handdator

Visa fullständig version : Vilka öar ???


Katarina
2006-05-21, 13:46
Reser 28/6 till Aten med make och två barn (7 resp 10 år), hem igen 7/7. 10 dagar som ska fördelas på 1-3 öar. :) Ju mer jag läser på denna UTMÄRKTA sajt, desto svårare blir det att bestämma sig för vilka öar. Maken och jag var senast för 20 år sedan på ö-luff och vi misstänker att det har hänt en hel del...Ang_elx

Någon som vill tipsa på en fin "rutt" ???

En annan fråga är detta med tiden; har jag förstått saken rätt att vi kommer att flytta fram klockan en timma när vi kommer t Aten ?? (tänker på båtars avgångstider och planeringen vi gör här hemma).

Sista frågan: bussresa fr Atens flygplats till Pireus resp Rafina; vad går snabbast??
TACK på förhand,
Katarina

hasa
2006-05-21, 14:02
Tio dagar är inte så lång tid och då vill man kanske tillbringa så lite tid som möjligt på färja. En bra rutt skulle kunna vara att börja på Milos eller Folegandros och sedan ta sig tillbaka till Pireus via Sifnos och/eller Serifos.


En annan fråga är detta med tiden; har jag förstått saken rätt att vi kommer att flytta fram klockan en timma när vi kommer t Aten ?? (tänker på båtars avgångstider och planeringen vi gör här hemma).

Tiderna på flygbiljetten är alltid i lokal tid så man kan utgå från den.

Hellen
2006-05-21, 14:02
En annan fråga är detta med tiden; har jag förstått saken rätt att vi kommer att flytta fram klockan en timma när vi kommer t Aten ?? (tänker på båtars avgångstider och planeringen vi gör här hemma).

Hej
Ankomst tid på flygbiljetten är angiven i lokal tid, kolla ut resp. hemresan där ser man att "det går snabbare" att flyga hem?!

Har inget bra tips på öar, alla är så bra!!!! Mitt hjärta klappar dock lite extra för Naxos och Antiparos, Milos verkar ocskå vara en helt underbar ö, men där har jag aldrig varit (ännu)
Lycka till med resan
// Helén

Katarina
2006-05-21, 14:11
Hellen o Sikinos
Nu skäms jag lite...(Ang_elx ) ; otroligt klantigt att jag inte såg det här med olikheten i flygtid. Ber om ursäkt men tackar så mkt för detta klargörande. Det var ju till min fördel !!
/
Katarina

Katarina
2006-05-21, 14:12
SIkinos,
Hur tar vi oss till Folegandros; fr Pireus el Rafina?
Sifnos och Serifos hade jag sedan tidigare spanat in och är lite sugen på. Men sen skriver ju alla så lyriskt om Amorgos. Känns lite "långt" och jag håller med dig om att vi inte vill tillbringa för mkt tid på båtar.
/
Katarina

hasa
2006-05-21, 14:47
Amorgos är för mig nummer ett men ligger långt bort och kan vara lite svår att ta sig till från Pireus.

Till Milos kan ni ta en snabbfärja kl.16.30 från Pireus och vara framme kl.20.40. Milos är en trevlig ö med bra stränder. Perfekt för en barnfamilj. Från Milos är det sedan bara ca. 2 timmar till Sifnos och 3 timmar till Serifos och båtarna går mycket ofta.

Katarina
2006-05-21, 14:52
Tack! Ska läsa vidare och försöka bestämma mig....
:)
Katarina

Annen
2006-05-21, 22:48
Agia Anna på Naxos åker vi tillbaka till i år igen. Barnens favorit. Man tar sig enkelt m lokalbuss från Naxos stad, ca 12 km söderut. Sköna sandstränder, bra för barn och bra priser, även för boende vid stranden.

Koufonissi som många rekommenderat tyckte vi var överreklamerat. Bara svenskar så långt ögat kunde nå.... Fast lagunerna var kul.

Östra kusten på Paros, vid "Golden beach" var kul tyckte våra killar, då 9 & 10 år. Privatlektioner i windsurfing var nog semesterns höjdare för dem. Inte speciellt dyrt faktiskt. Brädor o segel i barnstorlek och gulliga instruktörer som instruerade m både händer o fötter då språkkunskaperna inte är så stora när man är 9&10 år. Bodde då i Piso Livade och tog bussen på morgnarna till Golden Beach. Här bytte vi boende efter en natt när vi hittade ett som var både bättre(direkt vid stranden) och billigare. Skulle nog bo längre söderut än Piso Livade nästa gång.

Tror nog att man, om man reser med barn, skall satsa på lite mindre orter med närhet till stranden. Tids nog blir de stora (fråga vår numera 13 åring) och då vill man bo där det "händer" något. Vilken ö spelar nog mindre roll. bye_bye

inkfish
2006-05-22, 10:39
Koufonissi som många rekommenderat tyckte vi var överreklamerat. Bara svenskar så långt ögat kunde nå

Det beror helt på när man åker. Jag har varit där i månadsskiftet maj/juni och i september, enda stället jag hörde svenska över huvud taget var på Finikas.

Katarina
2006-06-03, 09:18
Annen! Tack för tipsen om Naxos o Paros. Jag litar mkt på din sista kommentar om att ön kanske inte spelar så väldigt stor roll när man har yngre barn...!
Vart vi än kommer tror jag att dom kommer att uppleva det som HÄRLIGT!
:)
Katarina