Visa fullständig version : Kreta i september
Som jag redan har berättat i andra trådar så blir det Kreta i september för mig och väninnan. Männen blir hemma denna gång, de får jobba. :) Vi reser i mitten på september och jag måste ännu boka hotell. Har ursprungligen tänkt att vi tar tre nätter i Paleochora och resten i Chania. Paleochora därför att där har vi aldrig varit och det är trevlig med lite nytt också. Har insett att det kanske inte blir så lätt att hitta ett just sånt boende vi vill ha eftersom mycket tycks redan vara bokat. September är populärt!
Vi vill ju helst ha balkong med havsutsikt. Och separata sängar. Vissa hotell tycks bara ha dubbelsängar och så romantiska är vi inte.
I Chania har vi tidigare bott i Nea Chora och det skulle funka bra även nu. Har redan frågat Hotel Danaos som vi tidigare bott på och gillade mycket, men de hade inga rum med havsutsikt kvar. Så får leta vidare.
Ni får gärna komma med tips på hotell både i Paleochora och Chania. I detta skede kan vi även tänka oss andra orter, men det skall vara lite liv och rörelse, inte bara strandliv.
/ Anne :)
Grattis till bokningen. Kan tipsa om ett bra boende i Paleochora precis bredvid populära Haris det heter Soula apartments och hjälpsamma Arne och Birgitta hjälpte oss 2018 att få fatt i e-postadressen zouridakis@cha.forthnet.gr. Vi hade havsutsikt och en fin studio. Ni har då mycket nära till Haris taverna och även till en annan taverna som jag glömt namnet på båda kan rekommenderas
Tack för tipset Perlen! Soula tycks vara fullbokat liksom många andra i Paleochora vid just den tidpunkten när vi skall dit. Detta åtminstone enligt Booking. Jag brukar helst kontakta hotellen direkt med email. Och nu har jag faktiskt bokat både Paleochora och Nea Chora i Chania. :) Så allt är frid och fröjd på den punkten.
Paleochora: Sifis Studios, vid sandtranden. Lär vara med havsutsikt.
Nea Chora: Semeli Studios, borde också vara med havsutsikt.
Jag är nöjd med dessa. Sen får vi se vad det blir.
Så trevligt att ni har valt Paleochora och Nea Chora. Två toppenställen!
Sifis Studios ligger vid sandstranden och skulle det råka blåsa där går ni till stenstranden på andra sidan udden där jag brukar bo hos Haris.
Methexis taverna, 100 meter från Haris har fantastisk mat, men dom flesta tavernor i Paleochora är bra.
I september brukar det vara Kulturvecka i 2 veckor och då brukar det komma en hel del folk till lilla Paleochora.
Birgitta.
Blir så glad av att läsa vad du skriver Anne!
Får känslan av att du är lite inne i en jättego "resebubbla" med att boka boende, fixa och greja, skanna in lite tips om tavernor och annat kul. Så jättehärligt! Man mår ju så bra långt innan avresan bara genom att tänka och planera. Ha det gott!
Masse
Kalimera
2022-05-24, 09:51
Paleochora: Sifis Studios, vid sandtranden. Lär vara med havsutsikt.
Nea Chora: Semeli Studios, borde också vara med havsutsikt.Grattis! Nu är det "bara" att börja planera och längta. Ska bli kul att höra vad ni tycker om Paleochora.
Så trevligt att ni har valt Paleochora och Nea Chora. Två toppenställen!
Sifis Studios ligger vid sandstranden och skulle det råka blåsa där går ni till stenstranden på andra sidan udden där jag brukar bo hos Haris.
Methexis taverna, 100 meter från Haris har fantastisk mat, men dom flesta tavernor i Paleochora är bra.
I september brukar det vara Kulturvecka i 2 veckor och då brukar det komma en hel del folk till lilla Paleochora.
Birgitta.
Tack för tips Birgitta! Du har varit en stor inspiratör när det gäller Paleochora. Methexis skall absolut besökas!
Blir så glad av att läsa vad du skriver Anne!
Får känslan av att du är lite inne i en jättego "resebubbla" med att boka boende, fixa och greja, skanna in lite tips om tavernor och annat kul. Så jättehärligt! Man mår ju så bra långt innan avresan bara genom att tänka och planera. Ha det gott!
Masse
Just så är det Masse!
Grattis! Nu är det "bara" att börja planera och längta. Ska bli kul att höra vad ni tycker om Paleochora.
