handdator

Visa fullständig version : Öar i Kykladerna kombinerat med Kreta/Chania


Hellen
2006-05-25, 21:19
Hej!

Vi skall i år prova att starta och avsluta vår två veckors luffning på Kreta, har sedan tänkt att besöka förljande öar:

Amorgos (ny ö för oss)
Antiparos (måste tillbaka enligt 13-åriga dottern, vi vill det oxåflabb_flab )
Naxos, (bara måste till Prokopios stranden)

Vilken ordning skulle ni valt att besöka öarna?

// Helén

Ella
2006-05-25, 22:14
Oj, det blir mycket båtresande på två veckor. Bara båtresan mellan Kreta och Kykladerna tar 13 timmar! Jag har inte riktigt koll på hur båtarna går, men bäst vore kanske att åka Kreta-Paros-Antiparos-Paros-Naxos-Amorgos-Naxos-Kreta. Men, som sagt, en himla massa båtåkande blir det.

Bäst vore kanske att försöka flyga inrikes från Kreta till Paros och ta båten till Antiparos, för att sedan åka till Naxos och därifrån till Amorgos och sedan ta inrikesflyg tillbaka till Kreta från Naxos. Det borde gå.

Elisabet
2006-05-25, 22:29
Båten mellan Rethymnon och Santorini tar 2½ timmar. Därifrån är det ju rätt nära till de öar ni vill åka till. Men i vilken ordning? Amorgos, Naxos, Antiparos kanske? Och därifrån tillbaks igen via Santo. Fast om ni ska hinna vara på Kreta också någon dag, så blir det väldigt lite tid på varje ö. Fyra öar med "flygön" tycker jag är lagom på två veckor, och det är fler än de flesta skulle välja.

Ella
2006-05-26, 09:02
Ja, just det, jag glömde det där miraklet som kallas snabbåt..! Sorry.

Hellen
2006-05-26, 10:12
Elisabet -Ibland är det skönt att få bekräftat av andra att man lagt "rätt resrutt." Hade tänkt lika dant förutom återresan till Kreta som vi hoppas kunna göra från Paros utan stopp på Santorini, får väl se hur det blir med det...
Att det inte blir lång tid på varje ö gör ingenting, vi blir rastlösa efter 2-3 dagar och vi är ändå mest intresserade av sol och bad.

Ella -Tack för tipset ang. inrikes flyget, tyvärr medger inte reskassan flighter för ca 125 Euro/person (en väg) vilket är det enda jag lyckats hitta, tips på billigare flyg mottages tacksamt. De 13 timmar du skrev, jag utgick från att du sluntit på tangenterna och fått med en etta extra, jag har bara hittat speed boats när jag sökt avgångar.

Elisabet
2006-05-26, 10:45
Att det inte blir lång tid på varje ö gör ingenting, vi blir rastlösa efter 2-3 dagar och vi är ändå mest intresserade av sol och bad. Oj ni är ju värre än mig ;) Efter fyra dagar kommer alltid "nu kan jag det här-känslan". Härligt att höra att man inte är ensam flabb_flab Läser ni inte heller på semestern(se annan tråd) så är vi one of a kind _B-anana

Ia
2006-05-26, 11:06
I følge gtp pr. idag så går hurtigbåten fra Heraklion man, ons & tors. frem til 29/. og bruker ca. 4 timer direkte til Naxos.


Så jeg hadde valgt båt til Naxos, blitt der noen dager for så å reise til Amorgos. Noen dager i uken går det båt direkte fra Amorgos til Paros hvor dere da kan reise til Anti Paros. Evt om det ikke passer med dagen må dere inn til Naxos igjen for å komme over til Paros og så Anti Paros.

Fra Paros ser det ut til å gå båter hver dag til Heraklion....


Alternativt så kan dere starte med Anti Paros siden det går båt fra Kreta til Paros hver dag...., så direkte til Amorgos fra Paros og derifra til Naxos med båt derifra til Kreta. Alt er jo litt avhngig av hvilken dag dere kommer/reiser til/fra Kreta...? for hvilken løsning som passer best. En natt på Kreta før hjemreise bør dere avse i tilfelle dårligt vær..




Ia_B-anana