Visa fullständig version : Sugen på nytt jobb?
Undrar vad de pröjsar? :)
https://i.ibb.co/GxpBHxs/kreta.jpg
Jag vet ingenting om vad det är man ska utföra eller vad de betalar men jag har sett dessa annonser om kundtjänst på Kreta under lång tid hela förra året. Gissar att det är s.k. "telemarketing" som ofta kritiseras att ha usla villkor på flera sätt.
/ Hasse
Jag hade "för lång" livserfarenhet, så det är kört för min del👵:D
/ Kajja bye_bye
NEJ TACK!!!!!!
Det här är ett ämne som skulle kunna med råge fylla en ny tråd här på Kalimera. Ämnet har absolut inget med Grekland att göra. Men i brist på härliga reseminnen från Grekland så kan vi ju surra om annat.
Jag skulle vilja säga att det finns få branscher som gör mig mera "förbaskad" än IT/BREDBAND/TELEKOM. De företagen är alla en skam för sin bransch.
Är det någon mer än jag som har upprepad erfarenhet av att försöka att säga upp ett avtal om telefoni/tv/bredband. Tycker ni att det gick lätt och smidigt? Tycker ni att ni blev trevligt bemötta som kund? Tycker ni att det vore rimligt att företag som säger sig vara proffs på kommunikation också har ett enkelt och smidigt system för att på- och av- boka abonnemang?
Som sagt, är inte säker på att detta platsar i den här tråden. De här inblandade företagen kan ju ha helt andra bevekelsegrunder för att vilja erbjuda jobb i Kundtjänst på Kreta. Arbetsmiljön och Klimatet kan ju vara trevligt? Omtanken om personalen? Lönen kan ju kanske vara jättebra? Eller .... vad vet jag?
Varför kan man inte lika gärna ha ett kundcenter i Säffle?
Väntar nog lite med att skicka in min ansökan! :D
Masse
Jobbade själv med telemarketing i slutet av 80-talet, då var det något helt annat. Vi bokade besök för en säljare av "någonting" till en annan firma. Numera gäller det mest att prångla på folk saker de inte vill ha och det till en ersättning som inte kan kallas lön... Framförallt, om du inte är nöjd har du ett helsike att komma "loss". Det var definitivt inte tanken med telemarketing från början! Men många "metoder" tas över av mindre nogräknade personer och urartar till något annat som aldrig varit tanken från början. Utveckling i all ära men all utveckling är inte bra.....
Catlady, som ändå tyckte de åren var ganska kul.....
Litet förtydligande: som kund har du ett litet helsike att komma loss! Så fel, så ska inte det gå till! Men alla har vi väl lite till mans blivit "trakasserade" av telefonförsäljare med de mest obskyra "erbjudanden".......
Catlady, som avskyr telefon"försäljning" i gemen numera.......
Jag vet väldigt lite om detta, telemarketing, callcenter osv. så det är lite svårt att sortera vad som känns rätt och fel.
Men min tanke är att det här med "att på olika sätt prångla på" folk diverse tjänster är lite på gränsen till manipulering och att med mängder av information , försöka få mottagaren att till slut ge upp som om det var det enda alternativet och därför falla för "erbjudandet".
Komplicerat? Javisst, delvis eftersom detta är en del av taktiken och det finns ALLTID människor som tyvärr faller för frestelsen. Se bara på all information vi får i tidningar, pappersvarianten som på nätet, text-tv osv. där vi får veta att diverse naiva personer (oavsett ålder) luras av sina koder, inloggningar med t.ex bank-id eftersom "avsändarna" av lurendrejerierna har den taktiken att komma åt besparingar mm.
Kanske inte helt rätt vinkling av företeelsen med telemarketing, callcenters som tråden egentligen handlar om men dessa tankar är inte i mina ögon och tanke helt felaktiga då det som sagt alltid finns mottagare som tyvärr förlorar pengar, ofta besparingar de har haft under decennier.
Grundregeln är att man ALLTID bestämmer helt själv vad man vill köpa men att det i så fall inte är lätt att bestämma hur, och vad, och till vem och till vilket pris SAMT PÅ VILKA VILLKOR man gör sin överenskommelse.
Snårigt, ja det tycker jag också, därför aktar jag mig NOGA i alla avseenden och jag svarar inte i mobiltelefonen när okända nummer ringer, bara en sån sak.
