Visa fullständig version : Vaccinerad!
Fick min första dos vaccin idag. Så himla skönt!
Nästa spruta om 3 veckor.
Jippi!
nickelena
2021-01-19, 22:53
Grattis!fb_gilla
Lenabye_bye
Instämmer i Grattis!
Omsorgspersonal ska enl. plan där jag bor börja få sprutan från och med andra veckan i februari _B-anana! Hoppas den planen håller:)!!
//Faestis
Kalimera
2021-01-22, 10:11
Fick min första dos vaccin idag. Så himla skönt!
Nästa spruta om 3 veckor.Grattis! klapp_klap
Min mamma, 92 år, fick kallelse igår och ska vaccinera sig på onsdag.
Grattis! klapp_klap
Min mamma, 92 år, fick kallelse igår och ska vaccinera sig på onsdag.
Så bra! På vilket sätt fick hon sin kallelse? Frågar för här var vi bor måste man själv reservera sin tid. De har börjat vaccinera de äldsta, men för tillfället är vaccinet slut. Lär skall komma mera snart.....
/ Anne :)
Kalimera
2021-01-22, 10:22
Så bra! På vilket sätt fick hon sin kallelse? Frågar för här var vi bor måste man själv reservera sin tid.Hon fick ett brev från vårdcentralen.
Hon fick ett brev från vårdcentralen.
Det vet man tydligen inte här att man kan skicka nuförtiden. :D Man skall reservera tid på nätet och om man inte kan det skall man ringa till ett visst nummer. Tur att man kan ringa i alla fall, men kanske måste man köa.... Att nå vissa ädre människor kan bli svårt.
Kalimera
2021-01-22, 10:34
Det vet man tydligen inte här att man kan skicka nuförtiden. :D Här får vi fortfarande post hem, men hur länge det förblir så vet man aldrig. :)
Jag tror dock att det blir att boka online när det är dags för oss som är yngre och inte tillhör någon riskgrupp.
Läste en kul på Twitter. Alla som vaccinerar sig, verkar drabbas av samma bieffekt. Nämligen att de måste berätta för alla andra att man blivit vaccinerad :D;) No offence :)
/Netwolf
På vår kommunes informasjonsside blir vi bedt om å tenke på eldre og syke familiemedlemmer og venner, som kanskje ikke har elektroniske hjelpemidler slik at de får bestilt time.
De innser at de ikke når alle. Ja, det går an å skrive brev - teoretisk. Men med postombæring bare 3 og 2 dager i uka, er det ikke så greit. Vi må nok innse at dataalderen har inntatt samfunnet, selv om mange da faller utenfor. Vi har selv flere bekjente som ikke ønsker smarttelefon eller nettbank, og det blir jo mer tungvint for dem.
Athanasia
2021-01-22, 18:46
Grattis Netwolf!!!Du har dödat en länk.Du vinner ..inget:cool:
Läste en kul på Twitter. Alla som vaccinerar sig, verkar drabbas av samma bieffekt. Nämligen att de måste berätta för alla andra att man blivit vaccinerad :D;) No offence :)
/Netwolf
Samtidigt är det ju så att alla (jag) som har haft det måste berätta det för alla :rolleyes::rolleyes:
Samtalsämnena varierar inte mer än så just nu..
Grattis till första dosen, mst!!
/ Kajja bye_bye
Men att posten bara delas ut 2-3 ggr/vecka borde väl inte vara så stort problem vad gäller kallelse till vaccinering. Lite mera framförhållning i kallelsen har man väl. De flesta medborgare med fast adress kan nog nås med en kallelse som gäller åtminstone en vecka fram i tiden.
Masse
Hej igen och tack för alla grattis!
Ja, blir man så bubblande glad över att friheten anas igen, vill man berätta!
Jag blev glad även när jag testade positivt för antikroppar i somras, men nu delar jag min känsla med så många andra. Stämningen bland mina medvaccinerade var mycket speciell när vi kom ut med ett litet plåster på överarmen! Lite som den kollektiva känslan, när man äntligen släpps ur planet, som landat i Grekland. Eller kanske den som nybakad student?
Det känns så påtagligt, att friheten finns inom räckhåll. Kanske. Vi hoppas i alla fall.
Patetiskt? Ja, ok. Kan hålla med, men känslan är ändå bral
Är man, som jag, även sporadiskt aktiv på FB, kan det vara ett sätt att berätta för anhöriga och vänner, som man inte har daglig kontakt med. Nu kan vi snart ses igen!
Allt gott och önskan om snar vaccinering. För er som önskar.
//Maria
Visst är vi alla förväntansfulla. Jag går in på Vårdguiden, Region Västerbotten varje dag för att få kännedom om det har hänt något.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2027&pictureid=21466
Eftersom jag har 3 riskfaktorer hoppas jag nu på Fas 2 i februari-mars. Nu hänger det på om vaccinerna kommer som dom ska....
Jag har ändå lyckats trassla mig till Grekland två gånger under rådande pandemi 2020. Så ingen nöd råder för mig! Men det är så j-a tråkigt och ensamt!!!
Birgitta.
Ja, det är inte klokt hur det har blitt. Som Kajja sa, så är detta i princip det enda som diskuteras nu. Det är väl tur att Mello startar snart, så folk får lite annat att tänka på.
Vad säger de på vårdcentralerna, ni som blivit "lycksaliggjorda"? ;) Får ni besked om återbesök senare? Läste nånstans att vaccineringen skyddar mot svår sjukdom i åtta månader, innan man måste ta en ny spruta (eller gå i karantän)? Då kommer man ju leva rajtan tajatan och resa hej vilt i åtta månader...
/Netwolf
Men att posten bara delas ut 2-3 ggr/vecka borde väl inte vara så stort problem vad gäller kallelse till vaccinering. Lite mera framförhållning i kallelsen har man väl. De flesta medborgare med fast adress kan nog nås med en kallelse som gäller åtminstone en vecka fram i tiden.
Masse
Det jeg ville si med dette, er at i Norge skal alt helst gå digitalt - og sånn har det vært i mange år faktisk. Jeg har jobbet i offentlig forvaltnig hele livet, og det var ofte ikke noe forståelse for at det fins mennesker som ikke er med på digitaliseringen - les eldre. Helst vil man ha slutt på kontanter, og det har vært flere kampanjer for å få oss til å velge digital post. Det er liksom sånn at dette med brev er unntak som er til bryderi - derfor velger jo også Posten å ikke dele ut post daglig som før. Jeg har ingen offentlig mening om dette, bare refererer tilstanden.
Athanasia
2021-01-23, 14:33
Vet inte vad du menar med återbesök Netwolf...jag vaccineras 1 februari..får andra sprutan 22 februari...Jag har ju förtur för att jag jobbar (väldigt lite) inom äldreomsorg.Återbesök..för eventuella biverkningar tror jag inte att det lägger in på auto.
Ja, men Netwolf. Det vore väl märkligt om man kunde utlova skydd längre tid än de ca 8 mån som studerats! Sedan, om det behövs årlig vaccinering, liksom influensan, eller en boosterdos, det återstår att se.
Det hindrar inte mig att glädjas idag.
Och återbesök på vårdcentralen ser jag inte som särskilt värdefullt.
Kanske får ansluta mig till någon kyrklig förening för de " !ycksaliggjorda". Det vore ett större under, för en otrogen själ, som min.
/Maria, som ändå, liksom Birgitta, lyckats trassla mig till Grekland två ggr under det gågna året. 💙
Nej, jag tänkte väl mer på vad man säger efter spruta No 2, men det är ju så nytt än, så det finns la inga rutiner.
Vad gäller digitaliseringen, så är det samma här i Sverige. De äldre hamnar alltmer utanför. I princip är de utan smartphone helt borta. Man måste identifiera sig med Mobilt Bank-Id för att åka tåg numera och kontanthanteringen är i princip borta. I Norge har man i alla fall lag på att man ska kunna betala kontant. Nåt sånt finns inte i Sverige.
/Netwolf
Jag har reagerat mycket starkt på uppgifter i massmedia (radio, tv, dagstidningar) den här gångna veckan, att vårdpersonal tydligen emotsätter sig och t.o.m vägrar låta sig bli vaccinerade mot Covid19/Corona.
Jag vet inte om det är någon speciell kategori av personal, eller någon särskild region eller dylikt men jag har blivit heligt förbannad, riktigt arg !!!
Är det några som SKA vaccineras så är det väl vårdpersonal, de som utsätts kanske mest för smittorisk och som kanske av egna "trygghetsskäl" borde vaccineras för att orka arbeta vidare med skitjobben att ta hand om de sjuka?
Jag skulle tro att detta är så nytt att det har blivit så mycket känslor inblandade och nyheter som kanske borde nyanseras och få nya vinklingar och varianter.
Det är ett faktum, vaccin är vaccin, vi vet alla vad det innebär. Man får att 90-95% skydd, detta är vad som har framkommit för de tillgängliga vaccinen som står till buds just nu. Det krävs väl två doser har jag förstått? Det kanske krävs årlig vaccinering ett tag framöver, Corona är så elakt att det kanske kommer att finnas kvar i många år? Ingen vet.
Så vårdpersonal, ni skickar väl ut fel signaler eller borde jag hålla snattran?
NEJ, jag reagerar och tycker att det är åt h*****e att vårdpersonal skickar ut signaler som dessa.
MST, vad tycker du? Du är ju sakkunnig som få här, retar mina åsikter dig?
/ Hasse
Nej, Hasse, dina åsikter retar inte mig. Tvärtom!
Det är sorgligt att vi inom vården inte lyckats förmedla de många positiva fördelarna med vaccin mot detta virus på ett bättre sätt.
