handdator

Visa fullständig version : Bra reseböcker för kykladerna


macke&tea
2006-05-20, 17:37
Hej,
jag och min flickvän kommer åka till kykladerna i 2 veckor med sikte på amorgos, koufinissi, paros och naxos. Är det någon som vet någon bra resehandböcker? Guiden på kalimera låter bra, men vi vill ha något i bokform_B-anana
PS. vi åker om 14 dar ... sitter som på nålar och vill iväg.

Kalimera
2006-05-20, 17:43
Är det någon som vet någon bra resehandböcker? Guiden på kalimera låter bra, men vi vill ha något i bokform. Öluffa i Grekland av Willmaguides eller Kykladerna och Aten av Vagabond.

ricky
2006-05-20, 17:52
Kolla in Streifferts 1:a klass guider.
Dom som jag beställt (Kreta, Budapest och Italien) har varit
helt överlägsna!

Har själv Vagabonds guide, men den kommer inte i närheten av 1:a klass

ricky
2006-05-20, 18:05
Har kollat Streifferts guider nu om Grekland.
Dom har Grekiska övärlden, Athen och Grekland i Reseguider.
I pocketguider har dom Kreta.

Tänk på att ovanstående guider innehåller massor av bilder, foto,
kartor och ritningar, medans Vagabonds guide nästan uteslutande
är enbart text.

Ioslina
2006-05-20, 18:09
tipsar om villmaguiden! har just beställt den! helt prisvärd!

Annki
2006-05-20, 18:21
Visst är Streifferts guider vackra att titta i, men vill man ha en matnyttig guide väljer i alla fall jag en Vagabond eller Willmaguide. Jag har både Streifferts guide om grekiska öarna och Vagabonds guide och slog upp vad som står att läsa om Koufonissi i de båda böckerna för att jämföra. I Vagabonds guide finns sex sidor med information, medan det i Streifferts guide inskränker sig till futtiga sex spaltrader! Det borde väl ge en vink om vilken ni bör välja om ni är ute efter att läsa om öarna i första hand.

Ann-Kristin

ricky
2006-05-20, 18:38
Det är nog rätt naturligt att det står mer i Vagabond eftersom Vagabonds guide bara handlar om Kykladerna o Aten, medans Streifferts guide
handlar om HELA övärlden. Hade det stått lika mycket i Streifferts så hade
den varit tjock som en telefonkatalog.

För att ta ett annat exempel så är det några tiotal sidor om Aten
i Vagabond medans det är 160 sidor i Streifferts pocketguide!

Smaken är som sagt olika, men jag tycker att Vagabond suger.
Jag hittade material på nätet inom några timmar som gav mig mer!

Annki
2006-05-20, 18:51
Jag menade inte att Streifferts guider är dåliga, när det gäller storstäder tex. är de suveräna. (och mitt exempel var faktiskt från Vagabonds guide om Aten och HELA den grekiska övärlden) Men när det gäller information om de fyra specifika öar som angavs, Paros, Amorgos, Koufonissi och Naxos, finns där inte mycket att hämta - och det var ju det som var frågan, eller hur?

Ann-Kristin

YsterSyster
2006-05-20, 20:21
Har just fått hem senaste Willmaguiden - den tredje i ordningen sedan mitten av 90-talet. De är bra och har utökats under åren med antal öar. Det finns bra vandringstips och övergripande kartor på öarna.

Det som kan vara ett litet minus är att den allmänna information inte ändras. Exempel skriver man om att ta med freestyle - vem använder det idag i dessa MP3 och Ipod tider?

kari
2006-05-20, 20:50
amorgos, koufinissi, paros och naxos. Är det någon som vet någon bra resehandböcker? Guiden på kalimera låter bra, men vi vill ha något i bokform

Ved å skrive ut de aktuelle øyene fra "Mera Kalimera" så blir den jo i bokform :D

:) Kari

Peter
2006-05-21, 03:39
Ved å skrive ut de aktuelle øyene fra "Mera Kalimera" så blir den jo i bokform :D

:) Kari
Min första tanke också. flabb_flab Mera KALIMERA är up-to-date, lättillgänglig och inte minst personlig. Bilderna är tagna av Janne som skrivit om öarna och han har varit där och rest runt och tittat.

