Logga in

Visa fullständig version : När vill/vågar vi resa igen??

mst
2021-12-04, 16:56
Hej!
Nedan kommer ett inlägg som jag postade i Kalimeras FB-grupp 200818 (aug -20) och nu kopierat. Jag skulle - i princip - kunna skriva samma inlägg idag. Med lite ändrade datum.
Jag fick över 100 inlägg som svar. Alla, spännande.
Vad säger vi nu?? Hur tänker vi?
Varma hälsningar från ett vinterlikt Stockholm.
/Maria 💙

Hej!
Jag har en undran. Ärligt menad, ej ironisk.
Många skriver att de, av olika skäl, ställt in sina resor till Grekland i år. Det är naturligtvis helt förståeligt.
Några skriver att de ser fram emot att återse Grekland nästa år, om hälsan tillåter, vilket jag tycker är en självklar fundering.
Andra skriver att de ser fram emot att återse vårt älskade Grekland nästa år, underförstått eller uttalat "som vi känner det".
Men vågar vi verkligen hoppas och tro att Grekland kommer att vara sig likt nästa säsong, efter denna dystra vår och sommar??
Och vågar vi ens tro på att tillräckligt många har immunitet/är vaccinerade -21 (tycks ju behövas 2 doser). Att viruset "dör ut" av sig själv, kan vi nog bara drömma om. Åtminstone under de närmaste åren.
Nyfiken på hur ni funderar. 💙

piam
2021-12-04, 19:39
Jag drog iväg i september med bästa kompisarna,kände bara att jag måste iväg efter allt som hänt 2020 och nu lever jag på det..
Älskade Samos,kommer 2022 också😉

Pia

karinafp
2021-12-05, 08:43
Vi åkte till Karpathos i september. Det kändes nödvändigt, eftersom vi inte hade varit där sedan 2018. Vi bara måste få träffa de vänner som fanns kvar, då ett flertal tyvärr hade gått bort under mellantiden.

Om vi får tid och möjlighet åker vi nästa år igen. Vi har fått vår tredje dos vaccin och räknar med att även grekerna hinner bli fullvaccinerade, med de nya strängare reglerna.

(Fast mest troligt blir det inte av, då makens son i Kanada ska gifta sig i början av juli, och den eventuella reskassa vi hinner samla ihop MÅSTE gå till den resan.)

Karin

Netwolf
2021-12-05, 09:14
Jag är så glad att vi åkte på våra två resor för några månader sen. Jag vet inte hur vi skulle stått ut annars...

/Netwolf

AndersK
2021-12-05, 22:48
Resan i september/oktober fungerade alldeles utmärkt. Nästa års första resa om en månad är redan bokad. Utan betänkligheter! Försöker att hålla mig från all medial hysteri om pandemin och känner mig trygg med myndigheters budskap och hantering. Livet blir på det sättet enklare att leva. 😀 För det är väl det vi vill?🤔

yannis
2021-12-06, 03:55
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1826&pictureid=22321

Anders K: Ja, livet blir lättare att leva, säger du. Precis så är det för mig!
Om 3 dagar åker jag till Paleochora och Chania för min årliga månadsresa resa dit.

Birgitta

Carle
2021-12-06, 09:45
Nere två veckor i somras o två i september
Bokat Maj samt september nästa år

En sak som är säkert är om turismen uteblir, då kommer det Grekland vi kände aldrig finnas kvar.

Ta vaccinet och håll avstånd

Netwolf
2021-12-06, 11:55
MEN. Att amn inte tänkt på det tidigare. Grekflaggan på väskan är ju asgrymt! :)

https://i.ibb.co/njNdyZ7/bag.jpg

Netwolf
2021-12-06, 12:16
Eller tänk när man kommer inrullande med denna på flygplatsen. DÅ är man kung! :D

https://i.ibb.co/JBLrCy2/bag22.jpg

piam
2021-12-06, 13:26
😎👍

Masse
2021-12-06, 21:55
Häftigt! Varför välja? Både fram- och baksida! fb_gilla

Masse

sjöborren
2021-12-07, 08:16
I år blev det sex härliga veckor i Grekland (30/8 - 17/10). Förhoppningsvis blir det Tilos i april …:rolleyes:

sjöborren
2021-12-07, 08:23
Netwolf! Vem skulle inte vilja äga den resväskan. Och bli drottning …bye_bye

naxoss
2021-12-07, 08:24
Jag är så nöjd över våra två resor, fyra veckor i juni och tre i september :)
Nästa år är delvis redan planerad. Nio dagar i Aten och Naxos i månadsskiftet februari/mars, Sougia en vecka i maj och fyra veckor på Naxos i juni. Se blir det nog två veckor på södra Kreta i september.
Vi följer utveckligen och alla rekommendationer, så vi får se hur det blir. Det är i alla fall roligt att planera :) Går det inte att komma ivbäg så bokar vi bara av....

Lena

mst
2021-12-07, 10:45
Hej igen!

