handdator

Visa fullständig version : Det grekiska ljuset


Elisabet
2006-05-25, 10:00
När jag frågade om ett ord som ni förknippar med Grekland var det några som svarade LJUSET. För mig som bor i Norrbotten och alltid lämnar ljuset hemma när jag åker till Grekland, var det en ny tanke. Grekland är väldigt mörkt för mig som är van vid att det är ljust dygnet runt i semestertider.

Inte desto mindre finns det en del i Grekland som jag kan tänka på som det grekiska ljuset. Det skulle vara intressant att höra vad det grekiska ljuset är just för dig.

Efter litet funderade har jag kommit fram till att det som allra mest är det grekiska ljuset för mig är LJUSET SOM MÅNEN REFLEKTERAR. På kvällarna när det är becksvart runt omkring lyser månen upp så starkt. Det upplever jag aldrig här hemma på sommaren. Det är det grekiska ljuset för mig.

myssa
2006-05-25, 11:00
då jag tänker på det grekiska ljuset så ser jag det där varma,gula, mjuka inbäddande ljuset som gör att bilder/foton blir så fina, speciellt tidig morgon eller sen eftermiddag.
myssa 14 dagar kvar till det grekiska ljuset :) :) :)

Frappe
2006-05-25, 11:08
Herr Grek snackar om det grekiska ljuset och jag fattar fortfarande inte riktigt vad han menar...

Jepp och samma här med MIN Grek flabb_flab jag upplever LJUSET så mycket starkare i Grekland, visst är det ljust i Sverige och långa ljusa nätter under sommaren, men hur ljust är det igentligen?? Känns lite svårt att förklara men i Grekland blir färger så mycket starkare :cool: det är inte att solen lyser starkt även en mulig dag känns ljuset starkare där än här.... flummigt ja kanske :confused:

Camilla

xenos
2006-05-25, 11:29
Saken är solklar.
Ljuset finns i betraktarens ögon.
Vi är vidöppna när vi är där vi känner oss hemma.
Då är livet ljust.
"Allt stor är enkelt. Det kan ett barn begripa", (Esias Tegner tror jag det var.)

Lefteris

Katharina
2006-05-25, 12:15
För mig är det en känsla av välbefinnande. Svårt att sätta ord på det. Våra ljusa nätter är oslagbara, men deras ljust är lika speciella, fast på ett annat sätt.

inkfish
2006-05-25, 12:17
Jag har två ljus i Grekland... Det ena är naturligtvis timman innan solnedgången när allting glöder. Och det andra är det knivskarpa förmiddagsljuset när allting gnistrar. Snart!:D

Ivi
2006-05-25, 14:27
Hade faktiskt tänkt skriva detta under "En bild" förut, men det blev aldrig av... När jag blundar och tänker på Grekland, så är det just den helt underbara stunden före solnedgången med det magiska, varma ljuset, som jag har på näthinnan.
Det känns som en sista välsignelse från solen till jorden (jisses, nu blev jag näst intill religiös här...). För mig är det absolut dagens bästa stund i Grekland :)

Ivi

Riitta
2006-05-25, 16:27
Det här var knepigt och förklaraAng_elx Vet precis vilket ljus jag tänker på när vi talar om det Grekiska ljuset:) För mig är det ljuset i en stad när man kommer med båten och ser det hela ifrån havet och över stadenAng_elx
Här får man läsa staden Pothea (som vanligt:o ) Jag menar dagtid. Fast det är fint ljus på natten också,fast på annat sätt:)

Riittabye_bye

Lena*
2006-05-25, 20:45
Det grekiska ljuset är när vi på Amorgos precis ätit en grekisk middag på tavernan och strömmen går.

För ett par minuter är allt becksvart, sen tänds stearinljus lite här och var, fladdrar i fönstren i gränderna, vi tittar upp mot himlen och där glittrar tusen och åter tusen stjärnor...

För att hitta till vårt hotell följer vi de vita målade symbolerna på backen. Väl framme och inne på rummet, det knackar på dörren och där står städerskan med ett tänt stearinljus som hon ger åt oss - omtanke! Värme! Vi svävar omkring på rosa moln, mitt i mörkret och mitt i det grekiska ljuset.

