handdator

Visa fullständig version : Fråga


Eva L
2006-05-17, 08:01
Har nu efterlyst mina elektroniska biljetter eftersom resan närmar sig och är van från resor med andra arrangörer att biljtterna skickas tidigare. Biljetten går inte att dra ut direkt från nätet men väl bekräftelsen. Kanske har mailservern på jobbbet stoppat mailet men enligt teknikerna verkar det inte så. En vänlig dam på Apollo lovade skicka biljetterna till min hememail men dagarna går och igår lovade en vänlig man att skicka dom både med email och post. Hoppas hans löften fungerar bättre. Med email kom det ett automeddelande att biljetterna bara kan skickas ut till den email som uppgavs vid bokningen, ok det förstår jag men dessutom innehöll mailet meddelande om hur man betalar, bokar reseförsäkring och länkar hit och dit. Brukar ni som reser och bokar enkelbiljetter med Apollo få era biljetter innan ni reser eller är det ok att stå på flygplatsen med bara en bekräftelse? Jag ska dessutom på tjänsteresa till Stockholm strax innan så jag är inte hemma till dagen innan avresan. Jag har inte ens fått biljetten till avresan så hemresan har jag inte börja efterlysa än. Tilläggas kan att biljetterna är betalda för flera månader sedan och att jag reser i början av juni. Konstigt att Apollos personal säger att det är bara att lämna en annan emailadress när det stridet mot deras bokningsregler. Stämmer info i det nya mailet kommer ju biljetterna inte heller med post. Vore enklare med ett elektroniskt bokningsnummer.

Eva

Elisabet
2006-05-17, 08:26
Biljetten kommer 2-4 veckor innan avresa, enligt den bokningsbekräftelse jag har fått från dem, så det är väl möjligt att din biljett inte är skickad ännu, för visst är det några veckor kvar innan du ska åka?

Jag har tre liknande edfarenheter och alla gångerna funkade det utan strul:

Jag bokade en gång en restresa så sent så att de inte skickade någon biljett innan resa och då räckte det med bokningsbekräftelse och bokningsnummer, både för utresa och hemresa.

En bekant glömde en gång biljetterna och bokningsbekräftelsen hemma. På flygplatsen sa de att det var inga problem eftersom hon kunde legitimera sig, men att de inte kunde garantera att det skulle bli lika enkelt med incheckningen på flygplatsen i Grekland vid hemresan och fixade därför ett papper åt henne, vill jag minnas.

När min dotter skulle till Skåne i påskas kom det ingen e-biljett trots att bokningsbekräftelsen kommit som den skulle. Jag ringde och frågade efter den efter några dagar och då skickade de den. Det var SAS det.

Din biljett kommer nog snart. Om inte annat så du har ju bokningsbekräftelse och ett bokningsnummer och det räcker säkert. Och som sagt, det finns nog tid kvar ännu innan den "ska" vara utskickad.

Celbe
2006-05-17, 08:28
För ett par år sedan var vi i en liknande situation, i alla fall vad det gällde biljetten hem. Vi hade då bokat enkelbiljetter med Apollo, Samos ut och Rhodos hem. Biljetten till Samos fick vi i tid innan vi åkte men hemresebiljetten kom naturligtvis medan vi var borta. Men det gick bra att checka in på flygplatsen på Rhodos fast vi bara hade bekräftelsen. Jag tror det var fler i kön som var i samma situation.

Fast det är inte så bra för resehumöret när man måste strula med biljetten först!

Celbe

Chris
2006-05-17, 08:33
Förra året gick jag också och var nervös för jag inte hade sett röken av eller hört något om min hemresebiljett från Santorini med Apollo.

Vid kontakt med Apollo berättade en dam att de brukar skicka dem ca 14 dagar före. Men då var jag redan nere i Grekland!

Minns dessvärre inte om jag skyllde på en "datakrasch", eller något annat, men den vänliga damen skickade i alla fall hem min biljett via vanliga posten. Men det är ett år sedan och de kanske har andra rutiner nu. Återstår att se för egen del hur det går i år.