Visst, oklarheter finns och känslor vad det gäller potentiellt livräddande läkemedel upp!ever vi också. Kanske blir jag för glad, löjligt glad, över att ha fått min första vaccindos. Men jag kan garantera att jag jobbar varje dag, varje stund, med att, på ett seriöst sätt, informera både patienter och medarbetare, om det vi vet så här långt. Och informera igen!
På min arbetsplats har vi väldigt få medarbetare som avstår vaccinet. Men vi har en del patienter, liksom anhöriga (som också erbjuds vaccinering)som är tveksamma. Vi låter dem fundera.
Men jag blir glad över alla som tar chansen!
Trevlig kväll och tack för fin kväll med er på Syros. Den finns kvar som ett härligt minne!
/Maria
Kalimera
2021-01-26, 18:42
Allt gott och önskan om snar vaccinering. För er som önskar.Tack! Jag ska absolut vaccinera mig!
Så även jag och min gubbe! Väntar bara på vår plats i kön! Självklart ska man väl ta emot den hjälp som erbjuds när alternativet är så otäckt!
Hasse: bra rutet, du ska definitivt inte "hålla snattran" detta är så viktigt! Måste säga att jag förvånas över hur sjukvårdspersonal kan tacka nej, det måste ju innebära att de inte tror på läkemedel som de själva administrerar.... Konstigt.....
Catlady, som tror vaccin är enda "hjälpen" ur den situation vi hamnat i (även om vi kanske aldrig kommer att komma tillbaka till "precorona"-status)
Visst skall jag låta mig vaccineras. Just nu känns det bara lite snopet efter den första optimismen, eftersom vi inte har någon tillgång till vaccin just nu i vår region. Så få se nu när det kan bli.
Tycker förresten attt det är intressant att få veta när någon här på Kalimera har blivit vaccinerad. Vi är ju folk från olika länder och områden. Lite Kalimerastatistik! :)
Stor oro nu när de nya mutationerna är på gång och då skulle det ju vara extra viktigt att vaccinera folk så snabbt som möjligt.
/ Anne
Jag ska definitivt ta vaccinet, när jag så erbjuds. Det ska ju enligt uppgift täcka även den brittiska mutationen och andra varianter.
Fasar egentligen bara att det ska komma en digital version, som sprider sig via Teams. Då jädrar i min låda är det kört! :D
/Netwolf
Jag skall också definitivt vaccinera mig och jag tycker att det borde vara tvingande för sjukvårdspersonal och dem som jobbar på äldreboende och i hemtjänst att göra det.
Detta, skrivet av en läkare, läste jag nyligen och det är verkligen tänkvärt:
"Jag har träffat och behandlat tusentals patienter på akuten. Sövt ett par hundra. Det har aldrig hänt att någon har frågat om biverkningar. Aldrig.
Tänk om folk visste vilka risker det finns med de läkemedel jag ger.
Men vaccin. Alla har plötsligt blivit experter. Snälla. Lägg ner det där.
Vaccin räddar liv. Om du vaccinerar dig så räddar du andras liv."
Ulla
Ulla, det skulle på sätt och vis vara spännande att få veta mer exakt vilken läkare det är som har sagt det där. Men jag ska inte tjata eller vara påstridig. Läkare och i och för sig annan sjukvårdspersonal är ju "vanliga människor" och ska så förbli anser jag. Dock ska de alltid agera etiskt och uttrycker sig någon som den person du citerar, ja då kan de väl göra det men definitivt inte röja sin identitet i det fallet.
På din åsikt att vaccinering skulle vara tvingande, tyvärr så kan det inte bli så eftersom detta är någonting som aldrig någonsin får ske i Sverige. Man kan tycka att det skulle vara tvingande att bli blodgivare, fullt förståeligt kanske. Jag kan säkert hitta många exempel på saker och ting inom sjukvården som "borde vara tvingande". Jag skulle kunna hitta annat som helt utanför sjukvården också skulle vara tvingande, narkotika, våld. idiotiska bilförare...........
Beträffande mina åsikter om sjukvårdspersonal som inte har lust att vaccinera sig, dessa kan man aldrig tvinga heller men ok, jag har inte facit till 100%. Men rent moralmässigt så bör de kanske tänka till lite.
/ Hasse
När man läser i FASS om de vanligaste läkemedlen som används så radas det upp eventuella biverkningar i mängder. Endå stoppar folk i sig..ja till och med blandar tabletter och överdoserar. Fast det är kanske inte dom som säger nej till vaccinet...
Ligger man dödssjuk i Corona på IVA så har man nog bara en önskan..ett enda alternativ och det är att man hade fått vaccin!!
Bara en tanke..🤔
/ Kajja bye_bye
De flesta vaccinvägrare säger "Jag vill inte ta vaccin, för man vet inte vad det innehåller". Men normalt sett så är det ingen som bryr sig om vad som kommer in i kroppen... #justsayin
https://i.ibb.co/dJL0PS1/vaccinrefusers.jpg
Kalimera
2021-01-28, 14:58
De flesta vaccinvägrare säger "Jag vill inte ta vaccin, för man vet inte vad det innehåller". Men normalt sett så är det ingen som bryr sig om vad som kommer in i kroppen... #justsayin
https://i.ibb.co/dJL0PS1/vaccinrefusers.jpg
Precis så är det!
Min mamma (92 år) vaccinerades igår. Hon var sååå glad! Nästa dos blir den 17 februari.
Jag känner inte någon som sagt att hen inte ska vaccinera sig.
Athanasia
2021-02-01, 16:36
Idag har jag fått första sprutan..den andra får jag 22 februari _B-anana
nickelena
2021-02-01, 16:43
Grattis!!
Lenabye_bye
Kalimera
2021-02-03, 14:45
Idag har jag fått första sprutan..den andra får jag 22 februari _B-ananaGrattis! klapp_klap
Hej
Kanske under fel rubrik, men men....
Fick idag besked om att jag inte längre har antikroppar. Hade corona i juli och testades positiv för antikroppar i augusti och nu är de borta :( :( :(
Längtar ännu mer efter vaccinet nu!!!!
Lena
Hej
Kanske under fel rubrik, men men....
Fick idag besked om att jag inte längre har antikroppar. Hade corona i juli och testades positiv för antikroppar i augusti och nu är de borta :( :( :(
Längtar ännu mer efter vaccinet nu!!!!
Lena
Vi ska åxå testa våra antikroppar igen i mars.
Fick Corona runt midsommar och vi hade antikroppar i början på november.
Ett visst skydd har man tydligen endå när man har haft det. Det tråkiga med det efterlängtade vaccinet är att man fortfarande kan smitta andra som inte haft C..fast man har fått sprutorna😷!! Vete f_n hur det fungerar!! Men det borde väl orsak nog för sprutvägrarna att vaccinera sig.
Enligt "experterna" idag måste vi fortfarande ha munskydd, hålla avstånd, ha restrektioner mm. även om vi är vaccinerade. Alltså jag orkar inte!!
/ Kajja snyft_dropsnyft_drop
Enligt "experterna" idag måste vi fortfarande ha munskydd, hålla avstånd, ha restrektioner mm. även om vi är vaccinerade. Alltså jag orkar inte!!
/ Kajja snyft_dropsnyft_drop
Jamen kom igen. Saker och ting är säkert till det normala om ett par år... :p
Jamen kom igen. Saker och ting är säkert till det normala om ett par år... :p
Mmm..visst.. Kände att jag ville se in i framtiden så jag gick in och kikade på "Min pension".. Ville kolla hur ekonomin ter sig när allt är normalt igen. Ser helt ok ut..då ska det bannemej resas..längtar!! ;)
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-02-04, 13:34
Längtar ännu mer efter vaccinet nu!!!!Det förstår jag verkligen.
https://i.ibb.co/5TrDs9X/vaccin3.jpg
Jamen, varför inte en fjärde, femte etc... :(
Netwolf - väntar fortfarande på den första.
För att spä på med elände..
Min väninna fick sprutan igår.
Nu har hon 39,6 i febertemp!!:eek::eek:
/ Kajja snyft_drop
Jag reagerade med ganska kraftiga influensasymptom efter andra dosen men dessa gick över efter ett dygn. Förväntad fullgod skyddseffekt efter ca en vecka. Kommer dock fortsätta vidta alla tänkbara försiktighetsåtgärder likt förut.
Skulle verkligen vara glädjande om det infördes ett Corona-pass lagom till sommaren så att en Greklandsresa kan bli möjlig igen :)
karinafp
2021-02-13, 11:41
För att spä på med elände..
Min väninna fick sprutan igår.
Nu har hon 39,6 i febertemp!!:eek::eek:
/ Kajja snyft_drop
Jo, men feber efter en vaccinering är en vanlig eftereffekt och inget farligt. Det går över. Vi är rätt många som tar en årlig spruta mot säsongsinfluensan och får feber nån dag efteråt.
Karin
Athanasia
2021-02-23, 06:41
Nu har jag fått mina 2 doser._B-anana
Nu har jag fått mina 2 doser._B-anana
fb_gilla
Birgitta
Grattis, Athanasia!
Nu har jag också fått mina båda och det har gått en vecka!
/Maria 💙💙💙
Grattis till dosernaklapp_klap
/ Kajja bye_bye
Kalimera ligger långt framme i vaccinationsstatistiken ser jag flabb_flab
Kalimera
2021-02-23, 15:03
Grattis alla som har vaccinerat sig! klapp_klap
Själv väntar jag tålmodigt på mina stick!
Grattis alla som har vaccinerat sig! klapp_klap
Själv väntar jag tålmodigt på mina stick!
