Logga in

Visa fullständig version : Hälsningar från Folegandros

maji
2022-04-19, 05:53
Kalimera!
Nyss vaknat upp i ”vårt” lilla hus på Folegandros Vi anlände hit igår vid lunchtid med båt från Piraeus där vi hade ett trevligt dygn trots ett par regnskurar
Här sken solen vid ankomst och vår värdinna hämtade oss i hamnen Hon hade gjort iordning huset fint Köpt jordgubbar och lite annat smått och gott till oss och även lagt värmemadrasser i sängen Så snällt!
Det är som vanligt så här års bara några få ställen öppna Vi gick till Araxe och välkomnades glatt av Stratos och Yiannis Delade på en grekisk sallad och en moussaka och så lite retsina såklart Första måltiden här som vi längtat!
Här finns en del turister faktiskt fler än vi trodde Tyska franska och italienska har vi hittills hört
Det kom en regnskur på em och nu på morgonen är det bara 13 gr och mulet Maken skall strax gå iväg till bageriet som nu flyttat till utkanten av Chora och jag skall förbereda resten av frukosten under tiden
Sedan får vi se om det klarnar upp och i så fall tar vi en promenad ner till hamnen
Skall bli så härligt att få vara här i 7 veckor nu och se hur ön vaknar till liv efter vintern
//majibye_bye

Kajja
2022-04-19, 06:34
Maji!
Det är så härligt att få läsa direktrapporter från Grekland. 7 veckor...vilken dröm! Ser fram emot fortsättningen på er resa.
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2022-04-19, 07:03
Ska bli kul att följa er vistelse på Folegandros :)

/Netwolf

Sol och hav
2022-04-19, 14:30
Ja jättekul att du skriver o berättar!
Ha det så underbart nu!🇬🇷

Maria

KR
2022-04-19, 15:34
Det låter ju alldeles underbart!
//
KR

LaRose
2022-04-19, 23:38
Så spännande att få följa er i direktrapporter från denna ö som jag har en sån dragning till, men ännu inte lagt till vid!

Kalimera
2022-04-20, 08:35
Skall bli så härligt att få vara här i 7 veckor nu och se hur ön vaknar till liv efter vintern Åh så underbart! Sju hela veckor denna tid på året. Gissa om jag är avis!

Njut för oss alla. bye_bye

Alala
2022-04-20, 09:18
Sju veckor låter inte alls dumt. Hoppas vi alltid ibland får läsa här om vad ni håller på med.

Önskar er fina dagar!

/ Anne bye_bye

maji
2022-04-21, 06:10
Tack allihopa för er respons klapp_klap
Tyvärr har jag åkt på tidernas förkylning sen vi kom hit 🤧 Jag har inte varit sjuk sedan innan pandemin startade men nu var det tydligen min tur Halsont snuva och en rejäl hosta och feber som kommer och går Så himla typiskt 😫
Vädret har varit omväxlande mest sol men attans så kallt på kvällarna Igår kväll visade termometern på 13 gr och det blåste en isande vind
Denna resan kunde startat bättre
Det blir till att hålla sig lugn några dagar till men jag återkommer med rapport härifrån

//majibye_bye

Alala
2022-04-21, 09:21
Så tråkigt att du har blivit sjuk. Hoppas det inte är corona? Kan ju vara en vanlig förkylning också.

Skall försöka beställa bättre väder dit. ;) :)

/ Anne bye_bye

Kajja
2022-04-21, 09:45
Vilken tråkig start!
Tur ialla fall att du hann ner innan det bröt ut🤧
Hoppas du kan utesluta Coronaviruset!!
Kanke lite "lättare" att vara kass när vädret inte är det bästa.
Krya på dig!
/ Kajja bye_bye

Masse
2022-04-21, 15:16
Tråkigt med krassligheten! Men ....... sju veckor i Grekland! Vilken höjdare! Det skulle vara som en dröm att få uppleva det. Ha det gott!

Masse

Catlady
2022-04-21, 19:53
Maji, hoppas förkylningen går över kvickt! Men, ska man nu prompt bli förkyld så är det en trevlig plats att bli det på....
Ha det alldeles underbart, är ärligt talat lite avis trots förkylningen du fick...
Tack för att du tar dig tid att skriva :)
Catlady, som längtar till augusti och Karpathos........

Sol och hav
2022-04-21, 21:17
Krya på Dig! 😤😷🤧

Kalimera
2022-04-22, 12:28
Krya på dig! bye_bye

maji
2022-04-23, 14:13
Oj oj så många hälsningar! Tack snälla ni🥰
Jag är fortfarande jätteförkyld Det enda som gett med sig är det halsonda Näsan rinner och jag hostar jättemycket Febern kommer och går Ja ja det har ju inte gått en vecka ens så det är bara att gilla läget
Jag har iaf varit inne i Chora vid några tillfällen och det är otroligt så mycket turister som anlänt Det är nu 3 restauranger öppna ett souvlakiställe och ett par barer I förrgår skulle maken på kvällen gå och köpa lite mat och det var kris på Araxe maten var slut🤨 kanske någon ytterligare har öppnat idag
Igår kväll var det hundratals med människor som gick i processionen efter den fina ikonen som hämtats från klostret Vi gick med en stund men till slut frös jag så mycket så vi gick hem
Vädret har inte förrän idag visat sig från sin bästa sida Men idag kunde vi äta frukost på vår altan och det var underbart
Jag hoppas kunna ta mig in till Chora ikväll igen för att följa festligheterna
Det är så roligt med alla glada människor unga som gamla

//maji bye_bye

Kalimera
2022-04-24, 13:39
Oj oj så många hälsningar! Tack snälla ni🥰
Jag är fortfarande jätteförkyld Det enda som gett med sig är det halsonda Näsan rinner och jag hostar jättemycket Febern kommer och går Ja ja det har ju inte gått en vecka ens så det är bara att gilla läget Hur mår du nu?

maji
2022-04-24, 15:40
Hur mår du nu?