Så kan det också vara. *suckar och drömmer mig tillbaka*

Hej från Lena*.

ragnhild
2006-05-25, 22:11
Det greske lyset er liksom "lysere" enn vårt nordiske.
Jeg har mange ganger opplevd å komme til øyene i mai/juni sliten og nesten oppbrukt etter vinteren. Og så møtes jeg av det fantastiske lyset som er så voldsomt. Og kan kjenne hvilken energi det gir enn vintertrøtt kropp.
For meg er det rekreasjon.

inkfish
2006-05-25, 22:38
Det grekiska ljuset är när vi på Amorgos precis ätit en grekisk middag på tavernan och strömmen går.


Så bra tänktklapp_klap

YsterSyster
2006-05-26, 08:17
Ett annorlunda grekiskt ljus som stannat kvar i mitt minne.

Det här var på Patmos - 1997 eller -98. Vi satt på balkongen till det rum vi hyrde ganska sent på kvällen så det var riktigt mörkt ute. Från ett grannhus kommer en kvinna ut på sin balkong med ett levande ljus. Vad fint tänkte vi: Hon kanske vill sitta och minnas någon anhörig som gått bort. Kvinnan gick in i igen för att strax komma ut och sätta sig med ........ en bärbar dator i knät!

Snacka om kontraster där i den mörka grekiska kvällen.

Marie_W
2006-05-27, 00:49
För mig finns bara den stora gula solen som är underbar på dagen och fantastisk innan den försvinner ner i havet.. :) Inkfish, du sa det SÅ bra!!

dimitris
2006-05-27, 11:30
Det grekiska ljuset...
Här kommer en utmärkt beskrivning om det grekiska ljuset.

"Light of the Greeks" Nikos Dimou

http://www.ndimou.gr/dial_5.asp

Abi
2006-05-27, 11:41
Jag tänker på ljuset, som kommer genom ögonlocken när jag blundar i solen.:p

bye_bye Abi

tramp
2006-05-28, 19:24
Man upptäcker vad som menas med det grekiska ljuset när man kommer hem efter semestern. Helt plötsligt inser man vad lågt solen står på himlen och vad mörkt det faktiskt är mitt på dagen fastän det kanske fortfarande är sommar. Det är helt klart mycket ljusare nere i Grekland på dagarna för solen står så högt på himlen! Dessutom blir kontrasten mot kvällen och natten så mycket större större för därnere blir det ju kolsvart bara nån timme efter det att solen gått ner!

ricky
2006-05-28, 19:32
Jag kanske är ute och turnerar nu? Men har hört talats om det
"grekiska ljuset" i andra sammanhang. T.ex. Det grekiska ljuset på Kreta.
Och då att det är väldigt starkt eller ljust!

yeasou
2006-05-28, 20:17
Ricky! Ta dig en promenad uppför Mesa Vuono om du kommer till Kamari. Gå uppför berget tidigt på morgonen just när solen går upp. Det är cirka 3 kilometer till toppen av berget, uppmätt från porten till hotel Artemis där vi alltid bor när vi är på Santorini.
Kolla då in LJUSET!snyft_drop
Då kommer du att förstå varför jag går den promenaden. Går den i stort sett varje dag som jag har möjlighet att göra det under vistelsen i Kamari! Jag känner till varje sten i vägen, känns det somAng_elx Går du lite senare på förmiddagen, känner du för det så tar du dig sedan nedför stigen till Perissa. Bada, drick en pilsner, ät något gott och ta badbåten tillbaka till Kamari lite senare.
Du ser mig på bilden just i färd med att ta mig uppför berget! Babsan tog bilden härom året.

Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/MesaVuono.jpg

ricky
2006-05-28, 21:30
Hehe! Upp för berget ska jag! Vågar dock ej ta gift på att detta kommer
att utföras under rådande soluppgång?
Men upp ska jag:) bye_bye

Det låter riktigt lockande! Först upp på berget som nog inte är helt
lätt, och sedan ner för bad o pilsner för att därefter ta båten tillbaks.

