handdator

Visa fullständig version : Tips om Rhodos


wilda
2006-05-22, 08:38
Vi flyger till Karpathos i september. Har tänkt åka dit så många gånger (precis som med Thassos... men den ön får vänta ännu nåt år...), och i år blir det äntligen dit.

Hemflyget går från Aten ett par veckor senare, och jag funderar nu på om vi ska ta oss via Kreta och Kykladerna uppåt, eller prova Rhodos.

Jag var på Rhodos min andra Greklandsresa, en chartervecka i slutet av Augusti för ungefär 10 år sedan. Avskydde hela veckan. Trist hotell, allt för många skandinavbarer och fulla skolungdomar, trista taverner med dålig mat och svenska menyer. Jag som hade mamma o pappas beskrivning om ett idyll-Rhodos från slutet av 50-talet...

Men nu vill jag ändå ge ön en ny chans. Förstår att jag nog inte ska bo mitt i Rhodos stad och trängas med charterresenärerna. Men vart ska man bo för att uppleva riktiga Rhodos?

Jag tar tacksamt emot tips och råd om boenden, byar, taverner och stränder. Eller kanske ett avrådande och tips om östra Kreta istället?

/anna
(som har några månader kvar, men har svårt att vänta med planerandet...)

Kalimera
2006-05-22, 13:22
Men vart ska man bo för att uppleva riktiga Rhodos? Rhodos är ingen dum ö. Men där finns många platser där turismen dominerar totalt, Lindos är ett bra exempel på det. Vacker och intressant plats, men ack så mycket folk. Om jag skulle åka till Rhodos skulle jag välja att bo i Rhodos gamla stad och sedan utforska ön med bil. Framförallt södra delarna som inte alls är lika exploaterade. Rhodos gamla stad domineras delvis av massturism och tingeltangel, men staden är stor och erbjuder även ett grekiskt liv. Själv håller jag Rhodos gamla stad som en av de allra finaste och intressantaste i hela övärlden.

Två kanonbra grekiska tavernor är To Steno på Agion Anargiron 29 strax söder om gamla stan och Marias Taverna på Aristophanes 47 i gamla stan.