Logga in

Visa fullständig version : Hälsning från Masses Rehab-jobb

Masse
2022-12-03, 16:32
Hej kära Kalimeravänner!

Jag har ii en annan tråd om Panteli på Leros läst att några av er undrar varför det varit glest med inlägg från mig på sistone. Känns kul att få veta att jag är saknad. Jag är sedan drygt fyra veckor tyvärr drabbad av någon ovanlig sjukdom som innebär mycket svåra nervsmärtor i benen och totalförlamning i benen. Det innebär mycket smärtstillande medicin och hjälp med all förflyttning till/från säng, rullstol mm. Har därför inte haft ork att kolla vare sig mailbox eller Kalimera. Ännu har man ingen säker diagnos eller behandling, men utredning fortgår så det är bara att fortsätta hoppas. Och under tiden ska jag försöka att då och då titta inom här på vårt kära Kalimera. Det är ju ofta både intressant och kul läsning som kan pigga upp.

Masse

Fältjäntan
2022-12-03, 17:30
Men oj, snälla nån, det låter väldigt jobbigt. Hoppas verkligen att du blir bra igen. Jobbigt att inte veta varför.
Många kryapådighälsningar
Kerstin

nickelena
2022-12-03, 18:53
Krya på dig Masse!!! Kämpa på och hoppas du får bra hjälp så att du blir bättre!

Lenabye_bye

MariaJ
2022-12-03, 19:28
Nej men så tråkigt att höra! Även jag har funderat på varför det varit så tyst från dig länge.
Hoppas verkligen att du kryar på dig.

Maria

piam
2022-12-03, 19:32
Nej,men fy så tråkigt
Hoppas att du kryar på dig.

Pia

sjöborren
2022-12-03, 20:05
Så ledsamt att höra …anande att det var något då du försvann från forumet. Hoppas läkarna snart kommer på vad du drabbats av, och att du snart kan vara på benen igen.
Sänder en stor styrkekram! ❤️

Kajja
2022-12-03, 20:39
Men Masse..krya och bli bra igen🙏♥️
/Kajja bye_bye

Ylva A
2022-12-03, 21:11
Som du märker Masse är det många som saknar dig och dina glada inlägg!
Jag sänder Kretensiska styrkekramar med förhoppningar om ett snart tillfrisknande.
/ Jannis

Catlady
2022-12-03, 21:25
Masse, har saknat dina fina inlägg mycket!
Så tråkigt att höra att du är dålig 😢 Anade att något var galet... Hoppas läkarna kan hjälpa dig tillbaks till hälsan snart!!
Catlady, som önskar dig allt gott och snar bättring.......

marilene
2022-12-03, 22:08
Många krya på dig hälsningar från mig också. Vi är många som saknar dig här.

Marilene

Sol och hav
2022-12-03, 22:58
Åh det var väldigt tråkigt att höra! Det låter väldigt jobbigt för dig. Jag hoppas verkligen att du kan få den hjälp som du behöver.
Krya på Dig!!

Maria

LaRose
2022-12-04, 00:58
Jag stämmer också in här. Väldigt tråkigt att du fått ett sådant tillstånd och att man inte hittat någon diagnos. Men vi hoppas det klarnar fort nu och att plågorna viker, så du får stå och gå igen. Vi är många som är med dig!

Alala
2022-12-04, 04:58
Så väldigt tråkigt Masse. Hoppas verkligen att du snabbt kan få hjälp så att du kommer på benen igen. Många av oss har saknat dig här så även om det inte var så goda nyheter så blev jag glad av att du orkade skriva inlägget. Och jag skickar dig en massa styrkekramar!

/ Anne

Netwolf
2022-12-04, 06:28
Det var illa att höra, Masse. Hoppas att läkarna hittar vad du drabbats av och att du snart tillfrisknar. Ta en dag i taget ❤️

/Netwolf

yannis
2022-12-04, 06:48
Du har varit efterlängtad här på forumet, Masse!
Skickar dig en krya-på-dig-blomma, en hibiscus, som jag tror du tycker om.
Hoppas farbror doktorn snart hittar en diagnos.

Många, många kramar till dig från Birgitta!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2111&pictureid=23108

Katitzi
2022-12-04, 14:26
Det var tråkigt att höra Masse. Hoppas de hittar orsaken så att du kan krya på dig snart! 💙

Masse
2022-12-05, 11:23
Tack snälla ni för alla härliga hälsningar! De värmer!
Vilket fantastisk forum Kalimera är med alla fina vänner som
jag tycker att jag känner trots att jag träffat mycket få av er.

:) Masse

Kalimera
2022-12-05, 13:56
Tack snälla ni för alla härliga hälsningar! De värmer!
Vilket fantastisk forum Kalimera är med alla fina vänner som
jag tycker att jag känner trots att jag träffat mycket få av er.Det är så härligt att höra av dig igen Masse, du har verkligen varit saknad.

Hoppas nu att de kloka kommer på vad det är du har drabbats av och att du blir frisk fort! bye_bye

Susie
2022-12-05, 14:11
Hej Masse

Meget trist at høre, at du er sat ude af spillet i øjeblikket. Gode tanker herfra bye_bye

naxoss
2022-12-05, 14:44
Usch vad tufft😢 krya på dig!
Lena

Lasse F
2022-12-06, 09:30
Mycket trist, krya på dig hälsningar, Lasse

Smultron
2022-12-06, 10:58
Krya på dig hälsningar från mig också! :)

C@nny
2022-12-06, 12:39
Hej Masse!

Detta fixar du! Krya på dig bye_bye

//Conny :)

Masse
2022-12-14, 12:03
Tack, tack, tack!!! 👳 fb_gilla

Masse

Alala
2022-12-15, 04:04
Härligt att ha dig mera aktiv här igen, Masse! Hoppas du mår bättre.

/ Anne bye_bye

sjöborren
2022-12-15, 10:41
Såg igår när jag bläddrade bland mina bilder, ett foto på mig och Masse som togs för ett år sedan (12 december) när vi träffades i Stockholm på Mikis Theodorakis hyllningskonsert - en fantastisk föreställning.

Krya-på-dig! ❤️

Masse
2022-12-15, 23:10
Härligt att ha dig mera aktiv här igen, Masse! Hoppas du mår bättre.