Tack för all respons!
Kul att läsa olika infallsvinklar till varför vi reser. Själv skrev jag inlägget från Leros under en begränsad, men fantastisk flyg- och båtluff (Ikaria, Fourni, Patmos, Leros) aug -20.

Fortfarande lite nyfiken på berättelser från er som inte rest under pandemiin. Och från er som tvekar mycket.
Vad gör att ni avstår, trots svår längtan? Riskbedömer ni annorlunda??

/Maria.

yannis
2021-12-07, 12:34
Lena; då kan jag ha en reservplan ang snuset mitt även i juni-22 på Naxos!flabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab

Birgitta.

Kalimera
2021-12-07, 13:12
https://i.ibb.co/JBLrCy2/bag22.jpg

Snygg! klapp_klap En sådan vill jag ha! :D

C@nny
2021-12-07, 16:20
Jag är oxå glad för att vi kom iväg på en resa i somras. 2022 är oxå inbokat. Men vi drar inga växlar på den resan ännu, utan vi får ju se vart allt med pandemin tar vägen. Ambitionen och siktet är dock naturligtvis att resa iväg. Sen om det blir 0,1,2 eller 3 ombokningar pga yttre omständigheter, får ju framtiden utvisa. (2 ombokningar blev det i somras pga inställda flyg mm).

//Conny :)

Catlady
2021-12-07, 19:28
Maria, tror inte jag bedömer annorlunda än de flesta, har bara fler risker att ta hänsyn till. Har RA, reumatoid artrit, och det innebär att min medicinering tar ner immunförsvaret. Har varit tvungen att avboka tre resor under denna eländes pandemi och det gör ont i både själ och hjärta! Dessutom är det ju det här med munskydd och restriktioner, det blir inte riktigt det Grekland jag älskar så mycket. Nu har vi bokat till slutet av augusti -22 och:
Karpathos, here we come! Klarar mig inte längre utan......får ta det som det kommer!
Catlady, som längtar så efter Grekland och grekisk, ja allt.......
PS: självklart fullvaccinerad med boosterdos :)

Kajja
2021-12-07, 21:15
Jag är tacksam o ödmjuk över att ha kunnat stilla min längtan till Grekland i höstas.
Efter en tvärvändning av min vonda och tveksamhet kom vi iväg till östra Kreta i slutet av september.
Det blev helt annorlunda mot vad jag befarade.
Munskydd PÅ i planet..helt OK..munnskydd AV vid förtäring..Jätte OK😋 Sen tror jag man kan räkna på mina 10 fingrar de gånger vi behövde det på en vecka. Vi njöt till fullo hela tiden och gjorde allt vi ville göra🙏

Jag var så otroligt försiktig och orolig när Coronan "kom till stan" men det hjälpte ju inte..fick ju skitviruset endå! Nu lever vi ungefär som vanligt..nya vanligt..med avstånd..tvätt o sprit av händer o skippar AW, Bio och större sammakomster. Var på sista konserten för i år i fredags😭
Ny resa bokad till Kreta i början av juni. Måste se framåt. Blir den inte av så bokar vi om..och ja..ser framåt.
Netwolf, nu har du designat både Kalimera T-Shirts och resväskor. När kan man beställa från Netshop?!
/ Kajja bye_bye

yannis
2021-12-08, 04:37
NETSHOP

Kajja du är go och rolig!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1826&pictureid=22322

Birgitta.

Netwolf
2021-12-08, 06:47
Netshop har f n slut på varor, men vi önskar våra kunder varmt välkomna tillbaks :D

Kajja
2021-12-08, 07:28
Men TACK Birgitta🥰
Netwolf, i'll be back:D
/ Kajja bye_bye

piam
2021-12-08, 13:37
Jag vill också ha en sån där resväska

Pia

mst
2021-12-09, 12:41
Karpathos, here we come! Klarar mig inte längre utan......får ta det som det kommer!
Catlady, som längtar så efter Grekland och grekisk, ja allt.......
PS: självklart fullvaccinerad med boosterdos :)[/QUOTE]

Ja, självklart är det ett svårt beslut om man lever med en sjukdom eller en behandling, som gör att man har svårare att stå emot eller klara av en akut infektionssjukdom. Och då ska man ju vara superförsiktig!

Men vi andra.
Är det för bökigt med munskydd? Med PLF??
Har vi tappat glädjen över att åka till Grekland? Ibland får jag det intrycket.
Motbevisa mig gärna!

/Maria, som också vill ha en Kalimera/Greklandsresväska.

piam
2021-12-09, 15:36
Jag tyckte att man vande sig fort med att använda munskydd
PLF var inga problem,jag skrev fel först men det var bara att
göra om.
Vi fick åka 5 mil till Sundsvall å göra en sån där test som skulle
räcka 48 timmar och som ingen var ett dugg intresserade av men
vi gjorde det för säkerhets skull.

