Visa fullständig version : Bildgåta 5281 - Kossor i Panagia på Iraklia
Kalimera
2021-01-04, 17:36
Var är vi nu och muar?
https://www.kalimera.se/bilder/bilder/grekland-392.jpg
Försöka duger :)
Kreta, Lassithi???????
Hej alla
Schinoussa?
//PA _B-anana
nickelena
2021-01-04, 21:50
Chios?
Lenabye_bye
Matt Barrett har en gang sagt at der er nesten like mange kuer som personer på Kos....
Eftersom jag också tror på Schinoussa gissar jag på Iraklia.
Birgitta.
Jag gissar också på Schinoussa. Kan inte minnas att jag sett kor där, men landskapet är likt det på Schinoussa.
//Ofelia
Precis som flera andra så var Schinoussa det första jag också tänkte på när jag såg den karga landskapsbilden. Men jag tänker som Ofelia att jag har heller inte sett till några kor på ön under mina vandringar 🤔 Skulle kanske kunna vara Kimolos? 🤔
Koufonissia kanske 🤔
// majibye_bye
När jag tänker efter så kan det ju vara på Folegandros också....🤔
//majibye_bye
Kan det være Lipsi? 🙂
Hmmm, jag har sett en ko på Lipsi så varför inte ?
/ Hasse
Det er faktisk ganske mange kuer på Lipsi. 😁
Det er faktisk ganske mange kuer på Lipsi. 😁
....och många jakar på Schinoussa.
Birgitta.
Ingen aning, men det ser kargt ut, hoppas de är på väg till ett grönare bete.
Kreta? Ang_elx
/ Anne :)
Ja, vad äter de stackars kossorna?
Kalimera
2021-01-10, 15:10
Kreta, Lassithi???????Nej.
Naxos?Nej.
Schinoussa?Nej.
Chios?Nej.
Matt Barrett har en gang sagt at der er nesten like mange kuer som personer på Kos....Nej.
Santorini.Nej.
Mykonos ?Nej.
Jag gissar också på Schinoussa. Kan inte minnas att jag sett kor där, men landskapet är likt det på Schinoussa.Nej. Jag har sett kor på Schinoussa.
Precis som flera andra så var Schinoussa det första jag också tänkte på när jag såg den karga landskapsbilden. Men jag tänker som Ofelia att jag har heller inte sett till några kor på ön under mina vandringar 🤔 Skulle kanske kunna vara Kimolos? 🤔Nej. Som sagt jag har sett kor på Schinoussa. Mellan Mesaria och Psili Amos.
KOs? 😬Nej.
Koufonissia kanskeNej.
När jag tänker efter så kan det ju vara på Folegandros också....Nej.
Kan det være Lipsi? 🙂Nej.
Hmmm, jag har sett en ko på Lipsi så varför inte ?
Nej.
Ingen aning, men det ser kargt ut, hoppas de är på väg till ett grönare bete. Kreta? Nej.Men kargt är det.
Ja, vad äter de stackars kossorna?Inte mycket att äta där inte. Jag tror att de utfodras där.
Eftersom jag också tror på Schinoussa gissar jag på Iraklia.Rätt! Grattis! klapp_klap
Kossorna bor utanför den lilla byn Panagia (https://www.kalimera.se/grekland/iraklia/byar.html) på Iraklia.
Iraklia är verkligen kargt, så jag undrar också var kossorna hittar mat.
Man har inget vatten på ön, så vattnet kommer med båt ett par gånger i månaden. I bukten står visserligen en saltvattenrenare, bekostad av EU. Men den står oandvänd sedan några år tillbaka, då man saknar en reservdel!
Dom odlingar som finns är bara för eget bruk. Trädgårdsodlingar får inte bevattnas på grund av bristen på vattnet. Så var hittar kossorna mat?
Invånarna livnär sig på fiske och turism.
Birgitta, som hoppas komma dit i juni igen.
PS: Janne, när du hänvisar till "Panagia", kommer Schinoussa upp istället för Iraklia. Även på Schinoussa finns ett Panagia.
Kalimera
2021-01-11, 08:51
PS: Janne, när du hänvisar till "Panagia", kommer Schinoussa upp istället för Iraklia. Även på Schinoussa finns ett Panagia.Jag har ändrat nu. Tack!
Ja, man undrar verkligen vad de stackars kossorna har att äta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.