Det blir ju bara några dagar i Paleochora, men eftersom det inte är så stort så tror jag att det går att få sig en uppfattning om platsen. Skall bli intressant!
Skall bli intressant att få ta del av dina rapporter från Pale. Det är ett ställe som jag länge har varit intresserad av. Finns ju flera här i forumet som rapporterat mycket därifrån, men det är alltid intressant med nya ögon och intryck. Jag har fått för mig att det kan vara en i mitt tycke lagom blandning av turister och vardagsliv med bofast befolkning, men med inte alltför mycket tingeltangel. Vi får väl se om jag själv åker dit nån gång och bildar mig en egen uppfattning.
Masse
Betänk bara att på Semeli får man backa in på toaletten. Men det är många år sedan jag bodde där. Arocaria är ett underbart ställe och Fotis och lokalvårdaren är toppen. Det finns hiss där.
Birgitta.
Birgitta, Semelis alla rum lär var renoverade för några år sedan. Ser bra ut på bilderna åtminstone. Och att hiss inte finns stör inte mig för jag har lite av hisskräck. :D Går alltid hellre i trappor, i synnerhet om det känns att hissen är lite opålitlig som de kan vara ibland. Arocaria kollade jag på, men åtminstone på bilderna såg det ut som de bara skulle ha dubbelsängar, inte separata. Så därför föll den bort. Men kommer jag ihåg rätt så finns det en taverna i Arocarias hus. Om det är samma ägare som har Arocaria vet jag inte, det vet kanske du?
Ha det så fint på Amorgos!
Om det är Fotis på Arocaria som äger hela huset vet jag inte.
Men har aldrig drivit drivit tavernan. Ibland har det varit mer som en bar med öppethållande till 5 på morgonen. Ibland har det varit ett fik och ibland har det varit en vanlig taverna. Vad det är nu vet jag inte, då jag nu har fastnat i Chanias gamla stad. Men en jättefin strand finns i Nea Chora som har blå flagg nu. Året runt träffas folk vid 8-tiden på morgonen. för att bada och prata med varandra. Det ser mysigt ut.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2114&pictureid=22735
Nea Chora
Birgitta
Tycker mycket om Nea Chora, vi har ju varit där en gång tidigare så därför ville jag återvända. Lite strandliv och många fina ställen att äta på alldeles i närheten, dessutom kort väg in till Chania centrum.
Tror att detta är tavernan i Arocarias hus: https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g189415-d11748742-Reviews-50_50_Mezedopolio-Chania_Town_Chania_Prefecture_Crete.html
Och vi åt där en gång har jag för mig när vi var i Nea Chora 2013. Ang_elx Och hjälp, det är ju nästan 10 år sen.
Riktig. Drives av Roxanne. Den var fortsatt i drift i fjor høst, og nå er det meste av serveringen på kvelden nede ved vannet. Oppe var det frokostbuffet for alle å kjøpe.
Det er store forandringer i Nea Chora siden du var der. Bla den nye, fine strandpromenaden og et nytt luksushotell.
Dette vil du oppdage etterhvert. Vi håper på en tur i høst.
Tack för info Pelagia! Ja, det skall bli intressant att se förändringarna i Nea Chora.
Nu har jag varit hemma i en vecka och allt är som vanligt igen. Jobb och vardag. :D Så är det ju, tiden går snabbt här hemma, men ännu snabbare när man är i Grekland.
Paleochora, jo jag gillade! fb_gilla Tyvärr var det bara tre nätter där och jag kunde konstatera snabbt att vi borde ha stannat längre där och ta bara några nätter i Nea Chora. Nu blev jag inte alls klar med Paleochora, men det blev ju i stället mycket kvar till nästa gång. Vi gjorde inte så speciellt mycket egentligen. Det var mycket varmt så man fick ta det lugnt. Boendet på Sifis Studios vid sandstranden var riktigt trevligt. Helt ok rum med t.o.m separat tvättfat i badrummet för den som vill byka lite. De lär ha många gäster som stannar flera veckor. Vi hade dessutom två balkonger, en med havsutsikt och en annan med skugga och liten torkställning. Och jag tog en liten simtur också och vattnet var varmt och skönt med bra sandbotten.
Skall berätta lite mera när jag igen har lite tid.
Så roligt!
Nu vill jag läsa mera om er vistelse i Paleochora och Nea Chora. Gärna med bilder också!
Birgitta, som har börjat med nedräkning igen!
Härligt att höra att du haft en bra resa Anne.
