handdator

Visa fullständig version : Inbundna böcker


inkfish
2006-05-24, 13:28
Det är förstås vansinne att packa annat än pocketböcker? Ska handla semesterläsning och två av de böcker jag helst vill ha är helt nyutkomna och finns inte i pocket.

Ska inte ryggsäcka utan stannar på Karpathos, därför blir det resväska. Men det kanske är idioti att släpa på inbundna böcker ändå?

Kalimera
2006-05-24, 13:31
Men det kanske är idioti att släpa på inbundna böcker ändå?
Tycker jag inte, du kommer inte bära mer än några meter så ta med böckerna. ;)

Elisabet
2006-05-24, 13:35
Vem hinner läsa på semestern??
Lämna böckerna hemma! ;)

För övrigt; hur snart ska du fara som har sådana svåra bekymmer att brottas med Ang_elx

ENIAC
2006-05-24, 13:38
Ta med en av de inbundna böckerna och ett par pocket. Dryga ut det hela med en korsordstidning och en skvallerblaska. Toppa det med några flaskor retsina och lata dagar så överlever du nog resan ändå. Dessutom har du en god bok kvar att läsa när du kommit hem!

Själv har jag med mig tre pocket och en korsordstidning, ska också ta med lite slöläsning typ Amelia. Har någon förslag på en liknande blaska som inte består av 80% reklam så mottages det tacksamt! Dock är jag mycket tveksam till att det kommer räcka med endast tre pocket - det brukar gå åt en halv redan på planet ner... och sen så är det så skönt att ligga på stranden med en bok i ena näven och nåt gott att sippa på i den andra medan man lyssnar på havets brus. 9 dagar kvar! klapp_klap

inkfish
2006-05-24, 13:40
Janne först: Nä, det har du rätt i, jag har ju dörr-till-dörr-serviceflabb_flab


Vem hinner läsa på semestern??

Men ÅH, läsa ÄR ju semester_B-anana. Fast jag fattar vad du menar för jag kommer alltid hem med flera av böckerna olästa. Det händer ju så jäkla mycket hela tiden så man måste titta upp så att man inte missar nåtflabb_flab


För övrigt; hur snart ska du fara som har sådana svåra bekymmer att brottas med


Om en dryg veckaklapp_klap

inkfish
2006-05-24, 13:42
Ta med en av de inbundna böckerna och ett par pocket. Dryga ut det hela med en korsordstidning och en skvallerblaska. Toppa det med några flaskor retsina och lata dagar så överlever du nog resan ändå. Dessutom har du en god bok kvar att läsa när du kommit hem!


Ja, det var ju en tanke. Fast jag tar hellre sudoku än korsord och skvallerblaskor läser jag inte ens hemma. (I Grekland vill jag inte läsa svenska dagstidningar heller för jag vill inte veta:o ).

Ska jag bara ta en inbunden blir det nog Stieg Larssons nya, del 2 i hans deckartrilogi. Har nyss läst den första, Män som hatar kvinnor, och rekommenderar den varmt.

Elisabet
2006-05-24, 14:44
Men ÅH, läsa ÄR ju semester_B-anana. Jo jag vet att det är så för många. Men inte för mig. En gång hade jag EN bok med mig - jag hann läsa knappt en tredjedel av den på två veckor! Det är så klart en prioriteringsfråga som allt annat, men för mig är det semester och avkoppling att slippa skrivna ord, oavsett form!

Eva L
2006-05-24, 15:38
Läsningen är en viktig del av en semester för mig. Med ficklampa under myggnätet i djungeln, i skuggan på en strandnära taverna eller som avkoppling på balkongen. Jag skulle ta med båda böckerna. Själv släpar jag med mig 5-8 pocketböcker för en två veckors resa och säger alltid att utan böcker blir det ingen semester.

Eva

inkfish
2006-05-24, 17:54
Har kommit på en större nackdel: att släpa runt på en inbunden bok i dagryggsäcken är inte kul.:(. För jag gör precis som du Eva - läser lite varstans, därför vill jag ha med mig boken så att jag kan hala upp den när andan faller på.