Jo tack lite bättre tror jag
Vi har idag varit i Chora och gått med en stund i den stora processionen som på påskdagen startar vid 12 uppe i klostret där en ikon hämtas och sedan bärs runt på hela Folegandros Man går in i hem och de restauranger som är öppna Där välsignas människorna och det har på de flesta ställen bullats upp med div bakverk men det kan också t ex bjudas på grillad mat Framför allt dricks det en himla massa raki flabb_flab
Man startar alltså kl 12 vid klostret går ner till hamnen och besöker hemmen på vägen Efter att ha gått runt i hamnen och hela bukten går man upp till Chora igen runt i husen där sedan ovanför Chora och bort till Ano Meria För ca 10 min sedan passerade dom vårt hus och är väl strax framme vid kyrkan i Chora där det hålls en ceremoni
Det är en låååång promenad och dom som varit med hela dagen borde vara trötta inte minst prästen

//maji bye_bye

maji
2022-04-24, 15:44
Hej igen
Jag ser att mitt inlägg har tiden 15:40 men här är kl 17:40 🧐
Så man är ute och går i ca 6 timmar

//maji bye_bye

Sol och hav
2022-04-24, 15:45
Vad skönt att höra att du känner dig lite bättre!
Jättekul att höra om de speciella Påsktraditionerna!
Må så gott!

Maria

maji
2022-04-26, 08:14
Kalimera
Igår var det Ano Merias invånare som ordnade med kalas i byn Tyvärr kunde vi inte närvara pga att jag hade en näsa som rann konstant och en hosta som låter som jag vet inte vad
Vid 19- tiden då vi satt på baren Lotzia kom en liten samling människor och med båda prästerna i täten Det var folk från Ano Meria och några från Chora som skulle upp till klostret Det är helt otroligt hur mycket och långt dom går under påskfirandet Idag är det aktiviteter nere i hamnen som vi ska försöka delta i
Det är verkligen ett annorlunda påskfirande 🐣

//majibye_bye

Catlady
2022-04-26, 19:03
Tack, Maji, för rapporter! Så roligt att läsa om..... allt!
Folegandos är ännu okänt för oss men finns på den LÅNGA listan av ställen dit vi vill komma :)
Catlady, som längtar så efter Grekland......

Alala
2022-04-29, 03:41
Hoppas du kryar på dig snabbt nu, Maji. Varma drycker har du säkert redan prövat på, men hoppas vädret också värmer dig. Trevligt och intressant att höra om saker som händer där.

Ha det fint!

/ Anne bye_bye

Netwolf
2022-04-29, 06:55
Krya på dig, Maji! bye_bye

Masse
2022-04-29, 17:51
Hej Maji!

Så intressant att läsa om er resa!

Rackarns trist med din förkylning som tycks ha plågat dig i en hel vecka. Förhoppningsvis ska den väl nu snart ha ebbat ut. Kan dessutom tänka att det väl ändå är en tröst att drabbas av en veckas förkylning om man har en vistelse på hela sju veckor. Visst .... det är aldrig kul med en veckas förkylning. Men ännu tråkigare hade det ju varit att drabbas av det om resan varar en vecka.
Hoppas att du strax är ok igen!

Ska bli intressant att läsa om er långliggarresa till Folegandros. Tydlig kontrast till öluffarresa där man på två veckor betar av 3-5 öar. Även om jag är en rastlös själ som älskar att befinna mig på väg, helst på en båt, så väljer jag helst resor där jag hinner att "bo in mig". Mysigt att hinna lära känna byn/ön och få lite "hemmakänsla". Dock kryper lappsjukan in på mig när jag är lång tid på liten ö. Gissar att hemkänsla är något som ni redan har mycket av på Folegandros, och då är det ju väldigt speciellt.

Så ja ..... ska bli kul att vara med er där under sju veckor.

Masse

maji
2022-04-30, 14:34
Tusen tack alla ni snälla för era hälsningar
Jag är fortfarande inte frisk och det börjar närma sig 2 veckor nu
Jag har en son och en sonhustru som är inne på sin tredje vecka och en svägerska som ligger ett par dagar efter mig Det gör mig på något vis lite lugnare
Nu har jag iaf totat ihop ett album med lite bilder från påskdagen som ni kan kika på om ni vill
Jag önskar er alla en fin Valborgsmässoafton

//majibye_bye

Kajja
2022-04-30, 16:10
Kan det vara samma "skit" som mina föräldrar åkte på? Hostan var förskräcklig! Min far blev inlagd ett par dagar och de har efter mer än 4 veckor inte återhämtat sig helt.
Hoppas på snar bättring Maij!
/ Kajja bye_bye

yannis
2022-05-01, 07:07
Fint album maji! Vi har bara varit på Folegandros en gång och det var också under påskhelgen. Jag minns en rolig sak. Klockarna motringde varandra från två kyrkor i byn. Trevligt!
Jag känner igen flera av bilderna du har lagt in.

Här är en bild från påskdagen:

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1826&pictureid=22557

Birgitta

Kalimera
2022-05-01, 13:00
Nu har jag iaf totat ihop ett album med lite bilder från påskdagen som ni kan kika på om ni villTack snälla för bilderna! klapp_klap

Jag älskar stämningen under den grekiska påsken. Det är så speciellt!

Hoppas att du är lite bättre idag.

