handdator

Visa fullständig version : Öluffa med barn för första gången!


annica01
2005-04-11, 21:56
Hej!
Vi är en familj med barn i åldrarna 4&6 ¨år som ankommer till santorini i juli måndad för 2 veckors öluffning.
Vilka 2-3 öar skulle ni rekommendera oss & våra barn?
Räcker det kanske med 2 öar för att det inte skall bli för stressigt?
Vi behöver ju också vara på santorini vid hemresan någon /några dagar innan...
Något speciellt som man skall tänka på när man reser med barn?

Tacksam för alla erfarenheter...

//

Ia
2005-04-11, 22:53
Etter min mening bør dere i allefall legge in Naxos i reiseruten, gjerne 5-6 dager, og derfra tatt valget om enten to småklykadeøyer (evt.1). Eller 3-4 dager på Paros (Naoussa) og så tatt resten på Anti Paros.
Anti Paros er deiligt avslappende og barnevennlig, men kanskje litt vel mange Normenn;) , litt som å komme på Karl Johan når man går ut om kvelden.
Men ungene kan løpe å leke i gaten om kvelden hvis mor og far vil sitte litt lenger etter maten, det er ikke biler i "restaurant/shoppinggaten.
Strendene var etter min mening litt oppskrytt, men så hadde vi først vært på Naxos og Koufonissi......, som har strender det ikke er så lett å "matche" :rolleyes:

God planlegging (halve morroa)

Ia

Maria B.O.
2005-04-13, 08:35
Hej!
Vi är en familj med tre barn, 8, 6 och 1,5 år som också tänkt oss att båtluffa i juni. Vi har inte heller luffat med barnen tidigare (jag och min man har luffat innan vi fick barnen).

Vi har dock förkovrat oss i reseguider samt i kalimeras resebrev och forum. Det vi kommit fram till är att Naxos verkar vara en bra ö med tanke på barnfamiljer eftersom den har många fina barnvänliga stränder och är relativt lugn med tanke på nattliv. Det verkar också vara en av de billigare öarna med ett stort urval av rum/lägenheter.
Chora (Naxos stad) ska vara jättemysigt men lugnt. Agios Prokopios och Agia Anna är två (eller snarare en) lååånga sandstränder som sägs vara mycket fina med kristallklart vatten, vit sand osv... De ligger några kilometer från Chora.

En annan fördel med Naxos är nog också dess båtförbindelser med småkykladerna som ligger strax söder om ön. Där verkar Kouffosini vara en pärla (om än en rätt välbesökt sådan). Amorgos känns också lockande.

Ett tips är att gå in och läsa kalimeras resebrev. Du/ni kan också läsa i forumet under Naxos och Amorgos och få lite tips därifrån. Läs gärna under "Inför resan" där det står speciellt om barn...

Vi tänker, som du nog räknat ut vid det här laget, prova Naxos samt småkykladerna. Ska bli jättespännande att resa med ungarna och förhoppningsvis är Grekland just så barnvänligt som vi tror...

Lycka till med luffen/
Maria

annica01
2005-04-13, 19:40
Hej Maria!

tack för dina inlägg!
Tror du att Amorgos är bra med barn? Vad jag kan läsa mej till så är det en klippig ö med inte så många sandstränder.... Vad tror du?
// annica

Easy
2005-04-13, 21:09
Amorgos är kanske inte den bästa av öar när det gäller stränder även om Egiali Beach verkar OK, har dock aldrig varit där eftersom vi föredrar Katapola, ska dock kolla in Egiali lite bättre i år. Katapola har en badbåt som på några minuter tar dig ut till ett klippbad eller en sandstrand, sandstranden är OK om än lite liten, det går även att gå till stranden även om det är lite knixigt. Dock är det så att Amorgos ger mig och familjen ett lyckorus med sitt otroliga lugn och sköna stämning.
Katapola har begränsad biltrafik och ingen biltrafik alls på kvällen. Det känns tryggt och avslappnat och ungarna kan springa omkring och leka utan att man behöver vara orolig.
En kombination av Naxos och Amorgos är i mitt tycke det optimala, men det är som vanligt en smaksak, Naxos har allt och Amorgos har lugnet.


Hej Maria!

tack för dina inlägg!
Tror du att Amorgos är bra med barn? Vad jag kan läsa mej till så är det en klippig ö med inte så många sandstränder.... Vad tror du?
// annica

Alruts
2005-04-13, 21:32
Amorgos är kanske inte den bästa av öar när det gäller stränder även om Egiali Beach verkar OK

Vi var i Egiali i september/oktober 2003 med datteren vår, som da var fire måneder gammel. Sandstranda i Egiali er fin, men vi kom dit etter flere dager på Koufonisi, og lengtet helt klart tilbake dit. Noe som var spesielt sjenerende i Egiali på det tidspunktet var at det var veldig mange STORE vepser (getingar) der :eek: -- både på stranda og ellers. Riktig ekle var de. Vet ikke om det er et høstfenomen? Andre steder på Amorgos kan jeg ikke si noe om.

