handdator

Visa fullständig version : taxfree


kenta
2006-05-22, 15:34
hej

här kommer en lite udda fråga, finns det taxfreeförsäljning på Chania flygplats? Sist vi var i grekland var alkoholhaltiga drycker relativt billigt, hur är det nu? Undrar därför att taxfreekatalogen från flygbolaget kom med posten idag.

Ioslina
2006-05-22, 16:27
har också fått min taxfree katalog. där står jag kan förbeställa till alla destinationer i grekland, utom, athen........... vet ej om jag kan beställa till hemresan. har inte fått ngt vettigt svar på det från sterling.......
var väl inte så jättepanik, så exotiska varor och pris var det inte......

ricky
2006-05-22, 18:37
Vi Reser med Apollo/SAS. Vi varken får eller kan handla taxfree på
utresan. SAS har inte ens någon försäljning på utresan!

Sprit går att köpa på Chanias flygplats!
Om jag minns rätt var det nästan billigare i butikerna?
Kröken i Grekland är betydligt billigare än i Sverige, men dyrare än
vad den är i Tyskland och Italien.

Elisabet
2006-05-22, 19:42
All taxfree-försäljning inom EU togs ju bort för några år sedan, så varken försäljningen i flygplatsernas butiker eller i flygplanen är momsfria - även om Apollo märkligt nog fortfarande säger att de skickar ut sin taxfreekatalog.

Min erfarenhet är att vissa alkoholdrycker är billigare på flygplatserna, andra i butiker.

Ioslina
2006-05-22, 19:47
nå, vilket gäller? kan jag förbeställa parfym på hemresan eller får jag inte handla något alls på förbeställning? varken för invärtes eller utvärtes bruk?!?!!flabb_flab

Elisabet
2006-05-22, 19:54
nå, vilket gäller? kan jag förbeställa parfym på hemresan eller får jag inte handla något alls på förbeställning? varken för invärtes eller utvärtes bruk?!?!!flabb_flabOm de skickar ut en katalog så får du handla, men det är inte momsfritt. Ofta är priserna ändå billigare än i vanliga butiker.

guppel
2006-05-22, 19:55
nå, vilket gäller? kan jag förbeställa parfym på hemresan eller får jag inte handla något alls på förbeställning? varken för invärtes eller utvärtes bruk?!?!!flabb_flab

Ska du till Kreta så ska du förbeställa !
Du anar inte vilka VIDRIGA doft-plagiat (Ja ÄKTA PLAGIAT) du annars blir pådyvlad, HUUU:mad: !
(I lokala affärer menar jag då...!!!)

//Missluktad GUPP

PS föresten har dom ofta "drajver" på flygningarna,
vilket renderar min allergiska äkta hälft besvär, som tillochmed utlöst syrgasbehandling ombord.snyft_drop !!! Så vänta med att öppna förbpackningen till efter landning snälla:( ........DS

Ioslina
2006-05-22, 19:59
Ska du till Kreta så ska du förbeställa !
Du anar inte vilka VIDRIGA doft-plagiat (Ja ÄKTA PLAGIAT) du annars blir pådyvlad, HUUU:mad: !
(I lokala affärer menar jag då...!!!)

//Missluktad GUPP

PS föresten har dom ofta "drajver" på flygningarna,
vilket renderar min allergiska äkta hälft besvär, som tillochmed utlöst syrgasbehandling ombord.snyft_drop !!! Så vänta med att öppna förbpackningen till efter landning snälla:( ........DS

jo, det stämmer! man brukar inte få lukta på planets parfym pga allergi och inte använda den där heller! ang plagiaten, så vimlar de av i turkiet också, plagiaten........

Argyris
2006-05-23, 13:57
Hej,

det finns "allt" på flygplatsen i Chania.
Om man skall köpa sprit är det billigare i chania.
T.ex. 1 l OUZO 7€ i saluhallen
Alla supermarket som ej är "tourist supermarket" är mycket billiga.

Marie_W
2006-05-23, 18:45
Förra sommaren åkte vi med Apollo..Där beställde vi 5 st. 1 liters flaskor, vodka, bacardi..osv. för 500 kronor..otroligt billigt!! Vi fick påsen när vi åkte hem!! Smidigt och bra.. :)Tur att vi åker i sommar igen.."Ginen" är slut!! Hi,hi!!

anoula
2006-05-23, 22:37
Ett tips är att köpa parfym o.dyl. hos parfym- och kosmetikajätten Hondos Center, eller Sephora som båda finns i Grekland. Vet dock inte om de finns i Chania. Annars är det allra bäst (och billigast) att handla parfym via nätet. Har en kanonbra sida som heter Perfumebay. Där finns allt. Törs däremot inte lägga ut någon länk här på forumet.

Sprit är ofta billigare i stora supermarkets jämfört med taxfree, men det handlar för det mesta bara om ett par tre euro. I alla fall enligt min erfarenhet.

