handdator

Visa fullständig version : Inställda resor och ändrade flygtider

Kalimera
2022-04-07, 13:24
Jag har hört från flera som har fått sina flygtider ändrade flera gånger inför vårens och sommarens resor. Några uppger även att deras resor har ställts in.

Är det någon av er som har drabbats av detta i år?

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/flyg-till-samos.jpg

Bilden är från inflygningen till flygplatsen i Pythagorion på Samos, som ni kan läsa om här (https://www.kalimera.se/grekland/samos/pythagorion-samos.html).

piam
2022-04-07, 15:51
Jag har inget pass än å ingen resa beställd
Tror jag ska åka ner den 4 september så jag
får umgås med hyresvärdinnan å vännen Anita
det är 3 år sen sist.Hon jobbar åt ett danskt bolag
och deras resor ligger precis när vi är på Samos.
Stannar en vecka,men sen tror jag ta mig tusan
jag åker ner igen,å stannar 2 veckor,få se hur det
blir,allt hänger på Prutten.

Pia som vill,skaaa till Samos

Netwolf
2022-04-07, 16:57
Våra pass gäller till nästa sommar, men har en resa i vinter, där det kan krävas att passet är giltigt i minst sex månader, så jag bokade en tid i dag. Första lediga tid var 23 nov! :eek:

/Netwolf

Catlady
2022-04-07, 18:19
Vår resa, bokad hösten 2019 och ombokad 2 ggr pga pandemin, har fått flera olika flygtider. Först skulle flighten lätta 17.25 men nu har Apollo/Novair ändrat till 04.20! Med reservation att det kan ändras igen. Ok, vi ska inte iväg förrän i slutet av augusti så vi sitter lugnt och väntar än så länge. Flygbolagen har ju rätt att ändra flygtider lite "hur som" fram till en månad (tror jag) före takeoff. Verkar som om den stora efterfrågan gällande resor tagit bolagen lite "på sängen". Dessutom har bolagen skurit ner i personalen och så har alla flygbolag gjort också. Nu måste de skala upp igen, fort. Inte lätt gjort att få ihop det puzzlet! Att sälja är en sak, att få det att fungera är en annan ;)

Och, tack och lov, våra pass gäller till 2024 klapp_klap
Catlady, som längtar och saknar......

sjöborren
2022-04-07, 21:34
Fick för några veckor sedan beskedet att det blivit ändringar i flyget från Arlanda till Aten nu i april. Eftersom vi vill ha direktflyg, är det inte kul att behöva flyga via Köpenhamn, men vad gör man …får vara glad att flyget inte blev inställt. Vänner som skulle flugit Göteborg - Rhodos, fick resan inställd, men fick nytt flyg vilket innebär att dom missar det grekiska påskfirandet.

För en månad sedan hade jag turen att få ett nytt pass. Klev helt enkelt in på polisstationen och bad om ett nytt pass och fick frågan - har du beställt tid. Svarade att jag inte visste att man måste beställa tid.:rolleyes: - Ska se när nästa tid finns sade kvinnan, lyfte sen blicken upp mot väggklockan som visade 10.30. - Personen som skulle vara här 10.30 har inte kommit fortsatte hon …Fyra dagar senare klev jag ut från polisstationen med mitt nya pass. :D

nickelena
2022-04-07, 21:50
No problem. Utresan lite ändrad, max 30 min. 9 dagar kvar till planerad avresa._B-anana

Lenabye_bye

Kajja
2022-04-08, 07:27
No problem. Utresan lite ändrad, max 30 min. 9 dagar kvar till planerad avresa._B-anana

Lenabye_bye

Lena!
Kommer inte ihåg om du har skrivit om detta tidigare...men vart åker ni?
Var det till Kreta? Riktigt behaglig temp där nu.
/ Kajja bye_bye

nickelena
2022-04-08, 08:53
Lena!
Kommer inte ihåg om du har skrivit om detta tidigare...men vart åker ni?
Var det till Kreta? Riktigt behaglig temp där nu.
/ Kajja bye_bye

Ja, precis Kajja.
Kreta och Agii Apostoli på påskafton. Då hoppas vi att vi kan vara "borta" en vecka utan att det blir kaos i bryggeriet:D.

