handdator

Visa fullständig version : Se Samos, mm


Smultron
2006-05-27, 10:13
Tonårssonen och jag ska i juni tillbringa en vecka på Samos och en vecka på Patmos. Vill gärna uppleva mycket, men då ingen av oss har körkort så det får bli andra fortskaffningsmedel än bil och moped. Finns det någon som har erfarenhet av att hyra cykel i Pythagorion (alternativt Samos stad) och som kan berätta om lämpliga rutter, mm ?

Är också nyfiken på dagsturer med båt. Har läst en del om Turkiet och Samiopoula, men undrar om någon åkt på andra dagsturer, t ex till Kerveli eller Fourni? Skriv och berätta!

ciakoohler
2006-05-27, 10:23
[INDENT][INDENT]Är också nyfiken på dagsturer med båt. Har läst en del om Turkiet och Samiopoula, men undrar om någon åkt på andra dagsturer, t ex till Kerveli eller Fourni? Skriv och berätta![/quote]
Fourni från Samos o Lipsi från Patmos är mitt bud

Smultron
2006-05-30, 08:15
Tack för tipsen hade själv funderat på just dessa dagsutflykter (dvs från Pythagorion till Fourni och till Lipsi från Patmos).

Vad tycker du att man bör göra och uppleva under en dagstur till Fourni respektive Lipsi?

Hur tar man sig bäst dit? Med reguljär båttrafik eller någon organiserad tur?

Elisabet
2006-05-30, 08:35
Jag har inte varit där, men från Patmos kan man ju åka till Marathi och där verkar det vara helt underbart! Det skulle bli mitt förstahandsval!

Kalimera
2006-05-30, 11:17
Vad tycker du att man bör göra och uppleva under en dagstur till Fourni respektive Lipsi? Det finns inte mycket att göra eller se på vare sig Lipsi eller Fourni. Inga sevärdheter eller så. Bada och sola, eller slöa på någon liten taverna är vad gör. Eller korta vandringar. Båda öarna är väldigt grekiska och "mysiga".
Hur tar man sig bäst dit? Med reguljär båttrafik eller någon organiserad tur?Med flygbåt från Pythagorion eller Skala på Patmos. Tidigare gick det dagsutflykter till Lipsi från Patmos, kolla med resebyråerna när du är där.

Från Samos kan ni göra en dagstur till Kusadasi och Efesos i Turkiet. Mycket trevlig utflykt. Biljetter säljs på resebyråerna i bland annat Pythagorion.

Ella
2006-05-30, 12:24
Dagsutflykterna från Patmos till Lipsi gick förra året, så troligt är att de gör det även i år.

Jag hade gärna åkt till Turkiet från Samos men hejdades av det extremt höga priset, även om man bokade själv via lokal resebyrå. Det är kanske värt det, ändå, dock.