handdator

Visa fullständig version : Tips på var man ska bo mottages tacksamt!


Cick
2006-05-25, 13:02
Hej!
Har varit i Grekland hur mkt som helst men aldrig på Kreta så jag tyckte det var dags nu!:)
Frågan är bara var man ska bo?
Vill undvika de värsta charterghettona...
Antar att det är smartast med en charter,lr? Brukar alltid åka reguljärt till Athen och ta mig vidare ut på öarna men det verkar lite onödigt...
Åker med min kille och utan barn så vi är ute efter lugn och ro men vill ändå gärna ha många tavernor, barer och nån mysig Paralia är ju aldrig fel!

Hoppas på många bra svar!

klapp_klap

ramses
2006-05-25, 16:01
Om jag ska föreslå er någonting så blir det södra Kreta. Där finns det mycket. Mitt favoritställe är Paleochora som du lätt når med buss från Chania. Där finns det mesta, hav,stränder, mysiga "matställen", lugn och ro men ändå inte sömnigt. Finns möjlighet att hyra bil och se sig om under tiden.

Cick
2006-05-30, 19:29
Tack för ditt tips!

Jag kollade upp Paloechora vidare och vi fastnade båda för det! =)
Bokat och klart!

Tack!

ramses
2006-05-30, 22:14
Hej Cick. Detta är så jättekul. Har genom forumet fått kontakt med flera människor som bl.a.genom min rekommendation bestämt sig för att besöka Pal. Det börjar kännas som att det finns ett litet ansvar för att de kommer att trivas. Men jag är ganska trygg i att så blir fallet. När ska ni åka? Själva åker vi till Kreta 17/6 och räknar med att vara i Pal. från 19/6 och några dagar framåt innan vi fortsätter vår resa längs sydkusten. hälsn. Ramses

meriva
2006-06-03, 20:25
Hej !
Jag tycker att du skall prova Agios Nikolaos på Östra Kreta :)
Det är en jättemysig liten genuinsk Grekisk stad.
Det är inte så billigt att vara där.Men har du råd så!!!!!!.
Jag tror att dom stora resebyråerna satsar på dyra hotell:mad:
så detta alternativ är nog ingenting för dom som vill ha en lägenhet
och fixa maten själv.Hur det ser ut om man ordnar boendet själv vet jag ej.
MVH ,Meriva_B-anana

Marianne
2006-06-03, 20:51
Vill undvika de värsta charterghettona...
Antar att det är smartast med en charter...
På norra kusten finns de flesta charterghetton. Jag rekommenderar en flygbiljett till Chania och så bussresa ett par timmar på egen hand till t.ex. Paleochora, som Ramses också gillar. Det bästa sättet att undvika charterghetton (och -hotell) är att åka individuellt.


... innan vi fortsätter vår resa längs sydkusten.Skulle vara kul att höra vilka planer ni har vidare längs sydkusten från Paleochora. Vi har också varit i Paleochora en del gånger, så det är extra roligt att höra hur andra kombinerar ett besök där.


Agios Nikolaos på Östra Kreta... Jag tror att dom stora resebyråerna satsar på dyra hotell så detta alternativ är nog ingenting för dom som vill ha en lägenhet och fixa maten själv. Hur det ser ut om man ordnar boendet själv vet jag ej.
Visst kan man hitta eget boende även i Agios Nikolaos! Det finns ALLA boendealternativ även här.

ramses
2006-06-04, 00:50
Marianne, vi tänker vara i Chania de första nätterna. Sen tar vi den utmärkta bussen till Pal. Vi har två veckor på oss denna gång, så kanske fem nätter i Pal. Sen har vi tänkt att åka med båten till Loutro och vara där några dar. Efter det till Chora Sfakion ,där tror jag det kan vara läge att hyra bil och åka runt in i landet lite. Även i Pal. tror jag att vi tar en bil under en dag denna gång. Åter till Chania på slutet,kanske två nätter. Men man vet ju aldrig, vi kanske blir kvar nånstans längre än vad vi tänkt. Det är ju det som är charmen med resandet, vet aldrig riktigt hur det blir.