Her i Oslo må man også være tålmodig. Det er mangel på vaksiner. Nøkternt vurdert kan jeg kanskje bli vaksinert i mai eller juni. - En sønn som arbeider på sykehus har fått sin første dose, ble ganske syk et døgn eller to; visstnok bare et tegn på at vaksinen fungerer som den skal.
Kalimera
2021-02-28, 14:59
En sønn som arbeider på sykehus har fått sin første dose, ble ganske syk et døgn eller to; visstnok bare et tegn på at vaksinen fungerer som den skal.Min systerdotter (jobbar inom vården) vaccinerade sig i fredags och har varit väldigt sjuk sedan dess. Hon har över 39 graders feber. Hon fick Astra Zeneca.
Min systerdotter (jobbar inom vården) vaccinerade sig i fredags och har varit väldigt sjuk sedan dess. Hon har över 39 graders feber. Hon fick Astra Zeneca.
Samma som min väninna som jag skrev om tidigare😰
/ Kajja 😷
Athanasia
2021-03-01, 09:57
Jag fick inga biverkningar alls. Blev vaccinerad med Pfizer.Tror iofs inte att det är nåt specifikt vaccin en del får biverkningar av,är nog individuellt.
Min systerdotter (jobbar inom vården) vaccinerade sig i fredags och har varit väldigt sjuk sedan dess. Hon har över 39 graders feber. Hon fick Astra Zeneca.
Oj, så tråkigt! Hoppas det inte var långvarit? Här går vaccinationerna långsamt på grund av brist på varan. Och man har börjat använda 12 veckors mellanrum mellan dos 1 och 2. Så min 91-åriga mamma som fick första sticket i början av februari kommer att få det andra i början av maj.
/ Anne
Kalimera
2021-03-02, 13:26
Oj, så tråkigt! Hoppas det inte var långvarit?Hon fick sprutan i fredags och är fortfarande sjuk och är sjukskriven.
Inte trevligt att bli så sjuk, men alla reagerar ju olika. :( Hur är det månne, kan man smitta andra om man blir sjuk av vaccinet?
/ Anne
Inte trevligt att bli så sjuk, men alla reagerar ju olika. :( Hur är det månne, kan man smitta andra om man blir sjuk av vaccinet?
/ Anne
Du kan alltid smitta. Bara t ex genom att ta i ett dörrhandtag, så kan du få virus på händerna. Så det spelar eg ingen roll om du är vaccinerad eller inte. Betrakta alla som potentiella smittbärare.
/NW
Kalimera
2021-03-03, 13:05
Inte trevligt att bli så sjuk, men alla reagerar ju olika.Idag är hon återställd.
Så får man ju leva att vem som helst kan bära på smittan, även man själv fast man inte vet om det. Fallen här i Finland har ökat mycket de senaste veckorna och nya strängare restriktioner är på kommande. Alldeles för få har fått vaccinet hittills. :( Nu har de yngre också blivit mer allvarligt sjuka på grund av mutationerna.
/ Anne
Jag missförstod ju helt din fråga Alala, ber om ursäkt! Janne, du kan väl ta bort mitt svar är du snäll, tack!
Kalimera
2021-03-04, 13:26
Jag missförstod ju helt din fråga Alala, ber om ursäkt! Janne, du kan väl ta bort mitt svar är du snäll, tack!Fixat. :)
Idag är hon återställd.
Bra så. :) De säger ju att redan en dos ger ett bra skydd mot att man inte blir allvarligt sjuk om man blir smittad.
/ Anne
Nu när Astra Zeneca backar med leveransen och för mig som har varit tveksam till detta som ett bra alternativ, så undrar man verkligen hur lång tid det tar nu!! Phiu..lång mening!
Jag känner flera som har blivit riktigt sjuka av just detta. Men det är ju samtidigt många som inte har blivit det, naturligtvis.
Mina föräldrar fick Pfizer i förrgår och mår prima!
Vad jag är orolig för är ju att nu tar det säkert längre tid innan man blir vaccinerad=lång väntan att kunna resa!snyft_drop
Jääla skiiit!!
/ Kajja bye_bye
Nu när Astra Zeneca backar med leveransen och för mig som har varit tveksam till detta som ett bra alternativ, så undrar man verkligen hur lång tid det tar nu!!
I okt-nov trodde man att alla skulle vaccineras eft årsskiftet. Vid juletid, trodde man på april. Nån månad senare, före midsommar iaf.
Nu hoppas jag på augusti. Vad tror man om ytterligare nån månad? 2022? :(
/Netwolf
Kalimera
2021-03-13, 12:06
Mina föräldrar fick Pfizer i förrgår och mår prima!Min mamma har fått två doser med Pfizer och mår jättebra. Vi ska äta middag med henne ikväll och kolla Mello. Det hade vi inte gjort om hon inte varit vaccinerad.
Min mamma har fått två doser med Pfizer och mår jättebra. Vi ska äta middag med henne ikväll och kolla Mello. Det hade vi inte gjort om hon inte varit vaccinerad.
klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Birgitta
Min mamma har fått två doser med Pfizer och mår jättebra. Vi ska äta middag med henne ikväll och kolla Mello. Det hade vi inte gjort om hon inte varit vaccinerad.
Va härligt! :)
Det låter jättemysigt!
Pia
Fältjäntan
2021-03-31, 16:16
Har fått tid för första vaccinationen den 22.4, Yipiii. Gubben får också hänga på, har ju fyllt 65 och är för en gångs skull glad att han har en "gammal" fru. Kanske kan det bli en resa till hösten i alla fall. Fast man ska väl inte ropa hej förrän björnen är skjuten, eller hur det nu är man säger??
Kerstin
_B-anana_B-anana_B-anana
Kalimera
2021-03-31, 16:52
Har fått tid för första vaccinationen den 22.4, Yipiii. Grattis och hurra! klapp_klap
Fältjäntan
2021-03-31, 18:07
Inte ropa hej förrän man är över bäcken, så kanske det heter. Blandade ihop några gamla ordspråk, men jag tror alla fattade vad jag menade.
Kerstin
flabb_flab
Inte ropa hej förrän man är över bäcken, så kanske det heter. Blandade ihop några gamla ordspråk, men jag tror alla fattade vad jag menade.
Kerstin
flabb_flab
Grattis! Jag tyckte din version med björnen var jätteroligflabb_flabflabb_flab Funderar på i vilket sammanhang man ska använda sig av ditt ordpråk bara..hmmm.. -Pang👉🐻..Hej🙋
/ Kajja bye_bye
Fältjäntan
2021-04-22, 17:53
Nu har vi fått första Coronasprutan. Fick Pfizer och nästa spruta blir den 3 juni. Känns fantastiskt bra, nu kan man börja hoppas på en resa till hösten kanske, men framförallt att få träffa barn och barnbarn . Äldsta sonen har fyllt 50 och vi ser fram emot att få fira honom
Nu har vi fått första Coronasprutan. Fick Pfizer och nästa spruta blir den 3 juni. Känns fantastiskt bra, nu kan man börja hoppas på en resa till hösten kanske, men framförallt att få träffa barn och barnbarn . Äldsta sonen har fyllt 50 och vi ser fram emot att få fira honom
Jag skulle nästan kunna skriva en kopia på ditt inlägg!bye_bye
Vi fick våra första sprutor för ett par veckor sedan och nummer två i mitten av maj.flabb_flab Och vår son fyller 50 nästa vecka, så vi kan lite försenat fira honom och träffa alla våra barn och barnbarn. Så även vi kan nu börja hoppas på en resa till hösten!klapp_klap
/Thoper
Sällar mig till glädjekören :) Idag fick gubben och jag vår första vaccindos (Pfizer). Drömmen om två veckor på Karpathos i slutet av augusti ter sig lite mer möjlig! Men, människan spår och Gud rår, som man sa förr. Nå, hoppet är det sista som överger människan. Oj, blev mycket "talesätt" där ;)
Catlady, som längtar så mycket att det gör ont i själen .........
Kalimera
2021-04-23, 10:23
Grattis alla som har fått sina vaccindoser! klapp_klap
Jag fick brev igår från VC att jag kan boka tid från och med måndag, och då ska jag hänga på låset! _B-anana
Och jag har fått tid för min första på onsdagklapp_klapklapp_klap
Eller blir det den enda kanske, om man har haft corona?!
Det vet bara de viseAng_elx
/ Kajja bye_bye
Själv verkar jag vara bosatt i Sveriges pensionärstätaste område, då dom aldrig tycks bli klar med 80-åringarna. :(
/Netwolf
karinafp
2021-04-23, 18:08
Fred försökte boka tid så snart det blev klart att 70+ skulle få vaccineras. Han lyckades inte komma fram via appen, det var förmodligen alltför många som försökte komma fram samtidigt. Nästa dag ringde han vårdcentralen - det gick hur bra som helst - och fick en tid där så han fick sin spruta onsdagen den 14 april. Han fick ett datum för nästa spruta i juni när vi skulle ha varit på Karpathos. Ytterligare en anledning att boka om till hösten. ;)
Dagen efter läste jag i tidningen att bokningen öppnade för oss 65+, så jag slängde mig på appen och fick en tid dagen därpå, och i fredags förra veckan fick jag min spruta. Nästa om sex veckor; de skickar ett SMS när det är dags. De har ställt upp ett vaccinationstält på sporthallens parkering. Det gick mycket smidigt och snabbt. Åtta personer kan sprutas samtidigt, med ordentliga avstånd.
Samma dag kom ett brev till Fred där det stod att det var dags att boka tid för vaccinering ... Jag fick mitt brev i förrgår. flabb_flab
Fred fick Astra Zeneca, jag fick Pfizer. Inga biverkningar hittills. Jo, Fred kände sig frusen och febrig och hade huvudvärk på fredagkvällen, men nästa dag mådde han bra. Jag har inte känt någonting.
