handdator

Visa fullständig version : vad saknas?


Agapi
2006-05-26, 22:14
Hej! Har en liten fraga som jag skulle vilja ha svar pa.
Vad skulle ni vilja kunna kopa i sverige som det ar svart att fa tag pa?
Alltsa grekiska matprodukter?
God fetaost!, linser(bonor), bergste!, kamomillte(ej pase), oregano(rigani), oliver, olivolja, halva.....??

Agapibye_bye

Ivi
2006-05-26, 22:15
Timjanhonung! snyft_drop

Ivi

ricky
2006-05-26, 22:21
Getunge!

Naturligtvis då i tillagad form:p

Frappe
2006-05-26, 22:24
God fetaost!, linser(bonor), bergste!, kamomillte(ej pase), oregano(rigani), oliver, olivolja, halva.....??

Agapibye_bye[/QUOTE]

Det enda som är svårt att få tag på är bergste, allt annat finns. Däremot saknar jag riktigt god honung, Nescafe för Frappe är inte alltid lätt o få tag på! Kirhtaraki = pasta som ser ut som ris eller pastan till pastitsio. Killing är inte helt lätt ( samt dyrt) och Mythos finns ibland......

Camilla_B-anana

ricky
2006-05-26, 22:31
:) Jo, kitron saknar jag också......tror jag?
har inte smakat den....ännu!:D

Om ett par veckor vet jag!

Elisabet
2006-05-26, 22:44
Det enda jag saknar är FIX. Det skulle faktiskt vara gott att kunna köpa hem några burkar nån gång emellanåt.

Har ni tänkt börja exportera?

katerina
2006-05-30, 20:29
Hej Frappe/ Camilla.

Hoppas du mår bra. Nescafe och kritharaki kan jag fixa lätt till dig här i Göteborg. Det är bara att höra av dig. Du kanske kommer ner snart?
Filakia. Katerina.

ford prefect
2006-05-31, 08:23
Kirhtaraki = pasta som ser ut som ris eller pastan till pastitsio.
Camilla_B-anana

Vi använder Barillas pasta - Risoni - som vi köper på ICA Maxi.
Vet inte om denna skiljer sig från Kirhtaraki men vi märker i all fall ingen skillnad.

//Åke

Frappe
2006-05-31, 09:27
Vi använder Barillas pasta - Risoni - som vi köper på ICA Maxi.
Vet inte om denna skiljer sig från Kirhtaraki men vi märker i all fall ingen skillnad.

//Åke

Jo jag tycker den blir för "mjuk"

Camilla

Frappe
2006-05-31, 09:28
Hej Frappe/ Camilla.

Hoppas du mår bra. Nescafe och kritharaki kan jag fixa lätt till dig här i Göteborg. Det är bara att höra av dig. Du kanske kommer ner snart?
Filakia. Katerina.

Jo på fredag klapp_klap Jag hör av mig!

Camilla

Ypsilon
2006-05-31, 10:50
Det jag saknar mest är grekiska tomater. Finns det någon vettig orsak till varför vi i Skandinavien importerar både apelsiner och tomater från Spanien men inte från Grekland? Jag fattar inte!
Ypsilon

ford prefect
2006-05-31, 11:53
Finns det någon vettig orsak till varför vi i Skandinavien importerar både apelsiner och tomater från Spanien men inte från Grekland? Jag fattar inte!
Ypsilon

De (få) gånger de säljer grekiska apelsiner i affären så köper jag en rejäl påse!
Ang. tomaterna så är det kanske så att då de inte är lika "perfekta" i utseende som de spanska så tror väll grönsaksimportörerna att de inte går att sälja här p.g.a. detta?

//Åke

Lissi
2006-05-31, 13:10
Det jag saknar mest från Grekland är INTE mat alls eller dryck, jag hittar sånt så det täcker mitt behov här i Sverige...så smakar det inhemska desto bättre i Grekland, som just tomater, apelsiner och grekiskt öl..

Det jag saknar MEST är att aldrig hitta bra grekisk musik på CD!!! Att alltid antingen behöva beställa över nätet eller att stressköpa när man är i Grekland...Så härligt det vore att kunna köpa sånt i skivaffärer i Sverige!

Lissi

Riitta
2006-05-31, 14:28
Det borde någon satsa på:) Att öppna en skivbutik där man bara säljer Grekisk musik;) Eller från flera länder så folk som har flyttat hit kan hitta sin egen musik:)

Riittabye_bye

Marianne
2006-05-31, 15:11
Det borde någon satsa på. Att öppna en skivbutik där man bara säljer Grekisk musik.
Ja, det var synd att den trevlige greken, som hade en skivaffär på Vasagatan i Stockholm för en del år sedan, måste stänga igen. Honom besökte vi ett par gånger, alltid en positiv upplevelse!

Agapi
2006-06-02, 09:44
Det enda jag saknar är FIX. Det skulle faktiskt vara gott att kunna köpa hem några burkar nån gång emellanåt.

Har ni tänkt börja exportera?

Hej!
Vad ar FIX for nagot?
Har nagra ideer om export. Men ar en aning tveksam om hur det skulle ga.
Vet ni vad bergste ar? Har ni druckit det nagon gang? Alltid obesprutat. Kan aven kallas halsote. Anvands mycket har nar nagon ar sjuk, forkylningar osv. Men gott att dricka annars ocksa.
Tack for alla era svar. Kom garna med fler ideer.

Katerina:)

ford prefect
2006-06-02, 12:54
FIX är en grekisk ölsort.

//Åke

ragnhild
2006-06-02, 13:01
God fetaost!, linser(bonor), bergste!, kamomillte(ej pase), oregano(rigani), oliver, olivolja, halva.....??

Agapibye_bye

Camilla_B-anana[/quote]
Kamillete får du helt sikker kjøpt i løsvekt på apotek.

Agapi
2006-06-04, 19:56
Camilla_B-anana
Kamillete får du helt sikker kjøpt i løsvekt på apotek.[/quote]

Jag tankte pa bergstet, inte kamomilltet.;)

Lissi
2006-06-04, 20:17
Självklart!

Riitta
2006-06-04, 20:18
Kommer ända från västkusten:D

Riitta

Joppan
2006-06-05, 08:08
God morgon!

Jag saknar åxå de grekiska tomaterna, brukar köpa med mig en påse hem ibland för dom är ju supergoda.
Mythos kan man ju faktiskt få tag i ibland här hemma men det är bara oftast tillfälliga partier sen kan det vara länge till nästa gång men dom ÄR ju ändå godast i grekland liväl som ouzun.

Skall förtäras på plats :)

Joppan (66 dagar till jag får ta del av detta)