Sol och hav
2022-05-01, 14:13
Jätteroliga bilder, så kul att se!
Krya på Dig!
Maria

maji
2022-05-03, 07:46
Kan det vara samma "skit" som mina föräldrar åkte på? Hostan var förskräcklig! Min far blev inlagd ett par dagar och de har efter mer än 4 veckor inte återhämtat sig helt.
Hoppas på snar bättring Maij!
/ Kajja bye_bye

Jag vet fortfarande inte vad det är men min hosta är bättre sedan ett par dagar Maken var på Valborgsmässoafton på apoteket och fyndade en dunderhostmedicin Inget man ska använda under lång tid men den har redan gjort verkan

//maji bye_bye

maji
2022-05-03, 07:50
Fint album maji! Vi har bara varit på Folegandros en gång och det var också under påskhelgen. Jag minns en rolig sak. Klockarna motringde varandra från två kyrkor i byn. Trevligt!
Jag känner igen flera av bilderna du har lagt in.

Här är en bild från påskdagen:

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1826&pictureid=22557

Birgitta

Roligt att du tyckte om mitt album! Det där med att kyrkorna motringer varandra sker då och då Jag tycker också det är trevligt Trevligt också att se en något yngre Stratos grilla😉

maji
2022-05-03, 07:53
Tack snälla för bilderna! klapp_klap

Jag älskar stämningen under den grekiska påsken. Det är så speciellt!

Hoppas att du är lite bättre idag.

Ja påsken i Grekland är såå speciell Olika traditioner överallt och en riktig folkfest
Jo tack det börjar gå åt rätt håll nu

//majibye_bye

maji
2022-05-03, 07:54
Jätteroliga bilder, så kul att se!
Krya på Dig!
Maria

Tack Maria!!
//maji bye_bye

maji
2022-05-03, 08:04
Vi har haft ett par, som mormor skulle sagt, yschliga dagar här nu
Så låga temperaturer som 14-15 gr och en kraftig blåst Igår kom det några regnstänk men det var det lilla Idag skiner solen och det temperaturen skall upp några grader
Det är också stor skillnad om man går in i Chora eller om man som vi bor utanför Innanför är det vindstilla och då upplever man inte kylan på samma sätt
Jag själv har egentligen inte haft ont av det för jag har varit inne och kurerat mig
Jag återkommer med lite nya bilder senare

//maji 🥰

Ylva A
2022-05-03, 13:55
Vår erfarenhet av Folegandos är bara ett dygn, före turistsäsongen, då det var Ios, vi skulle utforska. F-s var en trevlig upplevelse, men att som ni ha 7 veckor är naturligtvis att föredra. Kvar har vi kaffekoppar och två bordsunderlägg, som vi satt upp på väggen här på Kreta. Från H Pounta (blandskrift)! Trevligt att få läsa och se era upplevelser! Mer vill vi få veta!

maji
2022-05-04, 15:01
Vår erfarenhet av Folegandos är bara ett dygn, före turistsäsongen, då det var Ios, vi skulle utforska. F-s var en trevlig upplevelse, men att som ni ha 7 veckor är naturligtvis att föredra. Kvar har vi kaffekoppar och två bordsunderlägg, som vi satt upp på väggen här på Kreta. Från H Pounta (blandskrift)! Trevligt att få läsa och se era upplevelser! Mer vill vi få veta!

Vad trevligt att ni inhandlade de fina kaffekopparna och bordsunderläggen som Lisbet tillverkar
Det är Lisbet som vi nu för fjärde gången hyr huset av

Jag har nu lagt upp ett album till som visar huset

//maji bye_bye

yannis
2022-05-04, 15:29
Vilket småputtrigt liten fint hus och vilken utsikt!
Är det vägen mellan hamnen och chora?
Jag som ofta brukar köpa något konstverk/hantverk köpte en liten akvarell, som jag tycker så mycket om. Det var på en taverna, där jag tror någon i familjen målade akvareller.

Birgitta

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2117&pictureid=22595

Netwolf
2022-05-04, 16:16
Så fin! :)

Fältjäntan
2022-05-04, 17:32
Å, vilka fina bilder. Och som jag känner igen mig. Alla vackra vyer. Var några dagar på Folegandros 2011. Besökte Ano Meria bl a. Och nu blir längtan så där jättestor. Vill och ska till Grekland i år. Det är 3 år sedan nu och det är alldeles för länge. Och vilket mysigt hus ni bor i.
Kerstin

Sol och hav
2022-05-04, 18:05
Ja otroligt fina bilder!
Ert lilla hus är verkligen mysigt!

Maria

maji
2022-05-04, 21:21
Vilket småputtrigt liten fint hus och vilken utsikt!
Är det vägen mellan hamnen och chora?
Jag som ofta brukar köpa något konstverk/hantverk köpte en liten akvarell, som jag tycker så mycket om. Det var på en taverna, där jag tror någon i familjen målade akvareller.

Birgitta

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2117&pictureid=22595

Ja huset är gulligt tycker vi också Utsikten ser vi oss aldrig mätt på
Nej huset ligger inte neråt hamnen utan precis på gränsen till Chora mot Ano Meria
Det skulle mycket väl kunna vara Lisbet som målat den akvarellen och i så fall köpte du den nog på Pounta

maji
2022-05-04, 21:23
Så fin! :)

Det tycker vi också flabb_flab
//maji bye_bye

maji
2022-05-04, 21:26
Å, vilka fina bilder. Och som jag känner igen mig. Alla vackra vyer. Var några dagar på Folegandros 2011. Besökte Ano Meria bl a. Och nu blir längtan så där jättestor. Vill och ska till Grekland i år. Det är 3 år sedan nu och det är alldeles för länge. Och vilket mysigt hus ni bor i.
Kerstin

Roligt att du tyckte om bilderna och vårt hus som vi hyr
Varför inte ta en sväng hit i år då 😉 Undvik högsäsongen bara

//majibye_bye

maji
2022-05-04, 21:28
Ja otroligt fina bilder!
Ert lilla hus är verkligen mysigt!