/ Anne bye_bye

Tack för det. Tycker själv också att det är kul att åter ha kontakt med er alla. Nej tyvärr ingen märkbar förbättring ännu. Enligt läkarna och sjukdomsbeskrivningen kan ev förbättring ta 6 - 12 månader, så här snackar vi om tålamod,

Såg igår när jag bläddrade bland mina bilder, ett foto på mig och Masse som togs för ett år sedan (12 december) när vi träffades i Stockholm på Mikis Theodorakis hyllningskonsert - en fantastisk föreställning.

Krya-på-dig! ❤️

Ja det var kul att ses även om der var alltför kort.

Masse
från en sjuksäng som f n står i Lund för ett par veckors behandling

Alala
2022-12-16, 04:12
Tack för det. Tycker själv också att det är kul att åter ha kontakt med er alla. Nej tyvärr ingen märkbar förbättring ännu. Enligt läkarna och sjukdomsbeskrivningen kan ev förbättring ta 6 - 12 månader, så här snackar vi om tålamod,

Då önskar jag dig mycket tålamod och hoppas att vi här på Kalimera kan hjälpa till med att hålla humöret uppe.

Skickar en massa styrkekramar! Kämpa på Masse!

/ Anne :)

KR
2022-12-16, 05:08
Hoppas du kryar på dig riktigt riktigt snabbt!
//
KR

Sol och hav
2022-12-16, 18:25
Det låter tufft för dig!
Krya på Dig!!!

Maria

marilene
2022-12-16, 20:26
Jag hoppas också att behandlingen här i Lund ger resultat. Krya på dig.

Marilene

Catlady
2022-12-16, 21:04
Masse, önskar dig allt gott och snar bättring!
Styrkekramar även från
Catlady

simetra
2022-12-17, 17:12
Så tråkigt att höra Masse, men skönt att du nu har fått en diagnos. Hoppas behandlingarna har god effekt och att du med tiden gör framsteg och blir bättre igen.

Krya på dig hälsningar!

Simetra

Kalimera
2022-12-18, 11:32
Enligt läkarna och sjukdomsbeskrivningen kan ev förbättring ta 6 - 12 månader, så här snackar vi om tålamodOjdå, det var lång tid! Men vad spelar tiden för roll, det viktigaste är att du blir frisk.

maji
2022-12-20, 07:12
Hej Masse! Vill bara ge dig styrkekramar och önska dig snar bättring

// majibye_bye

Masse
2022-12-23, 18:10
Är nu sedan igår tillbaka på Centralsjukhuset i Kristianstad. Behandlingen i Lund är klar men har tyvärr hittills gett någon märkbar effekt. Får hoppas det kommer så småningom.

Som grädde på moset, som det sägs, så råder här besöksförbud på sjukhuset pga Covid mm. Inget att göra åt. Det får bli lite julfirande till sommaren istället. 😁

Än en gång varmt tack för ert stöd! Det värmer.

Masse

UllaC
2022-12-23, 18:23
Hoppas att du blir ompysslad av fantastisk sjukvårdspersonal och ändå får lite julkänsla i sjukhussängen.
GOD JUL trots allt!
Ulla

laero
2022-12-23, 20:32
God Jul Masse !
Och krya på dig!

Lars

Sol och hav
2022-12-23, 20:34
God Jul Masse o krya på Dig!!

Maria

Catlady
2022-12-23, 20:52
Önskar dig allt gott och god bättring, Masse!
Tänker på dig! Hoppas och tror att läkare/sjuksköterskor hjälper dig så gott det bara går i dessa "virus"tider. Kram!
God Jul önskar
Catlady 🎄🎉

Kajja
2022-12-23, 23:13
God bättring Masse!
Den friska har många önskningar..den sjuka har bara EN❤️
/ Kajja bye_bye

Sol och hav
2022-12-23, 23:15
Ja så är det verkligen!!!

Maria

Alala
2022-12-24, 04:44
Betyder besöksförbud att du inte kan träffa dina nära och kära? Det är ju inte så trevligt i så fall. Men hoppas att behandlingen skulle börja få effekt och att du snart blir bättre. Sånt kan ju ta tid.

God Jul till dig Masse!

/ Anne bye_bye

Netwolf
2022-12-24, 11:05
Ja, hoppas du får den bästa omvårdnaden, med trevlig sjukhuspersonal.

Eller som en vän sa till mig, när jag låg på sjukhus för några år sen "Vila dig nu och låt någon söt sjuksköterska pyssla om dig". Mitt lakoniska svar blev dock "Min sjuksyster heter Per". :p

/Netwolf

Masse
2022-12-24, 15:58
Hoppas att du blir ompysslad av fantastisk sjukvårdspersonal och ändå får lite julkänsla i sjukhussängen.
GOD JUL trots allt!
Ulla

God Jul Masse !
Och krya på dig!

Lars

God Jul Masse o krya på Dig!!

Maria

Önskar dig allt gott och god bättring, Masse!
Tänker på dig! Hoppas och tror att läkare/sjuksköterskor hjälper dig så gott det bara går i dessa "virus"tider. Kram!
God Jul önskar
Catlady 🎄🎉

Tack så mycket! God Jul önskar jag er också!

Masse

Kalimera
2023-01-16, 18:09
Hur mår du nu Masse?

Catlady
2023-01-16, 19:21
Hej, Masse!
Undrar också hur det går för dig och hur du mår????
Jag hoppas det går "bättre och bättre dag för dag"...
Tänker på dig och önskar dig god bättring!
Catlady, som önskar dig god fortsättning på nya året och kanske en resa .....

Fältjäntan
2023-01-17, 08:59
Är säker på att det är många som undrar hur tillfrisknandet går. Hoppas det går åt rätt håll.
Kerstin

Masse
2023-01-17, 12:25
Hej igen!

Jo tack, rent mentalt känner jag mig ganska ok. Den 28 december blev jag hemskickad från sjukhuset och överlämnad till kommunens omvårdnad. Julen fick jag således tillbringa på sjukhuset utan möjlighet att få ta emot besök av min familj, pga covidrisken. Mina barn och barnbarn tyckte att det var förskräckligt synd om mig, men själv tyckte jag inte att det var någon större prövning. Jag var omgiven av fantastisk personal som skötte om mig på bästa sätt.