Ha det gôtt!fb_gilla

Kajja
2022-04-08, 09:18
Ja, precis Kajja.
Kreta och Agii Apostoli på påskafton. Då hoppas vi att vi kan vara "borta" en vecka utan att det blir kaos i bryggeriet:D.

Ha det gôtt!fb_gilla

Härligt! Om ni är i Agia Marina nån dag kan du kolla om tavernan Aletri har öppnat/finns kvar?
Sväng bara upp i gränden från huvudgatan där macken ligger. Ha en fin resa!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2022-04-08, 09:50
Första lediga tid var 23 nov! Första lediga tid här är den i februari 2023. :eek:

Kalimera
2022-04-08, 09:53
Verkar som om den stora efterfrågan gällande resor tagit bolagen lite "på sängen". Jag ställde samma fråga i vår Facebook-grupp, och där var det flera som svarade att deras resor blivit inställda på grund av för få bokningar. Det var till och med en som skulle resa till Kreta i juli och fått resan inställd pga av för få bokningar. Mycket märkligt eftersom det bara är april.

C@nny
2022-04-08, 10:31
Ja, precis Kajja.

Ha det gôtt!fb_gilla

Oj vad härligt Lena! klapp_klap
Jag hoppas att ni förbereder allt med bryggandet nu innan, så inga droppar går till spillo pga resan flabb_flab.

Det skulle ha varit skönt att följa med. 2 decimeter snö hade vi här i "byn" i morse. :(

Hälsa Nicke!

//Conny :)

C@nny
2022-04-08, 10:42
[QUOTE=Kalimera;445708]Jag har hört från flera som har fått sina flygtider ändrade flera gånger inför vårens och sommarens resor. Några uppger även att deras resor har ställts in.

Är det någon av er som har drabbats av detta i år?

Det har inte skett några ändringar för oss gällande sommarens resa ännu. Förra sommaren hade vi ju några riktiga debacle med vår bokning, det sista kort innan resa. Men allt löste sig ju ändå.

Passen fixade vi nya till hela familjen inför sommaren 2020, (även om vi då ej fick resa för UD).
Det kan nog vara läge med lite framförhållning innan nästa byte. :D

Carle
2022-04-08, 11:13
Höstresan i september fick ändrat flyg 1.45 h framåt
både ner o hem
sen påskresan 30 min min tidigare hem, men det är inte Grekland

nickelena
2022-04-08, 19:30
Tack Kajja och Conny!

Bryggandet förbereds för fullt så att det kan jäsa och stå till sig när vi sticker. Men leveranser under tiden måste vi be om hjälp med.

Nu ligger åter snön (över tussilago och krokus), inget kul alls.
Det lockar med en vecka på Kreta! Oavsett är det ju varmare än härfb_gilla

Lenabye_bye

naxoss
2022-04-10, 12:16
Än så länge har inte någon av våra resor blivit inställda. Har en i maj, en i juni och en i september. Flyger med SAS från Aten till Göteborg, via Köpenhamn den 2 juli, och den resan har de ändrat tiderna för flera gånger. Än så länge inte till det sämre.......

Lena

Netwolf
2022-04-11, 07:00
Blev nervös, så jag var tvungen att kolla. Men, vår resa (m Airtours) är inte inställd. :)

/Netwolf

Netwolf
2022-05-03, 18:15
I morse ringde Airtours och frågade om jag verkligen ville hämta hyrbilen vid hotellet. Så de ändrade det till Kefalonia flygplats.
Två timmar senare ringer dom igen och säger att pga för få bokningar, så är redan inställd... 😭
Det har gått troll i det här. Jag kommer nog aldrig till Kef ☹️
/Netwolf

Kajja
2022-05-03, 20:00
I morse ringde Airtours och frågade om jag verkligen ville hämta hyrbilen vid hotellet. Så de ändrade det till Kefalonia flygplats.
Två timmar senare ringer dom igen och säger att pga för få bokningar, så är redan inställd... 😭
Det har gått troll i det här. Jag kommer nog aldrig till Kef ☹️
/Netwolf

Näe va surt!! Var detta nära inpå resan?
Väljer ni nån annan ö nu?
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2022-05-03, 22:12
Näe va surt!! Var detta nära inpå resan?
Väljer ni nån annan ö nu?
/ Kajja bye_bye

Juni. Vi jagar för fullt nu...

Alala
2022-05-04, 03:40
Juni. Vi jagar för fullt nu...