Maria

Javisst är det!_B-anana

//maji bye_bye

perlen
2022-05-04, 21:38
Så roligt att ta del av er vistelse på Folegandros och att få se bilder på det hus ni hyr ser verkligen jättefint ut

Alala
2022-05-05, 03:56
Vilket fint litet hus, säger jag också. Där kan ni leva lite grekiskt liv "på riktigt". Så njut så mycket ni kan. Tack för bilderna, fastande speciellt för den med regnbågen.

/ Anne bye_bye

yannis
2022-05-05, 06:15
Ja huset är gulligt tycker vi också Utsikten ser vi oss aldrig mätt på
Nej huset ligger inte neråt hamnen utan precis på gränsen till Chora mot Ano Meria
Det skulle mycket väl kunna vara Lisbet som målat den akvarellen och i så fall köpte du den nog på Pounta

Ja visst var det Pounta vi köpte den på! Jag känner igen bilderna när jag tittar på deras hemsida.
Så nu vet jag namnet på Konstnären. Signaturen på tavlans högerkant uppfattade jag som Pisbet, men det är alltså Lisbet!

Birgitta

maji
2022-05-05, 12:51
Jag tackar ännu en gång för er respons på mina bilder och det lilla jag skrivit
Tyvärr kan jag inte berätta så mycket om livet utanför huset eftersom jag fortfarande inte är frisk och har isolerat mig här
Jag tar hostmedicin som hjälper på det sättet att den dämpar hostan och jag kan därför sova på nätterna iaf Jag har inte haft feber på en vecka nu och det är väl också bra
Meningen var att jag idag skulle tagit mig till läkaren i byn men idag tjänstgör han/hon i Ano Meria så jag får vänta till imorgon
Ska bli intressant att höra vad läkaren säger om detta 🤨
Idag har vi fint väder med sol och bara lite vind och 20 gr i skuggan
Härligt!

//maji fb_gilla

Sol och hav
2022-05-05, 15:34
Ja du har verkligen otur att du blev så dålig när ni kom till Folegandros.
Hoppas läkaren har nån bra Kuckelimuck-medicin till dig som hjälper dig!
Krya på Dig!

Maria

Alala
2022-05-06, 04:20
Så tråkigt att du ännu är dålig. Krya på dig!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2022-05-06, 07:26
Jag har nu lagt upp ett album till som visar huset
Åh ,det ser ju helt fantastiskt ut! klapp_klap

Så där skulle jag vilja bo någon gång. Jag kan inte minnas att vi någonsin har bott i ett eget hus. Jag förstår verkligen att ni trivs och att ni återvänder.

Krya på dig! bye_bye

maji
2022-05-09, 10:23
Hej allihopa!
Ännu en gång tack för era kryapåhälsningar
I fredags var jag på läkarstationen Där gjorde man först ett covidtest som visade negativt Man uteslöt ändå inte att jag hade haft covid från början Dom kollade febern tittade i halsen mätte syresättningen i blodet och lyssnade på hjärtat och lungorna Jag fick utskrivet ett recept med en 6-dagars penicillinkur Ett pulver som jag skall dricka mot bakterier i magen En inhalator och något hälsokost preparat som skall vara bra för magen Om jag inte är bra eller iaf mycket bättre till på fredag så får jag komma tillbaka
Jag känner mig bättre Jag har fortfarande hosta men får inte dessa fruktansvärda hostattacker som jag hade innan Snuvan har också minskat något Nu håller jag tummarna för att det är på tillbakagång så jag och maken kan börja njuta här på riktigt
Igår kände jag mig såpass ok att vi kunde ta en långsam promenad till väderkvarnarna som ligger på väg mot Ano Meria
Dom ligger en dryg km från vårt hus
Det är 3 vackra gamla kvarnar som är omgivna av några små hus
Ett utav dem är vår värdinnas bortgångne mans barndomshem Numera äger hon 2 av husen som hon också hyr ut
Det är så vackert därborta med blomstrande ängar fina gärdsgårdar och en bedårande utsikt över havet men också klippan med klostret
Jag ska lägga ut bilder i ett album så ni kan få se lite hur där ser ut
Någon av er kanske till och med har bott där?
Vi hade gärna gjort det men tycker det är lite för långt och mörkt att gå hem ifrån Chora på kvällarna

// maji bye_bye

Kalimera
2022-05-10, 08:26
I fredags var jag på läkarstationen Där gjorde man först ett covidtest som visade negativt Man uteslöt ändå inte att jag hade haft covid från början Dom kollade febern tittade i halsen mätte syresättningen i blodet och lyssnade på hjärtat och lungorna Jag fick utskrivet ett recept med en 6-dagars penicillinkur Ett pulver som jag skall dricka mot bakterier i magen En inhalator och något hälsokost preparat som skall vara bra för magen Om jag inte är bra eller iaf mycket bättre till på fredag så får jag komma tillbaka
Jag känner mig bättre Jag har fortfarande hosta men får inte dessa fruktansvärda hostattacker som jag hade innan Snuvan har också minskat något Men jösses så många medikamenter! Hoppas verkligen att de hjälper dig!

Fantastiska bilder. klapp_klap Vilka mysiga små hus och så många vackra blommor.

