handdator

Visa fullständig version : Björkpollen och grekisk mat

Kajja
2022-05-06, 22:16
I förrgår fick jag en akut pollenreaktion med konstanta nysningar och rinnande ögon och näsa.
En riktig "mancould" som nockade mig och tvingade mig att bära solglasögon inomhus för att dagsljuset fick ögona att svida. Så jag såg riktigt cool ut fast det inte var tanken:D
I denna underbart soliga dag i "alternativet" (stugan) låg jag i soffan med en packe pappersnäsdukar som bästa vänner och zappade på TVn. Och titta där var HAN..kocken Jamie Oliver i Athen och lagade grekiska rätter! Vilket underbart program!
När han åkte ut i en fiskebåt med några gubbar och mötte en annan fiskare fick han en liten tonfisk som han tillagade på stranden. Till detta gjorde han en läcker grekisk sallad med kryddor och olivolja..och där gick jag igång! Ikväll har jag gjort detsamma..Inte på stranden men i köket..och det smakade himmelskt!

Anyway..när programmet var slut så bytte jag kanal.. Då visas En plats I solen..från Naxos!
Greklängtan blir outhärdlig! Dit vill jag verkligen!!
Nu har vi ju en resa på gång som vi inte visste om vi skulle kunna genomföra pga min mans sjukdom men den blir av! Oavsett vad prover visar senare i sommar så tror vi på positiva resultat!
På tal om tro..på min rast idag satt jag och solade på en bänk när två engelska jättetrevliga killar undrade om dom fick ställa 5 frågor. Eftersom jag tycker om att prata med folk och är lite nyfiken så..OK! Förstod ju att det var nåt religiöst..men endå:rolleyes:
Den första fråga var om jag trodde att GUD skyddade oss från sjukdom och elände.
Gissa vad jag svarade:D
Även om vi inte var på samma "platå" så hade vi ett intressant samtal. Ja de blev sig så I trasorna att dom..eller den ena..ville ta en fika nån dag och prata mer. Han hade väl 4 frågor kvar..flabb_flab
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2022-05-07, 10:38
Härlig livsbetraktelse, Kajja! :)

Kalimera
2022-05-08, 14:19
Härlig beskrivning Kajja!

Jag har fått astma och har två olika sprayer som jag tar varje dag. Det konstiga är att jag inte känt av någon allergi denna vår. Undrar om det har med sprayerna att göra?

yannis
2022-05-08, 15:12
Jag fick inte astma men allergi av sälg och hästman. Då hade jag ridit i 15 år, men hade slutat ett par år tidigare. Jag hade tät näsa och fick andas genom munnen.
Men nästan ett år gick och plötsligt försvann allergin! Så det kan komma och gå.

Birgitta.

Kalimera
2022-05-10, 08:02
Men nästan ett år gick och plötsligt försvann allergin! Så det kan komma och gå.Så kan det nog vara. Jag var allergisk mot hund tidigare, men det är jag inte längre, bara katt.

Kajja
2022-05-10, 08:36
Jag har bara känt av pollen ett fåtal gånger och då bara som vuxen. I år slog det till ordentligt som sagt.
/ Kajja bye_bye...som även nu tittar på En plats i solen, denna gång från Kreta_B-anana_B-anana