Karin
sprutad
Jag skall få min första dos på tisdag. Känns ju bra, typ att nu kommer man ett litet steg framåt i alla fall. Vi har 12 veckor mellan doserna här så andra sprutan blir nångång på sommaren. Läget här i Finland är rätt så bra nu, men det finns ju t.ex. en ny indisk mutation så man vet ju aldrig vart det bär.
Kalimera
2021-04-26, 13:37
Jag fick brev igår från VC att jag kan boka tid från och med måndag, och då ska jag hänga på låset! Det hjälpte inte att hänga på låset. Det ändrades till nu på fredag, och då ska jag hänga på låset. Igen!
Det er enklere hos oss. Ble oppringt av lokalt vaksinekontor, ble tildelt time noen dager senere. Veldig bra organisert, strengt! med kun 4-5 i køen utenfor sykehuset og 2meteren, så 4-5 stk i provisorisk inngang, innregistrering separat. Etter injeksjonen ble alle plassert i egne ‘bur’, så utregistrering separat med samtidig digital melding til fastlegen. Sogar egen garderobedame. Spraying fra start til slutt. Da jeg var ferdig med seansen, ble jeg tildelt dato og klokkeslett for dose to.
Imponerende logistikk. Glad for at jeg er i gang. Hadde forventet første sprøyte mot sommeren. Spaserte hjem, det ble litt langt å gå. Dessverre ikke et eneste sted å hvile underveis, over alle benker utenfor de (stengte) kafeene hang beskjed om at det var forbudt å sitte ned. Men en bagatell oppi dette langvarige marerittet.
Det hjälpte inte att hänga på låset. Det ändrades till nu på fredag, och då ska jag hänga på låset. Igen!
Lycka till, Janne! Jag fick min första spruta idag (Moderna). Sticket kändes nästan inte alls. Hittills har jag inga efterkänningar, men de kan ju komma senare. Andra dosen 21. juli.
Tror ni får andra dosen snabbare i Sverige? Och hur är det i Norge/Danmark?
Intressant att jämföra lite hur det är i de olika nordiska länderna.
Lycka till, Janne! Jag fick min första spruta idag (Moderna). Sticket kändes nästan inte alls. Hittills har jag inga efterkänningar, men de kan ju komma senare. Andra dosen 21. juli.
Tror ni får andra dosen snabbare i Sverige? Och hur är det i Norge/Danmark?
Intressant att jämföra lite hur det är i de olika nordiska länderna.
Anne; i mitt område, i en bydel i Oslo, tar det presis 6 uker til andre dose gis. Her gis Pfizer, AstraZ brukes ikke mer. De som allerede har fått første dose med AstraZ, skal få andre dose med Pfizer eller noe annet.
Allerede nå signaliserer involverte helsemyndigheter at det kan bli aktuelt med en tredje dose til høsten. Ikke helt uventet slik som ting utvikler seg. Mer kunnskap, erfaring og viten tilkommer hele tiden. bye_bye
På ourworldindata.org kan man bl annet få et visst bilde av hvordan vaksinasjonsprosessen forløper verden over.
Vil man eks sammenligne hvordan dette går i Sverige, Danmark, Norge og Finland, plotter/velger man simpelthen disse selv. Akkurat nå ser det ut til at Finland ligger foran i løypa (mht første dose gitt).
Kalimera
2021-04-27, 15:27
Tror ni får andra dosen snabbare i Sverige? Ja, det går mycket snabbare med den andra dosen. Men man får vänta olika länge beroende på om det är Astra (längst tid) och Pfizer (kortast tid). Jag ska få Pfizer om inget ändrar sig, igen.
Här i Finland har vi just nu Pfizer, Moderna och AstraZ. Men AstraZ ges bara till över 65-åriga. Samma sak här att de under 65 som hann få AstraZ skall vaccineras med något annat i stället. Samt att det finns många i åldersgruppen 65-70 som inte vill ha AstraZ så de får välja något annat i så fall.
Jag blev förresten bara lite öm i armen, inget som vållar besvär.
Kalimera
2021-04-28, 10:52
Samt att det finns många i åldersgruppen 65-70 som inte vill ha AstraZ så de får välja något annat i så fall.Här kan man inte välja, vill man inte ha Astra så får man inte vaccinera sig. Skrivs mycket om det just nu, många är arga på de som vänder i dörren när de får veta att de ska få Astra.
Jag blev förresten bara lite öm i armen, inget som vållar besvär.fb_gilla
Ja då har man fått sin första spruta.
Än så länge känner jag mig som vanligt..anligt..anligt..🙃
Inga hallucinationer eller konstiga utslag💉..men känner att "I belive I can flye"🦅!
Min "unga make" testade att boka idag..jag tyckte att han var i riskgrupp pga astma och en helvetisk coronainfektion mm. Egentligen tillhör han den "vanliga" 18-59 års gruppen..
Jag är ju ingen läkare men.. han fick tid nästa vecka(?!) Men hur vet dom..på 1177? Verkar inte som om det är kopplat till nån journal.
Några som jag känner har testat att boka har fått tider i vilket fall.. - Det vet i f-n hur det fungerar..som Gösta Ekman sa.
Kontentan av detta..Gå in och försök boka alla! Ju fler desto bättre!
Ibland funkar det inte som Storebror vill_B-anana_B-anana
/ Kajjabye_bye
Kalimera
2021-04-29, 15:45
Kontentan av detta..Gå in och försök boka alla! Ju fler desto bättre!Jag provar varje dag, men ingen lycka här inte. Imorn får jag boka.
Grattis till sticket! klapp_klap
Jag provar varje dag, men ingen lycka här inte. Imorn får jag boka.
Man måste göra hälsodeklarationen före bokning annars funkar det inte..men det kanske du vet.
/ Kajja bye_bye..som mår prima.
MickeKöping
2021-04-29, 22:12
I morgon får jag min första dos Pfizer. Bokade direkt i morse klockan 8:00 när dom öppnade fas 3 fullt ut i Västmanland. Provade redan i natt efter 1:00 men kunde bara fylla i om riskgrupp men bokning av tid funkade inte då utan den öppnade som sagt 8.00 i morse. Fick även ett brev i lådan idag med en inbjudan till vaccination.
Det tycks vara väldigt olika runt om i landet. Här i Stockholm verkar det enklaste vara att via 1177 gå direkt till den vårdcentral där du är listad och boka. Appen "alltid öppet" tycks vara mycket sämre, här i alla fall. Sen beror det väl på vaccintillgången, antar jag. Och den varierar också mycket.
Lycka till!
Catlady, som fått dos 1 och tid för 2:a (Pfizer) :)
PS: Grattis, Micke!
Kalimera
2021-04-30, 12:27
Nu har jag äntligen fått en tid. Bokade så fort de öppnade för min åldersgrupp, och det var jag inte den enda som gjorde. Första lediga tid var den 4 maj. Men den som väntar...
Jag gått och väntat på att få någon vaccin fördel pga. att ha ett utsatt jobb inom LLS verksamheten. Jobbat med visir, munskydd och försök till 2 m avstånd och spritade händer och alla kontaktytor i över ett år nu....
Den 8/4 fick jag positivt provsvar på Covid-19, är fortfarande inte kry - mycket bättre men icke arbetsför. När jag blir trött finns INGEN reservkraft att ta till! Enormt otäckt!
På en promenad förra veckan tog all kraft slut, Jag började oroa mig för hur jag skulle ta mig hem - såg en parkbänk satte mig på den och slumrade till... När jag piggnade till satt jag utanför polishuset i stan, blev sittandes där en bra stund för reflektion och återhämtning. Vad är det för otäckt skit virus som drabbat mig - världen!!
Genom jobbet skulle jag fått vaccinera mig den 5/5 (då kan jag inte ta vaccinet eftersom jag inte är kry ännu) I dag fick jag min vanliga medborgare kallelse till den 18/5!
Jo men tackar för att jag varit tvingad att utsätta mig i tjänsten kan jag inte låta bli att känna!!
Turordningen för vaccinet förstår jag mig inte på!
Kalimera
2021-05-02, 13:50
Jag gått och väntat på att få någon vaccin fördel pga. att ha ett utsatt jobb inom LLS verksamheten. Jobbat med visir, munskydd och försök till 2 m avstånd och spritade händer och alla kontaktytor i över ett år nu....
Den 8/4 fick jag positivt provsvar på Covid-19, är fortfarande inte kry - mycket bättre men icke arbetsför. När jag blir trött finns INGEN reservkraft att ta till! Enormt otäckt! Men usch då! Det var tråkigt att höra! Hoppas att du bättrar på dig fort!
Förstår verkligen att du undrar över prioriteringen!
En sak jag undrar över, men som jag inte hittar riktiga belägg för är att blodgrupp 0 skulle skydda bättre mot Covid (https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/infektion/blodgrupp-0-ater-utpekad-som-bast-virusskydd/). Kan det stämma? Själv har jag 0 och har klarat mig hittills, även om jag varit väldigt försiktig.
Men en liten Kalimera-gallup kan man väl göra. Du som har blodgrupp 0. Har du blivit sjuk? Du som har annan blodgrupp, hur har du drabbats?
/Netwolf - 0Rh+
Kalimera
2021-05-03, 14:53
Men en liten Kalimera-gallup kan man väl göra. Du som har blodgrupp 0. Har du blivit sjuk? Du som har annan blodgrupp, hur har du drabbats?Jag har inte varit sjuk. Jag vet inte ens vad jag har för blodgrupp.
Dock läste jag en artikel om blodgrupper och corona i DN i helgen.