De öar ni tänker besöka har han utforskat tämligen väl och ni hittar nog fler tips i Mera KALIMERA än i Wilma eller andra guider. Köp den och skriv ut infon om just de öar ni tänker besöka i år. De A4-arken väger inte mycket i ryggan... Men är guld värda när ni är där...

Peter

ricky
2006-05-21, 10:14
:) Jag vet, för jag har haft både annan guide och Jannes guide
samtidigt på resa.

Jannes guider är lika god som någon annan!

Bara lite sladdrigare att hålla;)

mkh
2006-05-21, 11:42
Jag har inte sett den själv, men VAGABONDs guide om Aten och hela övärlden ska finnas i en ny upplaga för i år. Den gamla tycker jag är helt ok, men lite ålderdomlig (tex tunnelbaneutbyggnaden i Aten finns inte med)Eftersom guideböcker är färskvaror så tittar iallafall jag mycket på året den skrevs när jag väljer.

Sen håller jag med ovan, Jannes guider är jättebra, men varför välja...

/Marianne

Eva L
2006-05-21, 12:04
Jag tänkte helt enkelt ta med CD skivan Mera Kalimera och hoppas det finns en dator någonstans om det är något jag vill eller behöver kolla upp. Reste med guidebok till Brasilien i vintras och den öppnade jag nästan aldrig under resan. Gick till ett internetföretag när jag behövde kolla upp olika guideföretag för djungelturen. Jannes sidor brukar jag dra ut men nästan aldrig läsa på plats i Grekland. Blir inte av helt enkelt. Senaste Mera Kalimera tänker jag läsa innan resan men då mer som inspiration Speciellt tack vare alla fina bilder. Nu är det ju skillnad vart i världen resan går. Är det ett för mig, nytt och ökänt land läser jag på rätt mycket före resan men Grekland är ju nästan som hemma. Gillar Vagabond och rekommenderar den gärna för den som inte känner till Grekland så väl. Har även fått många goda skratt och igenkännande minnen av Susanne Ljungs böcker om Grekland. Nu har jag bara hennes första böcker och vet inte om hon uppdaterat sig på senare år.

Eva

ricky
2006-05-21, 13:02
Utgivningsåret är A och O, tycker jag osså!

Sen tycker jag att upplägget och helhetsintrycket är viktigt!

För att göra en dålig jämförelse:confused:

Säg att du älskar oxfile´!
Då är Vagabond en bit oxfile´ med pommes . Streifferts är en lagom
blodig file´ med en bit gåslever, tryffel och en vitlöksdoftande potatiskaka!

Det var kanske en dålig jämförelse? Vagabond är kanske inte så dålig,
utan bara tråkig helt enkelt?

Alexandra
2006-05-21, 14:09
Har kö
pt den nya Wilma guiden Ö-luffa i grekland utgiven i mars i år eller nåt sånt. Köpte även Aten och Kykladerna. Jag tycker att Wilma guiden är trevligare att läsa, men att vagabondguiden är helt okej den också. Det märks att wilma guiden är skriven av lite äldre, medan Vagabondguiden har yngre skribenter, det märks framförallt på tonen.



/Alexandra som trots sin ringa ålder slår ett slag för Wilma guiden och kompletterar med Jannes sidor från KalimeraMera_B-anana

opa
2006-05-21, 14:33
Jag föreslår guiden Lonely Planet Greece. Den senaste gavs ut i mars i år och det står riktigt mycket i den! Den är proppfull med info om hela Grekland på 700 sidor i pocketformat, mycket bra. Har stadskartor och ökartor och bra beskrivet om hur färjorna går och vad det kostar (uppdaterade priser för denna säsongen). Den kostar 202 kronor på adlibris.se och du får hem den på en sådär 2-3 dagar.
Jag har den och jag älskar den! :p

pawik
2006-05-21, 14:47
Jag föreslår guiden Lonely Planet Greece. Den senaste gavs ut i mars i år och det står riktigt mycket i den!


