Visa fullständig version : Ska du resa till Grekland i år?
Kalimera
2021-05-31, 15:09
Att vi är många som längtar till Grekland är ett understatment. Nu när allt fler är vaccinerade, både här och där, vore det intressant att höra hur ni har tänkt, och tänker, inför årets resor till Grekland.
Ska du eller ska du inte resa till Grekland i år?
Klart jag ska
Kreta i juli och Lefkas i september
karinafp
2021-05-31, 15:54
Jadå. Tre veckor på Karpathos i september.
Karin
Definitivt! Det är den vanligaste frågan jag får när jag har möte på jobbet för övrigt. Har dock inte bokat ännu eftersom jobbet sätter sina käppar i hjulet men Hr Celbe har sagt kring den 11 juli för resa nr 1.
Celbe
Har bokat 2 sista veckorna i september planen är Serifos, Milos o Amorgos och allt är ju förstås med reservation för rådande omständigheter
Vi har nu fått våra två sprutor, och har bokat flyg till Kreta i mitten av september, och stannar fyra veckor. Det skall bli så gott att få komma iväg!
Nu hoppas vi bara att flighterna inte blir inställda.
/Thoper
Vi åker 3/10 till Naxos med goda vänner Stannar där till 12/10 då vi flyger till Rhodos för att under några dagar fira en 75-åring
18/10 blir det Tilos i 10 dagar 31/10 reser vi hem
Längtar sååå!
//majibye_bye
Skulle gärna vilja säga att Jaaa..vi åker till Grekland i september! Vi har inte bokat nåt...allt är fortfarande så osäkert både här hemma och runt omkring i världen.
Tänker mig scenariot att vi reser i höst men det får stanna vid den tanken så länge:o:o
/ Kajja bye_bye
Nolltrefem
2021-05-31, 19:08
1 juli bär det av till Kreta i två veckor :)
Kom ju hem igår efter en underbar vecka i Aten och på Egina.
Nästa avresa till Grekland är 25/7. Planen är då 4 v med rundresa till flera välkända och några nya öar i södra Dodekaneserna.
/ Maria, som är fullvaccinerad sedan ett bra tag nu
Självklart! Med ny hörapparat, nya mediciner och något nedkyld väntar åter Koutsounari troligen i september. Hur länge då är ännu okänt!
/ Jannis
Jo da 😊 Vouchers er blevet vekslet til nye billetter. 30/6 Kythira i 12 dage og 4/9 Pythagorion i 2 uger 🌞
Bokade redan i januari, full av hopp! Får 2:a sprutan på onsdag så om nu bara vaccinpasset fungerar och man slipper munskydd så blir det Karpathos i 2 veckor i slutet av augusti!
Vad vi längtar......
Catlady, som knappt kan vänta.....
Det ser ju lovande ut när majoriteten redan har bokat biljetter. Själv kryssade jag för att jag redan är i Grekland.
Jag har också 3 bokade resor. Till Kreta, till Samos m.fl. och till Kreta i december.
Birgitta
Athanasia
2021-06-01, 05:37
Fem veckor på Kreta augusti/september 😊
Förhoppningsvis kommer vi iväg till Naxos på söndag :)
Lena
Hörde att EU kommisionen föreslår att fullvaccinerade och de med antikroppar ska få resa fritt inom EU i sommar!
Förslagen för resande inom EU
– Samtliga personer som ska resa måste ha ett giltigt EU-covidpass.
– Alla som är fullvaccinerade mot covid-19 ska efter två veckor undantas covidtest och karantän. Detta gäller även personer som har genomgått en covid-19-infektion och fått en dos av ett tvådosvaccin.
– Personer som har haft covid-19 ska undantas från reglerna om covidtest och karantän under 180 dagar efter det att de testats positivt för sjukdomen.
– Personer som kan uppvisa ett negativt pcr-test, som tagits inom 72 timmar innan resa, eller ett negativt antigentest, som tagits inom 48 timmar innan resa - ska undantas från karantän.
– Ett "nödbromssystem" ska införas i fall situationen i ett land plötsligt försämras eller om nya mutationer uppstår. Detta innebär att medlemsländer snabbt ska kunna återinföra reserestriktioner, karantänskrav och obligatoriska covidtest, även för de personer som är vaccinerade samt de som nyligen genomgått infektion.
– Barn som reser med en vuxen som undantas från karantän ska själva undantas från karantän. Barn under 6 års ålder ska undantas covidtest.
