handdator

Visa fullständig version : Shoppingen då?


Lena*
2006-05-22, 21:22
_Har_ ju varit till Naxos tidigare, men det skulle naturligtvis vara till glädje och nytta (!) att få höra om era shoppingtips på denna ö, favvoaffärer osv!

Är intresserad av allt som går att frakta hem på nåt vis. flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Hej från Lena*.

ricky
2006-05-22, 21:27
Inte för att jag nånsin har druckit den, men jag ska ladda upp med kitronlikör när jag är på Naxos:D

Hellen
2006-05-22, 21:33
Inte för att jag nånsin har druckit den, men jag ska ladda upp med kitronlikör när jag är på Naxos:D

Ricky!
Jag tycker du skall vänta med tankar på att ladda med den likören tills du smakat den....
Med risk för påhopp_B-anana

babsan
2006-05-22, 21:36
God likör :D , men stark :p

Barbro :)

ricky
2006-05-22, 21:36
:confused: Tänkte inte på det!

Men den är kul att ha ändå, den blir ju liksom exklusiv i Svedala!

Köpte en räkrum från Brasilien på nån semester som är vidrig att
dricka, men den är rätt kul att ha!:)

Kalimera
2006-05-22, 21:37
Det produceras mycket god ost Naxos, finns att köpa lite varstans, bland annat i en affär på hamnpromenaden. Jag brukar släpa hem några kilo vid varje besök. Mums! :p

inkfish
2006-05-22, 22:24
Längs gatan ut ur stan - som börjar mellan hamnpromenaden och ag giorgios-stranden - ligger en fin ostaffär som också har andra roliga grejer att handla.

T ex har jag köpt en getskälla där. Den hänger numera i köket och låter väldigt mycket Grekland när man puttar till den.

Janne, har för mig att du har bilder från affären jag menar...?

NaxosNille
2006-05-23, 14:37
Kitron, honning og krydder må være med i bagasjen hjem igjenbye_bye

Lena*
2006-05-24, 08:51
Osten har jag lyckats missa, tack för tipset. Är det en speciell ost, eller är det flera? Ska absolut besöka ostaffären, och getskällan lät som ett tips i min anda! :)

Ingen mer som har shoppingtips?

Hej från Lena*.

Eva L
2006-05-24, 09:04
Inte så mycket shoppingtips men nöjestips som du kanske redan känner till. Varje torsdag sedan att antal år tillbaka ges konserter uppe vid museumet i den gamla delen av staden. Mest klassisk eller konstmusik och folkmusik. Mycket trevligt. När jag var där bjöds på snittar och vitt vin till den klassiska konserten.

Eva

Ioslina
2006-05-24, 09:36
Det produceras mycket god ost Naxos, finns att köpa lite varstans, bland annat i en affär på hamnpromenaden. Jag brukar släpa hem några kilo vid varje besök. Mums! :p
Jag hade inte tänkt åkt till Naxos i år. Men det är nästan som man blir sugen att åka dit, bara för ostens skull. Det lät gott, enligt dig, Janne!!:)
Min dotter är tokig i ost....... Går ost smaken att förklara?? Finns det någon likhet hemma i Sverige, som man kan jämföra med någorlunda??

inkfish
2006-05-24, 12:24
Osten har jag lyckats missa, tack för tipset.

Alla möjliga ostar, härliga hårdostar travade på hyllor. Dessutom finns allt i örtkryddväg du kan tänkas behöva.

Det slår mig bara att det är några år sen jag var på Naxos så jag borde kanske reservera mig. Men jag har svårt att tro att affären inte finns kvar.

ENIAC
2006-05-24, 12:55
Inkfish: jag var på Naxos några dagar förra året, men har inte en aning om vad stränderna heter, och skulle gärna vilja hitta till ost- ört- och getskälleaffären! Vet du vad den heter eller hur den ser ut och skulle du kunna beskriva vägen dit lite närmre?