Så tråkigt, blir ju lite stressigt när det är så nära inpå. Men det finns ju hur många fina platser som helst i Grekland att resa till. Det krångliga kan ju vara att hitta just en sån resa som passar för en själv.

Men det löser sig nog, lycka till!

/ Anne bye_bye
som har ingen resa alls planerad

Kajja
2022-05-04, 06:19
Hur funkar detta med så kort varsel?
Får ni pengarna tillbaka snabbt eller blir det till att boka om i Airtours utbud för juniresa?
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2022-05-04, 06:47
Vi har fått "erbjudande" om att flyga från Sthlm, men det ligger tyvärr lite avsides för oss så den grejen funkar inte.

Vi funderar på annan destination. Om det blir Airtours, återstår att se. Dessvärre har vi förskottbetalt boendet, vilket inte är återbetalningsbart.

/Netwolf

Kalimera
2022-05-04, 08:04
Två timmar senare ringer dom igen och säger att pga för få bokningar, så är redan inställd... Trist att höra! :mad:

I vår FB-grupp var det flera som fått sina resor med Airtours avbokade från Landvetter, flera var till just Kefalonia, fast lite olika datum. Några hade bokat på Black Friday och skulle åka i juli, men den ställdes in för att det var för få bokningar. Det är ju ganska långt till juli. :confused:

Kajja
2022-05-04, 09:10
En oro har infunnit sig nu:o
Vi har en juniresa bokad till Kreta med Airtours.
Blir vårt datum inställt, "närtours"?
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2022-05-04, 09:27
Det är faktiskt bara andra gg det händer mig. Förra gången var 1996, då en Apollo-resa till Samos blev inställd och det slutade att vi flög vår Kos...till Kos mena jag :D

Men allvar. Vågar man anlita såna här små researrangörer som Airtours i fortsättningen? De verkar ju inte ha några marginaler, vilket ökar risken för att de ska ställa in.

/Netwolf

Kajja
2022-05-04, 09:58
Vi har rest väldigt mycket med Airtours och aldrig varit missnöjda. 4e största och svenskägt.
Undrar om fler bolag har ställt in?
Just Kef-resor har drabbats förut.
Dit vill jag återvända!!
/ Kajja bye_bye

C@nny
2022-05-04, 18:22
Jag håller med. Airtours har varit trygga att boka med, när så har skett. Förra året fick ju även vi Kefalonia inställt i juli. Hela juli blev inställt.
Det verkar som om det fungerar bättre att boka resor till flygplatser som "betjänar" flera destinationer. Vi bokade ju Skiathos i stället (täcker ju både Skopelos & Alonissos). I år Preveza med Airtours, som täcker Lefkas samt hela fastlandet i Epirus-området.

Kalimera
2022-05-06, 07:28
Airtours och inställda resor till Kefalonia verkar bara vara från Landvetter.

C@nny
2022-05-06, 08:34
Airtours och inställda resor till Kefalonia verkar bara vara från Landvetter.

Ok, då får vi hoppas att de planen lyfter iaf. Ön behöver sina turister. Det var ju lite för lite även innan pandemin.

Netwolf
2022-05-07, 10:40
Nu har vi bokat om. Vi vågade inte anlita Airtours igen, så vi valde att få penningen åter. Så nu blev det Ving och nån ö som heter Skiathos... :)

/Netwolf

Kajja
2022-05-07, 17:08
Det blir kul att höra vad du tycker om den ön.
Kommer ihåg att du var lite tveksam i höstas och valde Kreta istället..om jag inte minns fel.
Jag tycker om Skiathos och skulle inte tveka en sekund om att göra ett 3e besök.
Vi har åkt dit med Airtours båda gångerna :D:D
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2022-05-08, 09:26
Jo, men då vi åker från LVE, så var Airtours-vibbarna inte bra. De erbjöd oss en sketen femhundring pp i kompensation vid ombokning. Men vi hade ju redan 300/pp i rabatt sen tidigare och den gällde inte vid ombokning.

Men det är ju så här. Sånt här sprider sig. När släkt och vänner hör sig för med mig, så kommer jag inte rekommendera Airtours. Och de berättar i sin tur för andra etc etc.

/Netwolf

UllaC
2022-05-08, 09:41
Men det är ju så här. Sånt här sprider sig. När släkt och vänner hör sig för med mig, så kommer jag inte rekommendera Airtours. Och de berättar i sin tur för andra etc etc.