Kan förstå att det kändes lite kort i Paleochora. Jag har förvisso aldrig varit där men läst en hel del och tror att jag lätt kunde trivas där i både en och två veckor. Men då har du något att längta tillbaka till.
Masse
Vill också så gärna läsa mer!!
Paleochora är en av våra (många!) favoriter! Det enda är transfern, så lång, och man är ju inte purung längre tyvärr.... Vilket innebär rejäl trötthet i ett par dagar..... Nå, det är värt det om man stannar två veckor. Det lite avsides läget är väl också en del i att Paleo fortfarande känns "genuint" och grekiskt, förlåt KRETENSISKT! (Varje kretensare är noga med att säga att de är kretensare först och sedan greker ;) )
Catlady, som skulle åka imorgon om det bara gick.......
Skall sätta in lite bilder senare, fotade inte så mycket, men förhoppningsvis hittar jag någon duglig bild. Transfern till Paleochora gick bra med taxi, kostar visserligen mera än bussen, men det är ju snabbare. Jag hade beställt taxin via hotellet men när vi landat fanns det ingen taxi. :confused: Lyckligtvis hade jag skrivit numret till Sifis Studios på en lapp som jag snabbt fick fram så jag ringde dit. Efter en kort stund ringde Panos tillbaka och sa att taxin blir lite sen på grund av något problem med bilen. Skulle komma efter 10 minuter och så blev det. Så det var bara lite krångel. Kusken sa att han måste stanna för att tanka och hämta kaffe och vi fick varsin capuccino och vatten så det var ju bra. :) Vägen mot slutändan var nog väldigt kurvig, men inget problem. Taxin kostade 95 euro, men han fick 100 (50 från mig och 50 från väninnan var ju behändigt). Men trötta var på första dagen, närmast på grund av vi sovit dåligt och flyget gick kl 6.00 från Helsingfors.
Kalimera
2022-09-28, 15:05
Kusken sa att han måste stanna för att tanka och hämta kaffe och vi fick varsin capuccino och vatten så det var ju bra. Underbart! Kan bara hända i Grekland. klapp_klap
Kul att ni är så nöjda mer er resa och jag ser verkligen fram emot att läsa mer. :)
Vi hade en fin solnedgång från vår balkong på Sifis Studios. Bilden är nog inte så bra, men jag har ingen bättre. Borde nog ha knallat ner till stranden för att fota, men jag var väl för lat. Ang_elx
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=22971
Vi åt en gång på den vegetariska restaurangen The Third Eye. Jag har inget emot vegetarisk mat bara den är god. Vi beställde en tallrik med olika rörör, och på något sätt blev jag besviken på den även om jag visste i förväg att alla inte var grekiska rörör, tsatsiki fanns tack och lov. Det var inget fel på rörorna, tror att jag bara längtade för mycket efter grekisk mat. flabb_flab Vi beställde också en Boureki och den var god. :p Skall göra en sån nångång här hemma också. Här kommer en bild på den.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=22972
Fortsättning följer igen vid något skede.
Med den härliga utsikten så hade jag också gärna stannat kvar där på balkongen. Vad gäller matbilden ..... njae .... inte riktigt i min smak ser det ut. Men som sagt .... så länge det finns tzatsiki, bröd och olja så är det lugnt.
Masse
Var ska vi äta? När ska vi äta? Vad ska vi äta?
Ständigt dessa frågor när man är i Grekland och det är så himla trevliga funderingarklapp_klap
Jättefin utsikt från balkongen Anne:)
/ Kajja bye_bye
Underbart! Kan bara hända i Grekland. klapp_klap
Kan så vara. :D
Med den härliga utsikten så hade jag också gärna stannat kvar där på balkongen. Vad gäller matbilden ..... njae .... inte riktigt i min smak ser det ut. Men som sagt .... så länge det finns tzatsiki, bröd och olja så är det lugnt.
Masse
Yep, tsatsiki, bröd och god olivolja är grunden till gott! :p
Var ska vi äta? När ska vi äta? Vad ska vi äta?
Ständigt dessa frågor när man är i Grekland och det är så himla trevliga funderingarklapp_klap
Jättefin utsikt från balkongen Anne:)
/ Kajja bye_bye
Maten ÄR viktig. :p Och balkongen var som bäst just under solnedgången, då var värmen just precis underbar. :)
Har varit två gånger i Paleochora och vill absolut tillbaka så fin by och mycket god mat åt vi där. Roligt att läsa om favoritplatser
Boureki, så gott!! Påminner om briam, en favorit! Så smakrikt! Greker vet hur man tillagar grönsaker (också!) på bästa sätt!