Veronica - med mycket dåligt lokalsinne...

inkfish
2006-05-24, 12:59
Agios Giorgios-stranden är stranden i stan. Jag och vägbeskrivningar;)... Men om du går hela hamnpromenaden MOT strandhållet så kröker vägen vänster där hamnpromenaden tar slut. En liten bit upp fanns då nån minimarket, ett par gyrosställen osv. Och så ostaffären som ligger på vänster sida. Det tar bara ett par minuter från hamnpromenaden så är man där.

Fortsätter man sen förbi ostaffären och följer vägen 5-6 min kommer man till det som åtminstone då var min favorittaverna på Naxos, Galini. Enkla goda smårätter och riktigt tavernastuk. Galini var en av två vägg-i-vägg-ställen, skylten visar vilken det är.

*hoppas nån med färskare Naxosinfo kan rätta mig om det behövs*

ENIAC
2006-05-24, 13:29
Öh... ok :rolleyes: Jag tror det klarnade lite! Har googlat fram en karta över Naxos stad och kikat lite, jag tror jag kan hitta dit! Om inte annat får jag väl springa gata upp och ner och ropa " po ine tragos rålåi ke kefalåtirri" flabb_flab

inkfish
2006-05-24, 13:30
Lova att berätta hur det går i så fall, duflabb_flab

Jag krånglar nog till det i onödan, när du väl är där ger det sig själv.

Kalimera
2006-05-24, 14:02
Janne, har för mig att du har bilder från affären jag menar...?
Jag tror inte jag har någon sådan bild. :o

Kalimera
2006-05-24, 14:12
Går ost smaken att förklara?? Finns det någon likhet hemma i Sverige, som man kan jämföra med någorlunda
Det finns många olika sorter, från milda till starka. Vi köper stark ost och använder i matlagningen, ibland slinker det ner en av och annan skiva till frukost också. :p Bilden nedan är från saluhallen i Chania/Kreta, ostarna på Naxos ser ut ungefär så. Vi brukar köpa en som är svart på utsidan.

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/nax_ost.jpg

Kalimera
2006-05-24, 14:16
Ingen mer som har shoppingtips? Gillar du smycken kan du köpa ”The golden eye of Naxos” som finns som halsband, armband och ringar. ”Stenen” tillverkas av en snäcka, alla ”ögon” är unika i färg och mönster, många är vackra och märkliga. Finns att köpa i smyckesaffärer på hamnpromenaden.

Annki
2006-05-24, 16:41
Öh... ok :rolleyes: Jag tror det klarnade lite! Har googlat fram en karta över Naxos stad och kikat lite, jag tror jag kan hitta dit! Om inte annat får jag väl springa gata upp och ner och ropa " po ine tragos rålåi ke kefalåtirri" flabb_flabJag tror att gatan heter Papavassiliou. På den gatan ligger även två musikaffärer om man vill köpa med sig lite musik hem.

Ann-Kristin.

inkfish
2006-05-24, 17:50
Det tror jag stämmer, Annki - tack! Minns åtminstone en musikaffär där.

Lena*
2006-05-24, 18:36
Gillar du smycken kan du köpa ”The golden eye of Naxos” som finns som halsband, armband och ringar. ”Stenen” tillverkas av en snäcka, alla ”ögon” är unika i färg och mönster, många är vackra och märkliga. Finns att köpa i smyckesaffärer på hamnpromenaden.

Ja, Golden Eye (eller Naxos eye) köpte jag sist, en ring. Fin! Blev smått lyriska då vi också hittade ett par stycken "eye" i havet då vi snorklade. klapp_klap Dom var dock inte guldinfattade. ;)

Osten, jag riktigt läääängtar efter att få botanisera i denna ostaffär!! Känner på mig att det blir en "ostsemester", ska absolut testa varenda ost jag ser. ;) Gud så gott! Örtkryddorna lät ju inte heller fel. *känner doften redan*

Hej från Lena*.

Lena*
2006-05-24, 18:41
Inte så mycket shoppingtips men nöjestips som du kanske redan känner till. Varje torsdag sedan att antal år tillbaka ges konserter uppe vid museumet i den gamla delen av staden. Mest klassisk eller konstmusik och folkmusik. Mycket trevligt. När jag var där bjöds på snittar och vitt vin till den klassiska konserten.

