handdator

Visa fullständig version : Råd och tips om olivträd


Stinab
2006-05-23, 13:55
Är det någon här som har erfarenhet av att "odla" olivträd i Sverige?
Håller på att bygga om uteplatsen till en "grekisk oas" och är sugen på att ha bl a olivträd i kruka.
Kan man beskära trädet som t ex ett äppelträd eller ska man låta det växa fritt?
Alla tips mottages tacksamt:)

Hälsningar
Stinab

Stinab
2006-05-24, 09:04
Verkar inte finnas så många hobbyodlare i forumet men jag ska nog fixa mitt olivträd i alla fall... Har precis fått en leverans med 12 krukor olika kryddväxter levererat till mitt jobb. Hela kontoret luktar ljuvligt! Kan knappt bärga mig tills jag kommer hem och får plantera:D

Trevlig långhelg!
Stinab

Zanét
2006-05-24, 09:13
Hej Stinab :)

Jag har ett olivträd sedan ett par år tillbaka som under den kalla årstiden är placerat inomhus. Nu när det blivit varmare sätter jag ut det i det inglasade uterummet där det trivs väldigt bra.

Det finns en bra sajt http://www.odla.nu/fs/articles/file_265-1.html om det mesta i trädgårdsväg och där fann jag mycket info om olivträd och dess skötsel. Kolla även Allt om Trädgård och Svenska Trädgårdsföreningen.

Kryddväxter är mina absoluta favoriter i trädgården och samlingen är väl nu uppe i ett 20-tal olika sorter. Doftar underbart gott och är samtidigt en riktig gourmetrestaurang till humlor, bin och fjärilar :)

//Zanét bye_bye

Stinab
2006-05-24, 09:27
Jag har hittat denna sida tidigare men tack för hjälpen!
Problemet med trädet jag fick var att det var en nära 2 m hög "pinne" med små grenar utstickande längs hela "stammen". Såg rätt lustigt ut:rolleyes:
Jag har nu kapat till det och klippt bort grenar. Toppen har jag planterat om (vild chansning) och håller tummarna att det tar sig.

Ser fram emot härliga trädgårdsdagar!

Stinab

Kalimera
2006-05-24, 14:23
Du måste berätta hur det går lite senare i år. Spännande! :)

Stinab
2006-05-24, 15:39
[quote=Kalimera]Du måste berätta hur det går lite senare i år.(/quote]

Jag lovar!

Tom
2006-05-28, 15:52
Är det någon här som har erfarenhet av att "odla" olivträd i Sverige?
Håller på att bygga om uteplatsen till en "grekisk oas" och är sugen på att ha bl a olivträd i kruka.
Kan man beskära trädet som t ex ett äppelträd eller ska man låta det växa fritt?
Alla tips mottages tacksamt:)

Hälsningar
Stinab

Hej !
I min "Grekiska Oas" har jag med framgång övervintrat mitt olivträd med framgång.
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/P5240004.jpg

Jag har haft den i "kuvösen" i en större kruka som jag isolerat med lekakulor.
Sen placerade jag den intill husväggen, därtill klädde jag in oliven med isolerplast.

Jag har kollat tempen då & då, -7 grader några dagar.
Det viktiga är att rötterna står någorlunda frostfritt .

Mvh Tom (som försöker få lite "Grekland i uterummet" )

Peter
2006-05-28, 17:36
Det var nog den bästa Svenska "Grekbilden" jag sett. Den blå stolen bakom Oliven fick det nästan snörpa lite i strupen....

Peter

Elisabet
2006-05-28, 19:40
Stolen och stenarna!! Har du tagit dem på flyget Tom??? :eek:

Jättefint var det verkligen!! klapp_klap

Tom
2006-05-28, 20:14
[quote=Elisabet]Stolen och stenarna!! Har du tagit dem på flyget Tom??? :eek:

Nja.... , stenarna är plockade här ! Platsen heter Haväng. Vårt Skånska paradis !http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/P4240016.jpg

Hit åker vi mellan varven !
Stolen är nymålad med Grekblå färg. Köpt i Sverige !
/ Tom

Elisabet
2006-05-28, 20:17
Stolen är nymålad med Grekblå färg. Köpt i Sverige !Med den sitsen? Var hittar man sådana stolar?

Tom
2006-05-28, 20:22
Med den sitsen? Var hittar man sådana stolar?

I Skåne !!!
Men det är mer än 10 års sedan. Företaget finns ej längre. Jag har två, så ett bra pris....!