Sifis Studios ska jag komma ihåg. Vacker havsutsikt!
Tack för rapporter, så roligt att läsa om..... allt!
Catlady, som är Paleo-fan.........
Catlady, ja Boureki liknar lite Briam och om jär är ärlig så kan jag säga att jag föredrar Briam. Bourekin var lite för "potatig" för min smak. Sen så kan man ju förstås tillreda dessa båda rätter på så många sätt. Har kollat lite på recept på Boureki och då blir jag ju lite :confused: för där är Bourekin mera som en paj, men Bourekin på Third Eye var mera som en grönsaksgryta.
Enligt vad jag har förstått har Sifis Studios bara två rum med den fina havsutsikten. Den vi hade och rummet ovanför. En del av deras rum var också nyrenoverade, inte den vi hade, men den var helt ok. Enda nackdelen var att badrummet blev, förstås :), helt våt när man duschade, men där fanns ett fönster och efter att man själv torkat upp det man kan torkade allt fort i den värmen. Så inget större problem.
En förmiddag tog vi en promenad upp till fästningen, utsikten därifrån var fin.
Här en bild mot den steniga delen och krokodilen:
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=22973
Och bild mot sandstranden:
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=22974
Den godaste bourekin åt jag på Inochus (felstavat?) på "gågatan" som brukar vara avstängd för biltrafik på kvällarna. Var som en gryta och de hade smulat saganaki över, så gott! Vet inte om den restaurangen finns kvar men de hade enormt god mat (pastision var helt underbar också).
Catlady, som längtar tillbaka....
Den godaste bourekin åt jag på Inochus (felstavat?) på "gågatan" som brukar vara avstängd för biltrafik på kvällarna. Var som en gryta och de hade smulat saganaki över, så gott! Vet inte om den restaurangen finns kvar men de hade enormt god mat (pastision var helt underbar också).
Catlady, som längtar tillbaka....
Marianne och taverna Inochous finns alltid kvar! Även öppet på vintern. Underbar mat!
Birgitta.
Tack, Birgitta! Så roligt att höra!
Inochous är verkligen underbara på grekisk mat! Så vällagat med kärlek till alla speciella grekiska smaker....
Catlady, som längtar tillbaka.....
Kalimera
2022-10-03, 14:09
Tack snälla Anne för fina bilder. klapp_klap
Vilken fantastisk utsikt från rummet. Älskar den där krokodilen. :)
Det finns så många intressanta ställen att äta på i Paleochora så det var synd att vi inte hann med så många. En kväll åt vi på Palm Tree som visade sig vara ett lite "finare" ställe. Frågar man om de har retsina blir svaret naturligtvis nej osv. De ville vara fina, men det ville inte vi som ville ha en sån där avslappnad stämning. Men, maten var god! Inget fel på maten alltså och som sagt så är det helt förståeligt att man har ambitioner i köket.
Men det bästa stället för mig blev Methexis! Här fick vi retsina,en god sallad, saganaki och fylld paprika, tomat och zucchini. Allt det som jag hade saknat fick vi här. :p
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=22993
Det finns så många intressanta ställen att äta på i Paleochora så det var synd att vi inte hann med så många. En kväll åt vi på Palm Tree som visade sig vara ett lite "finare" ställe. Frågar man om de har retsina blir svaret naturligtvis nej osv. De ville vara fina, men det ville inte vi som ville ha en sån där avslappnad stämning. Men, maten var god! Inget fel på maten alltså och som sagt så är det helt förståeligt att man har ambitioner i köket.
Men det bästa stället för mig blev Methexis! Här fick vi retsina,en god sallad, saganaki och fylld paprika, tomat och zucchini. Allt det som jag hade saknat fick vi här. :p
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=22993
Det är mama och 2 av hennes söner, Andreas och Nektarios, som driver tavernan. Dom har även mer personal, eftersom tavernan är mycket populär. Tyvärr har dom numera stängt när jag är där i december-januari. Men dom behöver verkligen semester då, för dom jobbar som tusan dom månader dom har öppet.
Birgitta
Kalimera
2022-10-09, 12:05
Men det bästa stället för mig blev Methexis! Här fick vi retsina,en god sallad, saganaki och fylld paprika, tomat och zucchini. Allt det som jag hade saknat fick vi här.Där har vi ätit en gång, och jag kan bara hålla med. Sååå god mat! fb_gilla
Att Methexis är populärt är inte svårt att förstå. Vi åt en ganska sen lunch där och det var nog gott om folk.
