handdator

Visa fullständig version : Är det inte dåligt???


Lodenskan
2006-05-23, 21:16
Vi är en familj på 5 pers som bokat resa till Kreta i aug. via Fritidsresor.
Vi har inte tecknat avbeställningsskydd då vi har det via Folksam.
Därefter blev det bestämt att vår äldsta dotter (familjemedlem nr 6) ska till Rhodos o arbeta i 6 månader. Hon åker imorgon!!!
Mitt modershjärta kommer brista! Kollade upp Fritidsresors site o hittade en resa till Rhodos för vår familj vid ungefär samma tidpunkt till samma pris.
Bad (på bara knän) Fritidsresor att få skifta resa... men icke. Det skulle kosta oss 4800 kr för att vi inte har avbeställningsskydd via dem.
Jag frågade efter "deras goda vilja" då pengarna ändå stannar inom företaget men nej.
Är sååå ledsen o besviken. Var bara tvungen att säg det...
Resan till Kreta känns plötsligt inte alls lika lockande.
Trevlig sommar alla

Ioslina
2006-05-23, 21:25
har ni betalat med bankkort? då har ni oftast ett avbeställningsskydd genom det..........är det förmånligare??? lite tråkigt att ni inte kan omboka. men vet att det är avgifter för det.......... trevlig resa ändå, hur ni än gör!bye_bye

l8
2006-05-23, 21:27
Det är jättedåligt!! Precis som du säger så stannar ju pengarna i företaget. Hoppas att det går att lösa. När det gäller bankkortets försäkringar och avbeställningsskydd så har vi alla fall goda erfarenheter av deras försäkring i alla fall.

Försök njuta av härliga Kreta i alla fall.

Lotta_B-anana _B-anana

Eva L
2006-05-23, 21:34
Avbeställningsskydd eller avbeställningsförsäkringrar gäller normalt inte när en resenär vill boka om resan utan endast vid sjukdom, dödsfall och en del andra allvarliga händelser som drabbar resären eller nära släktingar i fastställd ordning. Arrangörernas avgifter för ombokningar varierar normalt beroende på hur lång tid innan resan ombokas eller bokas av. Tyvärr trist för den som drabbas men sant.

Eva

Elisabet
2006-05-23, 21:38
Vi har inte tecknat avbeställningsskydd då vi har det via Folksam.Men är det inte bara att använda sig av det då och avbeställa resan? Eller? Finns det nån hake som jag inte förstår?

Eva L
2006-05-23, 21:45
Men är det inte bara att använda sig av det då och avbeställa resan? Eller? Finns det nån hake som jag inte förstår?
Som jag skrev här ovan. Avbeställningsskydd gäller inte när någon vill boka om utan de skäl som anges i villkoren vid ex sjukdom krävs läkarintyg.

Eva

Elisabet
2006-05-23, 21:54
Som jag skrev här ovan. Avbeställningsskydd gäller inte när någon vill boka om utan de skäl som anges i villkoren vid ex sjukdom krävs läkarintyg.Ditt inlägg hade inte kommit när jag började skriva det förra så jag hade inte sett det. Jag har avbokat en resa en gång. Det var inte pga sjukdom utan helt enkelt för att annat kommit emellan. Enligt reglerna berodde det helt på hur lång tid innan resans avgång man bokade av, om man fick igen pengarna eller inte. Jag fick igen allt utom bokningsavgiften som inte var särskilt hög och avbeställningsskyddet.

Jag har aldrig sett några andra villkor när jag har bokat biljetter. Fast när jag köper lågprisbiljetter och restresor (vilket jag oftast gör) läser jag inte avbokningsreglerna, ska väl tilläggas, så jag kan ha missat om en del bolag har andra regler.

myssa
2006-05-23, 21:59
nog ska väl en resa gå att avboka då det är så långt kvar, det fritidsresor behåller är väl en viss procent.
visserligen en hel familjeresa då kanske den drar iväg till den summan du angett.kolla upp med dina försäkringsbolag.
ett avbeställningsskydd är välan till för att kunna avbeställa en resa trots att ingen blivit sjuk eller dyl.
men en avbeställning inom snar framtid kräver läkarintyg.
eller har jag helt fel???
myssa......

Eva L
2006-05-23, 22:05
Ja Myssa du har troligen helt fel. Om det inte kommit några nya avbeställningsförsäkringar sista tiden. Min egen försäkringsutbildning är lite gammal men en försäkring som tillåter kunden att avboka utan "giltig orsak" gissar jag skulle bli ganska dyr. Jag har tidigare lagt ut en mycket bra länk på gamla Kalimera till en sajt där färsäkringsskyddet vid resor beskrivs ingående men ändå begripligt även för andra än oss som ofta har näsan i olika paragrafer. Tyvärr har jag inte länken kvar men någon annan kanske har eller orkar leta fram den om den nu inte innehöll någon reklam.