/ Hasse
Hasse, du har rätt i mycket men inte allt. ;) Callcenters ringer du själv för att lösa något problem eller så men telemarketing(nu för tiden) är ju att någon ringer dig för att, oftast, prångla på dig det ena eller det andra. Och ibland vare sig du vill eller inte! Manipulation är ordet! Så svårt för många att hålla emot. Det bästa, tror jag, är att som du gör inte svara på okända telnummer utan kolla dem först mot nätet, finns mycket info där. Numer rapporterar folk att det eller det numret är en oseriös säljare osv. Det är dock nästan förvånande hur lätt dessa "säljare" kan lura på människor både det ena och det andra, konstigt, men de är tyvärr "duktiga" på att snacka en massa bu..sk.t!
Catlady, som inte heller svarar på okända nummer.....
Skulle vara intressant med en kommentar från någon som har jobbat på detta företag. Eller någon som känner någon som jobbat där tillräckligt bra för att kommentera. Enligt vad jag har förstått har de varit verksamma på Kreta redan en längre tid. Antar att det närmast är ungt folk som jobbar där, såna som är fria att komma och gå och leva ett "fritt" liv. Kanske tar de jobbet som en intressant upplevelse. Och det kan det ju vara.
Skulle kunna tänka mig att jobbet också skulle passa äldre människor, men åtminstone efter att ha läst Kajjas kommentar fick jag för mig att det är lite åldersdiskrimering där? Men vad vet jag.
Men i princip inget fel att ha ett företag inom kundtjänst på Kreta. Det där med telefonförsäljning i allmänhet är ju sen en helt annan sak. Och ja, oftast irriterande.
/ Anne :)
Teleperformance är ett jättestort multinationellt företag med flera tusen anställda från hela världen. Jag visste inte att det fanns på Kreta men jag bor i Aten och företaget har flera olika kontor i olika delar här. Ungefär hälften av alla unga svenskar som bor i Aten jobbar på Teleperformance, eller TP som det kallas:). TP har olika avdelningar uppdelat via nationalitet, dvs spanjorerna sitter på en avdelning och jobbar med Spanien, tyskarna med Tyskland och svenskar med Sverige. Lönen är satt efter vilket språk man talar/ vilken marknad man jobbar med, för att vissa språk är svårare att få tag på. En svensk får runt 1200 efter skatt om jag minns rätt, plus bonusar och vouchers. De betalar också för flygresan och boende de första veckorna. Det låter väldigt lite för nån som är bosatt i Sverige, men om man tänker på att en helt vanlig lön i Grekland ligger på 6-800 euro i månaden, så ligger 1200 mycket över medellönen. Det är därför som många fortsätter jobba kvar där efter många år, även fast de kanske egentligen skulle vilja göra något annat. Tyvärr är arbetsmarknaden hemsk här. De som jobbar där säger att det negativa med att jobba där är att alla alltid ser allt man gör och man måste jobba hela tiden, för de sitter alla i en stor sal och måste ta samtal efter samtal , jag har hört att de är tvungna att ge sin mobil när passet börjar. De tycker alla att det är ett jobb som är väldigt dränerande. Å andra sidan så är det många som tycker det är en chans att få komma till Grekland en längre tid och få nya erfarenheter och träffa nya människor. TP är bra på det sättet att de anordnar många afterwork events, och där kan man träffa folk från de andra länderna också.
För mig har TP gjort mig trygg, för jag vet att om jag nån gång blir av med jobbet, så kan jag ALLTID få jobb där. De skriker efter svensktalande.
Tack, Louisa! Verkligen intressant att få höra så mycket från nån som vet.
Tack, Louisa, för intressant kommentar. Kan tänka mig att det är en intensiv takt på jobb som denna.
/ Anne :)
Lönen är satt efter vilket språk man talar/ vilken marknad man jobbar med, för att vissa språk är svårare att få tag på. En svensk får runt 1200 efter skatt om jag minns rätt, plus bonusar och vouchers.
1200? Är det Euro? Per månad?
/ Hasse
1200? Är det Euro? Per månad?
/ Hasse
Ja förlåt 1200 euro per månad efter skatt är det
Ja förlåt 1200 euro per månad efter skatt är det
Det skulle jag lätt hoppat på. Ja, jag skulle nog kunna tänka mig att lägga en halvtid för den lönen :D
Det skulle jag lätt hoppat på. Ja, jag skulle nog kunna tänka mig att lägga en halvtid för den lönen :D
Ja jo jag förstår det men nu är nog du inte deras target grupp, de riktar mer in sig på ungdomar som vill pröva på att bo i Grekland ett tag och få nya upplevelser. Det är ingen som tar det för lönen. Man kan välja ett jobb av andra orsaker också seru;)
Det skulle jag lätt hoppat på. Ja, jag skulle nog kunna tänka mig att lägga en halvtid för den lönen :D
Som Louisa skriver är man väldigt kontrollerad under hela sin arbetstid. Det har en vän till mig berättat, som hoppade av jobbet efter ett halvår.