Nu har jag varit hemma några veckor och försöker att vänja mig vid vår nya tillvaro med hemtjänstbesök många gånger per dygn. Behöver ju hjälp med alla förflyttningar till och från rullstol, säng mm. Har lämnat in ansökan om färdtjänst och sjukresor för transporter utanför hemmet, och i nästa vecka börjar min rehab-träning på sjukhuset 3 ggr/vecka.

Min förlamning i benen är oförändrad. Men jag tränar lite varje dag för att försöka få tillbaka lite av alla muskler som försvunnit. Sporrar mig lite genom att vartefter försöka flytta fram gränserna för vad jag kan klara på egen hand utan hjälp. Det ger också nyttig träning. Och det är ju också så att ......
...... "SKILLNADEN MELLAN DET SOM ÄR MÖJLIGT OCH DET SOM ÄR OMÖJLIGT ÄR JU FÖR DET MESTA BARA ATT DET OMÖJLIGA BRUKAR TA LITE LÄNGRE TID!" :)

Än en gång! Varmt tack för alla sköna hälsningar och välgångsönskningar!

Masse

Kalimera
2023-01-17, 14:07
Än en gång! Varmt tack för alla sköna hälsningar och välgångsönskningar!Härligt att höra av dig och att du trots allt håller humöret uppe!

Har du fortfarande inte fått någon diagnos? Du måste inte skriva om du inte vill. Ta hand om dig! bye_bye

piam
2023-01-17, 15:50
Många kramar från Norrland.

Pia

Masse
2023-01-17, 20:02
Har du fortfarande inte fått någon diagnos?

Svaret på det är väl Njae!?
Läkarna är mycket svävande. Det mest konkreta är att de tror att det är någon mycket ovanlig variant av något som heter Guillán Bares Syndrom (GBS), vilket är en sjukdom som innebär av att de egna antikropparna felaktigt ger sig på det de ska försvara, dvs i det här fallet den egna kroppens nervtrådar. Det har i mitt fall orsakat förlamning i benen. Mitt hopp är att utvecklingen blir så som är normalt för GBS, nämligen att det med tiden läker och att förlamningen släpper.

Mitt kortfristiga mål är att så snart som möjligt utan hjälp kunna förflytta mig mellan säng, rullstol och toa. Mitt långsiktiga mål är att så småningom åter kunna resa till Grekland och Spanien. Till dess är det träning och envishet som gäller.

Masse

Kajja
2023-01-17, 21:29
Hejja Masse! Du har delmål och verkar fokuserad och envisklapp_klap Det kommer man långt på.
Önskar dig god bättring och all lycka❤️
/ Kajja bye_bye

sjöborren
2023-01-17, 23:08
Masse! Det är något även jag brukar säga: ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.

Krya-på-dig-kram! ❤️

Alala
2023-01-18, 03:30
Mitt kortfristiga mål är att så snart som möjligt utan hjälp kunna förflytta mig mellan säng, rullstol och toa. Mitt långsiktiga mål är att så småningom åter kunna resa till Grekland och Spanien. Till dess är det träning och envishet som gäller.

Masse

Det är bra mål, Masse. Tänk på det du vill göra när du sen kommer till Grekland eller Spanien. Kämpa på!

Skickar en massa styrkekramar!

/ Anne bye_bye

maji
2023-01-18, 06:48
Även jag vill önska dig lycka till och som sagt det är bra att ha målfb_gilla
Heja dig Masse

//majibye_bye

ofelia
2023-01-18, 10:23
Hej!
Har helt missat den här tråden och är därför sen på bollen. Vill instämma i kören med krya på dig! Du verkar vara en kämpe och jag håller tummarna för att du kan nå både dina kortsiktiga men också långsiktiga mål.

Hälsningar Ofelia

C@nny
2023-01-18, 13:55
Kämpa på Masse!
Tiden är din bästa vän nu. bye_bye

UllaC
2023-01-18, 14:54
Du verkar vara en kämpe som dessutom kan hitta positiva saker även i det eländiga.
Därför tror jag att du kommer att fixa detta så att du kan resa igen.
Och Grekland finns ju kvar och väntar på dig.
Lycka till! klapp_klap
Ulla

Pyttan
2023-01-18, 15:59
Massor av kryapådighälsningar!
Varmt lycka till med din kamp!

Sol och hav
2023-01-18, 22:13
Krya på Dig Masse!!

Maria

LaRose
2023-01-23, 23:44
Önskar dig framsteg på framsteg framöver!

Netwolf
2023-01-24, 07:28
Skönt att höra att du har kämpaglöd, Masse. Bra att sätta upp delmål, för då blir det lättare att nå dem. Önskar dig allt gott och ett snart tillfriskande!

/Netwolf

KR
2023-01-24, 19:44
Här kommer all styrka o energi till dig!
//
KR

Kalimera
2023-01-25, 09:45
Mitt kortfristiga mål är att så snart som möjligt utan hjälp kunna förflytta mig mellan säng, rullstol och toa. Mitt långsiktiga mål är att så småningom åter kunna resa till Grekland och Spanien. Till dess är det träning och envishet som gäller.Lycka till Masse! Jag håller alla tummar jag har! bye_bye

Masse
2023-01-25, 12:26
Tack alla snälla ni för era vänliga hälsningar!

En tråkig nyhet är att den rehabiliteringsträningen som utlovats har blivit uppskjuten. Allt var bokat och klappat och klart för tre ggr/vecka och transport till och från sjukhuset. När jag så infinner mig igår till första övningen så får jag där och då besked att de vill invänta ytterligare några undersökningar och provtagningar innan de vill påbörja träningen. Det hade ju varit lämpligt att de hade kollat in min journal lite tidigare än en kvart före besöket! Framförhållning är tydligen inte deras starkaste gren. :confused::(

Men ...... det finns en god nyhet också. I förra veckan blev ingången till vårt badrum breddad och en bredare dörr insatt. Nu kan jag komma in dit med rullstolen. Och efter lite egen träning så kan jag nu själv också förflytta mig från rullstolen till och från toalettstolen. Härligt att klara det när jag vill utan att vara beroende av hjälp från andra.