Skilj på fakta och mystik om blodgrupper (https://www.dn.se/vetenskap/karin-bojs-skilj-pa-fakta-och-mystik-om-blodgrupper/).
Den kan var låst, men kontentan är:
”I dagarna publicerades en stor brittisk studie – baserad på över 12.000 personer – som inte kunde se något som helst samband mellan blodgrupper och risken att bli sjuk i covid.”
Jag vet inte heller vad jag har för blodgrupp, men jag har också hört ett annat rykte.
Den som knaprar på B12-vitamin skyddas mot Covid-19.
Jag äter B12 och jag har inte blivit sjuk.
Birgitta.
MickeKöping
2021-05-03, 15:57
Jag vet inte heller vad jag har för blodgrupp, men jag har också hört ett annat rykte.
Den som knaprar på B12-vitamin skyddas mot Covid-19.
Jag äter B12 och jag har inte blivit sjuk.
Birgitta.
Minns inte min blodgrupp heller och jag har tagit C-vitamin i ett års tid nu och det har ju hjälpt svinbra fb_gilla
Jag har inte varit sjuk i alla fall.
Och nu har Pfizer hjälpt mig in på den ljusa sidan av livet igen _B-anana
Men man tänker ju ibland på att det är massor av människor som aldrig hann få den chansen.
nickelena
2021-05-03, 19:23
O Rh+ här, har inte varit sjuk (vad jag vet), försöker ta ett D- vitaminpiller om dan.
Jobbar på cafe, så ganska mycket folk träffar jag. Även om det är mycket färre än det brukar.
Idag släpptes vaccinbokning för min åldersgrupp. Hittade en tid, som var typ en kvart senare. Bokade, stack från jobbet och vips...
Trala, första sprutan avklarad. 14 juni dos 2.
Så himla gôtt! Å så många som kommer och firar med fika direkt efter vaccin.
Självklart gäller avstånd och handsprit, men med lite lättare steg knallar jag nu ner till vår kvälls-syssla. Tappa upp öl. När vi nu inte har kunnat åka till Grekens Land, så har vi startat bryggeri. Vi bor ju i vackra Fryksdalen...Gissa namnet?!
Kanske firar jag med ett glas bira, en kvalitetskontroll helt enkelt._B-ananaAng_elx
Lenabye_bye
karinafp
2021-05-03, 19:45
Men en liten Kalimera-gallup kan man väl göra. Du som har blodgrupp 0. Har du blivit sjuk? Du som har annan blodgrupp, hur har du drabbats?
Jag har jobbat hela tiden, och eftersom jag jobbar med specialpedagogik måste jag vara i skolan och träffa elever varje dag. Stödundervisningen måste man alltid erbjuda. Jag har klarat mig hittills. 0Rh-. Men det har även min man som är A+. Min dotter, som även hon är A+, har haft Covid-19 tillsammans med man och barn.
Karin
som väntar på andra sprutan
Faestis: man kan verkligen undra över prioriteringen i denna pandemi! Folk som du som jobbar inom vård och omsorg borde ju komma i nästa grupp efter de äldsta och sköraste, men icke tyvärr. Hoppas du mår bra snart och får orken tillbaka!
Netwolf: det skrivs så mycket om både det ena och det andra som skulle "skydda" mot covid men vem är jag att bedöma det? Är ju ingen epidemiolog eller ens medicinskt kunnig. Vem vet, viruset är ju nytt, inte ens läkarna och forskarna kan helt förstå dess verkan på människokroppen än! Tycker nog tidningar och medier gör oss en "otjänst" genom alla dessa spekulationer som det inte finns vetenskapligt underlag för.
Hittills har varken jag eller maken drabbats (vad vi vet), har fått första dosen vaccin och håller (egoistiskt :o) tummarna för att vi slipper undan!
Catlady, blodgrupp 0 Rh+ och maken A
En sak jag undrar över, men som jag inte hittar riktiga belägg för är att blodgrupp 0 skulle skydda bättre mot Covid (https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/infektion/blodgrupp-0-ater-utpekad-som-bast-virusskydd/). Kan det stämma? Själv har jag 0 och har klarat mig hittills, även om jag varit väldigt försiktig.
/Netwolf - 0Rh+
Klart du kan gjøre en kalimera gallup. :)
Det finnes seriøs forskning som viser at en bestemt blodtype gjør det bedre enn andre mht til covid-19. Samtidig andre studier som (gjerne :p ) vil vise det motsatte. :D Sånn er jo forskningens verden. Pandemien ser ut til å være en real gullalder for visse forskere - man løper direkt til den lyktestolpen alle leter under, et tidsmessig bestemt paradigme :D (min tolkning og litt ironisk) og ‘alle’ vil ‘bevise’ noe.
Men altså - tilbake til gallupen din, jeg har blodtype 0 Rh - pluss noe mer mht undergruppe. Har ikke hatt covid (tror jeg) uten å ha testet meg. Oppløftende, gledelig ... Dog - (svak eller sterk) korrelasjon er ikke ensbetydende med kausualitet. Vi får se hvorhen dette går, mange forskere hiver seg på den ene eller andre trenden. Kanhende med bitte litt ‘matnyttig’ finansiell hjelp fra et firma....who knows. :o Enn så lenge vil jeg så klart støtte meg til blodtypevariantens fordel.
I dagens GP fanns DENNA (https://www.gp.se/livsstil/din-blodgrupp-kan-p%C3%A5verka-vilka-sjukdomar-du-f%C3%A5r-1.45903536) artikeln om en ny och omfattande stor studie om samband mellan blodgrupp och ökad/minskad risk för olika typer av sjukdomar.
/kimmen
I dagens GP fanns DENNA (https://www.gp.se/livsstil/din-blodgrupp-kan-p%C3%A5verka-vilka-sjukdomar-du-f%C3%A5r-1.45903536) artikeln om en ny och omfattande stor studie om samband mellan blodgrupp och ökad/minskad risk för olika typer av sjukdomar.
/kimmen
Ja, ser man det. Nå kommer disse undersøkelsene på løpende bånd..Det blir ganske sikkert flere:). Så mange hypoteser skal undersøkes og publiseres.
/kimmen
Det går bara läsa den artikeln om man är prenumerant. Vill du berätta lite kort om innehållet?
/ Kajja bye_bye
Det går bara läsa den artikeln om man är prenumerant. Vill du berätta lite kort om innehållet?
Det är en lång artikel om en ny studie där man har hittat samband mellan 49 olika sjukdomar och blodgrupp. Rent generellt verkar det som att blodgrupp 0 är "bäst".
En väldigt kort sammanfattning finns i den här bilden som jag klippt ut från artikeln:
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1401&pictureid=21717
/kimmen, med blodgrupp A+ (den vanligaste hos svenskar)
Tack Kimmen!
Jag kommer inte ihåg vilken blodgrupp jag har. Undrar om man kan ta reda på det?
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-05-04, 16:05
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/pfizer-vaccin-grekland.jpg
Där satt den! Nästa dos den 16 juni. _B-anana
Grattis till första, Janne klapp_klap💉klapp_klap
/ Kajja bye_bye
Grattis Janne! Fick du reda på blodgruppen nu?
karinafp
2021-05-04, 18:11
Tack Kimmen!
Jag kommer inte ihåg vilken blodgrupp jag har. Undrar om man kan ta reda på det?
Kontakta din vårdcentral. Det står förmodligen i din journal, annars kan de testa där. Om du inte rent av väljer att registrera dig som blodgivare vid någon blodgivningscentral. Då får du chansen att göra gott samtidigt. Det gjorde jag när jag var 18 och har lämnat blod i hela mitt liv ända tills jag fick diabetes. ;-)
Karin
Ursäkta min okunskap.
Jag har inte hundra koll på min blodgrupp längre. På den tiden jag tjänade fosterlandet i flottan var jag sjukvårdare och hade stenkoll på allt sådant. Bar runt halsen en kedja med bricka med inristat blodgrupp och personnummer.
(Vågar inte tänka på hur det skulle vara nu med all oro för integritet mm!!!! Huga! Tänk om någon hade råkat se vad det stod på brickan!!! :D)
Med stigande ålder har det känts mindre viktigt att ha koll på blodgruppen. Tror att jag har A eller AB. Ett nationellt journalsystem med sådan information och mycket annan viktig info om mig hade kanske varit önskvärt för patientsäkerheten. Men nu till min fundering .....
...... Oavsett vilken blodgrupp jag nu har och vad det har för betydelse för risken att drabbas av både Covid 19, hjärt-kärlsjukdomar pest och kolera mm ......
......Vad kan jag göra åt det?????? Kan man byta blodgrupp eller ??????
Tror inte det. Det är väl bara att hacka i sig och se glad ut.
Masse
Precis, Masse. Vad kan man åt blodgruppen? Jag har också glömt min. Om det sen har en viss betydelse kan man ju alltid med sin livsstil försöka påverka lite. Men, man syndar ju ändå (eller i alla fall jag), så då får man bara dåligt samvete att nu var det mitt fel att jag blev sjuk. :eek:
Men hur som helst. Tänka sig, inte skulle man för några år sen ha trott att man kan bli glad när man har blivit vaccinerad. Men så tycks det vara nu. Så grattis till sprutan, Janne!
Jag har nu fått första vaccinationstiden i vecka 17 och den andra i vecka 27, och den är faktiskt allra första sommarsemesterdagen !
Hade en MYCKET lindrig Covid-sväng runt påsken, som en förkylning som aldrig bröt ut men inklusive en hel del trötthet. Får hoppas att något av vaccinationstillfällena inte innebär någon reaktion där jag mår sämre än i påskas.