Chris
bye_bye

Eva L
2006-05-17, 09:17
Idag kom hemresebiljetten prydligt till min arbetsemail och enligt bokningen på hemsidan ska utresan vara skickad till min email den 9 maj. Antagligen har något gått snett där. Ringde idag igen och fick då veta att min emailadress plockats bort från bokningen på utresan och att biljetten garanterat kommer i pappersform. Mailet som kom från Apollo igår var således överflödig information. Jag har inget särskilt stort trygghetsbehov vid resande men vill ändå helst ha mina biljetter eftersom många flygbolag tar ut en hög extraavgift om biljetten saknas. Trevlig personal på deras kontor i varje fall.

Naturligtvis borde jag varit så förutseende att jag lämnat en emailadress vid bokningen som jag kan nå från en dator utomlands. Har ju skaffat en gmailadress som verkar fungera bra.

Eva med drygt två veckor till avresa bye_bye

Anna Pernilla
2006-05-17, 09:58
Vitsen med en sk elektronisk biljett är att man inte har någon rent fysisk biljett, utan man reser helt enkelt biljettlöst.Det skall räcka med att legitimera sig.Sen är det ju skönt att ha ett litet bevis om det skulle strula till sig;) .Flygbolagen tar ut en avgift för att skriva ut en ny pappersbiljett om man har tappat bort den.Alltså inte för den elektroniska biljetten.

Eva L
2006-05-18, 07:04
Vitsen med en sk elektronisk biljett är att man inte har någon rent fysisk biljett, utan man reser helt enkelt biljettlöst.Det skall räcka med att legitimera sig.Sen är det ju skönt att ha ett litet bevis om det skulle strula till sig;) .Flygbolagen tar ut en avgift för att skriva ut en ny pappersbiljett om man har tappat bort den.Alltså inte för den elektroniska biljetten.

Apollo har inte sk elektroniska biljetter utan vid bokningar som sker via internet skickas biljetten ut via email till den emailadress som kunden uppgav vid bokningen och kunden skriver själv ut sin biljett. Verkar ändå gå bra att åka biljettlöst! När jag tittade igen på deras senaste email som jag trodde var hemresebiljtten så var det bara ytterligare en bekräftelse som bla innehåller info om hur betalningen ska gå till och den biljetten betalade jag redan i mars.
Här står också tydligt att biljetten skickas ut 2-4 veckor före avresa så den som ska vara borta mer än två veckor och har en enkelbiljett till hemresan från Grekland bör ha uppgett en emailaress som går att nå i Grekland.

Åkt elektroniskt har jag gjort många ggr och det fungerar mycket smidigt. Det gör vi alltid vid våra tjänsteresor. Mig veterligt har inga charterarrangörer i Sverige elektroniska biljetter.

Eva

Bossew
2006-05-18, 07:10
Jag har ofta åkt hem på bara bekräftelsen och det har funkat bra varje gång.

bosse, 23 timmar 54 minuter :)

yeasou
2006-05-18, 07:59
Håller med dig Bossew. Vi har ej fått hemresebiljetten ännu fast vi åker nu på Lördag morgon. Jag ringde upp Apollo och prade med dem om detta. Jag har ju skrivit ut internetbiljett och den går lika bra att använda, så jag är inte nervös för detta. Jag har hamnat i denna situation tidigare och bekräftningen man får över nätet går lika bra att resa med.flabb_flab
Yeasou _B-anana med mindre än 2 dar kvar!

Eva L
2006-05-18, 08:15
Jag förstår det men läser man informationen och det finstilta så ska biljetten finnas till hands. Om något krånglar är det denna informtaionen som reseföregen brukar hänvisa till men är systemet inte så genomtänkt och effektivt så måste undantag naturligtvis göras för annars skulle kunderna klaga allt för mycket. Antagligen skickas biljetterna ut i sista stund för att bolaget vill kunna ändra sina flygtider med kort varsel. Vilket dom kan göra även om biljetten skickats ut men då med eventuellt andra konsekvenser.