En annen øy som kan egne seg er Donousa. Bystranda på Donousa kan etter min mening nesten måle seg med de fine strendene på Koufonisi.

Maria B.O.
2005-04-13, 21:39
Hej igen!
Jo, du har nog rätt om att Amorgos nog inte är en speciellt barnvänlig ö. Det verkar vara mestadels klippor att bada ifrån. Jag har ju aldrig varit där, men det står så i reseguiderna.

Det står hursomhelst också ( i bl a Vagabond-Greklands öar och Aten) att det skall finnas en fin sandstrand i Egiali som ligger på norra Amorgos. Någonstans har jag också läst att detta ställe skulle vara barnvänligt eller åtminstone det mest barnvänliga stället på ön.

Skulle hur som helst vara fantastiskt att få snorkla vid någon klippvägg...Men det får kanske bli när barnen blivit större.
Hoppas att ni får en lyckad semester!
Maria

Sofia
2005-05-11, 22:20
Amorgos och Egiali är klockrent för barnfamiljer. Jag har varit där många gånger med barn i alla åldrar, de är i dag 14, 11 och 8, och har alla tre luffat sen spädbarnsstadiet.
Egiali har det nödvändigaste för barnfamiljer, en liten by med bra strand intill och flera bra restauranger (och numera även bankomat) så jag kan lova att ni inte blir besvikna om ni åker dit.
Sofia

Bea
2005-06-03, 13:24
Hej!
Vi luffade under september månad förra året med våra två barn, som då var 1 & 3, 5 år. Vi besökte många fina och barnvänliga öar och byar, som Koufonissi och Kini på Syros, men när vi kom till Faros på Sifnos så blev vi kvar där. Vi hade egentligen tänkt att börja där, men tur att vi avslutade resan där istället, annars hade det knappast blivit något luffande...

Faros är en ultimat by att besöka med barn. Där finns ingen trafik, där finns två små stränder mitt i byn, och ytterligare två på gångavstånd. Restauranger direkt på stranden, så att de vuxna kan äta i lugn och ro när barnen ätit klart och i stället leker i sanden. Bussar som går till öns övriga charmiga byar, för avbrott i semestervardagen... För oss var Sifnos bäst! Vi planerar nu att återvända hösten 2006, det tar ju ett tag att spara ihop till reskassan!

Hoppas ni får en bra luff!

Bea

Stina
2005-06-03, 15:51
Hej!
Vi luffade under september månad förra året med våra två barn, som då var 1 & 3, 5 år. Vi besökte många fina och barnvänliga öar och byar, som Koufonissi och Kini på Syros, men när vi kom till Faros på Sifnos så blev vi kvar där. Vi hade egentligen tänkt att börja där, men tur att vi avslutade resan där istället, annars hade det knappast blivit något luffande...

Faros är en ultimat by att besöka med barn. Där finns ingen trafik, där finns två små stränder mitt i byn, och ytterligare två på gångavstånd. Restauranger direkt på stranden, så att de vuxna kan äta i lugn och ro när barnen ätit klart och i stället leker i sanden. Bussar som går till öns övriga charmiga byar, för avbrott i semestervardagen... För oss var Sifnos bäst! Vi planerar nu att återvända hösten 2006, det tar ju ett tag att spara ihop till reskassan!

Hoppas ni får en bra luff!

Bea

SIFN:)S ÄR DEN BÄSTA ÖN!!! ;)

Mvh. Stina

KaJo
2005-06-19, 20:03
Vi har båtfuffat två år i rad och 1:a året var vår minsta pojke 6 år. Vår favoritö blev Amorgos och Egiali. Ett perfekt ställe med barn, fin strand, mysig by och flera fina utflyktsmöjligheter. Våra barn är visserligen vana att gå mycket, men ett besök på klostret utanför Agia Anna rekommenderas. Många trappsteg upp till klostret men det är värt all möda. Kvinnor måste dock ha minst en knälång kjol för att komma in och män (pojkar) måste bära långbyxor.

Andra året besökte vi bl.a. Koufinissi som våra barn blev mycket förtjusta i. Det är en bit att gå till stränderna men det går även badbåtar. Stränderna är mycket fina med kristallklart vatten.

Jag skulle välja Amorgos som en av öarna!

/Karin