Jag tycker det känns trevligt att detta rullar på men restriktionerna är ju till för att följas ändå trots att det egna välmåendet är högre än jag räknat med i dagsläget.
Det kommer en tid då allt kommer att börja bli mer som vanligt igen, ljuset i tunneln växer............
/ Hasse
Ja, då kan man presentera resultatet av Kalimera-gallupen, då det verkar som inga ytterligare svar tillkommer. Även fast vissa tycks ha drabbats av amnesi. ;)
Kontentan blir iaf att undersökningen visar att av personer som har blodgrupp 0 här på Kalimera, så har ingen insjuknat. Av detta kan jag därmed konstatera att blodgrupp 0 ger 100 % skydd mot sjukdomen. :D
Undersökningen är statistisk säkerställd.
Undra om jag ska berätta för Tegnell? :cool:
/Docent Netwolf
Ja, då kan man presentera resultatet av Kalimera-gallupen, då det verkar som inga ytterligare svar tillkommer. Även fast vissa tycks ha drabbats av amnesi. ;)
Kontentan blir iaf att undersökningen visar att av personer som har blodgrupp 0 här på Kalimera, så har ingen insjuknat. Av detta kan jag därmed konstatera att blodgrupp 0 ger 100 % skydd mot sjukdomen. :D
/Docent Netwolf
Fast jag läste nånstans att om hade stukat foten i 9-års åldern, åt mycket pasta och hade ett BMI som slutade på 2 så hade man ett ett riktigt bra skydd mot Covid-19!:Dflabb_flab:D
/ Kajja bye_bye
/Docent Netwolf
Ha ha! Tycker nog att Docenten bör beakta sin medborgerliga plikt att informera FHM om detta viktiga rön. Det är ju viktiga fakta om vilken grupp som bör prioriteras sist i vaccinationskön vid eventuell vaccinbrist. :D
Nu råder ju förvisso på sina håll det omvända, d v s det finns gott om vaccin och sprutor men brist på medborgare som vill bli besprutade. Men vem vet. Det kan svänga snabbt.
Masse,
Inte nolla men besprutad
Charleston
2021-05-05, 12:26
/Docent Netwolf
Statistikern i sällskapet (AB+ :() avstår från att kommentera...
Nej nej Netwolf, säg inget till Tegnell än! Jag är en riktig nolla (dock positiv), men har idag feber och hosta och ska testas i morgon.
Kalimera
2021-05-05, 15:01
Grattis Janne! Fick du reda på blodgruppen nu?Fick bara veta vad för slags vaccin jag fick och när det är dags för nästa dos. Jisses så fort allt gick, som ett löpande band.
karinafp
2021-05-05, 17:39
Tack Kimmen!
När man blir gravid kollas blodgruppen upp på MVC. Det är viktigt att få veta, eftersom det kan ställa till med stora problem om barnet i magen har en annan blodgrupp.
Karin
Jag har blodgrupp B+, men det står aldrig något om den, när dom skriver i tidningarna :-)
Riitta
När man blir gravid kollas blodgruppen upp på MVC. Det är viktigt att få veta, eftersom det kan ställa till med stora problem om barnet i magen har en annan blodgrupp.
Karin
Tack för info Karin! Denna sjukvård vi har är fantastisk klapp_klap
För min del skulle en graviditet nog innebära sittning i Malous TV-soffa och rubriker på löpsedlarna. "Kajja mor vid 60 -Nu är det slut på resandet"flabb_flabflabb_flab
När jag tar blodprov nästa gång ska jag ialla fall fråga för det är ju bra att veta.
/ Kajja bye_bye
Tänk att det kanske kan vara bra att vara en negativ nolla! :Dflabb_flab
Jag minns inte heller vad jag är för blodgrupp, men jag vet att Covid inte är ett kul virus!
//Faestis
Jag minns inte heller vad jag är för blodgrupp, men jag vet att Covid inte är ett kul virus!
//Faestis
Nä det ska gudarna veta!! Jag som tycker om rött vin känner knappt nån skillnad på druvorna längre och vinet har en mycket hög jordig smak. Kan även ha denna jordiga smak..eller järnsmak i munnen lite då o då. Måste salta o krydda maten xtra mycket för att det ska smaka nåt överhuvudtaget.
10 månader sen man drabbades...
Energin har minskat och man känner sig inte riktigt som förr...men annars är det bra😊
/ Kajja bye_bye
Kajja, sen sägs det att om man bär "foliehatt" får man inte heller covid! Den sprids ju tydligen av 5-G masterna.... Så har vi de som säger att covid inte finns utan det är lögn..... Och så var det microchippet i vaccinet för att kontrollera oss alla.... LOL LOL så mycket galenskap det finns där ute bland människorna ! :D
Catlady, som verkligen undrar hur en del folk tänker(eller inte tänker ;) )
PS: hoppas du får tillbaka smaken på riktigt snart!
Catlady, ja än är inte sista stollen född!
Hade önskat att de hade sett när ambulansen hämtade min man här hemma i juli!!
Hoppas dessa dårar har smittat varandra under deras idiotiska demonstration!
/ Kajja bye_bye
Jag som tycker om rött vin känner knappt nån skillnad på druvorna längre...
Fast ska man se nåt positivt, kan du ju inhandla det billigaste rödtjutet. ;)
Hm.... nej Smakförändringarna är inte kul!! Nu påbörjar jag min femte vecka med Covid och mår mycket bättre, men ändå kommer de mystiska smakerna fram i bland. ALLT smakar otäckt beskt, som det vita i en citron eller plåt.... Jag hoppas slippa de smakerna snart. Nu jobbar jag på att hitta igen ork o energi som bara helt plötsligt är helt borta. Otäckt!!
Jag vill uppmana alla som ev. tvekar ang vaccinet - gör det!! Ta vaccinet, det är allas vårt ansvar!!
//Faestis
Kalimera
2021-05-06, 17:45
Jag vill uppmana alla som ev. tvekar ang vaccinet - gör det!! Ta vaccinet, det är allas vårt ansvar!! Det verkar rulla på ganska bra nu. Faktiskt!
Är visst lite sen i denna Gallupundersökning..... Jag har 0 nånting. Hade en enkel variant av Corona i somras. Idag fick jag min första vaccindos. Västra Götaland är på 55± nu. De verkar jobba på bra här nu tycker jag !
Har fortfarande bokningen kvar den 6 juni. Fyra veckor på Naxos, eventuellt Donoussa också. Får se hur det utvecklar sig.
Lena
Idag har jag fått min första vaccination. Så glad och tacksam
Barnbarnets undran: ”Varför har du fått spruta”
Jo, så att jag kan kramas igen
”Yes _B-ananaYes _B-anana”
RAN:)bye_bye
Idag fick jag min första vaccindos...
...
Har fortfarande bokningen kvar den 6 juni. Fyra veckor på Naxos, eventuellt Donoussa också. Får se hur det utvecklar sig.
Men.... då ska du ju ta din andra dos om sex veckor från idag - och då planerar du att vara på Naxos.
Det blir svårt... :confused:Ang_elx:)
/kimmen
Fick också min första dos idag och det var med en känsla av upprymdhet som man gick därifrån, och 4 juni bär det iväg till Kreta för 2 sköna veckor i Chora Sfakion. :)
Idag har jag fått min första vaccination. Så glad och tacksam
Barnbarnets undran: ”Varför har du fått spruta”
Jo, så att jag kan kramas igen
”Yes _B-ananaYes _B-anana”
RAN:)bye_bye
Ja, det har jag oxå hört. En biverkning är att man insjuknar i kramsjuka :D;)
/Netwolf
Kalimera
2021-05-07, 10:29
Grattis alla vaccinanter! klapp_klap
Men.... då ska du ju ta din andra dos om sex veckor från idag - och då planerar du att vara på Naxos.
Det blir svårt... :confused:Ang_elx:)
/kimmen
Ja,
antingen är jag kvar hemma, annars kan jag ta den när jag kommer hem sa de.
Oavsett kommer jag inte hinna få nummer två, två veckor innan avresa så det blir ändå ett PCR-test. Är inte så orolig att bli smittad i Grekland. Har både haft Corona och har en spruta. Håller avstånd som här hemma men det är enklare på Naxos då vi bor ganska öde.
Kommer det att krävas munskydd ute och inne i Grekland är jag hellre på Naxos och bär munskydd än som jag nu gör på mitt jobb åtta timmar om dagen.
Lena
Jag går in då o då på olika sajter för att se hur just restriktionerna och inresereglerna uppdateras.
Senast idag läste jag att vaccin nr.2 ska vara 2 veckor "gammalt" för att bli välkommen.
Annars måste man visa intyg på test att man inte är sjuk i Corona.
Det som bekymrar mig mest är utegångsregler på kvällar och hur man måste göra om man ska handla i burikerna.
Än så länge har inte Grekland mognat som resmål för mig. Vill även se hur det utvecklar sig efter påskfirandet.
Jag tittar på resor varje dag och är ju nästan där när jag klickar på nåt intressant och får meddelandet: "Airtors tar dig vidare. Trevlig resa till Parga"_B-anana_B-anana
Har siktet inne på september och då får det kosta!
2-års avhållsamhet har fått spargrisen att svälla🐖!!
/ Kajja bye_bye
Jag inväntar också nya och öppnare restriktioner, vilket jag tror kommer. Annars får det bli september.
Helt okej det med😊 hoppas fortfarande på både och, men vi får se.
Vi har nu för första gången börjat PRATA om att åka till Grekland igen. Det har känts så tungt tidigare att man har undvikit ämnet helt.
