handdator

Visa fullständig version : Ionian Beach?...o andra frågor...


Lottisen
2006-05-18, 11:52
Hej!
Jag har läst runt bland inläggen om Parga, som verkar va ett helt underbart resmål! :)
Jag o min sambo åker dit i slutet av juli o ska bo på Ionian Beach som ligger på Valtos Beach, så nu undrar jag om det är någon som har bott där eller vet nåt om hotellet??????

Det är 1,2km till centrum...
nån som vet om det är ok att gå eller om man föredrar taxibåt?

Vi funderar på om vi ska hyra bil eller moppe för att ta sej runt, nån som vet vilket som är bäst?

Tänkta utflykter blir nog till...
Paxos/Antipaxos...är det en heldagstur?
Floden Styx...hur kommer man dit, är det långt från Parga?

Några andra tips som kan berika vår Pargavistelse???

Jag längtar sååå till sol & bad, go mat & vin...slappa!!!:p

bye_byeLottisen

Kalimera
2006-05-18, 16:11
Det är 1,2km till centrum...nån som vet om det är ok att gå eller om man föredrar taxibåt? Ni bor ganska nära centrum så det är inga problem att gå. Det finns en trappa mellan Valtos och ”Parga” (se bild nedan). Tycker ni trappar känns jobbig tar ni taxibåt eller taxi. (Taxistationen i Parga ligger mittemot OTE på Alex Bagagatan.)Vi funderar på om vi ska hyra bil eller moppe för att ta sej runt, nån som vet vilket som är bäst? Bil är passar bäst om nu ska åka långt. Vi hyrde moped för kortare sträckor. Tänkta utflykter blir nog till... Paxos/Antipaxos...är det en heldagstur? Ja. Värd varenda sekund. Floden Styx...hur kommer man dit, är det långt från Parga? Moped, bil eller på båtutflykt (biljetter säljs i resebyråer).Några andra tips som kan berika vår Pargavistelse??? Missa inte tvådagarsutflykten till Meteora och bergsbyarna i Zagoria. Ni kan köra dit på egen hand, med den organiserade utflykten är att rekommendera. Plus tusen saker till som finns i Pargas omnejd. :)

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/parga_2.jpg

Trappan mellan Valtos och Parga centrum.

parga
2006-05-18, 19:36
Hej Lottisen!
Grattis till ett bra val (bäst!) av resemål! Parga är underbart, i mina ögon iallafall.
Ionian Beach är ett nybyggt hotell. Jag vet inte så mycket om det, mer än att det ligger superfint. Tror att du har nära till byn och väldigt nära till stranden. Nära till byn, tycker jag, beror på om du måste ner på Valtos för att sedan ta dig upp för trappan, som Janne visade. Borde gå att gå ut på framsidan, för att redan vara "uppe". Hotellet ligger ju i en sluttning. Hyr ni moppar går ju det fortare. Trappan upp till Parga är härlig att gå, inte när det är 30 grader varmt förstås, men på em/kvällen. FIN utsikt!
Jag har varit till Parga fyra gånger tidigare men aldrig åkt runt något. Skamligt! Den här gången, när vi åker ska vi försöka ta oss runt. Tror det blir moppe eller fyrhjuling om det finns. Ska även åka till Paxos/Antipaxos. Jag kan kolla upp lite om du vill, så hör jag av mig när jag kommer hem igen? Hotell, moppe/bil m.m. Vi åker en vecka den 29 maj.

Jenny:)

Lottisen
2006-05-19, 08:50
Hej Janne o Jenny...o alla andra!

Tack så väldigt mycket för bild o info om Parga, jag blev jätteglad för det o nu känns det ännu mer rätt att åka dit...
Hmm, problemet e nu bara att jag längtar ännu mer till juli...hihiii flabb_flab

Känns som att tvådagarsturen till Meteora tyvärr nog inte kommer bli av, o inte heller bergsbyarna...hoppas vi inte missar för mycket då!?
Vi vill egentligen bara vill ha en "koppla-av-semester"...men några dags-utflykter blir det ju ändå till Paxos/Antipaxos o till floden Styx...
Janne: Du sa att biljetter säljs på resebyråer, menar du om man väljer båtutflykten så finns dom att köpa på plats i Parga...eller?

Jenny: Jag skulle bli toppenglad om du har mej lite i tankarna o kollar läget om moped/bil...hotell...utflykter...mm. när du e där i maj, eller jag menar att jag vill vill veta allt när du kommer tillbaka!!! :)

Oj, så d e 5:e gången du reser till Parga nu...då måste d va riktigt bra, har du varit på andra ställen i Grekland oxå som du kan jämnföra med?
Själv har jag varit på Kreta 2ggr, Korfu 2ggr, Santorini & Ios, Zakynthos & Skiathos...jag älskar verkligen Grekland o tror inte att jag kommer bli besviken denna gången heller!!!
Om vi inte hörs innan du reser så...TREVLIG RESA!!!

bye_bye Lottisen

parga
2006-05-19, 22:03
Hej!
Jo, jag ska ha dig i tankarna när vi är i Parga!:) Jag har varit till flera ställen i Grekland men än har inget slagit Parga! Jag har varit till Rhodos, Kefalonia, Kos 2 ggr, Thassos, Mytilini/Lesbos och Skiathos. Jag har tyckt om de andra ställena också, men det går nästan inte att jämföra. Spännande att höra vad du säger när du kommer hem. Du lovar väl att skriva en snutt, så vi alla får höra vad du tycker!?
Tack och vi hörs sen!
Hälsningar,
Jenny, som åker om ca en vecka! Jippi!

