handdator

Visa fullständig version : Thassos-oliver


Titti
2006-05-26, 17:06
Hej!

Jag har just ätit en god greksallad med oliver, som jag köpte i september på Thassos. Vet ni, att de är ganska annorlunda mot dem man annars får i Grekland? De är mycket saltare och dessutom skrynkliga. Vet inte, om de har något speciellt namn. Första gången jag smakade dem, tyckte jag inte de var så värst goda, men jag vande mig snabbt och köpte alltså med mig en påse hem.

Någon mer, som har ätit Thassos-oliver? Vad tyckte ni?

Titti.

Eva L
2006-05-26, 18:58
Inte från Thassos men på Kreta serveras ofta små, skrynkliga och mycket smakrika oliver.

Eva

axmanandersson
2006-05-27, 10:09
Hej
Jag har stött på dessa oliver på flera platser i Grekland. Jag trort att dessa oliver är "torkade" istället för de andra som lägs in i olivolja och eller vinäger. Jag hittar ibland dessa oliver vaciumpackade här i Sverige.
Vi far till Thassos den 12 juni och blir där i 16 dagar. vi ska bo i Limenas på Thetis

Eva L
2006-05-27, 11:13
Hej
Jag har stött på dessa oliver på flera platser i Grekland. Jag trort att dessa oliver är "torkade" istället för de andra som lägs in i olivolja och eller vinäger. Jag hittar ibland dessa oliver vaciumpackade här i Sverige.
Vi far till Thassos den 12 juni och blir där i 16 dagar. vi ska bo i Limenas på Thetis
De oliver jag tänker på är inte torkade.

Eva

Titti
2006-05-27, 22:19
Vår infödda Airtoursguide var mycket noga med att påpeka, att det är något särskilt med oliverna på Thassos. Invånarna är stolta över dem och anser dem vara godare än andra. Torkade tycker jag inte de verkar vara, de ligger däremot inte i så mycket lag som t.ex kalamataoliver.

Titti.

Hasse
2006-05-27, 23:09
Hej!

Jag har just ätit en god greksallad med oliver, som jag köpte i september på Thassos. Vet ni, att de är ganska annorlunda mot dem man annars får i Grekland? De är mycket saltare och dessutom skrynkliga.

Titti.



Det är just precis vad de är, skrynkliga och mycket salta. Inte alls lika vanliga Kalamata-oliver som känns traditionella på alla vis.



Hasse :cool:

monica
2006-05-28, 12:55
Ett litet tips, när vi köper Thassosoliver på marknaden kan de i bland vara lite för salta, då brukar jag lägga dem i kallt vatten ett par timmar och dra ut saltet, då blir de perfekta.

Monica