Det här med guider har diskuterats varje säsong så gott som. Alla guider har nog sina förtjanster och nackdelar.
Håller helt med opa om Lonely Planet. Har köpt deras guider sedan sent 70-tal och aldrig blivit besviken. Då var det deras allra första South-East Asia on a shoestring.
Bättre än Lonely Planet Greece är kanske deras Greek Islands. På adlibris finns en upplaga från 2004 men på LPs egen site finns en ny guide från mars 2006. Har vid något tillfälle handlat direkt från den siten och det har inte varit några problem.

LP innehåller mera tunga fakta och historia mm. Wilma är ytligare och innehåller mycket rent tjafs tycker jag men där finns faktiskt många bra telefonnummer till boende sam kan vara bra att ha. Har själv köpt årets Wilma guide inför min resa.

/pawik

Chris
2006-05-21, 20:43
Min bibel f n är "Greek island hopping" Thomas Cook.
Påminner väldigt mycket on Lonely Planet - ja rent av skulle man kunna misstänka att den är "plankad" på hela upplägget.

Men det som är så bra med Greek island är att till varje ö har de ortskartor, oftast Chora o hamnen, men även andra större orter kan finnas med.
Kart-nörd som jag är gillar jag dessa små kartor, och i
ärlighetens namn ska tilläggas att jag kopierat dessa i ett större format som jag gärna tar med mig på resan ...

Alla viktiga detaljer är utprickade, buss, taxi, medical center, bageri, supermarket ja, allt vad vi kan behöva veta var det ligger.

En annan informativ grej är att i slutet av boken finns
båttrafiken uppraddad till just den eller den ön. Även om man inte kan lita till hundra procent på denna info, så ger det i alla fall en del i planeringsstadiet.

Och som komplement finns ju Janne´s e-guider! Helt suveräna. + alla tips här på Kalimera.

Jag brukar ha ett litet häfte med mig som jag skriver i slutet vad man ska tänka på då man är just på den ön.
Kan vara en krog som rekommenderas, eller en lokal produkt man inte får missa.

För övrigt så läser jag varje kväll ur ovanstående guider ... jag kan dom snart utantill. I brist på annan litteratur funkar det urbra, och jag slipper bära med mig böcker.

Chris
bye_bye bye_bye bye_bye 97+

macke&tea
2006-05-21, 22:00
Tack för alla bra svar! Vi fick en del att tänka på nu, Mera Kalimera guiderna verkar ju bra ändå - går ju att printa ut det som är intressant. Ska kika runt lite på priser sen får vi se.
_B-anana(gillar banandansen starkt)
Markus & Therese

pawik
2006-05-21, 22:06
Min bibel f n är "Greek island hopping" Thomas Cook.
Påminner väldigt mycket on Lonely Planet - ja rent av skulle man kunna misstänka att den är "plankad" på hela upplägget.


Jag har också testat den. Som du skriver så har man en översikt över båttrafiken till och från öarna så att man får en överblick av den totala båttrafiken.

För några år sedan beställde jag den direkt från förlaget. I snabb följd fick jag två stycken kopior. Skyndade mig att ringa upp förlaget och höra om misstaget. Ursäkter fick jag och dessutom fick jag välja ytterligare en guide ur deras sortiment. Kollen var inte direkt optimal om man säger så.
Nåväl Arne o Birgitta fick sig tillsänt ett av mina två Greklandsex iaf.

Guiden är bra, genomarbetad och prisvärd.

Generellt tycker jag ändå att Lonely Planet ger mig mera även om både W och TC också är bra.

/pawik