Om det är anis vet jag inte, men det kan mycket väl vara en ouzo-äng. :)

maji
2022-05-10, 10:54
Ja det går så sakteliga framåt Om en stund ska vi gå in till byn och äta lunch Det var ett tag sedan sist
Roligt att du tyckte om bilderna Det är en mycket vacker plats!
//maji bye_bye

maji
2022-05-13, 14:44
Hej allihopa! Jag är fr.o.m imorgon fri från alla medikamenter som jag fick utskrivna av läkaren på hälsocentralen förra fredagen Skönt!!
Jag har blivit nästan helt bra och har dom senaste 3 dagarna kunnat göra längre promenader och även ätit både luncher och middagar ute Äntligen börjar man kunna njuta fullt ut av vår vistelse här på Folegandros
Vi har vandrat ner till hamnen 2 dagar i rad och idag gick vi till Ano Meria och åt lunch på mysiga Irinis taverna
Maken har badat på Livadiastranden där vi var helt ensamma och igår mätte han temperaturen i vattnet till 19 gr Inte så pjokigt😀
Idag har nog varit den varmaste dagen hittills 24 gr i skuggan och bara en liten svag vind Varmare behöver det inte vara för vår del
Jag skall lägga ut bilder i ett album så kan ni se lite vad vi gjort

//maji bye_bye

Catlady
2022-05-13, 21:10
Härligt att höra att du mår bra, Maji! Roligt att du skriver!
Då "bet" medicineringen bra.
Njut och fortsätt att må bra, lyckost!
Catlady, som längtar så efter Grekland.......

Kajja
2022-05-13, 21:23
Maji! Huset ni hyr är preciiis ett sånt som jag drömmer om!! Och läget..jag är så impad över att ni har skrapat denna trisslott!
Hoppas att du får energin tillbaka nu och har en fin fortsättning.
/ Kajja...som snart börjar packabye_bye

Masse
2022-05-13, 22:41
Trevliga bilder!
Ha det fortsatt gott!

Masse

maji
2022-05-14, 05:52
Härligt att höra att du mår bra, Maji! Roligt att du skriver!
Då "bet" medicineringen bra.
Njut och fortsätt att må bra, lyckost!
Catlady, som längtar så efter Grekland.......

Ja medicinen gjorde susen👍 Tack snälla du! Hoppas att du själv snart kan få möjlighet att resa till Grekland
//maji bye_bye

maji
2022-05-14, 05:58
Maji! Huset ni hyr är preciiis ett sånt som jag drömmer om!! Och läget..jag är så impad över att ni har skrapat denna trisslott!
Hoppas att du får energin tillbaka nu och har en fin fortsättning.
/ Kajja...som snart börjar packabye_bye

Ja det är ett underbart litet hus! Vi trivs så gott här och att vakna på morgonen öppna dörren och insupa hela atmosfären är en ynnest som vi är så tacksamma för
Ja tack nu får det vara slut på sjukdomar för denna gången 😅
Ni har det roliga framför er nu Njut ni också!

//maji bye_bye

maji
2022-05-14, 06:02
Trevliga bilder!
Ha det fortsatt gott!

Masse

Tack Masse och roligt att du gillade mina bilder
Jag kommer fortsätta att lägga in bilder

//maji bye_bye

Alala
2022-05-14, 06:06
Så bra att du börjar bli frisk, Maji. :) Nu kan du njuta av tillvaron. Tack så mycket för bilderna, alltid så intressant att få se hur det ser ut där. Och att sitta och bara vara och njuta på en taverna det är underbart det.

Ha det så fint!

/ Anne bye_bye

maji
2022-05-14, 09:55
Så bra att du börjar bli frisk, Maji. :) Nu kan du njuta av tillvaron. Tack så mycket för bilderna, alltid så intressant att få se hur det ser ut där. Och att sitta och bara vara och njuta på en taverna det är underbart det.

Ha det så fint!

/ Anne bye_bye

Ja tack det känns bara bättre för var dag nu👍 Roligt att du uppskattar mina bilder Jag tycker själv alltid det är roligt att se andras bilder speciellt från Grekland
Idag har jag gjort ett album från Ano Meria
//maji bye_bye

yannis
2022-05-14, 10:44
Så härliga färger på alla bilder! Maj är en bra månad för att se att Grekland har en fantastisk natur. Karga öar lyser av färgglädje med alla blommor. Sedan blir naturen ganska torr.
Tack för den fina promenaden!

Birgitta.

Faestis
2022-05-14, 19:40
Men jösses så underbart ni har det! Så härligt med eget hus och vilken vacker miljö dröm drömm.......
Tack för alla vackra bilder! Vill hänga med er och se mer :p
Kleftiko - mums fili babba så gott! En av alla mina verkliga favoriträtter! Jag har också blivit mycket förvånad några ggr när jag fått griskött i Kleftiko. Lärde mig en gång på Naxos att villl man ha lamm måste man säga "lamb kleftiko" annars kan det bli det kött som finns vid tillagningen till och med korv :rolleyes:
Ha det fortsatt underbart och njut på allt ni orkar!

Väntar förväntansfullt på mer bilder fb_gillafb_gilla

/Faestis

Alala
2022-05-15, 06:48
Så trevligt att få hänga med er på promenaden, fina bilder. Den med båten tycker jag är häftig. Och Irinis taverna ser verkligen personlig ut. Inte dumt med en sån promenad.

/ Anne :)

Kalimera
2022-05-15, 13:20
Tack snälla än en gång för alla fina bilder och bildtexter! klapp_klap

Så kul att se Folegandros i vårskrud. Vi har varit på Folegandros i maj en gång, men det är så länge sedan att jag knappt minns något, förutom att det var jättekallt.

Det är mycket trevligare att se en söt åsna än två stela hästar. Så märkligt att ha dem på tomten. Taverna Irini ser verkligen alldeles underbar ut. En riktig grekiska taverna! Den där klefikon ser galet god ut. Mums! :p

Härligt att höra att du mår bättre! bye_bye

maji
2022-05-15, 22:55
Så härliga färger på alla bilder! Maj är en bra månad för att se att Grekland har en fantastisk natur. Karga öar lyser av färgglädje med alla blommor. Sedan blir naturen ganska torr.
Tack för den fina promenaden!