/Netwolf[/QUOTE]

Så är det verkligen Netwolf.
Vi köpte greklandsbiljetter genom Travellink för 2½ år sedan som vi avbokade pga Coronan. Vi har blivit lovade pengarna tillbaka hela tiden men fortfarande inte sett röken av dem. :mad:
Travellink, som skyller på flygbolaget, har gjort sig onåbara.
Jag berättar detta för en massa människor och hoppas att det gör att Travellinks rykte försämras.
Ulla

Netwolf
2022-05-08, 11:05
Vi köpte greklandsbiljetter genom Travellink för 2½ år sedan som vi avbokade pga Coronan. Vi har blivit lovade pengarna tillbaka hela tiden men fortfarande inte sett röken av dem. :mad:

Trist att höra. :( För oss var det turligt nog det omvända. Vi köpte flygbiljetter till USA samma tidpunkt, och då ställde Lufthansa in pga Coronan. AOB Travel som vi hade bokat biljetterna med kontaktades och de hade redan satt in pengarna på mitt bankkonto! De sa att så fort de fick vetskap om att flyget ställts in, så kontaktade de Lufthansa, som återbetalade beloppet på stört.

Så AOB Travel kan jag verkligen rekommendera :)

/Netwolf

Kalimera
2022-05-08, 14:24
Vi köpte greklandsbiljetter genom Travellink för 2½ år sedan som vi avbokade pga Coronan. Vi har blivit lovade pengarna tillbaka hela tiden men fortfarande inte sett röken av dem. :mad: Travellink, som skyller på flygbolaget, har gjort sig onåbara. Sicka skitstövlar!

Kalimera
2022-05-08, 14:24
Nu har vi bokat om. Vi vågade inte anlita Airtours igen, så vi valde att få penningen åter. Så nu blev det Ving och nån ö som heter Skiathos...Härligt! Då får ni sandstrandsbada mycket. :)

Netwolf
2022-05-08, 22:06
Härligt! Då får ni sandstrandsbada mycket. :)

Mja, vi tar båten dan efter :D

Catlady
2022-05-08, 23:37
Är siktet möjligen inställt på vackra, mysiga Skopelos?????
I så fall, hälsa från mig!!
Catlady, som älskar den ön och folket så mycket.....

Kalimera
2022-05-10, 08:19
Mja, vi tar båten dan efter :DAha! Då får ni tokbada i Greklands härligaste vatten. :)

Masse
2022-05-10, 16:47
Ahhh så härligt Wolfen!

Då hoppas jag att du ska få njuta på Agnontas och Panormos! Hade gärna gjort dig sällskap!

Trevlig resa!

Masse

Kalimera
2022-05-10, 18:42
SAS ställer in mellan 4-5000 flygningar i sommar rapporterar flera medier, bland annat SVT (https://svt.se/nyheter/inrikes/sas-staller-in-tusentals-flygningar-i-sommar).

MickeKöping
2022-05-11, 15:03
SAS ställer in mellan 4-5000 flygningar i sommar rapporterar flera medier, bland annat SVT (https://svt.se/nyheter/inrikes/sas-staller-in-tusentals-flygningar-i-sommar).

Nu fick man ännu en grej att gå runt och oroa sig för. Ombokning av inrikesflyget kan bli svårt och dyrt när man är 3 stycken.

maji
2022-05-11, 17:26
Vi är 5 personer som skall flyga med (Airtours) SAS från Landvetter 26/6 Dom har redan flyttat flyget från 6.10 på morgonen till 5.20 istället och det gör oss livrädda 😫
//maji bye_bye

C@nny
2022-05-12, 13:38
Vi har ju anlitat Airtours ett flertal ggr som transportör till Grekland. Enda debaclet var ju när SAS ställde in flygningarna till Kefalonia i fjol. Airtours erbjöd då, trots kort varsel innan resdagen, ett flertal alternativ. Detta innebar en ombokning utan kostnader.
Vi hade även en tillgodo-check på 1800 kr som skickades från Airtours vid ett tidigare tillfälle (en anmälningsavgift som betalades tillbaka då UD avrådde från att resa till Grekland). Denna hade jag glömt av, men Airtours mailade och påminde om denna nu, då den ju går ut om några veckor.

SAS har gett Airtours denna osäkerhetsstämpel.
Prismässigt ligger Airtours dessutom bra till jämfört med konkurrenterna.