JÄVLAR vad det suger nu!!!! Bara 5 1/2 dar kvar nu!!!!!!!!!!!_B-anana

Elisabet
2006-05-28, 21:31
Du ser mig på bilden just i färd med att ta mig uppför berget!Måste nog skaffa glasögon ;)

ricky
2006-05-28, 21:39
Jag vågade inget säga;) Då är det i alla fall inget fel på ögonen!

yeasou
2006-05-28, 22:03
Ähhhh! Nog kan ni väl se den vita pricken mitt på bilden:confused: Babsan låg på stranden och jäste när jag rörde på fläsket, jag kommer ihåg att det var väldigt varmt den dagen__D. Jag skickar med en större bild på mig så ni kan se hur jag ser ut, fast denna gång inte gåendes uppför bergetAng_elx
Yeasou_B-anana

http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Jag.jpg (http://s76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/?)
Jag.jpg (http://javascript<b></b>:window.open('http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Jag.jpg','FullView','width=700,height=500,resizable,scrollbars,location'); void('');) (512x384 - 168 K) Exif Data (http://javascript<b></b>:void(0);)

http://pic.photobucket.com/album/print_it.gif (http://s76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/?action=printIt)

ENIAC
2006-05-29, 18:17
JÄVLAR vad det suger nu!!!! Bara 5 1/2 dar kvar nu!!!!!!!!!!!_B-anana

Det råkar inte vara så att du också ska med 8.10-flyget till Santorini på lördag..?

Veronica - 4 dagar, 13 timmar, 52 minuter, 24 sekunder...

Elisabet
2006-05-29, 18:23
Då är det i alla fall inget fel på ögonen!Men NU måste jag ha fått nåt fel på ögonen!! Jag ser en print it-knapp under en bild :eek:

inkfish
2006-05-29, 18:33
Men NU måste jag ha fått nåt fel på ögonen!! Jag ser en print it-knapp under en bild :eek:

Att man ska behöva förklara alltAng_elx

I inlägg #19 finns en länk till den bilden där yeasou påstår sig synas som vit prick. På den andra bilden - den med print it-knappen - tycker jag snarare han liknar en brun blobba.:rolleyes:

yeasou
2006-05-29, 18:51
Nä nu jäklar! Först så klagas det på att man inte syns på bilden, sen när man skickar med en bild på en smal, smäcker, brunbränd ungdomlig man i sina bästa 51 år, då blir man kallad en "BLOBBA" Fy fan va elakt tycker jag:mad:
Jag skulle kunna betala en bra slant för att få se hur den bläcksprutan ser ut som skrev ordet "BLOBBA"flabb_flab Hahahahahahaha! Står det inte i forumets regler att personliga påhopp bör undvikas:confused:
Kom igen och visa ditt rätta jag!klapp_klap
MVH
Yeasou_B-anana

inkfish
2006-05-29, 19:45
Förnärmas icke! Blobbor är något mycket fint. Har du sett en bläckfisk utanför sitt naturliga element vattnet nån gång? Det är vad jag kallar blobba.:D

I ditt fall betydde det att du var behagligt uthälld i solstolen;)

yeasou
2006-05-29, 20:29
Jag får väl nöja mig med den förklaringenflabb_flab . Blobba, jaha...........Slog ordet Blobba på Google. Ojojojoj! Blobbafett, LillBeckham blev en "Blobba" grå fläck på skolfotot, Blobba ned fiskarna så att de täcks av paneringen, Blobba bäverslem, Blobba= Tjockis, osv!
Man får tacka för det fina namnetAng_elx
MVH
BlobbaYeasou_B-anana

malou
2006-05-29, 20:45
You catched it! Universelt..

Det grekiska ljuset...
Här kommer en utmärkt beskrivning om det grekiska ljuset.

"Light of the Greeks" Nikos Dimou

http://www.ndimou.gr/dial_5.asp

inkfish
2006-05-29, 21:55
Blobba

Finns det på google:eek:? Underbartflabb_flab

(men nu släpper jag det här spåret, vi är på väg väldigt OT:o )