Birgitta.

Ja både april och maj är fina månader att vara i Grekland
Det är tacksamt att fotografera då också 😉 Roligt att du uppskattade mina bilder

//maji bye_bye

maji
2022-05-15, 23:03
Men jösses så underbart ni har det! Så härligt med eget hus och vilken vacker miljö dröm drömm.......
Tack för alla vackra bilder! Vill hänga med er och se mer :p
Kleftiko - mums fili babba så gott! En av alla mina verkliga favoriträtter! Jag har också blivit mycket förvånad några ggr när jag fått griskött i Kleftiko. Lärde mig en gång på Naxos att villl man ha lamm måste man säga "lamb kleftiko" annars kan det bli det kött som finns vid tillagningen till och med korv :rolleyes:
Ha det fortsatt underbart och njut på allt ni orkar!

Väntar förväntansfullt på mer bilder fb_gillafb_gilla

/Faestis

😆 Tack för att du uppskattar mina bilder och små korta kommentarer!
Vi lever verkligen vår dröm här och njuter varje dag
Ja Kleftiko kan tydligen serveras med lite olika innehåll

//majibye_bye

maji
2022-05-15, 23:05
Så trevligt att få hänga med er på promenaden, fina bilder. Den med båten tycker jag är häftig. Och Irinis taverna ser verkligen personlig ut. Inte dumt med en sån promenad.

Tack för att du gillar mina bilder Ja Irinis taverna är något man inte får missa om man är på Folegandros

//maji bye_bye

maji
2022-05-15, 23:16
Tack snälla än en gång för alla fina bilder och bildtexter! klapp_klap

Så kul att se Folegandros i vårskrud. Vi har varit på Folegandros i maj en gång, men det är så länge sedan att jag knappt minns något, förutom att det var jättekallt.

Det är mycket trevligare att se en söt åsna än två stela hästar. Så märkligt att ha dem på tomten. Taverna Irini ser verkligen alldeles underbar ut. En riktig grekiska taverna! Den där klefikon ser galet god ut. Mums! :p

Härligt att höra att du mår bättre! bye_bye

Ja vi tyckte det var ganska kallt här ända tills för någon vecka sedan ändå kunde termometern visa 18-20 grader
Ja dom där hästarna blev vi inte kloka på
Irinis är en underbar taverna och det är faktiskt inte bara en taverna utan det är en affär också Du kan handla det mesta där Men maten som Irini lagar är så jättegod! Det finns ingen fast meny utan hon lagar lite olika men ofta använder hon ingredienser som tillhör årstiden Måste upplevas!

//maji bye_bye

maji
2022-05-19, 11:00
Jag har nu lagt upp lite fler bilder i ett album för er som vill se hur vi Harvner här
Lugnt och skönt kan man väl sammanfatta det Men det är det som vi tycker är hela grejen med att vara här

// majibye_bye

perlen
2022-05-19, 12:06
Tack för alla fina bilder du lägger in så man kan återuppleva fina Folegandros. Såg nu bilden på Imam det är min favoriträtt försöker göra den hemma ibland men den blir aldrig så god som på plats på någon mysig taverna och sedan ett glas kall Retsina så är det alldeles perfekt

yannis
2022-05-19, 13:43
Kvällsbilderna var underbara!

Birgitta

Alala
2022-05-20, 03:11

Birgitta

Tycker jag också. Tack för titten, Maji!

Stumpan52
2022-05-20, 19:25
Tack! Tack för underbara bilder!
Hanna

Kalimera
2022-05-21, 09:10
Jag har nu lagt upp lite fler bilder i ett album för er som vill se hur vi Harvner här
Lugnt och skönt kan man väl sammanfatta det Men det är det som vi tycker är hela grejen med att vara här Tack snälla än en gång! klapp_klap

Blev lite förvånad av att se en elsparkcykel. Är de för uthyrning eller privata? Den där geten så galet god ut. Mums! :p

Jag ser ingen björn men väl en sphinx. :)

Ni bor verkligen helt fantastiskt!

maji
2022-05-21, 15:03
Tack för alla fina bilder du lägger in så man kan återuppleva fina Folegandros. Såg nu bilden på Imam det är min favoriträtt försöker göra den hemma ibland men den blir aldrig så god som på plats på någon mysig taverna och sedan ett glas kall Retsina så är det alldeles perfekt

Vad roligt att du känner igen dig och har fina minnen härifrån
Ja Imam är jättegott och med kall retsina kan det inte bli mycket bättre
Det är svårt att få till den där rätta touchen när man lagar grekisk mat hemma tycker jag också

//maji bye_bye

maji
2022-05-21, 15:05

Birgitta

Tack Birgitta!!

//majibye_bye

maji
2022-05-21, 15:06
Tycker jag också. Tack för titten, Maji!

Tack för att du vill titta Anne🙏

//maji bye_bye

maji
2022-05-21, 15:15
Tack snälla än en gång! klapp_klap

Blev lite förvånad av att se en elsparkcykel. Är de för uthyrning eller privata? Den där geten så galet god ut. Mums! :p

Jag ser ingen björn men väl en sphinx. :)

Ni bor verkligen helt fantastiskt!

