och ankommer Aten 15.15 hinner man då med ett flyg som går 18.00?
Kommer färjan i hamn till tiden eller aningen försenad, är ni i land och får tag på vidarebefordran vid 16-snåret (i bästa fall!) och är sen tidigast på flygplatsen vid 17, letar efter incheckning osv. - NEJ, det skulle inte jag ha nerver till idag!
Jag skulle helt klart åka med färjan dagen innan, gå tvärs över gatan i Pireaus (följ strömmen!?) och åka metron in till staden (Syntagma-stationen t ex). Skulle kolla lite på kartor över Aten och sätta mig in i hur lätt det faktiskt är att åka in en kväll till Aten. Boka ett rum i Plaka, - tokiga Plaka på den här årstiden, men alldeles underbart i alla fall och speciellt på andra årstider! - (Adonis är ett förslag, men det finns många andra alternativ), upplev Aten från en POSITIV sida sista kvällen, gå upp tidigt nästa morgon och vandra genom Anafiotika eller runt om Akropolis-klippan till ingången till Akropolis - och låt dig hänföras av denna upplevelse!
Nästa dag skulle jag åka bussen till flygplatsen från Syntagma vid 15-tiden (senast). En stor upplevelse rikare!

l8
2006-05-27, 21:15
Tack snälla ni för alla era underbara svar. Jag är verklingen stärkt och min oro är helt borta (maken fnissar förtjust:) :) :) ). Det blir en resa från Naxos den 8 sept sedan ska vi UPPTÄCKA ATEN.

Tack igen
Lotat_B-anana _B-anana _B-anana

Jag menar ju Lotta naturligvis (hihihi)flabb_flab flabb_flab