Eva

Elisabet
2006-05-23, 22:23
Nu har jag läst Fritidsresors bokningsvillkor och det är precis som myssa säger och som jag själv också har erfarenhet av, fast det var Apollo om jag minns rätt.

Om det är mer än 30 dagar kvar till avresa när man avbokar får man tillbaka hela beloppet utom anmälningsavgiften, oavsett anledning till avbokningen. Ju närmare avresedagen man kommer ju mindre får man tillbaka.

Om man har Fritidsresors avbeställningsskydd har man dessutom rätt till en fri ombokning av resan om det sker minst 30 dagar innan avresa.

Lodenskan
2006-05-23, 22:51
Tack för allt engagemang!
Nu har vi ju inte rätt till fri ombokning eftersom vi inte har avbeställningsskydd via Fritidsresor. Vi får "bara" betala avbokningsavgift men för 5 pers hamnar det på 4800 kr vilket är en rätt stor summa pengar för oss.
Min invänding är inte att Fritidsresor har "fel", allt står i deras köpavtal. Det jag vänder mej mot är... att hålla kunden nöjd då?! Om det inte kostar dem nga pengar o Kreta/Rhodos är två populära resemål båda två.
Har uttryckt hur jätte ledsen jag är för bolaget men de ser bara till sina paragrafer. Jag är själv sjuksköterska o ibland gör man ju "mer" än vad man absolut behöver el ens ska för patientens skull.
Suck...
Men än en gång, tack för alla svar.klapp_klap

inkfish
2006-05-23, 22:53
Alltså, det måste vara det här som gäller Lodenskan:
3.1.1 Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan skall resenären erlägga anmälningsavgiften i avbokningskostnad.
(ur fritidsresors resevillkor).

Är inte resan förrän i augusti måste hon i så fall kunna avbeställa, få tillbaka allt utom anmälningsavgiften och sen boka en ny resa. Men det kanske är anmälningsavgiften som är de 4800 som hon säger att researrangören krävt?

Edit: jaha, nu skrev vi samtidigt - jag såg inte ditt inlägg innan jag skrev det här.:)

En tanke bara: min erfarenhet av researrangörer är att de är trevligare på huvudkontoret än i butikerna. Så frågan är om du ska ringa hk och försöka be snällt. Absolut inte kräva, de har ju rätten på sin sida, men vara lite mjuk i rösten och vädja. ;)

nilam
2006-05-23, 23:00
Anmälningsavgiften är väl de 4800 som ni också förlorar...resan har väl inte betalats in än om den är i augusti? Men det är mycket pengar att förlora...Att få tillbaka anmälningsavgiften på någon försäkring tror jag inte är möjligt om det inte finns läkarintyg eller dyl. Jag kan på sätt och vis förstå Fritidsresors handlande då de skulle få mycket att göra om de hade fri ombokning. Det är vid dessa tillfällen man skulle köpt till avbeställningsskydd genom resebolaget.

Malin

En till som skrev samtidigt...:o

Lodenskan
2006-05-23, 23:00
Ska försöka det....
Tack!

Dao
2006-05-23, 23:01
En idé, om än lite jobbig och elak - kanske någon tidning vill skriva om det??
Just bara en idé, och inte alls ett förslag - just bara en tanke att begrunda!
– Dao –

Elisabet
2006-05-23, 23:10
Nu har vi ju inte rätt till fri ombokning eftersom vi inte har avbeställningsskydd via Fritidsresor. Vi får "bara" betala avbokningsavgift men för 5 pers hamnar det på 4800 kr vilket är en rätt stor summa pengar för oss.Nu verkar det kanske som jag tuggar om, men eftersom du nämner ombokning och avbokning i samma andetag som om det vore samma sak, så måste jag ändå fråga om du har kollat vad det kostar er att boka av resan och inte boka om. Det är ju två olika saker och när jag läste Fritidsresors regler fattade jag det som att det också är olika regler. Att boka om kostar mer än att boka av, om man inte har deras avbeställningsskydd.

Sen när det gäller deras goda vilja och att hålla kunden nöjd så förstår jag ju hur det känns för dig, men samtidigt måste jag säga att det hedrar Fritidsresor att de inte gör avkall på reglerna och ger fömåner till dem som blir mest ledsna eller upprörda.

inkfish
2006-05-23, 23:11
En idé, om än lite jobbig och elak - kanske någon tidning vill skriva om det??


Fast det finns nog inget att skriva om. Antingen har man avbeställningsskydd eller inte. Skulle Fritidsresor ge med sig i det här läget handlar det enbart om goodwill och inget annat, ingen kan anklaga dem för att ha gjort fel.

inkfish
2006-05-23, 23:13
a om du har kollat vad det kostar er att boka av resan och inte boka om.