Eva

Eva L
2006-05-18, 08:18
Håller med dig Bossew. Vi har ej fått hemresebiljetten ännu fast vi åker nu på Lördag morgon.
men ni har väl fått avresebiljetten eller åker ni ut även på bekräftelsen?
Jag tycker att det är intressant att få fastlagda flygtider eftersom jag är beroende av inrikesflyget för att ta mig till och från Arlanda.

Trevlig resa både till dig och Bosse.

Eva

inkfish
2006-05-18, 12:10
Eftersom jag också bara fått utresebiljetten mailad måste jag få reda ut det här ytterligare. Det verkar råda lite förvirring om vad vi pratar om. Det är alltså INTE e-biljetter, som Eva_L redan rett ut, utan bara mailade biljetter.

Men. Vad betyder det här:


Vi har ej fått hemresebiljetten ännu fast vi åker nu på Lördag morgon.
---
Jag har ju skrivit ut internetbiljett och den går lika bra att använda,

Du har INTE fått biljetten. Men vad är det du har skrivit ut?:confused:

Ioslina
2006-05-18, 12:16
Ja biljetten som du skrivit ut måste ju vara både ut och hem rese biljetten. Finns där datum, klockslag och flight nr både ut och in resa? Avresa från den och den orten och vice versa?!
Då borde det vara biljetterna som ni behöver både ut och hem!?

inkfish
2006-05-18, 12:20
Ioslina: det beror på om man köpt onewaybiljetter eller inte. Jag har oneway vilket innebär en biljett per väg - precis som för Eva_L.

Elisabet
2006-05-18, 13:17
Du har INTE fått biljetten. Men vad är det du har skrivit ut?:confused:Gissar att y i resstress skrev internetbiljett men menar bokningsbekräftelse och att det alltså är den han har skrivit ut.

Apollo skickar ut två mejl: bokningsbekräftelse direkt när man har bokat och biljett som man själv skriver ut 2-4 veckor innan resan.

Eftersom man uppenbarligen inte behöver biljetten kan man ju fråga sig varför de skickar ut båda. Har inte även de annat att göra...? Och tänk vad många samtal de måste få enbart pga detta! Det verkar som det finns samordningsvinster att göra i det företaget...

babsan
2006-05-18, 13:20
När jag har åkt tidigare år och varit borta mellan 4 - 6 veckor har jag inte hunnit få min hemresebiljett. Då tog jag med bekräftelsen och visade upp den för Apollos kontor, på Landvetter. Då skrev de ut biljetten.

Nu åker jag den 27-maj, 1 vecka. Fick utrese biljetten 26 april o hemresebiljetten 11 maj, via e-mail.

Barbro

yeasou
2006-05-18, 13:29
Svar på Eva L´s fråga. När jag köpte biljetterna över nätet så skrev jag ut det som kallas "Internetbiljett" på både nedresa och hemresa. Man blir ju lite konfunderad varför det skickas ut en biljett överhuvud taget:confused: När man kan skriva ut den själ. Sedan blir man ju ännu mer fundersam när det dimper ner en utresebiljett och inte en hemresebiljett. Kollade med Babsan hon reser veckan efter oss och hon har fått både dit och hembiljetten med brevbäraren.
Det var därför jag kollade med Apollo, svaret blev att det skulle redan ha sänts ut en hemresebiljett till oss, men den har jag inte sett ännu!
Strunt samma, jag har mina biljetter som jag skrev ut vid köpet över nätet och de fungerar lika bra. Tycker det borde vara dags för Apollo och kanske andra bolag att avskaffa den hemsända biljetten när man köper över nätet:D Det skulle ju spara några kronor åt dem som de kanske skulle kunna lägga på en cm större benutrymme i planet eller kanske en gratisdrink/öl eller en extra vecka gratis i Grekland eller.................hahahaahahaha! Ja tänk va bra det skulle kunna bliklapp_klap
MVH
Yeasou_B-anana

yeasou
2006-05-18, 13:31
Ja se där! Babsan skriver ju att hon fick biljetterna över nätet hon med. Då missuppfattade jag henne.Ang_elx