Eva

Tyvärr kände vi inte till konserterna de ggr vi varit till Naxos, annars hade vi suttit på första bänk, lita på det... Nu har vi en 3-åring och en 6-åring med oss, så kanske inte klassiska konserter är det första valet. snyft_drop Men det beror ju på, hur är det upplagt? Är det lätt att slinka ut en stund för att sen diskret sätta sig igen? Har folk barn med sig där? Knappast va´. :rolleyes: Inte för att våra är galna vildingar, men ibland är det ju svårt för 3-åringen att sitta still, speciellt kanske under en hel klassisk konsert. ;)

Berätta!! Är jättesugen på den underhållningen. Kanske vi får dela upp oss, gå en kväll var.

Hej från Lena*.

inkfish
2006-05-24, 18:47
Lena: Tsimplakis heter affären tydligen, jag har googlat lite. Kolla din inbox.

l8
2006-05-24, 18:58
Ostaffären är en ganska liten butik. De säljer både kryddor i lösvikt, oliver i löstvikt från stora tunnor sam även olivolja i dunkar. Ostarna ligger upplagda på disken och i hyllor i affären och de smakar mycket godare än det luktar i affären. Jag har många gånger besökt affären och handlat där.

Jag tror att det är den butiken Arne rekommenderade för flera år sedan i detta forum.
När det gäller smaken tycker jag att det smakar just GETOST. Den är suveränt god.

Lotta

Annki
2006-05-24, 21:09
Berätta!! Är jättesugen på den underhållningen. Kanske vi får dela upp oss, gå en kväll var.

Hej från Lena*.Vi var på en "Sunset-concert" förra sommaren och det kan verkligen rekommenderas. Tror inte att det är några problem att ha barn med, där fanns många familjer med barn och folk är i rörelse hela tiden eftersom det ingår dryck och många reser sig för att fylla på glasen. Kanske är det färre barn på de mer klassiska konserterna med piano och violin. Tänk bara på att ni kanske inte ska köpa biljetter till de allra främsta raderna. Om du går in på Naxos-forumet (sid. 5, ämne: Konserter i gamla stan) så har jag skrivit lite om vårt besök där förra sommaren, kanske det kan vara till lite hjälp.

Ann-Kristin.

Eva L
2006-05-24, 22:45
Tror också att det är helt ok att ta med barnen och lätt att slinka undan när lusten och orken tryter hos de små. Toleransen med barn i Grekland är stor så det kommer säkert att fungera bra.

När jag var i Brasilien i vintras besökte jag vid flera tillfällen den berömda djungeloperan i Manaus uppförd i slutet av 1800-talet och en mycket vacker byggnad både in och utvändigt. Teatro Amazonia som befolkningen säger var en mycket speciell upplevelse som ingen musikälskare som besöker området bör missa. Varje söndag gavs gratiskonserter av Manaus symfoniorkester och gästande orkestrar. Konserterna var gratis och av mycket hög klass. Brasilianarna tog med sina barn och stämningen var familjär, uppsluppen nästan som på ett coctailparty. En svensk dirigent skulle fått spader men här var det helt ok och barnen fick hoppa upp och ner, prata lite men ändå i kontrollerad form och kanske föddes framtidens artister och musikintresse just här. Lite av den stämningen finns också i Grekland.

Eva

Lena*
2006-05-25, 20:33
Annki och Eva, det låter ju helt perfekt! Tusen tack för era svar, blir ju jättesugen på konserterna. Ska ta mig till Naxos-forumet och läsa vidare. bye_bye

Hej från Lena*.

Titti
2006-05-26, 16:58
Hej!

Jag har två bilder (pappers-) från ostaffären. Tyvärr räcker inte mina kunskaper till att skanna och lägga in dem här. Ska be sönerna om hjälp på söndag, om de kommer hit på mors dag då.

Titti.

Annki
2006-05-26, 17:18
Hittade några bilder från Tsimplakis-butiken på den här sidan:
www.norphoto.com/r/nor59.php (http://www.norphoto.com/r/nor59.php) Det är bilderna 4591-4596, visst ser det lockande ut att gå in och botanisera där?

Ann-Kristin.