Det lutar nog åt båda inbundna ändå, jag är sugen på dem. Ack ack vilka bekymmer:rolleyes:

inkfish
2006-05-24, 20:47
Nu har jag raidat adlibris och det blev två inbundna och en pocket. Skulle haft ännu en pocket men den var det längre leveranstid på så den vågade jag inte ta, i så fall skulle jag riskera missa hela paketet innan jag åker.

Det blev:

Flickan som lekte med elden/Stieg Larsson

Med uppenbar känsla för stil/Stephan Mendel Enk

I huvudrollen: Fredrik Reinfeldt/Ulf Kristofferson*

Jag är inte helt nöjd med blandningen två samhällsinriktade böcker och bara en skönlitterär så jag ska ta en vända till Pocketshop också.

Köpa böcker är den roligaste förberedelsen för resan:o

* = Nej, jag är inte moderatlärjunge men jag läste en recension av boken som gjorde mig nyfiken. Den låter som en kritiskt hållen skildring av modern politik och sånt gillar jag, oavsett vilket parti det handlar om. Så det så:p

Fyll gärna på med boktips den som har lust, man kan aldrig få för många:D

Hellen
2006-05-24, 21:06
Köpa böcker är den roligaste förberedelsen för resan:o


Fyll gärna på med boktips den som har lust, man kan aldrig få för många:D

Camilla Läckbergs Isprinsessan och Predikanten, "lagom" spännande deckare, utspelar sig i Fjällbacka.
Visserligen inte dagsfärska böcker, men det betyder ju att de hunnit komma ut i pocket...

Ioslina
2006-05-24, 21:39
Gömda, Asyl, Mias hemlighet, Pojken som kallades det och alla 4-5 uppföljare samt hans lillebrors bok. Vattenmelonen och 2 uppföljare..."Jag valde livet" Den belgiska tjejen som blev kidnappad av pedofilen....... En ökenblomma i afrikas öken...........med viss reservation på felaktiga titlar.....men dessa är bra!!!

ENIAC
2006-05-24, 22:00
Några bra böcker jag kan rekommendera är Karin Alvtegens Skam, Skuld, Saknad och framförallt Svek. Mycket bra läsning!

Lissi
2006-05-24, 22:17
Böcker är ett MÅSTE på semestern! På stranden , om man orkar läsa, på terassen, på flyget...... Oftast pocket som man gladeligt kan lämna kvar ... Men i sommar så blir det en inbunden bok med i bagaget, Morea av Staffan Stolpe...Så många platser han skriver om på Peloponnessos som vi ska se och då vill jag igen läsa på plats om dess historia.... Annars blir det deckare och lite psykologi! En IPOD med talböcker finns med! För mig är sommarsemestern i Grekland lika med många läsupplevelser.... Jag sover inte så ofta siesta utan vilar i sängen med en bra bok....eller som sagt njuter på terassen!

Lissi

inkfish
2006-05-24, 23:16
Ioslina: jag vet vilka alla de där är men har faktiskt inte läst nån utom Vattenmelonen som gick rätt spårlöst förbi. Däremot tyckte jag att En oväntad semester av samma författare var jättebra.
Varje gång böcker diskuteras på ett annat forum där jag är med nämner många alla de där böckerna som du nämner - så jag förstår att väldigt många gillar dem även om jag inte fastnat för dem. Vad man läser är ju så olika.

Eniac: håller med! Jag började med Svek och var bergtagen, den är jävulskt bra. De andra höll däremot inte samma klass i mina ögon.

Hellen: Har läst båda och gillade dem. Däremot köpte jag inga fler Läckberg sen, recensionerna har inte lockat mig. Men de första är bra.

Lissi: om du gillar både deckare och psykologi, köp med dig Dennis LeHanes Patient 67 om du inte redan läst den. Svårslagen historia.

Ioslina
2006-05-24, 23:23
Inkfish: Du måste bara läsa Gömda, Asyl samt Mias.......
det gäller alla er andra som inte läst dem!
"Glöm att ni har en dotter" är också bra, även den en sann berättelse.