Qwaser
2006-05-24, 14:18
Jag har precis kommit hem från Chania. Vi beställde på planet (Sterling) ner vad vi ville ha hem. Men det skall gå att förbeställa även det. Vad gäller priser på sprit, så tycker jag att den "importerade" spriten hade samma priser på Kreta som på planet / TaxFreen. Sedan får man ju inte köpa cigaretter (planet / Taxfreen). På Arlanda fick vi inte köpa vare sig sprit eller cigaretter. Jag tycker att detta är lite konstigt. Europa skall ju vara en öppen zon, men bara för att man reser inom EU så får man inte köpa dessa varor på flygplatsen. Istället gick jag in på lokal affär i Chania och köpte cigaretter där.

myssa
2006-05-25, 11:20
om du åker från arlanda så har ju dom ett fantastiskt sortiment av kosmetika och parfymer dessutom duktiga tjejer som gärna hjälper till.
där får du dofta så länge du vill och testa alla.
men tyvärr inte alkohol för oss som åker inom EU.
allmänt så tycker jag arlanda är en av de finaste flygplatser jag varit på och därtillhörande butiker.
myssa.....

Ioslina
2006-05-25, 18:16
Har fått svar, reser med Sterling till Athen, se nedan!

"Man kan desværre ikke forudbestille på ruteflyvninger indenfor EU.

Mvh MMM trading"

Peter
2006-05-25, 19:28
Har fått svar, reser med Sterling till Athen, se nedan!

"Man kan desværre ikke forudbestille på ruteflyvninger indenfor EU.

Mvh MMM trading"
Att man inte kan göra det på Sterling måste vara deras eget beslut, eftersom man kan göra det hos andra flygbolag. Den servicen kanske kostar för mycket, eller tar för mycket plats och vikt. Eller så får inte Sterling så bra priser från grossisterna att det lönar sig...

Att man inte får köpa alkohol på flighter inom EU från Sverige beror på det Svenska Monopolet. Alkohol i Sverige får endast försäljas av Systembolaget. Trots att man befinner sig på internationellt område när man gått igenom passkontrollen. Mycket märkligt. Det är någon liknande statlig bestämmelse som säger att man inte får köpa tobak.

Så länge EU accepterar att Sverige får ha kvar sitt monopol så lär det förbli så här. Även om jag tycker att det är löjligt. På ett sätt är det, om än litet, ett handelshinder som EU borde titta på.

Det går dock alldeles utmärkt att handla om man flyger från Kastrup eller Helsingfors tex. Det man köper där är dock beskattat i landet. Det finns ingen taxfree inom EU idag! Sedan kan man ju kalla de billiga priserna vad man vill, men alla varor för utförsel skall vara beskattade i landet de är köpta. För att inte behöva skatta, när man för in det i nästa land.

Samtidigt tycker jag inte att det spelar någon roll på nervägen. Det kostar lika mycket, eller mer, på flygplatsen nu än i Grekland. Det är ju bara att slänga in väskan på rummet och rusa iväg och handla om man är törstig... :p

Hemresan är en annan historia. Priserna är ung. samma om man handlar i butik eller på flygplatsen. Utbudet kan ju dock skilja. Men köper jag i butik och packar i väskan (vilket man inte får!) så påverkar det vikten. Väntar jag och köper på flygplatsen så finns risken att jag kraftigt överstiger vikten för handbagaget... Vilket kan orsaka problem när jag ska boarda planet.

Hur man än vänder sig så sitter den där bak... Ang_elx flabb_flab

Det bästa måste ju vara att flyga med ett bolag som kan leverera på planet på väg hem! Då kan de ju inte protestera mot vikten på handbagaget i alla fall... Ang_elx :D

Oavsett om jag reser med ryggsäck eller väska så packar jag ned en extrabag. Typ tunn sportbag eller varför inte en "IKEA-påse". På hemresan stoppar jag den i handbagage-ryggan så att den är tillgänglig. Då kan jag enkelt bära det jag köper på flygplatsen och ev. på planet. Det kan ju bli "många" plastpåsar, men kan man placera alla i en väska är de ju lättare att bära... :rolleyes: :cool: :p

Peter

Ioslina
2006-05-25, 19:47
Ja, det var mest parfymen dottern var ute efter........Alkohol haltig dryck köpes i Tyskland......så jag klarar mig ifall den andan faller på! Yamas!flabb_flab

Sofie77
2006-05-29, 11:45
Jag är nyss hemkommen från Chania. Jag köpte en flaska Absolut Raspberri 1 liter på flygplatsen, den kostade 16 euro. Bacardi skulle de ha 14 för och priset var ganska lika inne i Chania.

ricky
2006-05-29, 12:56
Vill minnas att jag ska betala 129 eller 139 för en liter Bacardi raspberry
på flyget hem. Men då betalar man för fyra liter och får den femte litern
gratis som är billigast (SAS-charter):D

Elisabet
2006-05-29, 13:14
och får den femte litern gratis som är billigastGratis är alltid billigast, Ricky ;)

Sandra82
2006-07-27, 15:30
Peter, du skrev: "Men köper jag i butik och packar i väskan (vilket man inte får!) så påverkar det vikten."

Får man inte köpa i sprit i Chania stad, ta sig ut till flygplatsen och checka in väskan? Om väskan inte väger mer än de där 20 kilona så borde det väl inte vara något problem?
Vill de inte att man har flaskor med vätska i, ifall flaskan skulle spricka i väskan?

Argyris
2006-07-28, 16:46
Jag har också packat i väskan och håller du vikten tror jag ej att det blir problem.
Det finns ganska billig sprit i saluhallen i Chania.

Nico

Sandra82
2006-07-28, 16:57
Tack så mycket för ditt svar! :)

/Sandra