Moa
2006-06-06, 22:04
Tack för ditt tips!

Jag kollade upp Paloechora vidare och vi fastnade båda för det! =)
Bokat och klart!

Tack!

Grattis till valet av Paleochora! Efter att ha varit där på ett dagsbesök, bestämde vi oss vid nästa resa till Kreta skulle det bli Paleochora. vilket det också blev och vidare med båt till Chora Sfakion för några dagar.
Ifjol blev det också Paleohora. Det är dit man längtar under den mörka vintern. Ett tips om man tycker om att vandra och inte är någon avancerad vandrare är att ta en taxi upp till byn Azogires, där kan ni få hjälp av Lucky som sköter en av tavernorna att visa er vandringsvägen ner till Palechora. Ni kommer ner till en by som heter Anidri, där måste ni bara äta er lunch, helt fantastiskt! Sedan går ni ner igenom en ravin ut till havet och tar ett svalkande(?) dopp!
I byn Azogires finns även ett Vattenfall!

Cick
2006-06-19, 21:00
Hej Cick. Detta är så jättekul. Har genom forumet fått kontakt med flera människor som bl.a.genom min rekommendation bestämt sig för att besöka Pal. Det börjar kännas som att det finns ett litet ansvar för att de kommer att trivas. Men jag är ganska trygg i att så blir fallet. När ska ni åka? Själva åker vi till Kreta 17/6 och räknar med att vara i Pal. från 19/6 och några dagar framåt innan vi fortsätter vår resa längs sydkusten. hälsn. Ramses



Hej Ramses!
Är kankse lite sen med mitt svar...:rolleyes:
Men vi åker 22/7 och stannar bara en vecka denna gång. Jag lovar att berätta om vi gillade Palechora när jag är hemma igen. Men Grekland är som Pizza...även om det inte är bra så är det ändå Göööött! flabb_flab
Hoppas ni har det bra!
Cick

Joppan
2006-06-19, 22:32
Hej!
Har varit i Grekland hur mkt som helst men aldrig på Kreta så jag tyckte det var dags nu!:)
Frågan är bara var man ska bo?
Vill undvika de värsta charterghettona...
Antar att det är smartast med en charter,lr? Brukar alltid åka reguljärt till Athen och ta mig vidare ut på öarna men det verkar lite onödigt...
Åker med min kille och utan barn så vi är ute efter lugn och ro men vill ändå gärna ha många tavernor, barer och nån mysig Paralia är ju aldrig fel!

Hoppas på många bra svar!

klapp_klap

Jag kan bara säga: Georgioupolis klapp_klap

//Joppan (52 dagar var)

Hellen
2006-06-19, 22:33
Jag kan bara säga: Georgioupolis klapp_klap



Vet du hur lång tid det tar med buss från Georgioupolis till Rethymno?

// Helén

Athanasia
2006-06-20, 06:46
Det är ju bara ca 2,5-3 mil så restiden blir ju inte så lång.Tror dock inte att bussarna går så sent,har ett minne av att när vi åkte för några år sen gick sista bussen från Rethymnon 21.45.Men som sagt det kan ha ändrat sig.Joppan kanske har färskare rapporter.

Admirala
2006-06-20, 18:45
Hei!
Kom nettopp hjem fra Kreta etter 14 dagers rundtur med bil. Vi var "over alt", og konklusjonen er: Kreta er fantastisk, bare man holder seg unna turistbyene.

Derfor vil jeg anbefale deg Sitia nordøst på Kreta. Ikke så vakker som Chania/Rethymnon, men med sjarm i massevis, deilig strand inni/utenfor byen, autentisk gresk mat og vennlige folk. Og vi hørte ikke et ord skandinavisk der...

Har du eventyrlyst en dag, kan du dra ut til Vai, en strand ved Europas eneste naturlige palmeskog. Men dra tidlig om morgenen, stranden blir etter sigende fort full (den var folketom en formiddag i juni.).