Birgitta, förstår att du trivs på Haris och Waters Edge. Det råder ett trivsamt lugn där när det är liksom i slutändan av byn. Det som jag tyckte var fint med Paleochora var att byn var så smal att man på några minuter kunde byta sida så att säga. Vid sandstranden var man mera som på strandsemester och den steniga sidan kändes mera urban, även om det egentligen kändes lite lugnare där. Tyvärr så lyckades vi aldrig äta på den steniga sidan på kvällen så jag vet inte hur livligt det kanske är där då.
Här kommer lite fortsättning. Från Paleochora tog vi bussen till Chania och promenerade från busstationen till Nea Chora. Där bodde vi på Semeli Studios som var ett helt ok boende. Balkong med havsutsikt fick vi som lovat, tyvärr var det bara så hett där under dagtid att man inte kunde sitta där någon längre tid. Men när solen började gå ner var det utmärkt!
Bild mot strandpromenaden från vår balkong.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=23058
Solnedgången från balkongen var fin, men skulle nog ha varit ännu finare utan den obligatoriska elstolpen. :)
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=23059
Det var mycket folk i Nea Chora och det kändes inte lika avslappnat som när vi var där förra gången. Men det var nästan 10 år sedan och på våren i maj. Så där var känslan mellan Paleochora och Nea Chora ganska stor. Det var mycket folk i Paleochora också, men det kändes inte stressigt alls. Många nya restauranger i Nea Chora, men lyckligtvis fanns många av de gamla favoriterna kvar också. Och frukosten åt vi på Danaos Hotel där vi bodde förra gången. Buffé för 6 €, inte något stort urval men det viktigaste fanns.
En förmiddag promenerade vi till Koum Kapi. Det var en lördag så där var mycket folk, mest lokalbefolkning som intog sitt förmiddagskaffe, men även turister naturligtvis. Vi åt en salladslunch och drack lite retsina.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=23076
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=23077
Fina bilder! Där hade man gärna varit just nu. :)
/Netwolf - som ogillar ruskvädret ute
Kalimera
2022-11-08, 13:11
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=23076Tack snälla Anne för rapporter och bilder. klapp_klap
Den där utsikten i Nea Chora är fantastiskt vacker, även med elstolpen. ;) Koum Kapi upptäckte jag sent i mitt Kretaliv. Jag gillar verkligen den stadsdelen. Folk badar ju där också, men det har jag aldrig gjort.
Lite fortsättning och bilder från Nea Chora.
Min favoritrestina utan tvivel. På denna resa blev det första gången på Methexis i Paleochora. Kändes som bästa medicinen. :p
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=23085
Det som kändes lite lite negativt med Nea Chora denna gång var att det var lite inkastarfasoner på restaurangerna. Lite stressigt på något sätt. Kanske berodde det på att det fortfarande var ganska mycket folk och slutet på säsongen och man började bli lite trött efter en hetsig period. Detta sa i alla fall taxichauffören (som var mycket pratsam) som körde oss till flygplatsen när vi skulle hem.
Men Volakas är fortfarande en av favoriterna.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=23086
Från Volakas i solnedgången.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2141&pictureid=23087
Nu är det bara att fundera på om det skall bli någon resa nästa år. Och vart? Jag vet att jag vill tillbaka till Kreta och gärna Paleochora. Men om det blir redan nästa år är en helt annan sak. :)
/ Anne bye_bye
Kalimera
2022-11-19, 15:12
Tråkigt med inkastare, men det var säkert som taxichauffören sa. Gillar också den retsinan, och maten ser galet god ut! :p
Du kanske ska prova Leros nästa år. ;)
Volakas är ett bra ställe i Nea Chora. Upptäcker plötsligt att det var flera år sen jag/vi bodde där nu. Det har blivit gamla stan för hela slanten, Hanim Lounge eller Vranas studios. Nära till allt.
Så kul att du gillade Paleochora! Jag har ju lite nedräkning nu, cirka 3 veckor kvar till Kreta. Idag var jag tvungen att adventspynta lite här hemma för att få lite stämning. Jag har även en adventsljusstake i Paleochora, som jag snabbt plockar fram. När människor går sin morgonpromenad längs stenstranden tittar dom alltid på ljuset från den.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2143&pictureid=23088
Birgitta
Du kanske ska prova Leros nästa år. ;)
Ja Leros gungar ju överst på min lista hela tiden. Men problemet är att jag vill besöka Leros utan resestress. Det finns charter, det finns båt från någon närliggande ö, det finns flyg från Aten osv. Men, men, men....
