handdator

Visa fullständig version : Barnvänlig charm o lugn på Kreta i juni?


Amy
2006-05-19, 21:59
Hej, har ni något tips på vart man ska resa på Kreta med två små barn (1,5 o 4 år) i början på juni?

Vi vuxna älskar det genuina lugna Grekland (Amorgos, Folegandros, Sifnos) men orkar just nu inte med något annat än en veckas charter till barnvänliga stränder. Försöker leta efter det mindre turistiska, men det kanske är svårt?

Agia Pelagia? Eller vad har ni för tips?
Hej från Amybye_bye

emy
2006-05-19, 22:34
Finns bara ett ställe Georgioupoli!Har allt ,en liten by med många små tavernor ,en långgrund strand och ett fint allmänt poolområde.På kvällen finns ett "lekland "man kan gå till med en lång bar i mitten och ett inhängnat område med flera hopptält,lekgrejor mm.har även en fin minigolfbana.Vi har varit där en 5-6ggr.med tre barn nu 10,15 och 17år dom älskar byn,dom sista åren har vi varit 6-7fam.med barn i olika åldrar och alla vill resa tillbaka.Georgiopoli ligger mellan Chania och Rhethymnon.Apollo och Fritidsresor har charter hit,vi tar alltid flygstol och bokar hotel på nätet.Hoppas ni är nöjda med svaret.
/emy

Joppan
2006-05-20, 10:51
Hej!

Insämmer helt med Emy, denna by är perfekt för barnfamiljer.
Friendly som leklandet heter är egentligen mer anpassat för
riktigt små barn numer så bättre kan det inte bli, som sagt
hopptält osv. Jag tror inte ni skulle bli besviken.
Det är ju inte för ro skull som man åker hit år efter år.
Man bara trivs här :)

P.S Det finns gott om restauranger i byn med god mat.

//Joppan

Amy
2006-05-21, 19:53
Tack för svar!!
Var brukar ni bo? Kostar cirka i juni?

/Amy

Joppan
2006-05-21, 21:48
Har åkt både charter och med flygstol.
Charter= Romantika (Fritidsresor) bra hotell
Sofia 2 ggr (då Apollo, ligger bra till, hyra privat)
Labyrinth (då Apollo, bra hotell. Vi fick balkongen mot baksidan mot stora vägen så trafiken lät ganska mycket)
Mouragio - privat fint hotell (mitt emot Sofia)

Detta år har vi flygstol igen, skall bo på Tarra, ligger bakom Edem (det allmänna poolområdet i byn) perfekt läge, det tar 3 min att gå upp till torget t.ex.
2 min till stranden osv man har alltid nära!! Restauranger runt om överallt.

I denna by bor man aldrig långt ifrån bykärnan. Man har alltid nära att promenera runt i byn till alla restauranger. Det är ju inte så stort, alldeles lagomt.

//Joppan
som har 81 dagar kvar till G-poli _B-anana

Joppan
2006-05-21, 21:49
Tack för svar!!
Var brukar ni bo? Kostar cirka i juni?

/Amy

Vi har inte åkt i juni på länge men det är billigare än augusti tror jag.

//Joppan

Ia
2006-05-22, 08:59
Terra ligger bra til som Joppan sier og har en utelekeplass med småbarnsleker i "bakgården" ved siden av tavernaen dems. Fine, rene og delikate studios, men kanskje ikke av de billigste...
Mener vi fikk prutet ned til 40 E. fra 45 E. i oktober i fjor for en tresengs....
August er dyrere enn Juni, vil tippe mellom 10 og 20 Euro mer pr. natt ettersom hvor du bor.
I Juni vil jeg tippe at de tar ca. 45-55 Euro pr. natt.

Men er de ferdige med gravingen på/ved stranden??? Er de ikke det så hadde jeg kanskje valgt et annet sted.. (likte meg i utgangspunktet ikke spesielt godt i Georgioupoli, men sikkert flott for småbarnsfamilier som bare skal bli en uke...., korte avstander og trivelig torg. Det er desutom godt vi har forskjellig smak..., da er det god plass til alle ;) )


Ia_B-anana


Ia_B-anana

Argyris
2006-05-22, 09:24
Hej,

jag var på Kreta tom igår, det är fortfarande ej färdig i Georgopolois, men jag tror om 1-2 veckor skall det vara ok.

Jag kan rekomendera även hotell mellan Chania och Ag Marina, det finns trevliga små hotell och stränder där.

Amy
2006-05-22, 13:04
Tack för era svar! Vadå för utgrävningar?

Det vi söker är långgrunda stränder, lagom stor by och ett ställe helst med pool. Pool inget krav dock. Helst ingen utpräglad charterort. Men det kanske är att begära för mycket:) ?

Amy

Ia
2006-05-22, 16:56
Hvis du blar litt tilbake, øverst på side to så står det om rehablitering av strandpromenaden. Der ligger også et bilde i en link.... Ser ikke veldig hyggelig ut, men det sies å være straks ferdig??
Denne delen av stranden er vel den delen som man kommer til når man går fra torget og ned mot stranden. Terra ligger også like ovenfor denne delen av stranden. Men dere kan jo se for dere hvordan stranden kan se ut når dette er ferdig, kanske barnevennlig og fin :)
Landsbyen er still og rolig, ikke typisk gresk kanskje, men heller ikke med store turisthoteller med poolanlegg og karoke.... Et koselig torg hvor de fleste barene ligger og en del restauranter/tavernaer og ellers noen stikkveien nedover mot stranden med noen enkelte butikker og lave og forholdsvis enkle hotel/aparmentkomplekser om hverandre. Absolutt et barnevennlig sted hvor det er lett å komme frem med vogn/trille og stranden er helt ok.
for de som vil ha poolbad så ligger det et område rett ved stranden hvor det er et stort pool, solsenger og lekeområde + taverna. Dette er fritt frem for alle å bruke (mot betaling tror jeg)

Ia

Joppan
2006-05-23, 22:24
Du Amy!

"Utgrävningarna" är bara en renovering av en del av stranden och lilla vägen ovanför så det är lugnt. Det behövdes faktiskt en liten upprustning av den här delen så det blir nog bra. Det finns en bild på detta under Kreta" och tråden heter "Georgioupolis under constraktion" eller nåt sånt, men stranden är ju hur lång som helst men någon trodde ju att det är klart inom ett par veckor !? Ovanför där dom gräver just nu är det ett poolområde med restaurang och bar + en liten lekplats för småbarn.

Jag tror nog inte att du behöver fundera på detta med grävningarna mer.

//Joppan som har ca 79 dagar kvar till denna underbara by