Masse
som gnetar på med egen träning i väntan på bättre tider

Catlady
2023-01-25, 21:13
Vilken härlig "fighting spirit" du har, Masse!
Fick mig en tankeställare när jag läste ditt inlägg! Här sitter jag och klagar över reuma-värken! Nej, gick ut och drog bort lite stora tallgrenar som rasat ner på tomten efter ett rejält snöfall istället. Man får inte ge upp.... även om det är jobbigt ibland....
Tack, Masse!
Catlady, som visserligen har ont men ändå gjort något nyttigt...... :)

Alala
2023-01-26, 04:07
Hej Masse! Tråkigt det där med rehabiliteringen, men man får ju hoppas det för något gott med sig senare.

Träna på du och kämpa!

/Anne bye_bye

Kalimera
2023-01-27, 09:31
Härligt att klara det när jag vill utan att vara beroende av hjälp från andra.Grattis Masse! Synd dock att det blev så här. Sjukvården är inte vad den borde vara. Hör så mycket konstigt numer. Tyvärr.

Masse
2023-01-30, 10:18
De förstod tydligen på Rehabavdelningen vad jag tyckte om deras hantering av mitt ärende. Därför har de varit i kontakt med min neurolog-läkare angående min rehabträning. Han har gett dem besked om att det inte finns några hinder för min träning. Så nu har jag fått besked om ny start på fredag. Härligt!

Det krävs tyvärr numera allt oftare att man står på sig för att man ska få den hjälp man behöver. Skönt för mig att det löste sig så snabbt. Synd om alla dem som inte kan eller vågar tala för sig och kanske inte får det de behöver.

Masse

Netwolf
2023-01-30, 12:19
Härligt att du kan komma igång nu, Masse! Vi håller alla tummar vi har för dig :)

Trist att man ska behöva tjöta för att få sin rätt. Det är nästan, så att man måste vara frisk för att orka vara sjuk.

/Netwolf

Catlady
2023-01-30, 20:00
Masse, så skönt att du får den hjälp du så väl behöver! Önskar dig god bättring och hoppas allt går som det borde och åt rätt håll..!

Netwolf och Masse: ni har så rätt, tyvärr! I dagens sjukvård måste du ha både röst och vilja!
Vissa läkare, om de inte "hittar" något ovanligt så skickar de dig på undersökningar som verkligen inte behövs och andra tycks överhuvudtaget inte lyssna... Talar av egen erfarenhet, de vill nog väl men ibland får jag den bestämda känslan att de bara "vill göra något" och därmed få ut patienten ur rummet med en massa onödiga remisser. Det är ju en massa pengar ur sjukvårdsbudgeten som förslösas i onödan och på onödiga "åtgärder". Finns uttrycket "övervård"?? Vill poängtera att jag inte tillhör släktet "amatörläkare" som förläst sig på nätet om sin diagnos.
Det här är min egen erfarenhet av vården.....
Catlady , som undrar lite om tidsbristen är felet, 10 min per patient???.....

Alala
2023-01-31, 03:14
Så bra att träningen kan komma igång, Masse.

Skickar nu en massa träningsork till dig!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2023-01-31, 09:00
Det krävs tyvärr numera allt oftare att man står på sig för att man ska få den hjälp man behöver. Skönt för mig att det löste sig så snabbt. Synd om alla dem som inte kan eller vågar tala för sig och kanske inte får det de behöver.Min mamma (94 år) åkte med ambulans till akuten i höstas. När hon efter en vecka kom hem igen gjorde hon det med ett batteri av mediciner. Hon åt tre olika mediciner innan inläggningen. När hon kom hem skulle hon äta 16 mediciner varje dag. Ingen återkopplingen skulle ske. Mamma gick ner sig, tappade aptiten, orkade ingenting längre.

Jag kontaktade hennes vårdcentral före jul och och fick en telefontid i början av året. Jag och läkaren gick igenom hennes medicinlista, och när vi var klara var vi nere i fem mediciner. Troligen ska det tas bort två till nästa vecka. Nu är hon pigg igen och hänger som vanligt på Messenger och FB.

Om jag inte tagit tag i saken hade hon troligen inte levt idag.

Catlady
2023-01-31, 19:58
Det här är också något som förekommer ofta. De övermedicinerar äldre, kanske för att de äldre inte vill "mucka" med läkaren utan bara säger ja. Respekten för läkare är stor.... med rätta (oftast).
Tur att du reagerade, Janne! Som sagt, läkare kollar inte alltid upp de mediciner de förskriver, har själv fått "rätta" när somliga mediciner inte ska tas ihop. Hm, tidsbristen igen, kanske.....
Nå, sorgligt, du borde ju kunna lita på din läkare...... Som patient numera måste du kolla upp vad som sker med dig (konstigt men sant)....
Catlady, som tycker vården är bra men att den har svårt att se individen........

Mafric
2023-02-04, 18:47
Å, så tråkigt att höra, Masse! Jag kan inte annat än att sända dig mina varmaste styrketankar!

Jag är inte speciellt aktiv på forumet, men du är helt klart en av de här på forumet som jag sett under alla mina år här. Jag är glad att du är tillbaka och "tittar till oss" när du orkar.
Jag hejar på och önskar dig ett gott tillfrisknande.

Masse
2023-02-05, 13:32
Min mamma (94 år) åkte med ambulans till akuten i höstas. När hon efter en vecka kom hem igen gjorde hon det med ett batteri av mediciner. Hon åt tre olika mediciner innan inläggningen. När hon kom hem skulle hon äta 16 mediciner varje dag. Ingen återkopplingen skulle ske. Mamma gick ner sig, tappade aptiten, orkade ingenting längre.

Jag kontaktade hennes vårdcentral före jul och och fick en telefontid i början av året. Jag och läkaren gick igenom hennes medicinlista, och när vi var klara var vi nere i fem mediciner. Troligen ska det tas bort två till nästa vecka. Nu är hon pigg igen och hänger som vanligt på Messenger och FB.

Om jag inte tagit tag i saken hade hon troligen inte levt idag.

Janne! Vilken tur för din mamma att hon har en son som du! Det tycks vara vanligt förekommande att man är snabb med att sätta in nya mediciner, men oftast dåliga på att följa upp och ta bort dem.

