handdator

Visa fullständig version : Keramiker på Sifnos


Rossa
2006-05-23, 13:50
Har läst här på forumet att det kan finnas upp till 100st keramiker på Sifnos. Jag älskar keramik:) , men har inte tänkt att besöka allihop, inte denna gång iallafall. Ni som har varit på Sifnos och besökt någon av alla dessa, har ni någon favorit?

Kalimera
2006-05-24, 13:37
Har läst här på forumet att det kan finnas upp till 100st keramiker på Sifnos. Jag älskar keramik:) , men har inte tänkt att besöka allihop, inte denna gång iallafall. Ni som har varit på Sifnos och besökt någon av alla dessa, har ni någon favorit?Det sägs finnas så många som 100 keramiker, men siffran ska tas med en nypa salt. Många är dem i alla fall. En av de större verkstäderna finns i Kamares, men du hittar keramiker i de flesta byarna, utom i Faros om jag inte minns fel.

Mina favoriter är Maestro i Cheronissos och "den sjungande keramikern" på vägen mellan Artemonas och Cheronissos.

CarinaN
2006-05-24, 14:12
Jaaaaa, Maestro måste man bara besöka! Vilken härlig farbror!
Och man går absolut inte tomhänt därifrån, själva köpte vi en retsina-karaff av honom, med en mycket fyndig konstruktion.

Carina

Kalimera
2006-05-24, 14:32
Maestro måste man bara besöka! Vilken härlig farbror!Visst ÄR han fantastisk! Inte heller jag har gått tomhänt därifrån, snarare tvärtom, Maestros verkstad tär hårt på ryggsäcken. :D

Elisabet
2006-05-24, 14:38
Jag köpte ett stort vackert krus i soltorkad lera av en något äldre keramiker som höll till i Kamares, bara en liten bit från hamnen på höger sida av vägen. Det var ju länge sedan, 1985. Undrar om han finns kvar?

Kalimera
2006-05-24, 14:42
Det var ju länge sedan, 1985. Undrar om han finns kvar?
Han kallades (kallas) Picasso för att han var så duktig, är osäker om han finns kvar. Såg honom inte när jag var där senast, men butiken/verkstaden är kvar.

Ioslina
2006-05-24, 16:30
Vi bodde i Appalonia men åkte till Kamares och badade, där fanns mycket keramik att handla! ska ni ta sifnos sist, så rekommenderar jag köp av keramik, som är himla fin. jag min dummer handlade sånt (första ön på det årets luff!!) när jag kom ut från affären, suckade min dotter och sa: "mamma det där får du bära på själv"!
Köpte 4 koppar med fat, sockerskål och vanlig skål....Jag njuter varje gång jag dricker ur dem och minns hela historien att handla och släpa med dem.

Rossa
2006-05-24, 16:57
Ja då blir det absolut ett besök hos Maestro iallafall, och säkert fler än så. Det gäller att ta med extra reskassa denna båtluff då när vi ska besöka denna keramik ö. Oh, vad jag längtar!!