handdator

Visa fullständig version : Bildgåta 5364 - Margaretha Krook i Manganitis på Ikaria

Netwolf
2021-04-09, 13:21
Å var e detta då?

https://i.ibb.co/tmjYFzh/akro.jpg

Masse
2021-04-09, 13:40
Trots att Maggan ser lite vinterklädd ut så får vi väl anta att det ändå är i Grekland, så jag drar till med Kreta.

Masse

Thoper
2021-04-09, 13:47
Kanske Margareta Krook i filmen ”En vandring i solen” som spelades in bl.a. i Loutraki 1978.

/Thoper

Kalimera
2021-04-09, 14:14
Kanske Margareta Krook i filmen ”En vandring i solen” som spelades in bl.a. i Loutraki 1978.Jaså, hon var med där. Bra film och bra bok! klapp_klap

Jag tror också att Maggan är på Kreta.

Netwolf
2021-04-09, 16:25
Trots att Maggan ser lite vinterklädd ut så får vi väl anta att det ändå är i Grekland, så jag drar till med Kreta.

Masse Icket Kreta

Kanske Margareta Krook i filmen ”En vandring i solen” som spelades in bl.a. i Loutraki 1978.

/Thoper Inte det heller

Jaså, hon var med där. Bra film och bra bok! klapp_klap

Jag tror också att Maggan är på Kreta.
Som sagt inte Kreta, men en koppling finnes till La Krook

/Netwolf

Pyttan
2021-04-09, 19:14
Syros?

Alala
2021-04-10, 06:41
För mig är denna Maggan okänd, men jag gissar på Thassos?

/ Anne :)

Pian
2021-04-10, 07:14
Karphatos?

Pian

sjöborren
2021-04-10, 08:17
Lesbos (Μυτιλήνη). :D

Pian
2021-04-10, 08:19
Karphatos?

Pian

Netwolf
2021-04-10, 08:26
Syros?Nope

För mig är denna Maggan okänd, men jag gissar på Thassos?

/ Anne :) Inte Thassos. Jag valde Margaretha Krook, då jag tänkte att alla kunde referera henne som "Maggan", men jag förstår att inte alla känner till henne. Det var väl en 20 år sen hon dog.

Karphatos?

PianIcket

Lesbos (Μυτιλήνη). :D Nej

Karphatos?

Pian Nej igen ;)

/Netwolf

Alala
2021-04-10, 12:53
Då försöker jag med traditionella Rhodos? Den där filmen verkar förresten intressant. Kanske har jag träffat på denna Maggan någonstans, men namnet är inte så bekant. Finländare som jäg är. ;) :D

/ Anne :)

Nolltrefem
2021-04-10, 22:29
Jag gissar på Kalymnos, för där växer blomman Fresia i en viss Monicas trädgård och Fresia var även namnet på Margaretha Krooks namn i den kända sketchen ”Skattkammarön”. Kanske lite långsökt,
men chansar iaf :)

Netwolf
2021-04-11, 11:40
Då försöker jag med traditionella Rhodos? Den där filmen verkar förresten intressant. Kanske har jag träffat på denna Maggan någonstans, men namnet är inte så bekant. Finländare som jäg är. ;) :D

/ Anne :) Inte Rhodos

Jag gissar på Kalymnos, för där växer blomman Fresia i en viss Monicas trädgård och Fresia var även namnet på Margaretha Krooks namn i den kända sketchen ”Skattkammarön”. Kanske lite långsökt,
men chansar iaf :)
Å inte Kalymnos heller.

Namnet kan även associera till ett annat land än Grekland...

/Netwolf

Kalimera
2021-04-11, 13:30
Inte RhodosHon har varit på Rhodos vet jag, tillsammans med Lars Ekborg. Men det hjälper inte här.

Jag tror att Maggan är på Ikaria.

LaRose
2021-04-11, 15:41
Jag gillar din gåta, Netwolf. Tänker så det knakar...

C@nny
2021-04-11, 16:31
Fina Margaretha Krook! En av de största i Sverige. Svårt att ha undgått henne. Hon stod ju på scen och spelade in filmer i 50år. En staty av henne finns utanför Dramaten i Stockholm.
Kopplingen till din gåta känns svår? Synd att man inte kan gissa på Mallorca :).
Men jag hugger till med Halkidiki?

//Conny :)

Charleston
2021-04-11, 18:16
Naxos

Pyttan
2021-04-11, 20:26
Santorini?

Netwolf
2021-04-12, 06:58
Jag gillar din gåta, Netwolf. Tänker så det knakar... Det riktigt hörs :D

Fina Margaretha Krook! En av de största i Sverige. Svårt att ha undgått henne. Hon stod ju på scen och spelade in filmer i 50år. En staty av henne finns utanför Dramaten i Stockholm.
Kopplingen till din gåta känns svår? Synd att man inte kan gissa på Mallorca :).
Men jag hugger till med Halkidiki?

//Conny :) Inte Halki tyvärr

Naxos Å inte Naxos

Santorini? Santo är det inte heller

Hon har varit på Rhodos vet jag, tillsammans med Lars Ekborg. Men det hjälper inte här.
Jag tror att Maggan är på Ikaria. Du tror så rätt, för det ÄR på Ikaria. Men exakt var är Maggan då? :)

/Netwolf

Charleston
2021-04-12, 09:40
Då ere väl Seychellerna då, eller?

Netwolf
2021-04-12, 12:30
Då ere väl Seychellerna då, eller?

Ja, visst är det där Maggan är. Bravo Charlesston! klapp_klap

Manganisit mer precist. Eller det som föranledde min gåta. När jag först stötte på namnet, så läste jag Magganisit. Dvs, Maggan is it! Jag hade en cool moster som hette Maggan och sen kunde jag inte släppa det namnet. Men i Grekland, får man ju stava hur man vill. :D

Iaf, så tänkte jag på min moster, men henne kände ju knappast ni, så drf fick det bli La Krook. Långsökt, tycker säkert vissa, men inte för mig. För mig kommer det alltid heta Maggan is it!

/Netwolf

Kalimera
2021-04-12, 12:45
Ja, visst är det där Maggan är. Bravo Charlesston! klapp_klap

Manganisit mer precist. Eller det som föranledde min gåta. När jag först stötte på namnet, så läste jag Magganisit. Dvs, Maggan is it! Jag hade en cool moster som hette Maggan och sen kunde jag inte släppa det namnet. Men i Grekland, får man ju stava hur man vill. :D

Iaf, så tänkte jag på min moster, men henne kände ju knappast ni, så drf fick det bli La Krook. Långsökt, tycker säkert vissa, men inte för mig. För mig kommer det alltid heta Maggan is it!

/NetwolfKul gåta Wolfen! klapp_klap