När jag lades in på sjukhuset i november hade jag sex mediciner. Mest för att slippa repris på min hjärtinfarkt 2016. När jag ”muckade” från sjukhuset två månader senare hade jag recept på femton mediciner. En tredjedel av dem var dock painkillers som varit nödvändiga för att klara de väldiga smärtor som jag haft. Tack och lov är smärtorna nu borta. Tror jag åtminstone! Tar reda på det genom att sakta reducera tabletterna.

Masse

Masse
2023-02-05, 13:33
Å, så tråkigt att höra, Masse! Jag kan inte annat än att sända dig mina varmaste styrketankar!

Jag är inte speciellt aktiv på forumet, men du är helt klart en av de här på forumet som jag sett under alla mina år här. Jag är glad att du är tillbaka och "tittar till oss" när du orkar.
Jag hejar på och önskar dig ett gott tillfrisknande.

Tack Mafric!

Masse

Alala
2023-02-06, 04:20
Åh, Masse, du har nog haft det jobbigt de senaste åren. Men du verkar vara på god väg. Hoppas träningen går bra och ger dig positiva resultat.

Kämparkrafter!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2023-02-06, 08:52
Janne! Vilken tur för din mamma att hon har en son som du! Det tycks vara vanligt förekommande att man är snabb med att sätta in nya mediciner, men oftast dåliga på att följa upp och ta bort dem.Jag pratade med en farmaceut förra veckan, och hon blev såå arg när jag berättade vad som hänt mamma. Det kostar samhället massor med pengar och usel livskvalitet för de som drabbas.

Marianne
2023-02-18, 10:15
Tråkigt att höra du har det så jobbigt, Masse.
Lycka till med träningen, hoppas du får det bättre snart.

Och så till JANNE: Underbart att din mamma har dig - och att du reagerar!!!

Masse
2023-02-18, 11:34
Åh, Masse, du har nog haft det jobbigt de senaste åren. Men du verkar vara på god väg. Hoppas träningen går bra och ger dig positiva resultat.

Kämparkrafter!

/ Anne bye_bye

Tråkigt att höra du har det så jobbigt, Masse.
Lycka till med träningen, hoppas du får det bättre snart.

Och så till JANNE: Underbart att din mamma har dig - och att du reagerar!!!

Tack Anne och Marianne!

Jodå, träningen går bra. Men det går ju självklart långsamt att se resultat. Då är det ju bra att jag är väl rustad med envishet och tålamod vilket det krävs mycket av. Och jag är väldigt glad och tacksam att det är som det är och inte värre. Mina veckor på sjukhus gav mycket god insikt i att det är många som har det mycket mycket tuffare. Inte minst alla som lider av svår demens. Såg mycket av det och det är en gräslig sjukdom för både den drabbade och för anhöriga.

Masse

karinafp
2023-02-18, 11:38
Mitt hopp är att utvecklingen blir så som är normalt för GBS, nämligen att det med tiden läker och att förlamningen släpper.

Masse

Masse! Så tråkigt att höra. Hoppas verkligen att det går åt rätt håll, även om det går långsamt och känns tradigt. Önskar det funnes en kramikon ...

Själv fick jag en hjärtinfarkt i juni, fick en stent inopererad och låg inne en vecka. Även så pass sent var det besöksförbud på avdelningarna, så jag fick gå ut i hisshallen för att träffa min man när han kom med förnödenheter ... Så även här är det träning och envishet som gäller. ;)

Vi får jobba på, vännen! Det blir säkert bra till slut! bye_bye

Karin
som jobbar på :D

Netwolf
2023-02-19, 09:46
Själv fick jag en hjärtinfarkt i juni, fick en stent inopererad och låg inne en vecka.

Oj! All kärlek till dig med 🥰 Hoppas allt förlöper bra.

Själv fick jag en stent för ett antal år sen och just nu kör jag på med Life 2.0. Skillnaden mot version 1 är att karriär och statusgrejer inte är så viktigt längre.

/Netwolf

Masse
2023-02-19, 16:18
Tack Karin! Tråkigt att höra att du drabbats av infarkt. Men skönt att prognosen för sådant numera i många fall är god.

Fantastisk teknik man har att ofta med ett förhållandevis enkelt ingrepp kunna ordna till det bra med stentar. Jag fick erfara det en fredagsmorgon 2016. Man stoppade dit 3 st stentar på mig och jag kunde följa hela proceduren på en bildskärm och fick dessutom möjlighet att för 50 kr få det med hem på en dvd.

Dagen efter ingreppet kom läkaren och förslog att jag kunde åka hem. Men jag tyckte att när jag nu ändå var där och försågs med utmärkt service så kunde jag väl få stanna en dag till, vilket beviljades.

Hoppas att det fungerar bra för dig med rehab Karin, och att du återfår kraft till resor och annat som förgyller tillvaron!

Masse

Catlady
2023-02-20, 00:04
Vilka kämpar ni är!!
Och vår, ibland nedsablade, sjukvård är väl ändå fantastisk....
Catlady, imponerad, önskar er allt gott och många nya resor.......

Ylva A
2023-02-20, 13:59
Det gläder mig Masse, att du kämpar på och att du gör framsteg! Det är ju så med sjukdomar, Corona och krig, att någon gång i framtiden kan vi säga: Det var jobbigt, men vi klarade det och vi har nästan glömt bort hur svårt det var!
Förhoppningsvis kan både du och karinafp ta en tripp till Grekland igen.
Krya på er!
/ Jannis

Sol och hav
2023-02-20, 15:59
Ja, Krya på Er!

Maria

Masse
2023-02-20, 16:46
Tack Catlady, Jannis och Maria!

Jodå, här ska kämpas. Ska försöka göra så här _B-anana när jag är på rehab på onsdag. :D

Masse

Catlady
2023-02-20, 18:23
Hur var det man sa förr när det skulle tränas: Armar uppåt sträck, knäna böj och höfter fäst......
Ungefär så, påminner om "bananas"... :rolleyes::D
Catlady, som hejar på er, ni kämpar!....

Fältjäntan
2023-02-23, 10:16
Tack Catlady, Jannis och Maria!

