handdator

Visa fullständig version : Schinoussa eller Iraklia?


carl04
2005-04-08, 11:24
Hej alla!
Nu är det bara två månader kvar tills planet till Aten lyfter... Vi tänkte börja i småkykladerna och hade där planerat att besöka Koufonissi, Iraklia och Schinoussa, men tidsschemat har blivit förändrat så vi tvingas nu välja två av dem. Vi var på Koufonissi i fjol och känner att vi bara måste tillbaka till denna underbara ö. Således återstår att välja mellan Iraklia och Koufonissi. Vilken av dessa två öar rekommenderar ni? Fokus för oss ligger på sol och bad samt sköna kvällar på mysiga tavernor.

Tacksam för svar.
/Carl

JanssonJunior
2005-04-11, 07:54
Hej alla!
Vi var på Koufonissi i fjol och känner att vi bara måste tillbaka till denna underbara ö. Således återstår att välja mellan Iraklia och Koufonissi. Vilken av dessa två öar rekommenderar ni? Fokus för oss ligger på sol och bad samt sköna kvällar på mysiga tavernor.

Tacksam för svar.
/Carl

Hejhej,
Blev lite förvirrad, men antar att frågan gäller vilken av öarna Schinoussa / Iraklia som rekomenderas bäst och mest.
Jag har varit på båda öarna, Iraklia en gång, Schinoussa x antal gånger. Och Schinoussa är enligt mig en mycket trevligare ö.
Här finns fantastisk god mat på flera olika tavernor, flera med bedårande utsikt.
Stränderna är också super, om man är beredd att gå en bit för att nå dem. När man väl promenerat till dem så är chansen stor att man blir ensam.

Hela stämningen på ön är underbar! Det är verkligen lantligt och lugnt. Förvisso har de öppnat en nattklubb ute på en utav åsnestäpperna, men den är avsides och gästad av byborna själva, så vitt jag vet. Den har aldrig varit öppen då jag besökt ön.
Hur som helst är Schinoussa en underbar liten ö som alla borde besöka!

Lycka till!

annica01
2005-04-11, 21:29
hej!

Hur lämpar sej Schinoussa för en barnfamilj? (4 & 6 år )?
Bra stränder?
Har du något boende att rekommendera oss?

Tacksam
// annica

JanssonJunior
2005-04-12, 07:37
Hur lämpar sej Schinoussa för en barnfamilj? (4 & 6 år )?
Bra stränder?

// annica


Jag vill alltid varmt rekomendera Schinoussa, till alla!
Men med små barn kan det bli kämpigt och varmt att komma till/från stränderna. Chroan ligger på en utav de högsta punkterna på ön och det är alltid en bit att gå till stränderna. Dessutom är det inga fina asfalterade vägar ifall ni har vagn.
Men när man kommit till stränderna är de långrunda och väldigt fina.

Lycka till!