/Tom

yeasou
2006-05-28, 20:47
Tom! Var det även tio år sedan du plockde stenarna? Är det inte så att det är förbjudet att göra så:confused: Fina ser de ut i alla fall! Men jag måste ju erkänna att jag nog släpat hem 15 kilo sten från Santorini under åren. Det är ju inte heller tillåtet har jag hört!Ang_elx
Yeasou_B-anana

Elisabet
2006-05-28, 20:54
Var det även tio år sedan du plockde stenarna? Är det inte så att det är förbjudet att göra så:confused: Menar du att det skulla vara förbjudet i Sverige också? I så fall haglar det av lagar som jag aldrig har hört talas om :eek:

Funderar... Undrar om man inte skulle kunna checka in en stol... Det skulle nog bli billigare än att bjuda på Toms... :rolleyes:

karinafp
2006-05-28, 21:49
Menar du att det skulla vara förbjudet i Sverige också? I så fall haglar det av lagar som jag aldrig har hört talas om :eek:

Joodå, det är förbjudet att kånka hem stenar från stränderna även i Sverige... det tillhör INTE allemansrätten.

Karin

Elisabet
2006-05-28, 22:21
Joodå, det är förbjudet att kånka hem stenar från stränderna även i Sverige... det tillhör INTE allemansrätten.Det måste gälla på vissa stränder i så fall. Enstaka stenar får man ta med sig enligt allemansrätten. Däremot får man inte ta stora mängder.

Janérik
2006-05-28, 22:24
http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/ säger så här:
Sten finns med i lagens uppräkning av sådant som inte är tillåtet att ta i naturen utan markägarens medgivande. Enstaka mindre stenar torde man ändå kunna plocka med sig utan att det betraktas som brottsligt. Däremot är det inte tillåtet att knacka loss sten eller fossiler ur berget. Varphögar vid nedlagda gruvor kan vara skyddade som naturminne eller kulturminne. Då får man inte plocka sten ur dem ens med markägarens "tillåtelse". I andra fall kan man möjligen ta med sig någon enstaka sten, men inte i större mängder t.ex. i samlarsyfte.

Mvh Janérik (och Google)

Elisabet
2006-05-28, 22:50
Enstaka mindre stenar torde man ändå kunna plocka med sig utan att det betraktas som brottsligt. Däremot är det inte tillåtet att knacka loss sten eller fossiler ur berget. Varphögar vid nedlagda gruvor kan vara skyddade som naturminne eller kulturminne. Då får man inte plocka sten ur dem ens med markägarens "tillåtelse". I andra fall kan man möjligen ta med sig någon enstaka sten, men inte i större mängderJa precis. I naturreservat ska man naturligtvis också låta alla stenar ligga kvar.

Ruby
2006-05-28, 23:17
Med den sitsen? Var hittar man sådana stolar?Här i Stockholm kan man hitta dem på Asko (http://www.asko-mobler.se/index.html):

http://www.asko-mobler.se/ny/produktbilder/bilder/olivo_rt_v8.jpg

Ruby

Eva L
2006-05-29, 06:21
Liknande stolar har jag sett i affärer i Sverige vid många tillfällen hos ex stora kedjor som MIO. Mer greknostalgi än sittkomfort.

Eva

Stinab
2006-05-29, 08:20
Hej !
I min "Grekiska Oas" har jag med framgång övervintrat mitt olivträd med framgång.

Verkligen ett fint trädklapp_klap
Det är så jag ser mitt bli så småningom...

Hälsningar
Stinab

Birgitta63
2011-09-15, 09:58
Hej !
I min "Grekiska Oas" har jag med framgång övervintrat mitt olivträd med framgång.
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/P5240004.jpg

Jag har haft den i "kuvösen" i en större kruka som jag isolerat med lekakulor.
Sen placerade jag den intill husväggen, därtill klädde jag in oliven med isolerplast.

Jag har kollat tempen då & då, -7 grader några dagar.
Det viktiga är att rötterna står någorlunda frostfritt .

Mvh Tom (som försöker få lite "Grekland i uterummet" )
Hej Tom
Letade efter bra tips på hur man ska förvara ett olivträd.
Ser att det var ett antal år sen du skrev om ditt olivträd.

Hur gick det sen med ditt olivträd ?

Har nu ett litet olivträd som snart får komma in men vet ej riktigt hur jag ska göra.
Vilket är det bästa sättet när man ej har uterum ?

Haväng är en mysig plats med fin utsikt över havet. Ett ställe vi ofta ätervänder till. Håller med om att där finns fina stenar :) .
Birgitta