Santorini here we come:cool:
Yeasou_B-anana

inkfish
2006-05-18, 13:34
Yeasou - mystiken tätnar. Får du BÅDE mailade biljetter OCH hemsända med snigelpost??

yeasou
2006-05-18, 14:24
Ja just det. Jag fick biljett till nedresan av brevbäraren för ett par veckor sedan, tänkte då att det skulle komma en biljett till hemresan en vecka senare, men den har inte kommit. Därför kollade jag med Apollo, jag fick svaret att den skulle vara utskickad den med, men jag har inte fått den i alla fall! Då sa jag till den personen som jag pratade med att jag skrev ut internetbiljett som jag brukar göra och sa till henne att jag använder den, det går utmärkt var svaret jag fick. Detta har jag ju även gjort vid tidigare resor!
Yeasou_B-anana

Kalimera
2006-05-18, 15:23
Brukar oftast bara ha biljetten ner med oss, den som kommer med vår duktiga brevbärare. När vi åker hem visar vi bara upp den "biljett" (Apollo) som vi skrev ut på webben när vi betalade. Har funkat varje gång. Enda aber är att man inte har någon specad sittplats utan får vänta tills alla satt sig. Kan vara knöligt om man reser fler och inte får sitta tillsammans, men det har vi lyckats med ändå varje gång.

Bossew
2006-05-18, 16:08
Enda aber är att man inte har någon specad sittplats utan får vänta tills alla satt sig.

Har jag aldrig upplevt, har checkat in och fått en plats på samma sätt som när jag haft "riktig" biljett.

bosse

Kalimera
2006-05-18, 16:13
Har jag aldrig upplevt, har checkat in och fått en plats på samma sätt som när jag haft "riktig" biljett.Då har du en annan karisma än jag Bosse. :) Jag har alltid fått stå och vänta i trappan upp till flygplanet.

ENIAC
2006-05-18, 16:50
Ingen specad sittplats när man skriver ut biljetten från nätet?! Det har jag aldrig råkat ut för! Är det något nytt de börjat med? Senaste resan var i februari och då var det inte så. I incheckningsdisken sa de att sittplatserna ordnas dagen innan, så man kan inte be om att få sitta vid ex en fönsterplats för allt är redan klart.
Jag har rest med Apollo tidigare i år, och då skrev vi ut biljetterna (som det står att man ska göra) men de skickade ändå ut dem via post. Till den stundande resan 3:e juni har vi inte fått några biljetter via post, men det är å andra sidan två veckor kvar. Biljetterna man skriver ut från ens "egna" sida på Apollo funkar annars utmärkt. Ingen anledning till oro där i alla fall!

Veronica

Elisabet
2006-05-18, 16:58
Ni menar alltså att ni brukar få biljett både med epost och i kuvert???
Det senare har jag inte fått sedan 1999 när jag sista gången bokade via resebyrå!
Är det jag som har missat att den skulle ha kommit alltså och därför inte saknat den, eller funkar det olika beroende på vilken slags biljett man köper tro?