Har en bok hemma Stenhuggaren med Camilla Läckberg....men tyvärr ingen pocket, har flera bra böcker hemma, men vill bara ta med pocket böcker

Zanét
2006-05-25, 07:22
"Kalla det vad fan du vill" av Marjaneh Bakhtiari är en bok jag gärna vill rekommendera. Den journaliststuderande författaren är boende i Malmö vilket också är där bokens huvudpersoner befinner sig. Samhällsdebatt, invandrarpolitik och prosa omvartannat. Har dock inte hunnit läsa hela boken, men om sista halvan är lika bra som den första är det en riktig pangbok. Finns bl a på AdLibris och finns i pocket.

//Zanét bye_bye

Eva L
2006-05-25, 08:38
Inkfish: Du måste bara läsa Gömda, Asyl samt Mias.......
det gäller alla er andra som inte läst dem!

Gömda och Asyl är inget jag skulle prioritera i packningen. Har båda och visst berör problematiken men det är något med hennes sätt att skriva som gör mig irriterad plus en del annat också.
Själv har jag två böcker klara Anita Shreves Pilotens hustru och John Grishams Domarens brev. Resten ska inhandlas nästa vecka bla Inkfish deckartips till Lissi.

Eva

Ioslina
2006-05-25, 08:40
Fast Gömda, Asyl går ej att jämföra med Liza Marklunds vanliga böcker, om det nu är så att man inte gillar hennes författarstil........ (jag föredrar dem , istället för hennes "egna"!)

Eva L
2006-05-25, 08:53
Fast Gömda, Asyl går ej att jämföra med Liza Marklunds vanliga böcker, om det nu är så att man inte gillar hennes författarstil........ (jag föredrar dem , istället för hennes "egna"!)
Fast det är Gömda och Asyl jag läst. Kanske någon deckare också.

Eva

Ioslina
2006-05-25, 09:09
okej! jag ger mig!flabb_flab ni får läsa & inte läsa vad ni vill!!!:)

Eva L
2006-05-25, 09:13
okej! jag ger mig!flabb_flab ni får läsa & inte läsa vad ni vill!!!:)
Säkert många som uppskattar dina tips. Själv gillar jag Åsa Nilsonnes böcker där det märks att hon använder mycket av sina kunskaper från sin profession som psykitriker. Kanske ett tips för någon.

Eva

lenapg
2006-05-25, 09:20
Läsningen är en viktig del av en semester för mig.
Eva
Det är läsningen som gör semestern. Vi laddar upp med pocketböcker och när vi läst färdig dom lämnar vi dom på stället där vi bor. Jag läser gärna böcker på engelska och i år blir det bla The Red Queen av M Drabble, The Night Watch av Sarah Waters och The Historian av E Kostova. Maken läser deckare på svenska så vi tar gärna emot förslag på bra och spännande böcker.
Hälsningar
LenaPG

kari
2006-05-25, 10:06
r ... Men i sommar så blir det en inbunden bok med i bagaget, Morea av Staffan Stolpe...Så många platser han skriver om på Peloponnessos som vi ska se och då vill jag igen läsa på plats om dess historia.... Lissi

"MOREA" er en virkelig interessant bok - vel verdt sin vekt :)
Staffan Stolpe og jeg har samme favoritt på Peloponnes,
KARDAMILI m/omegn.
Jeg åpner "Morea" i blant, uten å lese, drømmer meg bare bort i det
v a k r e bildet av den lille fredelige havnen i Kardamili ....snyft_drop vil tilbake dit......
bye_bye Kari
- som likevel velger helt andre reisemål i år :confused:

Frappe
2006-05-25, 11:13
[QUOTE=Eva L]Gömda och Asyl är inget jag skulle prioritera i packningen. Har båda och visst berör problematiken men det är något med hennes sätt att skriva som gör mig irriterad plus en del annat också.

Kan inte mer än hålla med dig Eva!

Camilla

Frappe
2006-05-25, 11:20
Jag samlar böker i en hög under året som jag sen tar med mig ner, så i år måste jag köpa en bokhylla till flabb_flab
Senast i går köpte jag en riktig blandning 4 pocket för 50 spänn:
Kärleksband av Elaine Kagan, Lycka till av David Baldacci, Björnen och Draken av Tom Clancy, Gifträdets bibel av Barbara Kingsolver totalt har jag 35 böcker med mig ner! För mig är semester läsning, jag läser i skuggan på stranden, på förkvällen på verandan, vid alla tillfällen härligt att läsa klapp_klap

Camilla

inkfish
2006-05-25, 11:54
Maken läser deckare på svenska så vi tar gärna emot förslag på bra och spännande böcker.