/Netwolf _B-anana
Kalimera
2021-06-01, 08:52
Jag blir lite förvånad att de flesta av er som har svarat har bokat resa. Förvånad men glad! :)
Jag kryssade i ”Jag vet inte”, för jag har faktiskt ingen aning hur det blir i år. Avvaktar nog till i höst med att ta beslut.
Jag svarade också "jag vet inte". Jag tror att jag inte kommer att resa, men jag vill ha hoppet kvar. Det skulle i så fall bli på hösten, vi har vouchers från Aegean och antingen måste vi boka ett flyg eller be att få tillbaka pengarna. Vilketdera det blir vet vi ännu inte. Beror också på om vi kan resa på grund av jobbet eftersom vi är företagare. Vi kan naturligtvis bestämma att nu far vi, men om det är vettigt är en annan sak.
Om allt går bra blir det kanske väldigt populärt att resa på hösten? Folk sitter ju i startgroparna för att få resa.
/ Anne bye_bye
Vi har oxå för avsikt att resa i sommar :)
Jag läste en kommentar från en flitig skribent här för en tid sedan som angav att det väl bara var 60-plussare som bokar.
Vi bokade vår juli-resa redan i november förra året, och vi är 50+, 40+ samt 15 år.
Vi får ju följa reglerna, dvs genomföra testerna och skicka in PLF-dokumentet.
Om UD avråder tvingas vi naturligtvis stanna hemma även denna sommar.
Jag såg f.ö. att Airtours tar en stor del av kostnaden för testet om man bokar via dem. Testerna sker tillsvidare i Sth, Gbg och Malmö. Men det kommer att vara möjligt även på flera platser i sverige snart, enligt dem själva.
//Conny :)
Satt i januari och kollade runt en del på Booking. Hittade ett boende på Skopelos som verkade kanonfint. Kunde bara inte motstå utan bokade två veckor i september på chans. Kan ju avboka om det inte känns som rätt läge att resa.
Sedan dess har Charterbolagen skippat sina resor till Skiathos från Köpenhamn. Min tanke var ju en flygstol med dem. Så nu är alternativet reguljärflyg till Aten och sen inrikes till Skiathos med övernattning på vägen eftersom tiderna stämmer illa.
Det är ju möjligt. Men först och främst ska förhållandena i Grekland till dess ha normaliserats hyfsat om vi ska ha lust att åka. Att vara där nere i lite öde miljö och med munskydd och diverse restriktioner kommer inte på tal. Så vi får väl se.
Masse
sjöborren
2021-06-01, 13:12
Om allt går som planerat flyger vi till Aten den 31:augusti (enkelbiljett). Därifrån vet vi inte, bara att vi till sist ska landa på Tilos - eller först ...:rolleyes:
Kalimera
2021-06-03, 10:03
Att vara där nere i lite öde miljö och med munskydd och diverse restriktioner kommer inte på tal. Känner samma sak.
Nolltrefem
2021-06-03, 12:49
Fick ett mejl från Ving för en stund sedan där det meddelades att vår resa var inställd pga för få bokningar :( . Så nu är det bara att kolla om om vi kan hitta något alternativ. (skulle åkt till Rethymno på Kreta den 1/7 via Landvetter)
Kalimera
2021-06-03, 13:13
Fick ett mejl från Ving för en stund sedan där det me Skulle åkt till Kreta den 1/7 via Landvetter. ddelades att vår resa var inställd pga för få bokningar :( . Så nu är det bara att kolla om om vi kan hitta något alternativ. (skulle åkt till Rethymno på Kreta den 1/7 via Landvetter)Tråkigt att höra. :(
Att de redan ställer in, de är ju lång tid kvar till den 1/7. Hoppas att du hittar en annan resa.
Nolltrefem
2021-06-03, 14:08
Sådär då var det bokat igen!
Blev istället avresa den 4/7, denna gången med Apollo men med likvärdigt hotell.
Blir en fjortondagars vistelse för endast 15990 kr för fyra personer så det var bara att klippa till! ....hoppas nu bara att det blir av 🤞
//Melvyn
..... först och främst ska förhållandena i Grekland till dess ha normaliserats hyfsat om vi ska ha lust att åka. Att vara där nere i lite öde miljö och med munskydd och diverse restriktioner kommer inte på tal. Så vi får väl se.