Ja vi blev också förvånande över att se elsparkcyklar här Det finns vad vi förstår 2 stycken och det är 2 tonårskillar som har varsin Dom kommer alltid åkande ifrån Ano Meria och det är säkert praktiskt att ha här Dom är ju betydligt tystare än mopparna 😉

Ja man kan nog få stenen att se ut som både det ena och det andraflabb_flab

Ja vi bor jättefint och trivs så gott i ”vårt” lilla hus
Idag är det två veckor kvar tills vi lämnar det 🥲

//maji bye_bye

Fältjäntan
2022-05-21, 17:50
Vilka fina bilder du tagit. Känner igen mycket av det jag ser och längtan blir inte mindre. Just nu känner jag att jag skulle kunna åka vart som helst bara jag får komma "hem" till vårt kära Grekland. Hoppas och tror på september. Men våren med all grönska och alla vackra blommor måste vara helt fantastiskt.
Kerstin

Masse
2022-05-22, 21:47
Så många fina bilder!

Ang. imam. Visste inte att det är en maträtt utan något helt annat. Men på bilden ser det ut att vara vegetariskt käk. Kan du berätta mera?

Ser ut att vara rejäl utebelysning på ert hus. Kan väl vara bra om man vill sitta ute och läsa om kvällarna.

Masse

maji
2022-05-23, 15:45
Vilka fina bilder du tagit. Känner igen mycket av det jag ser och längtan blir inte mindre. Just nu känner jag att jag skulle kunna åka vart som helst bara jag får komma "hem" till vårt kära Grekland. Hoppas och tror på september. Men våren med all grönska och alla vackra blommor måste vara helt fantastiskt.
Kerstin

Tack Kerstin!
Ja det finns så många ställen i Grekland som man vill besöka Hoppas att du kan komma iväg i september

//maji bye_bye

maji
2022-05-23, 16:22
Så många fina bilder!

Ang. imam. Visste inte att det är en maträtt utan något helt annat. Men på bilden ser det ut att vara vegetariskt käk. Kan du berätta mera?

Ser ut att vara rejäl utebelysning på ert hus. Kan väl vara bra om man vill sitta ute och läsa om kvällarna.

Masse

Roligt att du tyckte om bilderna Masse

Om jag inte helt missminner mig så kommer rätten Imam ursprungligen från Turkiet och det kan ju förklara namnet kanske 🤔
Det är en vegetarisk rätt som säkert kan göras på många sätt Just den jag åt är inte gjord i ugnen som jag annars vet är vanligt
Här har man först mjukstekt gul lök och grön paprika Tillsatt tomater och vitlök och låtit det småputtra Under tiden halverat en aubergine och låtit den bli helt mjuk i en panna med mycket olivolja När den blivit mjuk gröper man ur innehållet och blandar det med tomatröran och kryddar med mynta Sedan fyller man den i den nu ganska platta auberginen med röran (Här kan man efter det sätta in allt i ugnen en stund) Sedan serveras den som här med fetaost men det kan också vara annan ost eller pinjenötter
Gott som tusan är det!

Angående vår belysning så har vi nu insett att vi kan inte ha lampan över dörren tänd när vi lämnar huset utan låter bara en lampa lysa Eftersom det är helmörkt runtomkring så samlas det massor av diverse flygfän runt belysningen Att sitta ute och läsa där på kvällen är inte att tänka på
Vi matar Frida vår lilla huskatt och stänger dörren för kvällen när vi väl kommer hem

//maji bye_bye

Alala
2022-05-24, 04:23
Iman bayildi, så brukar den ju heta. Om jag minns rätt lyder historien ungefär som så att en iman blev bjuden på denna rätt och den var så god att han svimmade. En av mina favoriträtter i Grekland! :p

/ Anne bye_bye

maji
2022-05-31, 09:22
Tack Anne för din historia om Imam👍
En av mina favoriter också

//maji bye_bye

maji
2022-05-31, 09:40
Ja nu börjar vår långa vistelse här på Folegandros lida mot sitt slut På lördag tar vi båten till Santorini där vi skall möta upp en väninna och på söndag åker vi vidare till Amorgos
Vädret är nu på en ganska behaglig temperatur runt 25 gr Förra veckan hade vi några dagar med temperaturer på över 30 gr i skuggan och ingen vind Det var hemskt! Grekerna själva tyckte det också
I lördags var det stort bröllop i Chora och det festades till långt in på småtimmarna Det var ca 150 inbjudna gäster och man hade abonnerat en av restaurangerna och dukat upp på ett av de små torgen Så mysigt!
Senare på kvällen var alla välkomna att delta i festligheterna och vi blev bjudna på vin och glass och att delta i dansen Allt ifrån traditionella grekiska danser till rena 70-talsdiskot Jättekul!!
Idag ska vi om en stund till Ano Meria och köpa honung av vår vän Yiannis som har egna bin och nu fått honungen ”burkad”
Jag ska försöka få in lite bilder i album så småningom

//majibye_bye

Masse
2022-05-31, 12:26
Låter som härligt väder för mig! Åtminstone upp till 30.

Vilket häftigt bröllop! Det verkar som att man behöver vara rejält stadd i kassa om man har döttrar i Grekland som ska giftas bort. :D

Önskar er en fin avslutning på Folegandros och trevlig fortsättning på Amorgos. Hänger gärna med er dit också om jag får.

Masse

yannis
2022-05-31, 13:58
Välkomna till Amorgos!

Birgitta.

Kalimera
2022-06-01, 10:06
Senare på kvällen var alla välkomna att delta i festligheterna och vi blev bjudna på vin och glass och att delta i dansen Allt ifrån traditionella grekiska danser till rena 70-talsdiskot Jättekul!! Det låter helt fantastiskt! Grekiska bröllop är verkligen något utöver det vanliga.

Men tänk så fort tiden går, redan på väg igen. :eek:

Ha det gott på Amorgos. Hoppas du får tid att skriva därifrån också. bye_bye

Netwolf
2022-06-02, 07:06
Så härligt att bli inbjuden till bröllopsfestligheterna. :)

Faktum är att vi varit med om detta med. Vi anlände sent en kväll till Kalymnos stad. Trötta checkade in på vårt boende och gick ut för att få oss en bit mat. Som vanligt spanade man efter upplysta ställen där "grekerna äter själva". Vi såg ett sådant etablissemang, där det var fullt med folk som dansade, men dessvärre såg det ut att vara fullt.