Hur reser man smidigast till Leros om man bara har en vecka på sig?
Volakas är ett bra ställe i Nea Chora. Upptäcker plötsligt att det var flera år sen jag/vi bodde där nu. Det har blivit gamla stan för hela slanten, Hanim Lounge eller Vranas studios. Nära till allt.
Så kul att du gillade Paleochora! Jag har ju lite nedräkning nu, cirka 3 veckor kvar till Kreta. Idag var jag tvungen att adventspynta lite här hemma för att få lite stämning. Jag har även en adventsljusstake i Paleochora, som jag snabbt plockar fram. När människor går sin morgonpromenad längs stenstranden tittar dom alltid på ljuset från den.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2143&pictureid=23088
Birgitta
Säkert bra att bo i gamla stan också. Skulle vara trevligt att prova på det nångång. Beror säkert lite på årstiden också. Chania i september kändes lite för folkrikt, fick tanken att mera lågsäsong skulle ha passat mig bättre.
Birgitta, skulle så gärna göra en promenad i Paleochora och titta på adventljusstaken i ditt fönster. :) Nu ser jag fram emot att få följa med dig här på Kalimera när du snart är i Paleochora igen!
/ Anne :):)
Kalimera
2022-11-20, 16:48
Hur reser man smidigast till Leros om man bara har en vecka på sig?Flyg till Aten och vidare med inrikesflyg till Leros. Lätt som en plätt. :)
Flyg till Aten och vidare med inrikesflyg till Leros. Lätt som en plätt. :)
Instämmer helt, vi gjorde så och det var inga problem. Visserligen stämde flygens tidtabeller perfekt i bägge riktningar vilket naturligtvis underlättade.
Flyg till Aten och vidare med inrikesflyg till Leros. Lätt som en plätt. :)
Stämmer säkert om allt funkar smidigt. :)
Instämmer helt, vi gjorde så och det var inga problem. Visserligen stämde flygens tidtabeller perfekt i bägge riktningar vilket naturligtvis underlättade.
Hur bokade ni flyget? Är väl Olympic som flyger till Leros? Måste man månne boka Aten och Leros separat eller går det att göra genomgående via Aegean t.ex?
/ Anne bye_bye
Vi bokade flygen separat eftersom vi åkte med ett annat bolag till Aten, men jag antar att det går att boka genomgående via Aegean. Vi åkte med Olympic Aten - Leros, med ett litet propellerplan med ca 40 stolar. Sky Express flyger också till Leros.
Aegean och Olympic är numera samma bolag. Jag bokar ofta Arlanda - Aten . Naxos genomgående. Genom Aegean. Då blir det automatiskt Aegean till Aten och Olympic till Naxos. Så du behöver inte tänka på Olympic.
Birgitta.
Vi bokade flygen separat eftersom vi åkte med ett annat bolag till Aten, men jag antar att det går att boka genomgående via Aegean. Vi åkte med Olympic Aten - Leros, med ett litet propellerplan med ca 40 stolar. Sky Express flyger också till Leros.
Tack för info! Jag är ju inte så förtjust i små propellplan förstås. Men få se....:)
Aegean och Olympic är numera samma bolag. Jag bokar ofta Arlanda - Aten . Naxos genomgående. Genom Aegean. Då blir det automatiskt Aegean till Aten och Olympic till Naxos. Så du behöver inte tänka på Olympic.
Birgitta.
Tack för info! Skall undersöka det där. Men om det blir nästa år är en annan sak. Men något år skall det bli! :)
/ Anne bye_bye
Tack för info! Jag är ju inte så förtjust i små propellplan förstås. Men få se....:)
Tack för info! Skall undersöka det där. Men om det blir nästa år är en annan sak. Men något år skall det bli! :)
/ Anne bye_bye
Jag tycker att dom små propellerplanen är dom säkraste och även dom trevligaste!
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2130&pictureid=23093
Vist är planet gulligt!
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2130&pictureid=23092
Så här såg bagageutlämningen på Naxos ut för några år sedan.
Birgitta
Då måste jag börja och tänka på ett annat sätt när det gäller små flygplan. Att de är gulliga! :) Tack Birgitta, du inspirerar. :)
/ Anne bye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.