Det är boka av som kostar anmälningsavgiften, enligt det som jag citerade i ett tidigare inlägg. 4800 för lodenskans del.

Elisabet
2006-05-23, 23:22
Om de däremot gav kunder olika rättigheter skulle det finnas något att skriva om. "Alla som talar om att de blir ledsna får boka om gratis. Alla andra får betala fullt pris!" Det vore nåt det... :cool:


Men... jag måste fråga igen. Vad säger avbeställningsskyddet hos försäkringsbolaget? Meningen med att ha ett sådant måste väl vara att kunna använda det i ett sådant här läge? Det borde väl täcka kostnaderna för avbokningen?

inkfish
2006-05-23, 23:40
Jag kollade som hastigt på Folksams sajt. Och det var då ett klent avbeställningsskydd som inte lär hjälpa i det här fallet:


Avbeställningsskydd
Du får ersättning för de kostnader som inte återbetalas av reseföretaget (researrangören, uthyraren eller trafikföretaget) om du måste avbeställa din resa på grund av:

• olycksfall, akut sjukdom eller dödsfall som drabbat dig eller någon närstående* person, ditt resesällskap eller den person du tänkt besöka

• att en oförutsedd händelse inträffat som orsakat väsentlig egendomsskada (till exempel brand) för dig eller någon till dig närstående* person och som gör att du rimligen inte kan genomföra resan. Du ska inte ha kunnat råda över händelsen eller känt till den då resan beställdes.

(klippt från folksams sajt)

Janérik
2006-05-24, 00:01
Det finns ju också ett annat sätt att se på det hela.
Åk ner till Kreta (föörhoppningsvis 2 veckor). Under tiden ni är där så kan ni åka båt till Rhodos och stanna där några nätter. Dottern hade säkert inte fått ledigt från jobbet ändå under den tid ni skulle ha hälsat på henne men om ni är där bara några dagar så kanske hon kan få till någon helledig dag då ni kan göra något roligt tillsammans. Hon har ju dessutom varit där en tid före er så då kan hon kanske fixa billigt boende till er också så det inte blir allt för dyrt. Detta kan ju vara ett roligt sätt att åka på semester, åtminstone behöver ni ju inte ge dessa 4800 kronor till Fritidsresor men pengarna går säkert till annat ändå.

Mvh Janérik

Ioslina
2006-05-24, 07:34
Håller med Jan- Erik! En bra idé. klapp_klap Jag hälsade på min kompis, som jobbade, i Grekland. Det är som Jan- Erik säger, de jobbar mkt (vet inte var er dotter ska jobba), så min kompis hade inte så mycket tid över för oss. Men er dotter kan säkert tipsa er om lite "sevärdheter" och fina ställen, om hon åkt dit tidigare.
Annars får ni väl avboka er resa och boka en ny till Rhodos.

Eva L
2006-05-24, 08:53
Så ser det nog ut på de flesta försäkringsbolag sen finns det ju ibland naturligtvis visst tolkningsutrymme som en trogen, skötsam kund kan ha nytta av men det utrymmet är inte stort. Bra tycker jag som avskyr när folk som kan prata för sig får fördelar framför andra. Fritidsresor verkar ju ha handlagt det här helt korrekt och en tidningsartikel som någon önskade låter märkligt.

Lite kuriosa som värmer hjärtat hos mig i varjefall. Såg för länge sedan att något bolag eller aktör på området, tyvärr har jag glömt vilket, även erbjöd avbeställningsmöjlighet om ett älskat husdjur insjuknade ex katt eller hund.

Eva

Peter
2006-05-25, 16:34
Såg för länge sedan att något bolag eller aktör på området, tyvärr har jag glömt vilket, även erbjöd avbeställningsmöjlighet om ett älskat husdjur insjuknade ex katt eller hund.

Eva
Har för mig att jag såg detta hos Agria där jag har mina katter försäkrade. Kommer dock inte ihåg om det var som tillägg eller om det nu ingick i den vanliga försäkringen. Kanske skulle kolla det... Men det är ytterligare en anledning att försäkra sina djur.

Peter

Ioslina
2006-07-29, 14:47
Nå, hur gick det med den här familjen? åkte de och hälsade på dottern eller hur blev semestern!?

Lodenskan
2006-08-02, 16:31
Hur det gick :) Dotterns kärlek på Rhodos tog tillfälligt slut och hemlängtan till mamma blev för stor:) Dottern kom hem... 6 planerade månader blev 8 dgr.
Nu är dottern o pojkvännen ihopa igen o dottern ska ner på sin sjuttielvte tur till Rhodos i september... men DET är en annan historia.
För vi, övriga familjen, åker till Kreta... resan vi inte fick byta... och är (nu då) rätt nöjda med det.
Det 24:e aug... dåååå äääääntligen.
Så var det med det! Tack alla som engagerade sej....

Kram Lodenskanbye_bye