handdator

Visa fullständig version : Prisnivået på de forskjellige øyene


Xiola Blue
2006-05-23, 23:10
Da nærmer 3 juni seg med stormskritt og jeg gleder meg så jeg knapt får sove. Leser reisehåndbøker, surfer på nettet og vi har ennå ikke bestemt oss helt sikkert for hvilke øyer vi skal besøke denne gangen.

Vi har aldri vært på Naxos, så den øya er vel selvskreven denne gangen. Vi vurderer også et par- tre dager på Paros, Naoussa. Men så er det resten da.... Skal vi prioritere Anti Paros eller Amorgos? Jeg begynner å bli mer og mer lysten på Amorgos, men har også sett frem til å tilbringe noen dager på Anti Paros, og ikke bare en dagstur. Jeg vil ikke overnatte på mer enn tre øyer, da det går for mye tid på å forflytte seg og finne overnatting, og forhåndsbooke er ikke aktuelt. Vi skal bare være i 15 dager.

Men, så lurer jeg på; hvordan er prisnivået på de forskjellige øyene?
Jeg husker vagt at Santorini var veldig dyrt og at Ios var overraskende billig.
Hvordan er det? Er det dyrere på Naxos enn de andre nevnte øyene? innbiller meg at både Amorgos og Anti Paros ligger litt under de større øyene.

Er glad for å høre deres erfaringer!

:)

Hellen
2006-05-24, 09:10
Naxos är inte någon dyr ö, inte Antiparos heller, Amorgos har jag inte någon uppgift om, det blir vårt första besök där i år.
Vi tänker bo på fyra öar på två veckor, Kreta (beroende på att vi gjort ett riktigt bra biljett fynd), får väl se om vi ångrar att vi bytt bort Santorini. I övrigt blir det
Naxos, Amorgos och Antiparos.
Trevlig resa!

Helén som har 46 dagar kvar till take off....

Kalimera
2006-05-24, 13:42
Naxos är en av de billigaste öarna i Kykladerna, även Paros för betraktas som billig. Amorgos tycker jag också är en billig ö, om än inte lika billgt som på Naxos och Paros. Det som kan vara dyrt på Amorgos är boendet, men bara under högsäsong. Jag tycker ni ska åka till Amorgos. Gör ni det kommer ni att återvända år efter år. Som så många andra. :D

Xiola Blue
2006-05-24, 23:15
Jag tycker ni ska åka till Amorgos. Gör ni det kommer ni att återvända år efter år. Som så många andra. :D

Ja, jeg har virkelig lyst til å se på denne litt uoppdagede øya.
Jeg er litt dratt mellom to ønsker for ferien: Jeg er livredd for å kjede meg, men på samme tid skriker kroppen og sinnet etter ro og hvile med en bok under en parasoll. :)

Er redd for at både Anti Paros og Amorgos vil bli litt for lugnt, men det vil vel allikevel være perfekt for 4 åringen vi har med oss.

Ble veldig nysgjerrig på Panagia Chosoviotissa klosteret og det ser ut til å være en vakker øy.
Mon tro om jeg ikke følger rådene deres....

Eva L
2006-05-25, 08:45
Amorgos är en lugn ö men inte för lugn. Här finns massor att göra och många matställen att välja mellan. Många byar att se och många gränder att vandra i. Jag har aldrig varit på Antiparos men enligt alla beskrivningar har jag skapat en bild av att det mesta här går ut på bad. Att det inte finns några riktiga byar att vandra i och som en gammal grekisk man som jag mötte på Paros sa
"det är ju bara en gata och en strand" men antagligen finns det mycket mer.

Eva

Hellen
2006-05-25, 12:04
Jag har aldrig varit på Antiparos men enligt alla beskrivningar har jag skapat en bild av att det mesta här går ut på bad. Att det inte finns några riktiga byar att vandra i och som en gammal grekisk man som jag mötte på Paros sa
"det är ju bara en gata och en strand" men antagligen finns det mycket mer.

Eva

Antiparos är en perfekt ö om man har barn som börjat röra sig ute på egen hand. De flesta barer och diskotek ligger samlade runt torget som även är den naturliga samlingspunkten på ön.
Droppstensgrottorna är väl det enda som finns "att se", en underbar rundturs-båtutflykt finns också.
Prisnivån på Antiparos är inte speciellt hög och de allra flesta boende håller bra standard. Vill man bo med havsutsikt så är det hamnen som gäller.

//Helén 46 dagar kvar till Kreta fvb till Anti, phu vilken resa det blir...:cool:

Xiola Blue
2006-05-26, 22:09
Antiparos är en perfekt ö om man har barn som börjat röra sig ute på egen hand.
Betyr det småttiser på snart 4 år også?

Jeg mener ikke slippe han ut av syne altså, men håper at det kan være avslappende nok til at vi slipper å holde han fast ved bordet hele tiden.
Er veldig spent på Anti Paros, for jeg har hørt så vanvittig mye poitivt om øya, særlig for oss med små barn.

Men hva med strendene? Er det øde lange strender, eller er det de typiske "beachene" med tavernaer, solsenger og musikk?

Må innrømme at jeg er litt glad i begge deler :)

Men med det været vi har her i Oslo om dagen, så ville jeg tatt til takke med nesten hva det måtte være, bare kroppen og sjelen kunne få litt sol og varme.

GEEEEEE! Som jeg gleder meg!_B-anana

Hellen
2006-06-05, 13:57
Betyr det småttiser på snart 4 år også?

Jeg mener ikke slippe han ut av syne altså, men håper at det kan være avslappende nok til at vi slipper å holde han fast ved bordet hele tiden.
Er veldig spent på Anti Paros, for jeg har hørt så vanvittig mye poitivt om øya, særlig for oss med små barn.


På Antiparos behöver du inte bekymra dig över trafiken, om det inte är en fyra-åring som sticker i väg så fort tillfälle ges, så kan du koppla av alldeles helt (nästan).Det finns en huvudgata, där endast varuleveranser till butikerna är tillåtet, en och annan moped förekommer också, men ingen trafik man behöver hoppa åt sidan för. Från denna gata går det små gränder, i stort sett alla gränder, åt vänster, (när du har hamnen i ryggen) leder till stränder.
Vid den andra stranden, Psaraliki II ? ligger det en taverna som jag mycket väl kan rekommendera, Time Marine, det finns en taverna även vid första stranden, den vet jag ingenting om. Ingen av tavernorna ligger direkt vid stranden.
Solstolar finns att hyra, parasoller kan jag inte minnas att jag sett, det finns en hel del träd som ger skugga.
// Helén