Men nu ser jag tiden an! :)
/Netwolf - snart V1:a
Fått tid för dos 1
Bör hinna få dos 2 ca 3 v innan Kreta _B-anana
Kommer förenkla
Vår favorit restaurang på Lefkas öppnade i fredags och vår favoritbar på samma ö öppnade i måndags. Båda längdate efter att se oss i september! flabb_flab
Ni som fåt dos två snart! ALLA till Grekland, turismen behövs mer än någonsin!! BOKA NU!!!! klapp_klap
Carle, redan gjort! :)
Karpathos väntar i augusti, om allt går väl. Har också fått "tecken" från Grekland att de väntar på oss!
Catlady, som knappt kan vänta själv......
karinafp
2021-05-11, 15:15
Ni som fått dos två snart! ALLA till Grekland, turismen behövs mer än någonsin!! BOKA NU!!!! klapp_klap
Redan gjort. Vi åker i september och då har vi hunnit få båda sprutorna.
Karin
Ja, då har man äntligen blivit stungen. Dos 2 till midsommar, sen är man redo för fight! _B-anana
Kalimera
2021-05-13, 13:37
Ja, då har man äntligen blivit stungen. Dos 2 till midsommar, sen är man redo för fight!Grattis! Jag får min andra en vecka innan midsommar. _B-anana
I går enades EU om vaccin pass
sa på nyheterna att dos1 skulle räcka?
Oklart om restriktioner mot lokala utbrott, mutationer mm
Vi får väta o se.
två månader till Kreta!!
karinafp
2021-05-21, 10:04
Igår förmiddag fick jag mitt efterlängtade SMS som sa att jag kunde boka dos 2. Men det gick inte alls. I alla fall inte just då; då fick jag bara svaret att alla tider var bokade. Vid lunchtid hade de släppt tider för hela nästa vecka, så på onsdag är det min tur!
_B-anana_B-anana_B-anana
Karin
som ändå har kramat barnbarnet. Dels hade jag fått första dosen, dels var hon och hela hennes familj sjuka i Covid-19 för en månad sedan, så vi tog den minimala risken :cool:
Kalimera
2021-05-21, 15:22
I går enades EU om vaccin pass
sa på nyheterna att dos1 skulle räcka? Det krävs två doser. Annars är det ett negativt PCR-test som gäller.
Kalimera
2021-05-21, 15:23
Vid lunchtid hade de släppt tider för hela nästa vecka, så på onsdag är det min tur! Äntligen! Stort grattis! klapp_klap
Här hos oss får man bokad tid för dos 2 när man får första sprutan. Jag fick min första idag och nästa i slutet av juni. Så då är jag resklar i höst _B-anana
Maria
Här hos oss får man bokad tid för dos 2 när man får första sprutan. Jag fick min första idag och nästa i slutet av juni. Så då är jag resklar i höst _B-anana
Maria
Hos oss blev man tilldelad tid för dos 2 när man tog 1a sprutan. Smidigt! 9 juni är det klart med bådaklapp_klap
/ Kajja bye_bye
Hos oss blev man tilldelad tid för dos 2 när man tog 1a sprutan. Smidigt! 9 juni är det klart med bådaklapp_klap
/ Kajja bye_bye
Samma för mig, färdig tid 9 juni :D
Lite märkligt att det inte är samma rutin i alla regioner. :confused:
Jahopp. Nu säger Tegnell att en tredje dos kan krävas. Jaja, vem trodde ens att detta skulle vara över nu? Men nu verkar man ju ha hittat ett vaccin mot cancer med, så det blir många doser framöver :)
/Netwolf
karinafp
2021-05-22, 09:44
Samma för mig, färdig tid 9 juni :D
Lite märkligt att det inte är samma rutin i alla regioner. :confused:
Det handlar nog inte om regioner. I Stockholm får du tid för andra dosen om du tog den första dosen på vårdcentralen. Fick du första dosen vid en vaccinationscentral skickar de ett SMS när du får boka tid för nästa.
Karin
som tack vare det får andra sprutan flera veckor före maken, som fick sin första spruta tidigare men som gick till vårdcentralen.
Nu har EU-parlamentet röstat igenom vaccinpasset (https://omni.se/euparlamentet-ger-gront-ljus-for-vaccinpass/a/oA4AVg). Börjar gälla fr o m 1 juli i Sverige! _B-ananaklapp_klap:)
/Netwolf
Nu har EU-parlamentet röstat igenom vaccinpasset (https://omni.se/euparlamentet-ger-gront-ljus-for-vaccinpass/a/oA4AVg). Börjar gälla fr o m 1 juli i Sverige! _B-ananaklapp_klap:)
/Netwolf
Underbart!klapp_klapklapp_klap
Är på väg för att ta min andra dos vaccin precis nu!
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-06-09, 14:54
Ikväll klockan 20.00 svensk tid ska grekiska myndigheter ha en pressträff där de ska presentera minskningar av restriktionerna. Vad det betyder vet vi först i kväll, men det kanske innebär att masktvånget inte blir lika strikt som idag, och det kommer många uppskatta. Som sagt, ikväll vet vi.
Det börjar röra på sig. _B-anana
Ikväll klockan 20.00 svensk tid ska grekiska myndigheter ha en pressträff där de ska presentera minskningar av restriktionerna. Vad det betyder vet vi först i kväll, men det kanske innebär att masktvånget inte blir lika strikt som idag, och det kommer många uppskatta. Som sagt, ikväll vet vi.
Det börjar röra på sig. _B-anana
Nån som vet hur det gick ikväll?!
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-06-10, 14:01
Nån som vet hur det gick ikväll?!
/ Kajja bye_byeInte ett ord om munskydd, men det är numer tillåtet att spela musik och utegångsförbudet har kortats ner.
Kalimera
2021-06-10, 15:13
Nu uppmanar WHO alla att inte åka utomlands i sommar, och det oavsett om man är vaccinerad eller inte.
Läs mer på DN (https://www.dn.se/sverige/who-stall-in-utlandsresorna-i-sommar/).
Gäller ta det försiktigt o hålla avstånd
Det gjorde inte avgångsklasserna idag när jag så dom :mad:
Tog min andra spruta i onsdags.. Fy 17 va dålig jag blev! Hög feber, ont i kroppen..ja som en punkterad ballong! Vad är det som de pumpar i oss🥵?!
Börjar bli återställd nu och efter denna pers vill jag verkligen att det går undan med ett resepass..eller vad det nu kommer att kallas!
Eller har vi blivit lurade..om 10 år kanske det växer prickiga svampar på kroppen, men inte på vaccinvägrarna..Ha ha..skojjar! Men glöm inte var ni läste det först om det går till historien 🤔
/ Kajja bye_bye
Så tråkigt att du blev så dålig, Kajja. Men kanske du är superimmun nu? Försök trösta dig med det.
/ Anne bye_bye
Kalimera
2021-06-13, 14:07
Tog min andra spruta i onsdags.. Fy 17 va dålig jag blev! Hög feber, ont i kroppen..Vilken sort fick du?
Vilken sort fick du?
Pfizer. Min väninna blev lika dålig båda gångerna med samma vaccin. Kanske vi är lite överdoserade eftersom vi har haft covid. Det får forskningen visa sen..
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-06-14, 13:56
Pfizer.Okej! Jag får min andra Pfizer på onsdag. Hoppas jag klarar mig från biverkningar.
Fått Pfizer,första sprutan ett blåmärke
Nr två hände ingenting
Pia
nickelena
2021-06-15, 10:17
Fick min andra Pfizer igår! Lite öm i armen är allt som känns.
Åh, så bra att vara besprutad!
Lenabye_bye
Kalimera
2021-06-15, 13:42
Fått Pfizer,första sprutan ett blåmärke
Nr två hände ingenting
Fick min andra Pfizer igår! Lite öm i armen är allt som känns.
Hoppas att jag kan säga detsamma imorgon.
Hoppas att jag kan säga detsamma imorgon.
Reaktionen kommer oftast efter 1 dygn och de som blir lite dåliga har oftast haft covid.
Jag pratar naturligtvis inte fakta och statistik utan bara egen erfarenhet från mig o maken, vänner o bekanta. Lycka till imorgon!
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-06-15, 14:08
Lycka till imorgon!Tack!
Igår fick maken sin andra spruta. Han kom ut till sommarstugan för lunch kl.12 och nu ligger han i soffan och sover med feber. Precis som det blev för mig.
Som sagt, vi har ju haft Corona och det verkar som man får biverkninga av vaccinet då.
Hälsar Kajja bye_bye..som solar och matar fiskar på bryggan.
Fr o m 1 juli kan man hämta ut sitt Covidpass på www.covidbevis.se. Det ska räcka med en dos, för att få det.
MickeKöping
2021-06-16, 20:39
Fr o m 1 juli kan man hämta ut sitt Covidpass på www.covidbevis.se. Det ska räcka med en dos, för att få det.
Det som man måste kolla då är ju kraven vid inresa. Än så länge är det ju 14 dagar efter sista dosen som gäller.
Det kan ju bli ändring på det.
Kalimera
2021-06-17, 14:10
Hoppas att jag kan säga detsamma imorgon.Nu har det gått 24 timmar och jag har inte märkt någonting alls. klapp_klap
Nu har det gått 24 timmar och jag har inte märkt någonting alls. klapp_klap
Så bra. Min første Pfizer var helt uproblematisk. Andre gang gikk det også ok, bortsett fra at det føltes som om jeg gikk ‘på bomull’ noen timer. Men d e t var en bagatellmessig sak. Takknemlig over å bo i en del av verden som sørger for vaksiner til befolkningen. :)
Va braaa Janne_B-anana
Gissar att du har gått och kännt efter hela tiden..lite smånervösa timmar;);)
Malou..visst är man tacksam..och gratis är det ju medklapp_klap
/ Kajja bye_bye
Om det inte ens känns i armen har det ju gått bra! Vad jag har hört av en del som har fått andra sticket så har det känts lite mera efteråt i armen.
karinafp
2021-06-18, 12:24
Vad jag har hört av en del som har fått andra sticket så har det känts lite mera efteråt i armen.
