Logga in

Visa fullständig version : Sluta röka

pawik
2006-05-21, 18:58
(Nej jag är inte sängrökare, inte rökare över huvud taget.)
Härligt!
Hur länge har du hållit upp?
Är suget borta??

/pawik

inkfish
2006-05-21, 19:11
Det är ett år sen jag slutade.:D

Suget är borta. Hade en liten kris i januari då jag slutade med nikotintabletterna, hade aldrig trott att de kunde göra sån skillnad. Men nu är det suget också över:)

pawik
2006-05-21, 21:14
Det är ett år sen jag slutade.:D

Suget är borta. Hade en liten kris i januari då jag slutade med nikotintabletterna, hade aldrig trott att de kunde göra sån skillnad. Men nu är det suget också över:)

Kanon!
Jättebra!!!klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Om det år ett år sedan då är du hemma. Motion har du minsann också börjat med. Duktig flicka!

Var själv rökare under några år för länge, länge sedan.
Klarar själv att feströka om så är.
Varför jag feströker (1 gång vartannat år) klarar jag dock inte av att fatta!!:D :D

/pawik

Elisabet
2006-05-22, 07:53
Varför jag feströker (1 gång vartannat år) klarar jag dock inte av att fatta!!:D :D Samma här, det är obegripligt. Sist, i oktober -04 rökte jag TRE cig en kväll. Det var jättegott, men ändå meningslöst. I augusti blir det 15 år sedan jag slutade - men det händer fortfarande att jag blir fruktansvärt röksugen. Fast nu är det längesedan, det har inte hänt sedan i somras tror jag.

inkfish
2006-05-22, 21:51
(Har flyttat hit de här inläggen från en annan tråd som inte handlade om rökning).

Tack för uppmuntran pawik!

Feströka som både du och Elisabet klarat skulle jag aldrig våga. Jag har ju "slutat" en gång förut, det höll i sju år, sen var jag korkad nog att börja igen. Med feströkning.

Det är underbart att vara utan rökningen! Men jag märker när suget kommer - och det är när jag är extremt stressad.

I september hade jag ett återfall på 1,5 dygn. Det var när jag var på Karpathos och min pappa blev sjuk på Rodos. Då bolmade jag som en skorsten - men efter 36 timmar slutade jag igen. Jag hade fått koll på pappa, den värsta pressen hade släppt - och då kände jag hur äckligt det var att röka.

Nästa sug kom för några veckor sen, när jag upptäckte det fjärde inbrottet i min bil:mad:. Stående på trottoaren intill bilen fick jag ett hastigt röksug - men det släppte med en gång igen.

Så här blir det banne mej inte ett enda bloss till:mad:_B-anana

Elisabet
2006-05-22, 21:59
Sju år rökstopp är alldeles för kort tid för att börja feströka! Det skulle inte jag heller ha klarat. Tror det hade gått kring 10 år innan jag gjorde det första gången. Så nog kommer du att klara det så småningom - fast å andra sidan är det ju inget att sträva efter! Helt meningslöst är det ju som sagt egentligen.

Jag blir inte som du röksugen när jag är stressad, det tror jag faktiskt aldrig jag har blivit. Jag blir det tvärtom när jag är avslappnad och har det riktigt trevligt - samt har druckit lite gott som gör sig känt. Företrädesvis ouzo flabb_flab

inkfish
2006-05-22, 22:36
Det roliga är att när jag började feströka så var det i grekiskt umgänge - naturligtvisflabb_flab. Hade några roliga festarår på 90-talet med bara greker, och eftersom alla andra rökte gjorde jag det också:o. Minns till och med på vilken fest jag tog första ciggen.

Men det gör jag inte om. Precis som du säger: det är väl inget att sträva efter? I synnerhet inte nu när man inte får röka på krogen. Vilket jag tycker är skitbra.klapp_klap

Joanna
2006-05-22, 23:05
Nämen hörrni, här sitter jag o e stolt över att jag hållit upp en vecka o så har ni hållt upp i 7-10 år!
För mig är det alltid mer rökning i grekland än nån annanstans. Förra året rökte jag inte på 8 månader o så fort det var tillbaka till grekland kom ciggen fram igen.
Håller med Elisabet om alkohol, blir alltid röksugen när jag dricker.
Tyvärr vet jag att min 'willpower' e alltid försvagad i grekland så ska försöka hålla upp tills augusti när det bär av söder över igen.
Ok, tillbaks till böckerna ty det är biology exam imorgon, night night

Eva L
2006-05-23, 06:26
Jag slutade röka någon gång under 80-talet men fortsatte med feströkande under många år bla annat under mina greklandsresor men så en dag visste jag att det var den sista festcigaretten som röktes. Minns den dagen än det var den 13 oktober 1992 och vi firade en arbetskamrats födelsdag. Sedan dess är jag ickerökare och suget har aldrig kommit tillbaka. Varför slutade jag då helt kan någon tycka men det luktar ju bara så äckligt, kroppen stressas av nikotinet som den inte är van vid längre, rökningen ger huvudvärk, omgivningen lider och som en liten dam jag brukade sitta barnvakt åt sa "vem vill pussa en rökare".

Eva