Masse
Tenker på samme måte. Det frister absolutt ikke. (Ti måneders erfaring så langt med munnbind her hjemme gjør sitt, og det er slett ikke over.)
Så klart spiller Norges reiseråd og restriksjoner inn, bl a frarådes ikke helt nødvendige reiser. For nordmenn er Hellas fortsatt ‘rødt’.
PS Edit Men skulle så gjerne vært en struts :D snyft_drop.
Efter många om och nybokningar har vi nu bokningar 2 veckor 11 juli och 2 veckor 19 september till Rhodos.
Håller tummarna för att resan i juli blir av!
Christina
Betalade Kreta resan igår
snart kan jag boka för dos 2.
Apollo flyger från 17 juli med två plan till Chania på lördagar _B-anana
Hoppas dom blir fullbokade
Sedan dess har Charterbolagen skippat sina resor till Skiathos från Köpenhamn. Min tanke var ju en flygstol med dem. Så nu är alternativet reguljärflyg till Aten och sen inrikes till Skiathos med övernattning på vägen eftersom tiderna stämmer illa.
Ett alternativ kan väl annars vara att åka charterflyg från Arlanda? Även om det innebär övernattning där, men sen är det ju raka spåret till Skiathos fvb till Skopelos :)
Även ni som bor i Skåne bör väl ha hyfsat lätt att ta er till Arlanda precis som vi som bor uppe i norr!
Bara ett tips ;)
Maria
Ett alternativ kan väl annars vara att åka charterflyg från Arlanda? Även om det innebär övernattning där, men sen är det ju raka spåret till Skiathos fvb till Skopelos :)
Även ni som bor i Skåne bör väl ha hyfsat lätt att ta er till Arlanda precis som vi som bor uppe i norr!
Bara ett tips ;)
Maria
Tack för tipset Maria!
Men inrikes Malmö -Arlanda + Övernattning Stockholm + Charterstol Arlanda -Skiathos är tyvärr både dyrare och tråkigare än reguljärflyg Köpenhamn -Aten + övernattning på Avra i Rafina + inrikesflyg Aten Skiathos. Men tack för omtanken!
Och som sagt, först och främst måste restriktionerna i Grekland och mecket med intyg och test, och WHO:s avrådan från utlandresor lättas innan det ska vara aktuellt för oss att resa. Vi får väl se vad som händer i sommar.
Masse
Masse: Spies har åbnet for direkte charterfly København-Skiathos til og med 7/9.
Masse: Spies har åbnet for direkte charterfly København-Skiathos til og med 7/9.
Ving har öppnat upp Skiathos från Köpenhamn också, det är samma plan. Kan löna sig att jämföra priserna, förekommer att Spies är billigare även om den danska kronan fortfarande är dyr.
Det går även att boka med Apollo ser jag nu.
Hm, nu får vi ett litet dilemma, ska vi åka till Skiathos eller till Kreta på vår extravecka... I-landsproblem heter det visst!
Celbe
Ving har öppnat upp Skiathos från Köpenhamn också, det är samma plan. Kan löna sig att jämföra priserna, förekommer att Spies är billigare även om den danska kronan fortfarande är dyr.
Det går även att boka med Apollo ser jag nu.
Hm, nu får vi ett litet dilemma, ska vi åka till Skiathos eller till Kreta på vår extravecka... I-landsproblem heter det visst!
Celbe
Tack för tipsen. Ni är alla så snälla och omtänksamma!
Verkar ju fint att charterbolagen börjar dra igång igen. Bokningen på boende som vi har är lite senare i september, men med lite tur så kanske chartern utökar sina program om det verkar finnas intresse.
Har idag blivit besprutad för andra gången med Astra Z så nu är åtminstone det hindret avklarat.
Masse
Masse!
Ving har haft Skiathos, Parga o Preveza i sitt utbud sen tidigt i våras. Jag brukar titta på sistaminuten.se så får jag ett blandat utbud av arrangörer som kör charter till Grekland långt in på senhösten.
/ Kajja bye_bye..som vill "trycka på knappen" och säkra en höstresa nånstans i Grekland snyft_drop
Nu får jag backa på min röstning. Var så helt optimistisk att i år går det att få återse vårt älskade Grekland och Karpathos men icke! Med den utveckling och de prognoser som finns kan vi bara inte åka. Så, har bokat om till nästa år. Hoppet är det sista som överger människan......