Kajja
2022-05-12, 15:23
Conny! Jag har ungefär samma erfarenhet.
UD avrådde så vi fick en värdecheck på summan vi hade förbetalt till Airtours. Den har vi använt.
Airtours anlitar ju SAS så vi får se om de håller tabellen till Kreta.
Ving tog lång tid på sig att ge tillbaka pengarna för en inställd resa.
/ Kajja bye_bye

C@nny
2022-05-12, 17:46
Conny! Jag har ungefär samma erfarenhet.
UD avrådde så vi fick en värdecheck på summan vi hade förbetalt till Airtours. Den har vi använt.
Airtours anlitar ju SAS så vi får se om de håller tabellen till Kreta.
Ving tog lång tid på sig att ge tillbaka pengarna för en inställd resa.
/ Kajja bye_bye

Hej Kajja,

Det är nog ingen fara med Kreta. Det är ju ett sådant frekvent flygande dit, så det kan ju inte bli tal om att ställa in pga för få resenärer bye_bye

Netwolf
2022-05-13, 07:26
SAS har gett Airtours denna osäkerhetsstämpel.

Å vi som valde Ving istället, men de flyger ju också med SAS... :eek:

Det är nog ingen fara med Kreta. Det är ju ett sådant frekvent flygande dit, så det kan ju inte bli tal om att ställa in pga för få resenärer

Så är det. Även om en gg när vi skulle ta flyget till Kreta 0700. För säkerhets skull kollade jag mailen kvällen före och där var ett mail från Fly Me (kommer ni ihåg dom?), om att avgången ändrats till 0500. Tur man såg det, för annars lär man ha missat flyget. Och troligen var det många som gjorde det, för på flighten var det endast 19 (!) passagerare ombord.
Det var bara att sträcka ut sig på valfri tresitsrad och vakna utvilad vid landning :D

/Netwolf

Kajja
2022-05-13, 07:57
Även om en gg när vi skulle ta flyget till Kreta 0700. För säkerhets skull kollade jag mailen kvällen före och där var ett mail från Fly Me (kommer ni ihåg dom?), om att avgången ändrats till 0500. Tur man såg det, för annars lär man ha missat flyget. Och troligen var det många som gjorde det, för på flighten var det endast 19 (!) passagerare ombord.
Det var bara att sträcka ut sig på valfri tresitsrad och vakna utvilad vid landning :D

/Netwolf
För många år sen hände följande:
Våra grannar tog en reseskål🥂 på parkeringen på Landvetter och gick sen till incheckningen. Vaddå plan?! Det hade avgått för nån timme sensnyft_drop!! Hade dom inte läst mailet?!
Det "reklam-mailet" från Apollo hade min granne (frun) inte läst utan delitat:eek::eek:
Jag har inte vågat fråga hur samtalet gick i bilen hem sen men dom är fortfarande ett par.
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2022-05-13, 08:32
Å vi som valde Ving istället, men de flyger ju också med SAS... Enligt SAS ska de inte ställa in några flygningar med charter.

C@nny
2022-05-13, 11:01
[QUOTE=Netwolf;446279]Å vi som valde Ving istället, men de flyger ju också med SAS... :eek:

Hehehe, när vi bokade om oss till Skiathos i fjol pga att SAS ställde in flygningarna till Kefalonia, så fick vi resa tillsammans med Ving-resenärer i deras "Sun-Class Airlines". Tvärtom alltså flabb_flabAng_elx:confused:

C@nny
2022-05-13, 11:02
Enligt SAS ska de inte ställa in några flygningar med charter.

Det var ju "good news" klapp_klap

C@nny
2022-05-13, 11:06
För många år sen hände följande:
Våra grannar tog en reseskål🥂 på parkeringen på Landvetter och gick sen till incheckningen. Vaddå plan?! Det hade avgått för nån timme sensnyft_drop!! Hade dom inte läst mailet?!
Det "reklam-mailet" från Apollo hade min granne (frun) inte läst utan delitat:eek::eek:
Jag har inte vågat fråga hur samtalet gick i bilen hem sen men dom är fortfarande ett par.
/ Kajja bye_bye

Hej Kajja,

Att alkoholen är dyr på flygplatserna visste vi ju :eek:, men detta passerade ju alla gränser för dess kostnad :o