Pia

pelagia
2021-12-09, 17:41
Vi var både på Kreta og Karpathos i september, og nå har vi vært på Tenerife en uke. Munnbind går man jo ikke med hele tiden. Drosjer, busser, toaletter, butikker. Det mest slitsomme var nok turen til Tenerife som ble veldig lang fra vi gikk på bussen på Gardermoen og til vi kom fram på hotellet. Dette var likt på alle tre reisene. Noe strengere på Kreta og Tenerife enn på Karpathos, syns vi nok. Skjemaene var ingen problem. Og vi reiste til Karpathos fra Arlanda, der skulle det være munnbind, men nesten ingen hadde det på flyplassen. På flyet med Apollo derimot var det meget strengt.
Vi skal reise til Gran Canaria i januar, men den reisen er vi veldig i tvil om blir noe av pga omikron-smitten. Men vi håper og tror vi igjen kan dra til Hellas til sommeren. Det ser jo ut til at viruset tar seg en pause om sommeren.

sjöborren
2021-12-10, 15:19
Birgitta! Om jag möter en man som har något leende, ger jag honom ett av mina. :D (Självklart även en kvinna.) :D

yannis
2021-12-10, 18:33
Birgitta! Om jag möter en man som har något leende, ger jag honom ett av mina. :D (Självklart även en kvinna.) :D

Jag har mött många här idag i Paleochora som har gett mig ett leende. Så glad jag blir och naturligtvis har det gengäldats! Greker är underbara!

Birgitta.

mst
2022-01-01, 14:53
Tack för att ni delar med er. 💙

Gott Nytt År alla!
Nu satsar vi på ett nytt härligt år, med nya äventyr i vårt kära Grekland!

Netwolf
2022-01-03, 07:17
Hittade denna artikel om de bästa resmålen i Grekland 2022 (https://www.cntraveller.com/gallery/best-greek-islands-beaches?)och många av mina favvisar är med :)

/Netwolf

Farmony
2022-01-03, 09:12
Hittade denna artikel om de bästa resmålen i Grekland 2022 (https://www.cntraveller.com/gallery/best-greek-islands-beaches?)och många av mina favvisar är med :)

/Netwolf

Min favorit Samos är inte med :eek: ofattbart!
Sen snackas det bara om grekiska öarna - Peloponnesos är så underskattat (favorit Koroni)

/Ulla bye_bye

Masse
2022-01-03, 12:02
Rachel Howard och jag tycks inte ha samma smak vad gäller grekiska öar. Inte en enda av mina fem favoriter finns med i Rachels lista.

..... men ..... så bra att vi är många som tycker olika! Tänk så trångt och trist det hade blivit på vissa öar, och tomt och ödsligt på andra, om vi alla hade tyckt lika. :)

Masse
som inte varit på någon grekisk ö överhuvudtaget sedan 2017 :(

Pyttan
2022-01-04, 18:59
Hej!
Nu har jag bokat flyg till Aten och Naxos T o r maj - juni 2022. Har inte varit i Grekland sedan 2018. Jag har alltid sagt att jag ska köpa en resa för sista lönen innan pensionen och nu är det gjort! Tänker att nu får det vara nog med covid, åtminstone till sommaren alltså, nu ser det ju helt klart dystert ut.
Ombokningsbart, känner mig lättare till sinnet nu. Längtar så fruktansvärt mycket att simma 🏖☀️🏊*♀️🤽*♀️🤗

Kalimera
2022-01-07, 09:29
Nu har jag bokat flyg till Aten och Naxos T o r maj - juni 2022. Har inte varit i Grekland sedan 2018. Jag har alltid sagt att jag ska köpa en resa för sista lönen innan pensionen och nu är det gjort! Tänker att nu får det vara nog med covid, åtminstone till sommaren alltså, nu ser det ju helt klart dystert ut. Grattis till bokningen! Hoppas verkligen att resan blir av.

Kalimera
2022-01-07, 09:30
Masse
som inte varit på någon grekisk ö överhuvudtaget sedan 2017Ojdå, det är en evighet sedan. :eek:

Alala
2022-01-08, 06:09
Ojdå, det är en evighet sedan. :eek:

Jo, men jag vinner. Har inte varit på någon grekisk ö sen 2014 (Lesvos och Kreta). Och i Grekland över huvudtaget inte sen 2018 (Nafplio).

Så gissa om jag väntar på nästa gång! Men när det kan bli har jag ingen aning om. Vår plan med våra resevänner är för tillfället att vi gör ett snabbt beslut om möjlighet finns. Men det där med möjlighet beror nog på pandemisituation, hur en höftoperation går för en av resevännerna och hur vi som företagare kan lösgöra oss från jobbet för en vecka, för längre än så kan det inte bli i nuläget.

Så det är bara att vänta och se.

/ Anne bye_bye

naxoss
2022-01-09, 10:27
Lena; då kan jag ha en reservplan ang snuset mitt även i juni-22 på Naxos!flabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab

Birgitta.

Självklart Birgitta 😁

Lena

Kalimera
2022-01-09, 14:18
Så det är bara att vänta och se.Samma här. Nu känns det som att man får ta en dag i sänder.