handdator

Visa fullständig version : Kalymnos med småbarn


Jonas E
2006-05-18, 13:43
Hej!

Jag är ute efter rekomendationer på vilken ort på Kalymnos som passar bäst för oss när vi reser med småbarn (4 och 8 år).
Vi är inne på Massouri för den bäst stranden verkar finnas där, men hur är det med utbudet på kvällarna (restauranger)?
Är det stor skillnad på Massouri och Myrties?

/Jonas

Kalimera
2006-05-18, 15:37
Är det stor skillnad på Massouri och Myrties?Jag tror inte det spelar så stor roll var ni bor, det är gångavstånd mellan Massouri och Myrties. Utbudet av tavernor är bra, och utsikten mot Telendos helt underbar.

Rasmus
2006-05-18, 16:28
Fördelen med att bo i Myrties är att det är bättre tillgång till "gratis-pooler" där, dvs hotellpooler som är öppna för allmänheten. Stranden i Masouri upplevs av många som lite bättre än de i Myrties och Melitsaha, men det är brant med många trappsteg till och från Masouristranden. Vill man ända utnyttja den stranden så är det gångavstånd från Myrties, precis som Janne skriver.
R :)

Jonas E
2006-05-19, 19:49
Stranden i Masouri upplevs av många som lite bättre än de i Myrties och Melitsaha.
R :)
Är dom långgrunda bägge två?
Jag har för mig att jag har läst att stranden i Myrties består av singel och sand medans den i Masouri är enbart sand, stämmer det?


Jag tror inte det spelar så stor roll var ni bor, det är gångavstånd mellan Massouri och Myrties. Utbudet av tavernor är bra, och utsikten mot Telendos helt underbar.
Inget ställe är då att föredra, tex "mysigare" på kvällarna?
Benen hos en 4-åring och en 8-åring kan vara väldigt trötta på kvällen!:o

27/7 bär det iväg, 23 dagar i Grekland.:D

/Jonas

malou
2006-05-20, 22:48
Og hvorfor ikke ta med barna til den lille stranden på Telendos? Vakker tur med båt dit, bare 5 minutter fra Myrties oversiktelig sted, ungene kan ikke gå seg bort (det er for lite), hyggelige tavernaer for siesta eller middag. Kanskje vi ses? bye_bye

MIAS
2006-05-21, 13:41
Min flicka var 7-år första gången på Kalymnos. Då bodde vi på ett hotell i Massouri som hade pool, och det var skönt. Vi badade några gånger i havet, men som många barn föredrog hon poolen istället. Vi var ute på kvällarna ibland ganska sent,både i Massouri och Myrties men hon var aldrig uttråkad. Barn får så mycket uppmärksamhet av Kalymnierna, många ställen har också spel man kan roa sig med.

Förra året bodde vi i Myrties, (9 år var hon då)det blev mest bad i pool då med, men stranden i Myrties tycker jag är helt ok, liksom Massouristranden. Det är ju gångavstånd överallt, och ska man ta sig lite längre så brukade vi stanna till på något ställe på vägen och ta glass eller dricka.

På tisdag sticker vi igen och då ska vi bo i Melitsaha, det blir lite längre att gå till våra stamställen, men man har ju ingen brådska;)

Hoppas ni hittar något trevligt ställe! (Vilket jag tror ni gör)

MVH

Miabye_bye

Jonas E
2006-05-22, 16:33
Hoppas ni hittar något trevligt ställe! (Vilket jag tror ni gör)
Det blir vad man gör det till!:)

Ingen som har några rekomendationer på hotell med pool i rimlig prisklass?
Jag har fått svar från Fatolitis Studios som verkar helt ok, men verkar ligga strax norr om Massouri.
Ägaren skriver enligt nedan:
"We are very close to Massuri. About 4-5 minutes easy walk. We are right below the main road."
Någon som känner till Fatolitis Studios?

/Jonas

malou
2006-05-26, 22:41
Kan det være Fotini, mon tro? Vet ikke om der er pool. Men om det er Fotini, ligger det ganske nært 'hovedgaten' og beskrives i bl.a Lonely Planet som 'cosy'. Skal bo der selv i sommer, håper det er bra, lovet ac og havutsikt. Rimelig mht. kostnader. 4-5 minutter å spasere til Myrties. Og det er jo ikke et stort sted, tvert i mot. bye_bye

Rasmus
2006-05-27, 08:07
Nej, Fatolitis och Fotini är inte samma hotell.
De ligger i varsin ände av byarna Myrties/Masouri.
Fotini ligger närmast åt Potheahållet och Fatolitis på vägen mot Arginontas och Emborio. Vi vet tyvärr inte hur Fatolitis är att bo på, då vi bara passerat stället med moppe.

R :) 61 dagar kvar !

Aase
2006-05-27, 11:14
Hejsan
Om man önskar långgrunt och fina sandstränder kan man ju alltid göra en dagsutflykt till den lilla ön Pserimos. Den ligger mellan Kos och Kalymnos. Dit går det båtar varje dag kl. 09.00.
Annars tycker jag att det är barnvänligt på Kalymnos (förutom Pothea då).