C@nny
2022-05-30, 17:37
... och nu har Airtours ändrat flygbolag från SAS till Eurowings för vår resa.....På köpet blir avgångstiden innan normala gökottor startar, -nämligen 05.00 från Arlanda. Fy farao! Nytt rekord i tidig avgång, räknat från 1985. :mad:

Kajja
2022-05-30, 22:51
Sånt däringa är ju jobbigt! Det verkar va en turbulens både i avgångar och på flygplatsernas säkerhetskontroller nu. Vi kollar skräpmail hela tiden så inget viktigt om vår flight har hamnat där. Skittid ni fick som avgång men glöm det sen..när ni väl är på plats🇬🇷_B-anana
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2022-05-31, 07:48
... och nu har Airtours ändrat flygbolag från SAS till Eurowings för vår resa.....På köpet blir avgångstiden innan normala gökottor startar, -nämligen 05.00 från Arlanda. Fy farao! Nytt rekord i tidig avgång, räknat från 1985. Det är nog bara början. SAS ska släppa sin kvartalsrapport idag, och enligt analytiker kommer den inte vara bra. Det talas även om strejk bland piloterna. Allt enligt DN.

C@nny
2022-05-31, 09:52
Sånt däringa är ju jobbigt! Det verkar va en turbulens både i avgångar och på flygplatsernas säkerhetskontroller nu. Vi kollar skräpmail hela tiden så inget viktigt om vår flight har hamnat där. Skittid ni fick som avgång men glöm det sen..när ni väl är på plats🇬🇷_B-anana
/ Kajja bye_bye

Jag håller fullständigt med! Detta är kanske oxå gynnsamt gällande säkerhetskontrollen? Kön kanske är kortare när vi skall igenom vid 03.30-04.00? :(
Men sedan har vi ju hela dagen att vila på där nere flabb_flab

//Conny

C@nny
2022-05-31, 14:28
Det är nog bara början. SAS ska släppa sin kvartalsrapport idag, och enligt analytiker kommer den inte vara bra. Det talas även om strejk bland piloterna. Allt enligt DN.

8,25% ned just nu, idag.
SAS aviserade planer om att ta in minst 9,5 miljarder kronor i nytt kapital via omställningsprogrammet SAS Forward. Vi får väl se hur det går.

Kalimera
2022-06-01, 10:07
8,25% ned just nu, idag.
SAS aviserade planer om att ta in minst 9,5 miljarder kronor i nytt kapital via omställningsprogrammet SAS Forward. Vi får väl se hur det går.Undrar om de kan räddas ännu en gång.

Netwolf
2022-06-02, 06:44
Undrar om de kan räddas ännu en gång.

Ja, det är frågan. Själv undviker jag dem om jag kan framöver. Dock inte på nästa resa som ju trafikeras av SAS. Jag kolar mailen flera ggr om dan nu :eek:

/Netwolf

Mahava
2022-07-20, 07:07
Tror nog SAS överlever, det är för mycket prestige mm i det för de ska låtas gå omkull skulle jag tro, men visst kommer man undvika SAS framöver med tanke på alla problem, 3 strejker senaste åren nu mm. Lite förvånad de inte bara struntade i facken och gjorde en kontrollerad konkurs och rekonstruktion,

Fick även både ut och hemresa ändrad nyligen till att gå via Köpenhamn, tycks som de flyttat flygen som skulle gå tisdagar till måndagar istället, men tur i oturen så blev skillnaden i princip vi åker typ 1 timme tidigare ner och kommer hem en timme senare, ankomst är 10 min senare och hemresan 20 min tidigare än direktflyget så har svårt tänka mig en mindre ändring faktiskt, och biljettenra var så pass billiga när vi bokade

Hasse
2022-07-20, 09:29
Det är väl nu och ett bra tag framöver som man verkligen ska välja SAS? Det är ändå en så pass stor och välrenommerad aktör i branschen som trots turbulensen nu ett tag, kommer att resa sig och fortsätta men dock med förändringar som kanske kommer att kännas då enorma mängder pengar måste pumpas in. Att svenska staten anser sig vägra bidra med mer kapital känns förhastat. Hellre det än investerare från Asien.

