handdator

Visa fullständig version : Blue Star Ferries


Joaquanto
2006-05-25, 20:58
Vi ska till Naxos i juli och tänkte åka med Blue Star Ferries. De hade lite olika typer av biljetter, exempelvis Ekonomiklass, Flygplanstolar salong 1-4, hytter med olika antal bäddar osv. Är det någon som vet skillnaden mellan de olika biljett-typerna? Är det exempelvis någon skillnad mellan de olika salongerna? Flygplanstolarna och ekonomiklass var samma pris, vad är det för skillnad?

Det var dessutom dåligt med snabbfärjor den 19 juli, finns det flera bolag att åka med förutom de som finns här på Kalimera?
Kanske är det så att alla avgångar inte är fastställda än, men hur länge vågar man vänta?
Tack på förhand!

Hellen
2006-05-25, 21:08
Vi ska till Naxos i juli och tänkte åka med Blue Star Ferries. !

Vilken hamn åker ni från?

Ekonomiklass betyder att man inte har tillgång till de luftkonditionerade utrymme som finns på båten.
Själva föredrar vi att sitta på däck under resan, har åkt första klass en gång då det inte fanns ekonomiplatser kvar, detta var på nattfärjan från Naxos till Pireus.

Helén

agnlar
2006-05-27, 23:25
[QUOTE=Joaquanto]Vi ska till Naxos i juli och tänkte åka med Blue Star Ferries. De hade lite olika typer av biljetter, exempelvis Ekonomiklass, Flygplanstolar salong 1-4, hytter med olika antal bäddar osv. Är det någon som vet skillnaden mellan de olika biljett-typerna? Är det exempelvis någon skillnad mellan de olika salongerna? Flygplanstolarna och ekonomiklass var samma pris, vad är det för skillnad?

På BS Naxos och BS Paros från Pireus är det ingen skillnad, du har tillgång till "flygplanstolar" och ac med ekonomibiljett.

SAS
2006-05-28, 14:41
Det där med biljetter verkar vara en värld för sig i Grekland.
För två år sedan skulle vi och några vänner åka mellan Milos och Naxos.
Medan alla familjerna höll på att köpa biljetter hörde vi vad som sas i kassan bredvid och hörde då att biljetter Milos-Paros var bra mycket billigare än Milos-Naxos. Trots att färjan från Milos svängde in på Naxos innan den for vidare till grannön Paros!
Vi försökte diskutera med "resebyrån" vad som var logiken i det hela, men hon bara sa att det var inte hon som satte biljettpriserna... vilket hon självklart hade rätt i... Alltså fick halva vårt ressällskap biljetter billigare biljetter till en längre sträcka än resten av gänget....

Det gäller att vara om sig och kring sig, men inte fattade vi hur det gick till..:confused:

Lycka till!
//SAS

Janérik
2006-05-28, 19:43
"klipp"

Det gäller att vara om sig och kring sig, men inte fattade vi hur det gick till..:confused:

Lycka till!
//SAS

Det är väl ungefär samma sak som då man åker tåg med SJ inom Sverige efter vad jag förstått, då kan det också bli billigare att åka längre.

Mvh Janérik

Elisabet
2006-05-28, 20:14
...då man åker tåg med SJ inom Sverige efter vad jag förstått, då kan det också bli billigare att åka längre.Det blir lägre pris per kilometer ju längre man åker, men inte billigare totalpris att åka en längre sträcka än en kortare.

SAS, kanske någon med Parosintressen subventionerade priset?

inkfish
2006-05-28, 20:16
Jag har för mig att förklaringen åtminstone delvis är subventioner, ja. Olika sträckor får olika mycket stöd och det finns absolut inget "kilometerpris" på färjetrafiken.

Janérik
2006-05-28, 20:19
Det blir lägre pris per kilometer ju längre man åker, men inte billigare totalpris att åka en längre sträcka än en kortare.

Nu har jag aldrig åkt tåg här i Sverige men jag vill med största bestämdhet hävda att jag hört att det också skulle finnas sträckor med SJ som blir billigare om man köper biljett till nästa station.

Då det gäller biljettpriserna med grekiska färjor så kan det väl vara lite olika mycket konkurrens på olika sträckor vilket kunde förklara lite egendomlig prissättning, sedan kan ju också hamnavgifterna slå olika på olika öar.

Mvh Janérik

mkh
2006-05-28, 20:55
Tittar man i prislistan på Blue Star Ferries hemsida kostar det 24 Euro att åka till Paros. Samma båtlinje, några stopp senare kommer Koufonissi. Dit kostar det 21,70 Euro...

Så det ligger nog en del i det säger Janerik, fast så mycket är det ju inte som skiljer. Det här var det "värsta" exemplet på den båtlinjen...

/Marianne

inkfish
2006-05-28, 23:32
Tittar man i prislistan på Blue Star Ferries hemsida kostar det 24 Euro att åka till Paros. Samma båtlinje, några stopp senare kommer Koufonissi. Dit kostar det 21,70 Euro...


Koufonissi är ju en liten avkrok som skulle stendö om den inte hade bra båttrafik. Så sannolikt är den sträckan ordentligt subventionerad.

ricky
2006-05-29, 00:07
Det låter väldigt lustigt att det är billigare att åka längre?
Det är ju självklart att alla som begriper det köper biljett till den
destinationen!

Om det nu är så att det är subventioner som ligger bakom,
så hade det varit klart smartare att haft samma pris till båda
destinationerna. Som det är nu är det ju många som betalar det lägre priset.

Jag tror det är nåt som rederiet hittat på för att pungslå turister??

Men ibland kan byråkratin spela ett spratt. Jag hittade en resa
till ett jättefint lägenhetshotell i Riccione som var byggt -05.

Om du bokade en resa till den 10/6 på detta hotell för några veckor sedan så var priset c:a 600:- lägre för två än om man bara köpte flygbiljetter.

Resan var genom Apollo och jag jämförde priset med "ticket by Apollo"

inkfish
2006-05-29, 00:21
Jag tror det är nåt som rederiet hittat på för att pungslå turister??


I så fall skulle Koufonissi kosta 26 E i stället för 21,70 om Paros kostar 24;)

Dessutom är det inte bara turister som åker på färjorna. Färjorna är nödvändig kollektivtrafik för ö-borna.

ricky
2006-05-29, 00:27
:) Givetvis åker öborna också färja.
Men dom torde väl ganska snart lära sig vilka destinationer som är
förmånligast att betala för?

Nästan alla turister skulle missa detta tror jag och därmed betala det högre priset:confused: :)

inkfish
2006-05-29, 00:32
Ja, öborna vet säkert. Men för turister funkar det ju inte så. När jag står och köper båtbiljetter frågar jag inte "och finns det nån längre destination som är billigare som jag kan åka till i stället?"

Men visst, den som tycker det är värt 2-3 euro kan ju testa, det skulle vara kul att höra vad resultatet blev;)

ricky
2006-05-29, 00:38
Jag skulle knappast heller fråga:)
Men jag tror en del kan göra det?
En före detta chef på mitt jobb var i österrike med sin familj.
De kom till ett berg och skulle åka uppför med linbana. Men det var så dyrt
tyckte han, så han skickade upp äldsta dottern med en kamera så att
hela familjen kunde titta senare på fotona hur det såg ut där uppe!:D

inkfish
2006-05-29, 00:40
Vilken slöis:D