Åse som åker om 21 dgr.

ciakoohler
2006-05-27, 11:42
[quote=Aase]Hejsan
Om man önskar långgrunt och fina sandstränder kan man ju alltid göra en dagsutflykt till den lilla ön Pserimos. ÅÅHHH den ön var jag på 1980 med mina barn ...då 10 o 13

Anna-L
2006-05-27, 17:34
Varför inte prova Plaza, vi bodde där förra året och skall göra det även i år. Har kontaktat dem direkt och fått ett bra pris, 59 Euro per natt för 3 pers det inkluderar även frukost och AC. De har fin pool och även barnpool. Endast en trappa ner till sandstrand där man får låna hotellets stolar till en billig penning. Brukar var mycket barn där, var så förra året i allafall. Plaza ligger ungefär mitt i Massouri. Det blir 4:e året i rad för oss, helt otroligt att vår 18-åriga dotter vill med i år igen men hon har skaffat många vänner där. Den 13/7 bär det av.

/Anna-Lena

Astri
2006-05-27, 21:34
Hotell Katina har pool. Den ligger i Myrties, og rett nedenfor er det jo en ok strand med solstoler.
Astri

Jonas E
2006-05-29, 16:11
Varför inte prova Plaza, vi bodde där förra året och skall göra det även i år. Har kontaktat dem direkt och fått ett bra pris, 59 Euro per natt för 3 pers det inkluderar även frukost och AC.
/Anna-Lena
Vi har redan kontaktat Plaza och vi har fått ett pris på 65 euro/natt för oss fyra, men jag tycker det känns lite för dyrt!
Verkar mer prisvärt på Fatolitis för 35 euro/natt.
Måste tänka lite på ekonomin eftersom vi ska vara borta 23 dagar.
Hotell Katina har pool. Den ligger i Myrties, og rett nedenfor er det jo en ok strand med solstoler.
Astri
Tack för tipset, ska kolla upp Katina!

/Jonas

malou
2006-05-29, 21:02
Jeg fikk også en høy pris fra Plaza, men det kommer an på hvilken standard (og kanskje steming) man velger. Plaza virker ganske komfortabel. Mer koinentalt enn mange andre steder. Hotellet aspirerer til A-klasse neste år. - Jeg valgte det bort, ønsker en mer 'gresk' og enkere ferie når jeg skal reise mer enn en uke. Men der så mange andre enn meg her på Kalimera som har gode tips. Spør igjen! Noen må da ha litt informasjon å by på......Har noen lagt beskjed i din PM???? :confused:

malou
2006-05-29, 21:09
Hva med Fotini Studios - hvorfor ikke sjekke der? jeg skal betale godt under de prisen du nevner - og skal være der i mer enn 20 dager.Fikk tips fra en annen hellas-entusiast.

malou
2006-05-29, 21:17
Katina virker perfekt-for den som ønsker pool - nær taverna, nær strender, nær båtene til Talendos - og bussholdeplass. Høres ut som et strålende alternativ. Kjenner familier som har bodd der og vært svært så fornøyd.

Hotell Katina har pool. Den ligger i Myrties, og rett nedenfor er det jo en ok strand med solstoler.
Astri

Jonas E
2006-06-05, 20:40
Nu är det bokat på Fatolitis Studios!
Tack för alla svar, men det kändes mest prisvärt där, med tanke på att dom har en egen pool samt en liten "privat" strand alldeles nedanför hotellet.

Våran rutt hitills är Karpathos-Rodos-Kalymnos, vi har 8 dagar på oss efter Kalymnos som vi inte riktigt har bestämt oss för vart vi ska ta vägen, någon som har några förslag?
Våran hemresa är från Aten.
Vi har lite funderingar på att försöka att ta oss till Samos och därefter till Naxos pga att vi inte vill ta båtresan direkt Samos - Aten (småbarn 4 & 8 år).
Vad jag har sett hitills verkar den resan ta 10.5 timmar dagtid!

/Jonas

AndersK
2006-06-05, 22:37
Jag är ute efter rekomendationer på vilken ort på Kalymnos som passar bäst för oss när vi reser med småbarn (4 och 8 år).
/Jonas

Hej Jonas!
Kul att du har fastnat för Kalymnos. Väl där är det ett måste att åka över till Telendos. Där kan du släppa loss dina småbarn mitt i byn utan risk att bli påkörd - om man bortser från sopmopeden tidigt på förmiddagen och Telendos Express - den trehjuliga bagagtransporten som används någon gång i veckan. Skottkärror - ja bedöm risken.

Om du går till höger sett från piren, som ni landstiger på, så finns efter ca. 150 - 200 meter en strandbit som är väl så lämplig för barn. Tamarisker ger skön skugga - om man vill ha den. Tavernor både på mycket nära och längre (högst 400 meter) avstånd.

Faktum är, att på Telendos kan man bara vara och det räcker mer än nog! Denna känsla infinner sig vid 19.00-tiden denna veckas torsdag då vi sitter på vår altan på Telendos och ser - ja, verkligen ser - den väldiga bergsvägg som reser sig ovan Myrties och Massouri. I solnedgång och skymning är det vackert, oändligt vackert!
Trevlig resa!
Anders