Catlady, i tårar snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop
Nu får jag backa på min röstning. Var så helt optimistisk att i år går det att få återse vårt älskade Grekland och Karpathos men icke! Med den utveckling och de prognoser som finns kan vi bara inte åka. Så, har bokat om till nästa år. Hoppet är det sista som överger människan......
Catlady, i tårar snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop
Samma här! snyft_drop. Hade verkligen tänkt att det skulle bli en greklandsresa i år men trots dubbelvaccinering avstår vi även i år. Vi får snyfta och längta till nästa år snyft_drop
Kalimera
2021-07-22, 09:07
Jag förstår er. Jag har inte bokat så jag behöver inte fundera på att boka om, och som som det ser ut nu så kommer jag inte boka heller. Får se fram emot 2022. :o
Får se fram emot 2022. :o
Så blir det för oss också! Vi har avbokat vårt fina boende på Skopelos i september. Det Grekland som vi gillar och vill resa till är inte tillgängligt nu. Det är inte så vi vill ha det när vi är där.
Vi hoppas att det blir bättre 2022.
Masse
Vi har bestilt reise til Tilos sist i september. Det er 10 år siden vi har vært der og hadde sett frem til dette. Når vi bestilte reisen sist høst trodde vi at vi var ferdige med epedimien. Men nå som smitten stiger vet vi ikke om vi skal reise eller vente til 2022. Det blir ikke det samme med alle restreksjonene.
Rädd för att det Grekland vi längtar efter inte finnas kvar 2022 om fler inte trycker på knappen och bokar, 2021 är värre ur turism synpunkt än 2020 säger dom vi pratat med på plats på Kreta . Greklands statsfinanser är ju de bästa så stödet till företag är inte den bästa: Flera butiker är stängda när man går huvudgatan fram :mad:
Kalimera
2021-07-25, 12:41
2021 är värre ur turism synpunkt än 2020 säger dom vi pratat med på plats på Kreta . Usch då. Inte roligt att läsa. :o
Våra resplaner började i våras. Vi bestämde oss för sen semester eftersom sannolikheten att saker skulle normaliseras kändes större då. Längtan efter Grekland är som så många andras stor. Vi har också en längtan efter att få göra en "nostalgi båtluff" så som när vi var yngre. Flygbiljett med Norwegian köpte vi då det fanns vouchers kvar sedan förra årets inställda resa. Inte de bästa flygtiderna men vad gör man. Planen ser nu ut som följande:
Flyg till Aten i början av september och hem igen tre veckor senare. Har alltid velat besöka Grekland i September och nu med utflyttade barn och inga skollov att hänsyn till så.
Sen landning och därefter till Pireus för en natts övernattning. Upp i ottan och så Blue Star till Amorgos. Framme i Katapola 8 timmar senare på em och sedan tre nätter hos Eleni.
sedan tar vi en natt i Chora vilket stått högt på önskelistan länge men aldrig blivit av. Avslutar med fyra nätter i Eagiali på fina Yperia.
Sedan två övernattningar på Koufonissi för att kolla läget. Var länge sedan och ska bli kul att återse även om det verkar råda delade meningar om hur det är där nuförtiden. Efter Koufonissi blir det sju nätter på vårt älskade Naxos. Antagligen två nätter i Chora och resten på Agia Anna. Slutligen tre övernattningar på ljuvliga Kallisti i Naoussa på Paros. En resa till öar vi började resa till för 40 år sedan och sedan fortsatt besöka år efter år. På senare år har andra favoriter tillkommit så som Samos, Alonissos och framförallt Tilos. Men nu lockar Kykladerna. Det känns fortfarande inte säkert att resan blir av då läget just nu inte riktigt verkar gå åt rätt håll. Men biljett är köpt och hoppet lever. Så förhoppningsvis blir det en del färska rapporter i september om nu allt går som det ska. Nästa år så blir det Tilos igen om det vill sig.
Låter härligt! Hoppas ni kan resa.
/ Anne bye_bye
Kalimera
2021-07-28, 10:21
Det känns fortfarande inte säkert att resan blir av då läget just nu inte riktigt verkar gå åt rätt håll. Men biljett är köpt och hoppet lever. Så förhoppningsvis blir det en del färska rapporter i september om nu allt går som det ska. Låter underbart! Håller tummarna att ni kommer iväg och ser mycket fram emot att höra hur ni har det under resan. klapp_klap
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.