Jodå, här ska kämpas. Ska försöka göra så här _B-anana när jag är på rehab på onsdag. :D

Masse
Hur gick det? Blev det nån "bananas"?
Jag följer din kamp och hoppas på bättring snart. Med din kämpaglöd kommer du att lyckas.
Kerstin

Masse
2023-02-23, 10:59
Hur gick det? Blev det nån "bananas"?
Jag följer din kamp och hoppas på bättring snart. Med din kämpaglöd kommer du att lyckas.
Kerstin

Nej nån bananas fick jag inte till ...... ännu. Har en bra bit kvar, men man måste ju försöka. Jag får jobba på det! :)

Masse

Netwolf
2023-02-23, 12:16
Nej nån bananas fick jag inte till ...... ännu. Har en bra bit kvar, men man måste ju försöka. Jag får jobba på det! :)

Masse

Det är bra. Se positivt. Vi håller tummarna för dig! :)

Masse
2023-02-24, 12:34
Tack Wolfen!

Masse,
nyss hemkommen från dagens rehabträning på sjukhuset

Fältjäntan
2023-03-22, 18:21
Hur går det med rehabträningen? En månad sedan vi fick
en lägesrapport. Hoppas det går framåt. Håller alla tummar
för att du ska vara på benen snart.
Kerstin

Kajja
2023-03-22, 21:11
Hur går det med rehabträningen? En månad sedan vi fick
en lägesrapport. Hoppas det går framåt. Håller alla tummar
för att du ska vara på benen snart.
Kerstin

Oj är det redan en månad sedan!
Jag undrar åxå hur det går med dig Masse🙏
/ Kajja bye_bye

Masse
2023-03-23, 13:28
Jo, kanske dags för en lägesrapport.

Jag fick påbörja min rehab-träning på sjukhusets neurologavdelning för drygt fem veckor sedan. Tre ggr/v, måndag, onsdag och fredag blev det serviceresa till och från sjukhuset för träningspass. Vid startsamtalet berättade jag att jag var villig att träna så mycket jag kunde få. När vi pratade om olika mål på lång och kort sikt för träningen så sa jag bl a att jag tänkte mig att kunna gå med rollator i maj. Ingen sa något, men jag anade att de nog tyst tänkte att "nu är nog gubben lite väl galen".

Sedan dess har jag trivts bra med träningen. Jag märker inte så mycket förändring från dag till dag. Men när jag tänker efter på hur det var när jag startade så inser jag att det hänt en hel del. Jag har med hjälp av s k "Eva-stol" eller "gåbord" kunnat gå 20-25 meter. Uppresning från rullstol till stående i Evastolen gick bättre och bättre, och väl uppe kunde jag stå några sekunder utan att hålla i mig.

För två veckor sedan vid uppföljningssamtal fick jag accept för att utöka träningen med ytterligare en dag i veckan. Jag fick också då göra mina första försök med rollatorn. Och nu går jag varje gång 15-20 m med den. En som håller i på varje sida, och rullstolen efter i knävecken, för rätt som det är kan jag rasa ner. Men det går, lite darrigt, men ganska bra ändå tycker jag. Härligt!

Det går sakta och bara små små steg framåt. Men det ska bli bra tänker jag.

/ Masse
som är envis men lite otålig ibland

piam
2023-03-23, 13:47
Heja,heja💪💪

Pia

Sol och hav
2023-03-23, 13:51
Vad kul att höra ifrån Dig!
Jag önskar Dig ett jättestort Lycka Till med din träning o tillfrisknande!
Jag hoppas du kan känna att det går bättre o bättre med din träning!

Maria

C@nny
2023-03-23, 14:25
Härligt Masse! klapp_klapklapp_klap

Ylva A
2023-03-23, 15:54
Kretensisk palikaristyrka skickas från oss två. Du är beundransvärd i ditt kämpande och det kommer löna sig, tror
Jannis och Ylva

Catlady
2023-03-23, 23:02
Så roligt att höra att du gör framsteg, Masse!
Även små steg är början på en större resa. Bäst förstårs att höra om din kämparanda! Viljan kan försätta berg, heja dig!
Catlady, som beundrar din geist och önskar dig allt gott........

Alala
2023-03-24, 03:53
Bravo Masse! Fint att höra att det går framåt. Kämpa på bara!

/ Anne bye_bye

Netwolf
2023-03-24, 07:01
Jag blir så imponerad av dig, Masse! Keep on going! :)

/Wolfen

Kalimera
2023-03-25, 08:45
Du är fantastisk Masse! klapp_klap

Fältjäntan
2023-03-25, 18:04
klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Kerstin

Mafric
2023-04-10, 08:38
Jag fick påbörja min rehab-träning på sjukhusets neurologavdelning för drygt fem veckor sedan. Tre ggr/v, måndag, onsdag och fredag blev det serviceresa till och från sjukhuset för träningspass. Vid startsamtalet berättade jag att jag var villig att träna så mycket jag kunde få. När vi pratade om olika mål på lång och kort sikt för träningen så sa jag bl a att jag tänkte mig att kunna gå med rollator i maj. Ingen sa något, men jag anade att de nog tyst tänkte att "nu är nog gubben lite väl galen".

Sedan dess har jag trivts bra med träningen. Jag märker inte så mycket förändring från dag till dag. Men när jag tänker efter på hur det var när jag startade så inser jag att det hänt en hel del. Jag har med hjälp av s k "Eva-stol" eller "gåbord" kunnat gå 20-25 meter. Uppresning från rullstol till stående i Evastolen gick bättre och bättre, och väl uppe kunde jag stå några sekunder utan att hålla i mig.

För två veckor sedan vid uppföljningssamtal fick jag accept för att utöka träningen med ytterligare en dag i veckan. Jag fick också då göra mina första försök med rollatorn. Och nu går jag varje gång 15-20 m med den. En som håller i på varje sida, och rullstolen efter i knävecken, för rätt som det är kan jag rasa ner. Men det går, lite darrigt, men ganska bra ändå tycker jag. Härligt!

Det går sakta och bara små små steg framåt. Men det ska bli bra tänker jag.

Vilken "go" du har, Masse klapp_klap Med din kämparanda lär du komma dit du siktar klapp_klap All lycka på din hälsoresa!

Masse
2023-04-10, 11:10
Än en gång, Stort tack till er alla för all uppmuntran och härliga hälsningar! Det värmer!