För mig var det ingen skillnad. Litet öm andra dagen båda gångerna, men inget mer. Pfizer. Min man fick AZ och blev rejält dålig med feber och frossa andra dygnet efter första dosen. Nu har han fått sin andra spruta och kände bara ömhet i armen; ingenting annat. Så det är verkligen olika.
Karin
Kalimera
2021-06-20, 13:39
Nu har det gått fem dagar och jag har inte märkt något alls.
Dos 2 får jag i em
lite mer än 4 v till Kreta
Hinner få vaccinpass _B-anana
Kalimera
2021-06-23, 15:33
Dos 2 får jag i em
lite mer än 4 v till Kreta
Hinner få vaccinpass
Grattis! klapp_klap
Då har man hämtat ut sitt Covidbevis fb_gilla
https://i.ibb.co/84nkvZ8/nw-cv.jpg
/Netwolf
Grattis Netwolf_B-anana. En fråga; var står vaccindatum. Måste tavernan läsa qr kod? Borde stå Astra 1 o Astra 2 , 2021-06-25 . Eller?
Kalimera
2021-07-01, 13:59
Grattis Wolfen! klapp_klap
Grattis Netwolf_B-anana. En fråga; var står vaccindatum. Måste tavernan läsa qr kod? Borde stå Astra 1 o Astra 2 , 2021-06-25 . Eller?
Längre ned på A4:an står det vilket vaccin man fått och datum för Dos 2 (el dos 1 om man bara fått den) .
Tror inte det behövs att tavernan ska läsa QR-koder. :)
/NW
Mitt covidpass funkar med_B-anana: står datum för s
Dos två! Kreta här kommer viklapp_klap
Någon som haft problem med covidpasset och fått hjälp?
Min man och jag tog våra sprutor vid samma tillfälle men på han covidpass står det 1 av 2. Vi har kollat med vårdcentralen och de har lämnat in rätt uppgifter. Han har också fått en incident rapporterad hos ehälsomyndigheten men det står fortfarande fel på covidpasset. Jag har för säkerhets skull boka antigentest dagen vi flyger, men det känns inte kul att köra 20 mil för detta.
Christina
Kalimera
2021-07-04, 15:20
Jag har för säkerhets skull boka antigentest dagen vi flyger, men det känns inte kul att köra 20 mil för detta. Hoppar verklige att det löser sig för. Köra 20 mil fast det inte behövs är ju inte roligt. :o
Sitter och "vilar"på vårdcentralen efter att ha fått dos 3. Hoppas innerligt att jag kan jobba imorgon och inte får feber som sist.
Fast det alternativet är iof bättre än det andra.
/ Kajja bye_bye
nickelena
2021-12-14, 19:04
Heja dig, Kajja!
Håller tummarna (att du haft nog med feber tidigare,) så att du slipper nu. Inom en månad har jag också fått dos 3.
Lenabye_bye
Hoppas det gick bra, Kajja. Nu säger de ju att Omikron smittar väldigt lätt, mycket effektivare än Delta-varianten. :eek:
/ Anne bye_bye
Det blev ett uppvaknande redan kl 5 med muskelvärk, huvudvärk och allmänt ruggig.
2 Alvedon och mer sömn gjorde att jag mår bättre nu om än lite tilltufsad.
Masar mig till jobbet och inväntar snabb återställning :rolleyes:
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-12-15, 13:41
Jag får min tredje dos på fredag. _B-anana
Nu blev det ju inte nån snabb återhämtning😨 Kom hem efter en snurrig och energilös dag på jobbet och sjönk ner i soffan. Sen kom feber, frossa och influensakänslan..ja jag blev riktigt ynklig. Pläd på samt stickad tröja och tofflor men å vad jag frös!! 2 Alvedon och dök i säng.
Vaknade till ett nytt liv vid 6 på morgonen. ALLT var borta! Vet inte när jag mådde så bra_B-anana
Mannen tog sin 3e idag. Han började säga, innan sköterskan stötte in nålen; Jag hade ju svår corona... Hon svarade innan han hade sagt hela meningen: Ja men är du säker på att du vill ha den tredje då(!?) Innan han hann tänka så satt nålen i armen.
Jag blev helt ställd när han berättade detta:eek:
Vad är de dom vet som inte är officiellt?!
Behöver vi som har haft skitviruset egentligen inte så många doser?
Jag fasar för att må så här dålig efter varje spruta..om den inte behövs.
Nu får vi se hur mannen mår när han vaknar.
Hoppas på att kunna genomföra en förberedd "parmiddag" alltså 4 st med covidpass, all incl på lördagskvällen. Men man ska ju inte ropa Hej förrän...
Nu ska jag beställa antikroppstest från Apotea eller nåt annat bolag för jag vill veta om de små antikropparna finns kvar. Det får bli årets julklapp till oss.
Ur led är tiden!
/ Kajja bye_bye
Du har då en jädrans otur med sprutorna!
Å va mena sköterskan,det har hon kunnat tala om.
Jag har känt mig lite seg efter tredje sprutan,men
det kan vara astman också,alla omslag i vädret gör
inte den bättre precis.
Imorrn blir det fest,gänget träffas för första gången
hos mig sen 2019.Ska bli sååå kul!
Pia
Kalimera
2021-12-19, 15:13
Jag får min tredje dos på fredag.Jag märkte ingenting alls.
Förra måndagen hade jag en efterlängtad mysträff med mina två barnbarn, 4 och 1 år gamla. Pussat och gosat och njutit av småbarnen.
Min dotters familj hade haft Corona för ett år sedan och fått två vuxensprutor och vi..ja vi har ju haft det och tagit 3e sprutan.
Morgonen efter träffen skickar dottern ett meddelande om att ena sonen blivit väldigt sjuk på natten. My god!! Bara timmar sen vi gosade!! Där å då hoppades vi på en vanlig barnförkylning.
Sen föll hela den familjen som furor. Alla 4 hade Corona!!
Två dagar efter det drabbades jag av en akut trötthet. Stöp i säng tidigt utan att ens orka borsta tänderna och darrade i hela kroppen.
På morgonen var allt okej igen.
Vet inte vad som hände där..men på nåt sett tror jag att jag måste tacka den 3e sprutan 🙏. Tog sedan ett test och den var negativ.
Phiiuh!!😷
/ Kajja bye_bye
Oj,oj!
Grannen jobbar på förskola å dom barn som
Insjuknat där har fått jättehög feber,bara så
där.
Var glad över spruta tre.
Pia
Oj, det var inte trevligt, men det lär ju vara många som har fått corona flera gånger. Spruta 3 är nog bra! Hoppas att även dotterns familj inte får någon värre sjukdom.
/ Anne
Jag blev lite dålig av trean. Nåt dygn bara, men ändå. Det kan ju ha berott på att 1 & 2 var Pfizer och No 3 var Moderna. Undra vad fyran kommer innehålla? :)
/Netwolf
Jag står gärna först i kön för både 4an o 5an!
Allt för att slippa bli sjuk.
När man var liten fick man ju både trippelvaccin och stelkrampspruta och det var väl föräldrarna tacksamma för utan några tveksamheter.
Det kan ju ha varit min 3e spruta som stoppade viruset från barnbarnen. Att jag bara fick lite känningar som snabbt gick över. Who knows...?
/ Kajja bye_bye
Jag blev lite dålig av trean. Nåt dygn bara, men ändå. Det kan ju ha berott på att 1 & 2 var Pfizer och No 3 var Moderna. Undra vad fyran kommer innehålla? :)
/Netwolf
Jag valde att boka in mig på Pfizer även för spruta 3. Det som var lite annorlunda här var att jag var öm i armen i 2 dagar efter nr 3. De 2 första gav inte någon "biverkan" alls.....
//Conny :)
Kalimera
2022-01-27, 12:08
Sen föll hela den familjen som furor. Alla 4 hade Corona!!Min systerdotter med man och två barn är också jävulskt sjuka. Alla är vaccinerade, de vuxna med tre doser och ungarna med två.
Uten tvil finnes mange tilfeller av vaksinebivirkninger. Samtidig er det nå publisert flere seriøse studier som også peker mot en viss placebo-effekt. Lenker en artikkel til, mulig å gå til originalstudiene derfra. Se nederst.
Venter på 4. sprøyte. Høyrisikogruppe, begrensende i seg selv. Ambivalent mht til å leve ‘normalt’. Jeg savner gleden. Vil ut i ‘verden’! , kino, teater, spise ute. Selv en shoppingrunde virker forlokkende :D. Dessuten mange praktiske ting som skyves til ‘i morgen’. Brakkesyke? - Kjenner et par fullvaksinerte ‘oldiser’ som har blitt smittet, forkjølelse eneste symptom. Mens minste barnebarnet snart 2 år er covidsyk med høy feber. Ikke merkverdig, i barnehagen er flere ansatte og mange barn i samme situasjon.
Her er lenken.
https://www.dagbladet.no/nyheter/saltvann-ga-hodepine/75206809
Min systerdotter med man och två barn är också jävulskt sjuka. Alla är vaccinerade, de vuxna med tre doser och ungarna med två.
Leit å høre. - At barn i liten grad smittes og i såfall ikke blir særlig syke, prediket helsemyndighetene tidligere. Man blir etter hvert mer skeptisk til disse skråsikre ekspertuttalelsene.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.