Då passar jag på med Patient 67 igen, den heter Shutter Island på engelska (Dennis LeHane). Den är faktiskt den bästa deckare jag läst.

Andra ovanligt bra deckare är Val McDermid: Sjöjungfrun sjöng sin sång och Laurie R King: Farlig begåvning. Båda finns i pocket.

Eva: det finns flera LeHane men Patient 67 är i särklass.

Zanet: Bakthiari har jag fingrat på i affären flera gånger...Det kanske blir den också då.

Liza Marklund har ni delade meningar om... Jag gillade hennes första deckare, Sprängaren. Men sen starten har den serien gått utför. Vad gäller Gömda och Asyl vet jag ju mycket väl vad de handlar om och hur varmt frågan än ligger mig om hjärtat - för det gör den - så känner jag bara nåt slags instinktivt motstånd mot att låta just Liza Marklund berätta för mig. Jag vet inte riktigt varför. Men det känns som om jag kan lida med misshandlade kvinnor utan att hon skriver mig mitt lidande på näsan... Säkert korkat av mig för böckerna är ju jättepopulära.

Ivi
2006-05-25, 17:02
En riktig höjdarbok, som Norstedts har gett ut som storpocket, är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Rekommenderas!

Ivi

Ruby
2006-05-26, 22:08
Ska jag bara ta en inbunden blir det nog Stieg Larssons nya, del 2 i hans deckartrilogi. Har nyss läst den första, Män som hatar kvinnor, och rekommenderar den varmt.Är inte det en jättestor och tung bok? Den första delen var ju i alla fall enorm! Jag förstår i så fall ditt dilemma - en pocket är ju bra mycket mindre än en sådan bok.

Jag kan också passa på och tipsa om "Ninas resa" av Lena Einhorn. Fast den är kanske lite för deprimerande för att läsa på semestern, i alla fall om det är avkoppling och sinnesro man är ute efter...

Ruby

malou
2006-05-26, 23:09
Böcker är ett MÅSTE på semestern! På stranden , om man orkar läsa, på terassen, på flyget...... Oftast pocket som man gladeligt kan lämna kvar ... Men i sommar så blir det en inbunden bok med i bagaget, Morea av Staffan Stolpe...Så många platser han skriver om på Peloponnessos som vi ska se och då vill jag igen läsa på plats om dess historia.... Annars blir det deckare och lite psykologi! En IPOD med talböcker finns med! För mig är sommarsemestern i Grekland lika med många läsupplevelser.... Jag sover inte så ofta siesta utan vilar i sängen med en bra bok....eller som sagt njuter på terassen!

Lissi

Takk, Lissi, så er man ikke ensom om disse særegenheter mht. å lese skitt og kanel i ferien. Derfor stønner hotelldirektøren når han insisterer på å bære koferten opp til 3. etasje - han vet jo ikke hva han begir seg inn på!!!

inkfish
2006-05-27, 17:21
Är inte det en jättestor och tung bok? Den första delen var ju i alla fall enorm!

Jo, så vitt jag har kunnat se är även den här en tegelsten:o. Vi får se, kan jag hålla mig kanske den får vara hemma så har jag nåt att djupdyka i när jag kommer hem.

Men en god nyhet för andra resenärer: Första delen, Män som hatar kvinnor, har precis kommit i pocket! Såg den på stan i dag. Bättre semesterläsning finns inte för den som gillar deckare. klapp_klap

inkfish
2006-05-29, 17:46
Nu har jag hämtat mitt bokpaket_B-anana

Alltså, Stieg Larsson väger nästan ett kilo:o

Den ska nog fortfarande med, men jag kan ju inte släpa den i handbagaget på planet. Alltså köpte jag en pocket också som jag kan tugga på vägen ner och den är jag jäkligt nyfiken på: Idéernas grotta av José Carlos Somoza, nån som läst den?