Nu har det gått några veckor sedan förra rapporten. Sakta sakta rör det på sig i rätt riktning. Känner att jag blivit lite starkare och stadigare. Kan bl a nu stå i en barr och hålla i mig och kliva upp på en liten låg (c:a 15-20 cm hög) pall som placeras framför fötterna. Ungefär som ett lågt trappsteg. Brukar snegla lite längtande mot en "övningstrappa med räck" som de har i korridoren. Sjukgymnasten antydde senast att vi kanske snart ska göra ett försök med den. Spännande!!! Men för en gångs skull är jag lite försiktig och tänker att jag nog ska öva några dagar till på pallen innan jag ger mig på trappan, men snart så ..... Det är ju en ständig balansgång att dels våga gå nära gränsen för sin förmåga och tänja lite på den för att bli bättre, och dels att aldrig falla över gränsen. Ett benbrott skulle ju vara förödande! Men, som sagt ... spännande! "Dancing on the edge!" Sånt triggar mig!

Även här hemma går det framåt. Jag har nu kunnat slopa två dagliga eftermiddagsbesök av hemtjänsten då de kommit för att hjälpa mig i säng för en stunds vila och upp ett par timmar senare. De förflyttningarna mellan rullstol och säng kan jag numera klara själv. Så nu är det bara besök för hjälp med förflyttning till duschen, samt morgon och kväll för hjälp med kompressionsstrumpor, skor mm som är kvar. Känner att jag kan slopa kvällsbesöken också snart. Så skönt att bli mer och mer självständig och kunna lägga mig och stiga upp när jag känner för det.

Många hälsningar till er alla!

Masse

Fältjäntan
2023-04-10, 11:30
Heja Masse. Vilken kämpaglöd. Vi gläds med dig.
Kerstin
_B-anana

KR
2023-04-10, 12:46
Grym inställning Masse med din kämpaglöd kommer du att reda ut detta!
//
KR

Sol och hav
2023-04-10, 14:26
Heja Heja Masse! Jag önskar dig all Lycka Till med din träning! Du är helt otrolig! Vad du kämpar!!

Maria

Catlady
2023-04-10, 19:44
Så roligt att höra, Masse! Heja dig, vilken kämpaglöd du har och det ger resultat...!
Catlady, som är full av beundran .....och önskar dig allt gott bye_bye

Netwolf
2023-04-11, 07:15
Kul att höra från dig, Masse! Vi är många här som följer din kamp och är imponerade över din vilja :)

/Wolfen

Kalimera
2023-04-11, 08:21
Så skönt att bli mer och mer självständig och kunna lägga mig och stiga upp när jag känner för det.Det låter ju helt fantastiskt! Heja dig Masse! klapp_klap

Ylva A
2023-04-11, 15:02
Du märker att vi är många som tänker på dig och vill allt det bästa för dig! Du har alltid spridit glädje med dina inlägg och vi ser fram emot fler! Så småningom kommer det något med att, nu är trappen avklarad. Lite senare: Nu går jag utan hjälp! All lycka med din rehab!
/ Jannis med hälsningar från Ierapetra.

sjöborren
2023-04-12, 09:30
Skickar en stor kämpa-på-kram. Även en kram till Birgit. :)

Alala
2023-04-14, 04:22
Så fint att det går framåt. Du är stark du, Masse. Det kommer nog att bli ännu bättre. Det känner jag på mig.

Kämpa på och bättra på!

/ Anne bye_bye

Mafric
2023-07-17, 21:34
Yia sou Masse!
Länge sen jag såg hur det är med dig. Berätta gärna hur läget är nu - OM du vill och orkar.

Solvarma hälsningar☀️
Mafric

Masse
2023-07-18, 12:53
Yia sou Masse!
Länge sen jag såg hur det är med dig. Berätta gärna hur läget är nu - OM du vill och orkar.

Solvarma hälsningar☀️
Mafric

Klart att jag vill och orkar! Ser att det nu är ett bra tag sedan jag rapporterade lite. Och visst har det hänt en hel del. Det mesta positivt.

Min träning på Dagrehab på sjukhuset är nu avslutad. Det var från början sagt 3 ggr/vecka i max 3 månader. Jag fick 4 ggr/vecka och förlängt till totalt 4,5 månader, så jag kan inte klaga. Men till midsommar var det slut. Det visste jag om i förväg så jag sökte på egen hand nya träningsmöjligheter. Och för en vecka sedan kunde jag börja träna hos en sjukgymnast på Wellness Studio. Det ingår också i högkostnadsskyddet och är därför begränsat till 3 månader. Sen hoppas jag kunna träna på egen hand i maskinerna.

Förlamningen i benen har sakta sakta minskat uppifrån och nedåt. Så nu är rörligheten tillbaka t o m knäna, men vrister och fötter är fortfarande totalförlamade. Och lite mera styrka i benen har jag fått, men mycket träning återstår med det. Märker inte så mycket förändring dag för dag. Men ..... på lite längre sikt så har det ju blivit fantastiskt mycket bättre.

Balansen är knepig pga den kvarvarande förlamningen, men dock bättre! Jag kan stå upp kortare stund utan att hålla i mig.

Klarar dock inte riktigt full banana _B-anana ännu, men stå upp och vifta med armarna klarar jag!!! :D

Gång i riktig trappa har jag inte benmuskler nog till ännu. Mera träning i benpress mm krävs!

Jag klarar nu att gå själv i rollator inomhus. Använder den istället för rullstol inomhus ibland. Promenad med rollator ute c:a 500 m går bra, dock inte ensam av säkerhetsskäl.

Klarar mig sedan några veckor tillbaka nu helt utan hjälp av hemtjänsten. De kommer bara några ggr/vecka för att vara ledsagare på utomhuspromenaderna. Kanonbra!!!

Så ........ visst det är en lång väg som återstår, men när jag stannar upp och ser tillbaka på vad som hänt sedan jag kom hem 28 december så är det ju fantastiskt. Då kunde jag inte flytta benen över sängkanten utan hjälp. Bara att fortsätta köra på!

Tack för all uppmuntran och support från er alla!