/ Hasse

anncha50
2022-07-24, 09:28
Vi fick också vår utresa 6/9 kl 07:55 med SAS ändrad från direktflyg till Aten, till avresa kl 06:00 och mellanlandning med 1 h 15 min väntan på Kastrup, anländer nästan dockan exakt samma tid till Aten, som innan ändringen. Väljer alltid direktflyg.
Blir dock lite undrande om väskorna ej kommer fram till Aten med oss, vi har ju ej bokat hotellrum ännu i Grekland, så vi har ju ingen adress att skicka väskorna till. Dessutom brukar vi sällan välja öar med flyg.
Normalt bokar vi ej hotellrum, men senaste resan gjorde vi det. Kändes ”både och”, tryggt att ha ” tak över huvudet” speciellt om man åker till en liten ö med få boendealternativ. Men en del av tjusningen med båtluff är ju friheten. Verkar dock som det blivit svårare att hitta boende när man kommer fram, eller?
Har varit i kontakt med SAS ang ändringen och ev återbetalning av biljetterna, men vi har bestämt oss för att ” ha is i magen” och hoppas att SAS fungerar när vi ska resa och att omikron inte hindrar oss att komma iväg.

Kalimera
2022-07-24, 14:27
Men en del av tjusningen med båtluff är ju friheten. Verkar dock som det blivit svårare att hitta boende när man kommer fram, eller? Det är inte alls som förr tyvärr. Många av de som står i hamnarna nuförtiden är där för att hämta gäster som har bokat i förväg.

Netwolf
2022-07-25, 10:06
Det är inte alls som förr tyvärr. Många av de som står i hamnarna nuförtiden är där för att hämta gäster som har bokat i förväg.

Det är väl bara i Parikia det lever kvar, känns det som...

yannis
2022-07-25, 11:40
Det är väl bara i Parikia det lever kvar, känns det som...

I Katapola på Amorgos finns dom kvar. En del väntar på någon, men dom rumsraggar också. Maria på Pension Amorgos brukar gå ut, men hon har bara ett tiotal steg att gå. Denna bild är under lågsäsong, men i senast i maj när jag var där väntade många på Skopans ankomst. Dom har trevligt tillsammans och umgås.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2130&pictureid=22874

Birgitta

Masse
2022-07-25, 16:57
fb_gilla

Masse

Masse
2022-07-25, 16:59
I Katapola på Amorgos finns dom kvar. En del väntar på någon, men dom rumsraggar också. Maria på Pension Amorgos brukar gå ut, men hon har bara ett tiotal steg att gå. Denna bild är under lågsäsong, men i senast i maj när jag var där väntade många på Skopans ankomst. Dom har trevligt tillsammans och umgås.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2130&pictureid=22874

Birgitta

fb_gilla

Masse

Mahava
2022-07-26, 18:13
Vi fick också vår utresa 6/9 kl 07:55 med SAS ändrad från direktflyg till Aten, till avresa kl 06:00 och mellanlandning med 1 h 15 min väntan på Kastrup, anländer nästan dockan exakt samma tid till Aten, som innan ändringen. Väljer alltid direktflyg.
Blir dock lite undrande om väskorna ej kommer fram till Aten med oss, vi har ju ej bokat hotellrum ännu i Grekland, så vi har ju ingen adress att skicka väskorna till. Dessutom brukar vi sällan välja öar med flyg.
Normalt bokar vi ej hotellrum, men senaste resan gjorde vi det. Kändes ”både och”, tryggt att ha ” tak över huvudet” speciellt om man åker till en liten ö med få boendealternativ. Men en del av tjusningen med båtluff är ju friheten. Verkar dock som det blivit svårare att hitta boende när man kommer fram, eller?
Har varit i kontakt med SAS ang ändringen och ev återbetalning av biljetterna, men vi har bestämt oss för att ” ha is i magen” och hoppas att SAS fungerar när vi ska resa och att omikron inte hindrar oss att komma iväg.

Mm jag var igår o köpte oss varsin kabinväska, såg på SAS får man ha både ett handbaggage och en mindre väska som "under seat bag" och den räknas inte mot vikten, men jag hade nog sett till packa i handbaggaget lite mer oavsett att vi nu fick mellanlandning, jag var i kontakt med SAS och kunde fått flytta utresan till måndagsflyget om jag ville, men hem blir det mellanlandning oavsett måndag eller tisdag och orkar inte meka med semestrar, parkeringar, katter samt hyrbilar mm så vi sa det vi åker enligt plan med mellanlandning , brukar också annars välja dirket numera