Jag tror inte du är den typen, Wolfen, som vill bli kontrollerad på detta sätt, så du faller bort totalt (liksom jag). flabb_flab
Birgitta
Jag tror inte du är den typen, Wolfen, som vill bli kontrollerad på detta sätt, så du faller bort totalt (liksom jag). flabb_flab
Typ. Skulle nog aldrig komma på tanken att söka ett dylikt jobb. Jag hade nog fått sparken innan första timmen gått :D
/Wolfen
Typ. Skulle nog aldrig komma på tanken att söka ett dylikt jobb. Jag hade nog fått sparken innan första timmen gått :D
/Wolfen
Samma här! Min kommentar om "för lång livserfarenhet" var ämnad att påskina att de vänder sig till unga människor. Aldrig att jag skulle kunna jobba under såna förhållanden. Jag är väldigt mån om ett sunt arbetsklimat, kollektivavtal och fackliga rättigheter.
En sån som jag skulle bara innebära problem för företaget:D:D
/ Kajja bye_bye
Jag skulle heller aldrig vilja jobba där, skulle få ångest. Förutom det så är jag inte alls gjord för att jobba på callcenter, jag har typ telefonfobi och får panik när jag ska prata med folk jag inte känner på telefon. Men det jag vill upprepa är att de flesta inte väljer det här jobbet för att de tror att det är så väldans bra eller för pengarnas skull, utan de är intresserade av att komma till Grekland och bo här i något år, och det här företaget möjliggör detta för dom på ett lätt sätt. De bryr sig alltså inte om själva jobbet speciellt mycket. Sen i unga år om ni minns, så är det ju väldigt viktigt bara det här att samla på sig erfarenhet, så man kan få ett snyggt CV och få bättre jobb på så vis. De flesta brukar inte börja som generaldirektör direkt.
Mitt första jobb var i en kiosk på en golfbana som 16 åring, svart, 60 kr i timmen. Började där för att få in en fot i arbetsmarknaden, stannade pga den fina naturen (eller var det alla snygga killar kanske...) Efter två somrar fick jag mitt första vita jobb.
JFörutom det så är jag inte alls gjord för att jobba på callcenter....
Jag vill bara understryka att jag inte alls har något emot callgirls... :D;)
#jaghittarutsjälv :p
Jag vill bara understryka att jag inte alls har något emot callgirls... :D;)
#jaghittarutsjälv :p
Haha Du är rolig du!
Jag börjar också bli till åren kommen och har av både livs- och jobberfarenheterna sett vad det är jag värderar vad gäller arbetsplatser, yrken, miljöer, arbetsuppgifter mm. mm. Jag har INGEN inblick i hur det skulle kunna vara att jobba på ett callcenter, tror dessutom att det finns VÄLDIGT MÅNGA varianter på det vi andra tror, finns där.
Men generellt sett, jag är den typen som ALDRIG NÅGONSIN skulle "gå på" och köpa någonting (sak, pryl, produkt, tjänst, abonnemang.......you name it) bara för att någon ringer mig för att försöka förklara dess förträfflighet. Fel har jag nog, men jag kallar det bondfångeri, lurendrejeri, MANIPULERING, det är MIN syn på det hela och som sagt så har jag antagligen fel men jag väljer mina sätt att konsumera helt på egen hand.
Sen vilka villkor mm. som ungdomarna (om det är den gruppen som är mest representerad?) på dessa arbetsplatser har, det vet nog faktiskt bara de som jobbar där nu eller de som har jobbat där. De är antagligen långt mer mottagliga för villkoren, vilka de än må vara, förhållandena de möter där, kontra det "driv" de antagligen har för att faktiskt prestera bra.
Det finns bra och dåligt på alla arbetsplatser, vad jag jobbar med nu är irrelevant men jag har väldigt många "yngre" omkring mig, människor i karriären som nog är lättmanipulerade och ibland kan ha anledning att ifrågasätta villkor mm. Även den tekniska utveckling som ständigt pågår, och den som numera handlar om digitalisering, övergång till mer och mer mobil kommunikation istället för stationär, är jobbig. DET har inte mycket att göra med ämnestråden men just telekommunikation som jag gissar att callcenters och dylikt sysslar med, den innehåller mängde av sidospår som kan vara nog så jobbiga i många avseenden.
/ Hasse
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.