Masse

Sol och hav
2023-07-18, 13:29
Ja jag har oxå tänkt på dig o undrar hur du mår o hur det går för dig. Tack för du vill dela med dig. Skönt att det går åt rätt håll även om du tycker det går sakta.
Jag önskar dig ett Stort Lycka Till med din rehabilitering!!!🌟

Maria

piam
2023-07-18, 19:39
Härlig läsning👍👍👍

Kajja
2023-07-18, 22:13
Skickar Mass' or av❤️❤️❤️ till dig!!
/ Kajja bye_bye

sjöborren
2023-07-19, 06:01
Har saknat dig här på forumet. Skönt att höra att det går framåt med rehabiliteringen. Skickar en stor kämpa-på-kram! ❤️

Fältjäntan
2023-07-19, 08:25
Så härligt att höra om dina framsteg. Du är en riktig kämpe.
Kerstin

MariaJ
2023-07-19, 08:32
Så skönt att höra att det går framåt med din rehab, du verkar vara en riktig kämpe med positiv inställning. Lycka till med din fortsatta rehab.

Maria

Mafric
2023-07-19, 10:12
Tack för att du delar med dig, Masse❤️
Härligt att höra att det går framåt i allt från rörelse till att klara dig så mycket mer själv. Det är ju de små framgångarna som leder framåt och du verkar ha koll på det viktiga med delmål.

Ja, som så många andra skriver så är du verkligen en fantastisk kämpe. Att du kommer framåt är förstås också en kombo med din initiativrikedom och ditt driv att finna vägar fram till målet.

Jag hejar på dig och visualiserar dig görande en full bananas _B-anana

☀️-varm kram från mig

yannis
2023-07-19, 15:11
Du verkar ha en enorm livsglädje och det gör nog bara gott för dig.
Och du ska även veta att du överför glädje till oss också genom att du finns här på forumet och skriver!
Kämpa på hälsar
Birgitta!

Netwolf
2023-07-19, 16:22
Så full av beundran över din positivitet! Fortsätt kämpa, så tar du dig igenom detta ❤️

/Netwolf

Ylva A
2023-07-19, 17:56
Masse,
du hjälper oss andra med lättare problem att försöka kämpa på. Vilket föredöme du är! Snart tar du trappen och släpper också rullatorn. Dina inlägg är också uppskattade, ska du veta!
/ Jannis med hälsningar från Östersund

Lasse F
2023-07-19, 18:49
Du är en riktig kämpe, jag har den största beundran för dig och ditt focus att bli återställdfb_gilla

Kajja
2023-07-19, 20:44
Masse, tänkte på en sak...
Jag, och säkert många fler, har faktiskt sett dig här på forumet med dina många kommentarer efter andras inlägg. Så helt osynlig har du ju absolut inte varit..tack o lovklapp_klapklapp_klap
/ Kajja bye_bye

MariaJ
2023-07-19, 21:41
Masse, tänkte på en sak...
Jag, och säkert många fler, har faktiskt sett dig här på forumet med dina många kommentarer efter andras inlägg. Så helt osynlig har du ju absolut inte varit..tack o lovklapp_klapklapp_klap
/ Kajja bye_bye

Tänkte också samma :) Sen kan vi väl försöka hålla liv i forumet, vi som faktiskt kan resa genom att skriva lite om våra resor. Så vi muntrar upp Masse som alltid är så bra på att kommentera inläggen. Jag ska göra mitt bästa i höst med berättelser och bilder från Skopelos :)

Maria

Alala
2023-07-20, 06:47
Bravo Masse! Fint att du kämpar på så bra. Det känns säkert skönt när man märker att det lönar sig att träna. Fortsätt så blir det bara bättre. fb_gilla

Sen blir det kanske Grekland vid något skede. :)

/ Anne bye_bye

Fältjäntan
2023-07-20, 08:24
Med den inställningen och kämpaglöden du innehar är det inte KANSKE Grekland. Självklart väntar fina upplevelser i vårt kära Grekland på dig igen Kämpa på, vi tror på dig.⁷
Kerstin

Kalimera
2023-07-21, 08:11
Du är helt fantastiskt Masse som kämpar som du gör, och det är ännu mer fantastiskt att du blir sakta bättre. Hurra! klapp_klap

Masse
2023-07-21, 10:06
Tack tack alla ni kära vänner som stöttar och uppmuntrar mig så mycket. Det känns fint! fb_gilla

Tänk att man aldrig blir för gammal för att lära nytt! Jag har fått så många nyttiga insikter det senaste halvåret.

Bl a att det är kul att hela tiden sätta olika konkreta delmål på saker som man vill och behöver klara för att tillvaron ska bli smidigare, bekvämare eller trevligare. För varje sådant delmål så slår sedan min nyfikenhet till och jag börjar klura på olika sätt för att klara det. Sen är det bara till att försöka, testa och greja på olika sätt och så ..... plötsligt så lyckas man! Och då blir man ju lite glad och genast börjar hjärnan gå på högvarv igen för att komma på något mera som man inte vet att man kan. :)

Tänkte på en sak! Rubriken på den här tråden börjar ju kännas lite mossig och missvisande. Jag känner inte att jag befinner mig i sjuksängen längre. Kanske borde tråden istället heta "Hälsning från Rehab-jobbet". Det visste ni inte att man kan göra en sådan ändring eller hur? Ja, alltså jag kan nog inte ändra det själv, men Janne kan säkert! Ha ha ha! flabb_flab

Och Trevlig Resa önskar jag till alla er som har sådant på gång!

Masse

Catlady
2023-07-21, 10:56
Härligt att höra att det går framåt för dig, Masse!
Du är verkligen en kämpe av stora mått klapp_klap
Hur säger man,.. jo: Nöden är uppfinningarnas moder.... :)
Catlady, som önskar dig fortsatt och snabb bättring......bye_bye

Kalimera
2023-07-23, 14:53
Jag känner inte att jag befinner mig i sjuksängen längre. Kanske borde tråden istället heta "Hälsning från Rehab-jobbet". Det visste ni inte att man kan göra en sådan ändring eller hur? Ja, alltså jag kan nog inte ändra det själv, men Janne kan säkert!Jag kunde. :)

Masse
2023-07-23, 19:58
Jag kunde. :)

Ha ha ha!!! Det var väl det jag visste! Ingenting är omöjligt! :)klapp_klap

Masse

C@nny
2023-07-25, 09:28
Mycket bra jobbat Masse klapp_klap
Kämpa på bara! bye_bye

maji
2023-07-25, 14:12
Du är en riktig kämpe Masse👍 Önskar dig lycka till med din rehab 🤗 Grekland kommer du att få besöka igen det är jag helt övertygad om 😎
//majibye_bye