Kalimera
2006-05-20, 17:38
Janne: Du sa att biljetter säljs på resebyråer, menar du om man väljer båtutflykten så finns dom att köpa på plats i Parga...eller?
Biljetter till båtutflykterna köper du i någon av resebyråerna i Parga. Charterbolagen anordnar också många utflykter, bland annat till Styx, Paxos och Meteora.

pysen
2006-05-21, 23:53
Hälsa de andra turisterna. Ni lär vara många.
Av de platser jag varit på i Grekland är Parga det minst grekiska.
Efter att ha älskat grekisk mat blev Parga en besvikelse.
Paxos/Antipaxos är så där...det finns skojigare utflykter. Dessa grottor som man ska titta på...suck!
PS: Prisnivån är ganska hög, ändå var vi där under mellansäsong.

Lottisen
2006-06-27, 11:33
Hej!!!

Jenny:
Jag hoppas att du har haft en underbar semester i Parga!!!
Tänkte bara höra om du kollade du in Ionian Beach som vi ska bo på?...
hyrde ni moppe o va gjorde ni för utflykter, åkte ni till Paxos/Antipaxos............BERÄTTA!!!

Om 3veckor åker vi o d ska bli såå gott o snart måste jag börja ladda lite inför kommande semester_B-anana ...så nån annan som har nåt bra tips eller kul att berätta kanske???

Kram Lottisen

Janet
2006-06-27, 16:21
nnan som har nåt bra tips eller kul att berätta kanske???



Du kommer säkert få en härlig vecka!
Har inga speciella tips att ge, förutom att jag vill säga att jag absolut tycker ni ska åka på Paxos/Antipaxosturen, den är mysig å solig :)

Vi hyrde cyklar och cyklade upp till borgen som ligger utanför Anthoussa (tror jag det är) - SVETTIGT men klart värt det! Vilken upplevelse att rulla nerför en flera kilometer lång backe!

Ha en bra resa! /Janet

Lottisen
2006-06-28, 08:17
Hej Janet o tack för dina små tips!

Vi har tänkt att åka till Paxos/Antipaxos en dag o nu när du säger att d e så bra så längtar jag ännu mer flabb_flab
Hur tog ni er dit, har du nån speciell båt att rekommendera kanske?

Soliga hälsningar!
/ Lotta

Eva L
2006-06-28, 08:27
Jag åkte med Marco Polo som har en väldigt trevlig och charmig kapten. Utflykten är trevlig och det finns några fina små butiker på Paxos. Jag handlade ett par riktigt snygga och moderna silverörhängen samt fina almanackor här.

Annars tycker jag absolut att ni inte får missa Sarakinikostranden och den högt belägna tavernan. God grekisk mat samt en vidunderlig utsikt över havet. Ta båten om det är varmt kan promenaden bli ganska svettig. Till Lichnos Beach är det däremot en lagom promenad på 2-3 km. Ni går till en början genom fina olivlundar och väg på slutet. Även här serverade strandtavernorna god mat.

Eva

parga
2006-06-28, 10:19
Hej Lottisen!
Förlåt att jag inte har hört av mig tidigare, tiden har gått mig förbi!
Jo jag kollade in Ionian Beach lite grann. Det går en trappa ner på stranden från hotellet, så det är väldigt nära till stranden!:) Gick aldrig upp på framsidan, för att se hur det såg ut där. Det verkar vara ett superhotell iallafall! Hotellet ligger granne med Yacht Club. Det stället åt vi lunch på nästan varje dag. Inte för maten skull ( det finns de vanliga lunchrätterna) men personalen är så trevlig. Stoluthyraren (en dam), precis nedanför ert hotell, är jättetrevlig och hjälpsam. Inte påflugen heller. Kostnad för två sängar, bord och parasoll 6 Euro. Kanske dyrare nu, när högsäsongen börjat.

Alla utflykter vi skulle göra bl a hyra moppe, åka till Paxos/Antipaxos kom liksom av sig!:) :( Vi kände helt enkelt att vi bara ville ta det lugnt. En dag var vi faktiskt ute och vandrade. Gick till det gamla klostret, på kullen bortanför Valtos. Otrolig utsikt mot Paxos! Jättemysigt att gå i olivlundarna. Strosade faktiskt runt hela dagen. Omgivningarna runt Parga är oerhört vackra!
Prisnivån har ökat. Inget var riktigt billigt längre. Fast det har nog Parga aldrig riktigt varit. Priset på yoghurt, skinka, juice varierar mycket. Att äta ute är ju fortfarande rätt billigt, men det varierar också. Vi hittade två favoriter. Tavernan som ligger i gränden upp från hamnpiren bl. a. Otrolig skaldjursmeze!! Mycket mat, trevlig man som serverade. Bjöds på Ouzo till förrätt och likör till efterrätt! Sällsynt. Sedan en taverna vid Krioneri-stranden. Precis innan man går ner dit, på höger sidan från stan sett. Där var det billigt, jämfört med andra ställen. Mamma i huset lagade maten, sonen och sonsonen serverade. Jättetrevliga o pratsamma. Deras stifado är inte av denna värld!!! Jag har aldrig smakat någon bättre! Rekommenderas varmt.
Ja det var lite av vad jag kan berätta. Fråga gärna mer om du undrar över något. Ha en underbar Pargaresa, om vi inte hörs något mer!

Hälsningar,
Jenny