Lena*
2006-05-26, 22:51
Ja, Annki, det ser helt underbart ut, man kan riktigt känna dofterna! Och du, vilka härliga foton! :)

Hej från Lena*. bye_bye

Titti
2006-05-28, 17:21
Här är mina bilder från ostaffären.

/ Titti

http://mats.ep.se/mamsen/ostaffar1.jpg

http://mats.ep.se/mamsen/ostaffar2.jpg

http://mats.ep.se/mamsen/skylten.jpg

Lena*
2006-05-28, 20:31
Ohlala, Titti, vilka härliga bilder! Tack så mycket för titten. Det ser verkligen lockande ut och nu hittar jag ju utan problem dit också, när jag vet hur den ser ut! :D

Hej från Lena*.

ENIAC
2006-06-18, 14:10
YES! Jag hittade dit! Vilken underbar affär! Vi var säkert där inne över en halvtimme och bara tittade. Lukta på kryddor försökte vi också, men det var svårare när det hela tiden hängde en doft av get över butiken...
Billigt var det också! Vi köpte med oss bl a oregano, olivolja, honung och basilika. En getskälla slank också ner. Den kostade 5€, lite halvdyrt kanske men jag ville ha! Den är redan upphängd och pojkvännen puttade till den igår kväll och sa att han tänker på Amorgos när han hör ljudet.
Det finns en till liknande affär i Naxos stad, men den är inte alls lika fräsch och fin plus att den är dyrare. Man undrar ju hur folk vågar äta av oliverna som ligger framme i stora öppna tunnor med en massa flugor surrandes ovanför...

Kalypso
2006-06-18, 22:29
Jag har också varit i den "berömda" affären, 6-7 år sen nu, köpte då en helt fantastisk olivolja. Ska nu besöka Naxos igen under min ö-luff i juni.En fråga till er som köper med ost hem: Hur länge kan man bära en ost i väskan innan den blir förstörd? Det tar ju förvisso lite tid från affären och hem till kylen i Svedala. I mitt fall flera dagar eftersom jag avslutar luffen med tre dagar på Santorini.....verkar kört för mig med osten eller hur?
:rolleyes:

ENIAC
2006-06-19, 08:01
En fråga till er som köper med ost hem: Hur länge kan man bära en ost i väskan innan den blir förstörd? Det tar ju förvisso lite tid från affären och hem till kylen i Svedala. I mitt fall flera dagar eftersom jag avslutar luffen med tre dagar på Santorini.....verkar kört för mig med osten eller hur?

Vi ville också köpa med oss ost hem och funderade i samma banor som du. Trots medhavd kylväska vågade vi inte släpa runt på den i värmen en vecka så vi köpte ingen ost :( Å andra sidan står ju osten framme i affären i 30 graders värme så det borde väl inte vara någon fara..? Men det är ju inte kul att köpa ost för 100kr/kilot och sen kan man inte äta den för den har möglat...

Janérik
2006-06-19, 08:47
Nu vet jag inte riktigt vilken typ av ost det är ni diskuterar här. På Sifnos finns ju den berömda Sifnososten som är hård ungefär som en hockeypuck. Den förvaras på hyllorna i butiken och har inget problem med att klara värmen. Jag har haft hem ett par sådana och har faktiskt en nu som jag tror kom hit för två år sedan. Vi förvarar den visserligen i kylskåp men jag antar att det är helt onödigt att göra det. Gäster som av någon anledning tittar in i vårt kylskåp brukar titta lite underligt på den runda tingesten som ligger på översta hyllan i dörren.

Mvh Janérik

Herodotos
2006-06-28, 21:26
Hej

Jag kan bekräfta att "inkfish" vägbeskrivning stämmer bra och att Annki har rätt i att gatan heter Papavassiliou. Ostaffären var den mest intressanta vi träffade på under vår resa till Naxos i september 2004. Vi handlade örtkryddor och njöt av synen av långa hyllor med doftande ostar.

Jag vill också rekommendera en keramikverkstad med försäljning. Den drevs av två vänliga och personliga bröder och låg på vänster sida av vägen några km före Filoti på vägen från Agios Prokopios.

Trevlig resa!

Herodotos_B-anana