Den är en deckare som utspelar sig i ena tidsplanet i Aten på Platons tidklapp_klap och i andra tidsplanet i nutid när en översättare jobbar med ett gammalt dokument från antiken. Den fick the gold dagger som bästa kriminalroman i England för några år sen.

Enligt baksidestexten är den extremt annorlunda och smart - möjligen är den lite för svår för att vara semesterläsning. Ett recensionsklipp från DN på baksidan säger: "Den är vansinnigt rolig och snillrik och kräver läsning i skugga, annars börjar hjärnan koka". Ok, ska komma ihåg detflabb_flab

Nån som läst den?

Lissi
2006-05-29, 21:17
Lissi: om du gillar både deckare och psykologi, köp med dig Dennis LeHanes Patient 67 om du inte redan läst den. Svårslagen historia.

TACK FÖR TIPSET! DEN SKA JAG LÄSA!
Lissi

Carina64
2006-05-30, 00:04
Kan inte låta bli att rekommendera Maj-Gull Axelssons Den jag aldrig var.
Finns i pocket, hade med den - och 4 andra böcker- på min resa till Chile för en månad sedan. Ingen resa utan böcker. Och Maj-Gull Axelsson är väl värd att läsa.

inkfish
2006-05-30, 00:14
Åh, den såg jag i dag när jag kollade på böcker! Har bara läst Aprilhäxan av henne och den var ju magnifik (och Rosario är död, den var ett slag i magen...)

Kalimera
2006-05-30, 10:34
Idéernas grotta av José Carlos Somoza, nån som läst den?Jag har den men har inte läst den. Köpte den när den kom ut och började läsa direkt, men den fastnade inte, eller så var det rätt bok vid fel tillfälle. Så nu ligger den i bokhyllan för ska-läsa-sen-böcker. Kanske tar jag med mig den till Grekland i sommar, där smakar den säkert bättre.

Mysan
2006-05-30, 10:42
Måste få lägga mig i lite.... Jag har en bok som jag sträckläste pärm till pärm. Lite fiction, lite sanning. Påven Johanna heter den och så här står det om den på Bokus:
En mustig och färgsprakande historisk roman om en kvinna som brann för sin lust att lära, som inte lät sig avskräckas av någonting och som lyckades dupera hela den katolska världen och bli vald till påve i Rom.Kärlek, rävspel och halsbrytande äventyr författaren kastar ljus över den fascinerande medeltiden på ett mycket underhållande sätt.Donna Woolfolk Cross, lärare i engelska, ägnade sju år
åt att samla material och skriva om denna omstridda historiska person och detta makalösa kvinnoöde.

Finns i både inbunden upplaga och pocket.klapp_klap
Nu när vi åker så tar jag med Flyg ful fluga (försök säga det snabbt! :eek: ) av Patricia Cornwell och En geishas memoarer. Får väl se vad som hinns med.

/Mia

inkfish
2006-06-05, 14:56
Uppdatering:

jag vagde in 19 kilo pa flygplatsen:o. 19! Sa mycket har jag aldrig haft med mig nagonsin. Det har haller ju inte, i host blir det ryggsack igen.

Har strax last ut Ideernas grotta, ett slags Da vincikoden for akademikernordar. Den ar jattebra. Sen blir det Stieg Larssons tegelsten - i lilleryggan bak pa moppen hela dagarna. Nan som vill saga "vad var det jag sa":o

Mikke
2006-06-05, 18:49
...du har la hjelmen på jemt,va??:D
Mikke

Lissi
2006-06-05, 19:13
Uppdatering:
Nan som vill saga "vad var det jag sa":o

Nej, inte alls , utan bara HA DET SÅ BRA!!!:D

Lissi - från ett REGNIGT Skåne!snyft_drop snyft_drop

inkfish
2006-06-05, 20:23
...du har la hjelmen på jemt,va??:D
Mikke
Appselut! Men mot kastvindar finns inga hjalmarsnyft_drop

Hjalmar, det var ett roligt ord utan prickarflabb_flab

Lissi: om det kan vara till nan trost kom det regnstank aven har forut och det blir sakert mer, himlen ar ratt tjock. Men hellre regn i ouzon an i Sverigeflabb_flab