handdator

Visa fullständig version : Båt till Rafina


CarinaN
2006-05-20, 12:40
Äntligen har GTP släppt lite fler båttider för sommaren! Det är så kul att planera! Vi kommer att avsluta vår öluff på Naxos. Funderar på att åka till Rafina därifrån istället för till Piraeus. Jag trodde att det mest gick snabbåtar till Rafina så jag har varit lite tveksam. Gillar inte dem när det blåser! Men idag såg jag att det går en vanlig bilfärja, Alpha Ferries. Är det någon som har åkt med den?

Carina

Peter
2006-05-20, 14:47
Det är nog färjan Aqua Jewel du menar? Jag har inte åkt med den men har sett den många gånger på Tinos och den ser helt fräsch ut. Den har gått i Kykladerna de senaste 5 åren ung. Jag vet inte om den var ny när den sattes in men jag tror det.

Peter

CarinaN
2006-05-20, 15:29
Jag kollade just och ja... så hette den visst. Den passerar Mykonos och Tinos. Skönt att höra att den ser ok ut. Verkar vara ett bra alternativ när man som omväxling inte vill tillbringa den sista natten i Athen.
Tack för informationen!

Carina

Janérik
2006-05-20, 18:41
Aqua Jewel är byggd 1998-2003. Som jag förstått det så drog sej beställaren ur och båten blev stående halvfärdig för att sedan färdigställas för Alpha Ferries. Båten har hela tiden trafikerat från Rafina men tidigaregick den bara till Paros.
Jag har själv inte åkt med båten, fakta är hämtade från http://www.faktaomfartyg.com/aqua_jewel_2003.htm där det också finns bilder på båten.

Mvh Janérik

CarinaN
2006-05-20, 18:48
Tack Janérik! Vi kommer troligtvis att åka med denna båt fredagen den 30 juni för att sedan tillbringa ett par nätter i trakterna kring Lavrio/Sounio innan vi flyger hem. Har just hittat busstidtabellen som visar när bussarna går från Lavrio till flygplatsen. Men där står inget om hur lång tid bussen tar....Någon som vet det också kanske???

Carina

Frappe
2006-05-20, 18:54
Men där står inget om hur lång tid bussen tar....Någon som vet det också kanske???

Carina[/QUOTE]

Med bil tar det ca 30-40 min!

Camilla

CarinaN
2006-05-20, 19:40
Då tar det väl minst en timme med buss... det beror ju på om den gör några stopp förstås. Bussarna går lite glest, en går vid 8.00 och en går vid 10.00. Vi ska flyga hem kl 12.30.

Carina

Annen
2006-05-20, 21:24
Vi åkte från Paros till Rafina för två år sen. Visserligen med sk snabbåt, men en helt annan, större och behagligare sort än de sk "Flying Dolphins" vi åkte med för tio år sedan. Mkt smidigt att ta sig från Rafina till flygplatsen. Fräscha bussar m sittplats o en restid på ca 30 minuter. Rekommenderas. :)

Chris
2006-05-21, 00:58
Då tar det väl minst en timme med buss... det beror ju på om den gör några stopp förstås. Bussarna går lite glest, en går vid 8.00 och en går vid 10.00. Vi ska flyga hem kl 12.30.

Carina

Tänk på att det är bussbyte på den sträckan Lavrio -
Athens flygplats. Men det bytet kanske går fort.

Chris
bye_bye

CarinaN
2006-05-21, 11:16
Aha, är det bussbyte? Ja, då blir det nog till att ta bussen redan vid 8.00, för säkerhets skull.

Carina

Rolf
2006-05-21, 12:45
Hej!
Det är inget besvär bussen stannar bredvid varandra och det tar inte fem minuter. Så var det i fjol då jag kom från Lavrio till flygplatsen. Smidig och bekvämt i nya fina bussar.
Rolf

CarinaN
2006-05-21, 13:26
Då kanske du Rolf vet ungefär hur lång tid bussresan Lavrio-flygplatsen tar?

Carina

Kalimera
2006-05-22, 13:36
När jag åkte tog det 45 minuter, exklusive ett kort stopp i Markopoulo för bussbyte.