handdator

Visa fullständig version : Boende i Aten


Grekland-06
2006-05-25, 22:29
Undrar över tips på lagom billiga hotell i Aten. Gärna lätt att ta sig både från Pireus och till flygbussen. Hittar inte i Aten och undrar vilket område som kan vara bäst. Har hört att Plaka ska vara "gamla stan" och ligga bra till?

JanssonJunior
2006-05-25, 22:48
Undrar över tips på lagom billiga hotell i Aten.

Om vi lägger tyngdpunkten på billigt och glömmer resten så är Hotel Fivos på Athinas Street oslagbart. Det ligger precis vid Monastiraki tunnelbanesation och i direkt anslutning till Plaka. Dessutom finns härliga Psiri runt hörnet. Billigt, halvlortigt boende med perfekt läge.

Hälsningar

SAS
2006-05-26, 17:38
hur "lortigt" är halvlortigt?
kan man få tag i dem via internet?
vad ligger priserna på på ett ungefär?

Tack på förhand,
SAS

JanssonJunior
2006-05-26, 19:31
hur "lortigt" är halvlortigt?
kan man få tag i dem via internet?
vad ligger priserna på på ett ungefär?


Halvlortigt i mina ögon är ett hotell som varit (OBS varit) bordell en gång i tiden men numer har enkel-, dubbel- och trippelrum med det man behöver; säng, dusch/toa, garderob. Det knarrar i golven och är inte direkt hypermodernt. Men det har funkat flera gånger för mig. Är man kräsen är det verkligen inte rätt ställe. Men jag gillar det för läget och priset. Vi bodde för 60 € i absoluta högsäsongen förra året. Annars har jag betalt 20 respektive 30 i låg- och mellansäsong.
Jag tror inte de har någon egen hemsida, men det går att boka nätter där genom andra sidor. Sök på Fivos 23 Athinas Street, Monastiraki så hittar ni säkert flera olika.

Hälsningar

Eva L
2006-05-26, 23:14
Jag har betalat 80 euro för bästa rummet högst upp på Adonis i högsäsong och för tvåpersoner. Rent och fräscht. Skulle aldrig betala 60 euro för ett halvlortigt rum.

Eva

Evidonia
2006-05-27, 21:50
Nej, stanna absolut INTE på Hotel Fivos i Athen!! Jag avråder bestämt alla att boka rum där. :mad:

Vi stannade 4 nätter där nu i maj 2006, och det var ständigt problem med rummet, så till slut gick vi till turistpolisen eftersom hotellägaren inte ville åtgärda något. Polisen sa att de hade flera anmälningar på hotellet, men att makten ligger hos G.N.T.O. att agera mot hotellets ägare. Även Hellenic Chamber of Hotels hade klagomål/anmälan mot Hotel Fivos.

Janet
2006-05-27, 23:08
Vet inte om det passar, men kan i alla fall berätta att Svenska kyrkan som ligger i Pireaus, en bit bort från hamnens stök och bök, precis vid havet, hyr ut en lägenhet till en billig penning. Minns inte priset, men det är ett bra pris i alla fall. Lägenheten är absolut ingen lyx, men helt okej! :)
Går enkelt att åka buss in till hamnen och tunnelbanan därifrån. :)

rolle
2006-05-28, 10:48
Har själv bott de senaste 10 åren i Pireus,på ett hotell som heter Triton,varifrån jag har 300m till metrostationen,300 m till färjhamnen,250m till buss nr 96X vilken för mej till flygstationen.Rent och snyggt med bra frukost,möjligheter äta äkta grekisk mat, lyssna till live musik på gångavstånd från hotellet,vad kan man begära mera,priset har alltid varit fördelaktigt beroende på förståss när man åker,adressen är Hotel Triton, 8 Tsamadou str. 185 31 Piraeus.tel 30 210 417 3457.De har också mail adress men husker icke den.

solstråle
2006-05-28, 11:53
Vi blev rekomenderade Hotel Alma nära Omonia där vi bokat två dubbetrum för cirka 850:-. Hotellet hittar du genom att söka på internet, tänk på att olika förmedlare har olika priser så det kan löna sig att kolla runt lite.

melinis
2006-06-11, 21:18
Har nyss kommit hem från Grekland och bodde vid två tillfällen på två olika hotell i Aten. Det ena heter Hotel Economy och ligger precis bakom Town Hall vid Athina Street. Fräscht, trevlig personal, billigt och bra läge! Vi betalade 59 euro för ett dubbelrum inkl. frukost. Det andra hotellet heter Tempi och läget är kanon, priset 54 euro är billigt för ett dubbelrum men då var rummet litet, slitet och det var dusch och toa i korridoren. För en natt var det okej och eftersom det ligger bara ett stenkast från Monastirakis metrostation så passade det oss när vi skulle med flyget hem men jag kommer inte att välja det hotellet igen. Ingen hiss och rum på 4.e våningen...
Vi har även bott på hotell Delfini i Pireaus som kostar 60 euro och är nära till både båt och metro och i Skandinaviska kyrkans lägenhet.

Stina
2006-06-12, 23:52
Jag har bott vid flera tillfällen på hotel Adonis i Plaka och där trivdes vi väldigt bra!
Rent och med trevlig personal och endast ett par steg ut till alla restauranger och butiker i mysiga lugna Plaka.
Området är bra och det är tyst på nätterna, ingen biltrafik utanför.
Det är nära(5 min promenad) till Syntagma där flygbussarna och bussarna till Pireus går(även metron går där).
Att sedan Adonis har en fantastisk takterass där frukosten serveras är bonus!

Rekommenderas varmt!
Mvh. Stina:)

Cajsa Varg
2006-07-06, 11:10
Vi blev rekomenderade Hotel Alma nära Omonia där vi bokat två dubbetrum för cirka 850:-. Hotellet hittar du genom att söka på internet, tänk på att olika förmedlare har olika priser så det kan löna sig att kolla runt lite.

Hur var detta hotell?

undrar Cajsa

opa
2006-07-06, 23:06
Om man bara ska sova i Aten funkar det alldeles utmärkt med Hostel Aphrodite, ligger 5 min från metrostationen Victoria. Linje 1 från Piraeus går direkt till Victoria. Där betalade vi 22 E /natt per person, dvs. 44 E/natt för ett dubbelrum utan toa/dusch. Helt OK toa och dusch i korridoren. Rent och tyst. AC kostar extra 4/natt. Observera dock att detta är ett vandrarhem, inte hotell. Låter helt klart billigare än andra alternativ jag hört på den här tråden. Det är lätt att bli fattig i Aten ;)

MiMa
2006-07-11, 20:26
Vi bodde en natt på Fivos för dygt en vecka sedan och vi skulle absolut kunna tänka oss att bo där igen, tyckte tom att det var lite charmigt, gamla knarrande golvplankor etc... Men hög standard är det absolut inte, hann inte kolla om det var lortigt eller inte (sov bara över natten) men inte så att man la märke till det.

Vi betalade 72 E för ett litet rum med 4 sängar, egen toa/dusch, AC,
(torftig) frukost, lugnt rum bort från gatan och som tidigare sagts - ett utmärkt läge.

Malin