Vi såg säkert villrådiga där vi stod, när en man kommer fram och nästan föser oss in och en annan trollar fram ett bord och två stolar. Där fick vi sen slå oss ner och det ställdes fram vin o grejer, fast vi inte hade beställt något. Sen såg vi brudparet och började sen inse att vi blivit inbjudna till festen. Vi fick smaka grillat lamm och andra godsaker och fick även trå i dansen, som fortsatte in på småtimmarna . En enormt trevlig upplevelse :)

/Netwolf

Alala
2022-06-03, 04:25
Tack Maji! Det har varit så trevligt att få ta del av er tid på Folegandros. Och att ni nu skall vidare till Amorgos låter ju inte alls dumt!

/ Anne bye_bye

maji
2022-06-03, 13:41
Låter som härligt väder för mig! Åtminstone upp till 30.

Vilket häftigt bröllop! Det verkar som att man behöver vara rejält stadd i kassa om man har döttrar i Grekland som ska giftas bort. :D

Önskar er en fin avslutning på Folegandros och trevlig fortsättning på Amorgos. Hänger gärna med er dit också om jag får.

Masse

Masseväder är inget för mig😅
Ja det var jättetrevligt och igår fick vi besked om att det imorgon är bröllop här igen
Du får gärna hänga med till Amorgos

//majibye_bye

maji
2022-06-03, 13:43
Välkomna till Amorgos!

Birgitta.

Tack Birgitta! Hör av mig när vi har anlänt

//majibye_bye

maji
2022-06-03, 13:50
Det låter helt fantastiskt! Grekiska bröllop är verkligen något utöver det vanliga.

Men tänk så fort tiden går, redan på väg igen. :eek:

Ha det gott på Amorgos. Hoppas du får tid att skriva därifrån också. bye_bye

Ja vi har varit här i 6 härliga veckor Lite vemodigt att lämna men hoppas komma hit nästa år igen
Amorgos skall bli roligt att komma till igen det var ett tag sedan
Nu kan vi bara stanna 5 dagar för vi har en hemresa bokad med Apollo från Santorini 11/6 Men trevligt ändå såklart
Några rader och bilder ska jag nog kunna få till från Amorgos också

//majibye_bye

maji
2022-06-03, 13:55
Så härligt att bli inbjuden till bröllopsfestligheterna. :)

Faktum är att vi varit med om detta med. Vi anlände sent en kväll till Kalymnos stad. Trötta checkade in på vårt boende och gick ut för att få oss en bit mat. Som vanligt spanade man efter upplysta ställen där "grekerna äter själva". Vi såg ett sådant etablissemang, där det var fullt med folk som dansade, men dessvärre såg det ut att vara fullt.

Vi såg säkert villrådiga där vi stod, när en man kommer fram och nästan föser oss in och en annan trollar fram ett bord och två stolar. Där fick vi sen slå oss ner och det ställdes fram vin o grejer, fast vi inte hade beställt något. Sen såg vi brudparet och började sen inse att vi blivit inbjudna till festen. Vi fick smaka grillat lamm och andra godsaker och fick även trå i dansen, som fortsatte in på småtimmarna . En enormt trevlig upplevelse :)

/Netwolf

Ja det är just sådana händelser som är så underbara!! Man bär dom med sig resten av livet Grekerna det vet ju vi alla är oerhört gästvänliga

//majibye_bye

maji
2022-06-03, 13:57
Tack Maji! Det har varit så trevligt att få ta del av er tid på Folegandros. Och att ni nu skall vidare till Amorgos låter ju inte alls dumt!

/ Anne bye_bye

Nej det är en bonusvecka vi får och det känns härligt

// maji bye_bye

maji
2022-06-03, 14:01
Nu svarade jag dig Anne lite underligt :confused:
Jag är glad att du har gillat att läsa och titta på mina bilder
Och bonusveckan på Amorgos känns jättebra

//majibye_bye

Catlady
2022-06-03, 21:18
Stort tack, Maji, för fina bilder och rapporter!
Även jag hade förmånen att bli inbjuden på ett bröllop för länge sedan, 1976 på Rhodos. Vi bodde på Chevalier Palace i Rhodos stad (första gången i Grekland) där bröllopet hölls. Blev helt förstummad, greker kan festa! Då hade man ännu inte tagit bort seden med tallrikskastning.... Kunde inte ett ord grekiska och de flesta gästerna kunde inte engelska eller tyska men vi förstod varann ändå :) Undrar om jag någonsin har haft så roligt eller varit på en så härligt hjärtevarm fest..... Kan tillägga att även jag krossade lite porslin ;) Kom i säng kl 10 på förmiddagen..... och vaknade med träningsvärk efter allt dansande!
Catlady, som ler av glada minnen......

LaRose
2022-06-03, 23:17
Tack för dina trivsamma rapporter och god tur till Amorgos, min favoritö. Jag har fått för mig, att den och Folegandros (som står högggt på min vill-till-lista) liknar varann på nåt sätt. Fått för mig, alltså.

maji
2022-06-04, 08:28
Tack alla ni som följt med under vår tid på Folegandros klapp_klap
Skall lägga in några fler bilder i album men det blir nog först när jag kommer hem Sitter nu nere i hamnen och väntar på SeaJet som skall ta oss till Santorini Vi skall möta en vän där som följer med oss till Amorgos imorgon
Skickar säkert lite bilder och rapporterar lite därifrån
//maji bye_bye