*Förvånad*

Kalimera
2006-05-18, 17:14
Ingen specad sittplats när man skriver ut biljetten från nätet?! Det har jag aldrig råkat ut för!
Åker man längre än tre veckor hinner man inte få någon biljett hem, därför är det så.

yeasou
2006-05-18, 18:14
Hahaha! Hoppas att du då tycker att jag oxå har karisma, Janne. Jag har aldrig behövt stå o vänta. Vid incheckningen lämnar jag fram mitt papper och får en bordingpass till min plats och reser jag med sambon hamnar vi naturligtvis bredvid varandra. Min så kallade internetbiljett ser ut som på bilden i min bifpgade länk. Jag har bara klippt bort mina egna data! Denna biljett skrev jag ut i samma stund som jag köpte biljetten över nätet:p
Nu är det snart bara ett dygn kvar tills vi åkerbye_bye
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Internetbiljett.jpg

myssa
2006-05-18, 20:04
ville bara tillägga att jag fått min internet biljett idag och åker den 9 juni :)
så härifrån kommer, jag men hem????
vi får välan se.....
myssa......

Elisabet
2006-05-18, 20:14
så härifrån kommer, jag men hem????
vi får välan se..... Det där kallas önskedröm ;)

mkh
2006-05-18, 21:48
Så här står det överst i beräftelsebilden (som jag kopierade och sparade på min dator) till min apolloresa (åker bara hem med dem).

Ca 2-4 veckor före avresa skickar vi din biljett, förutsatt att slutbetalningen är oss tillhanda. För dig som bokat på internet eller angivit en mailadress vid telefonbokning skickas biljetten endast via e-mail efter att full betalning erlagts.

Taxfreekatalog skickas ut i de fall flygbolaget erbjuder förbeställning.

Den här bekräftelsebilden kan med fördel skrivas ut.


Det verkar alltså bero på om man uppger en e-postadress eller inte om man får en pappersbiljett.

Sterling jag åker ner med har avskaffat pappersbiljetterna helt - där räcker bokningsnummret. (kan man hoppas)

/Marianne

Frappe
2006-05-18, 22:55
]Sterling jag åker ner med har avskaffat pappersbiljetterna helt - där räcker bokningsnummret. (kan man hoppas)[/SIZE][/FONT][/COLOR]

Ja det räcker med boknings nummret, vilket det gör på de flesta flygbolag då du bokar via internet och E-ticket. Tycker det känns väldigt förlegat med "pappers" biljetter...:p

Camilla

Elisabet
2006-05-18, 23:12
Det verkar alltså bero på om man uppger en e-postadress eller inte om man får en pappersbiljett.Flera här säger ju att det får både bokningsbekräftelse med epost och biljett i kuvert, så så enkelt kan det ju inte vara.

Alexandra
2006-05-19, 16:09
Jag har för mig att vi fick kryssa i om vi ville ha internetbiljett eller vanlig, och att den vanliga i sådana fall skulle kosta 50kr extra...

/Alexandra

Eva L
2006-05-19, 18:05
Jag har förbeställt taxfreevaror till utresan och då bör jag ha en bokad plats för var ligger varorna annars? Det gick dock inte att göra på internet för bokningen var inte inlagd men när jag ringde Novair la de in mina bokningar och vips gick det att beställa. Bekräftelse fick jag också till min emailadress på mina förbeställda varor. Om 14 dagar sitter jag i varjefall på en grekisk ö och har fått in min första tallrik zucchini.

Eva

inkfish
2006-05-20, 00:15
Frågor om Samos bör avhandlas på Samosforumet så håller vi den här tråden till biljettfrågor.

inkfish/moderator

Eva L
2006-05-20, 09:14
Ok du kan väl ta bort min fråga om Samos. Kom hem från en kortare tjänsteresa igår och några biljetter har fortfarande inte dykt upp varken via vanlig post eller via email och nu är det mindre än 14 dagar till avresa. Kan inte låta bli att jämföra med Ving som då alltid till mig skickat ut biljetterna fyra veckor innan oavsett om det skett via email eller via papper som på den gamla tiden. Oavsett om jag bara haft en flygstol eller hela charterpaketet.

Eva

Eva L
2006-05-23, 10:06
Igår kom biljetten till avresan i pappersform så hemresan lär väl komma medan jag är där nere. Huvudsaken att jag kommer iväg så ordnar sig väl resten sen..;) Snart bara en vecka kvar.

Eva

inkfish
2006-05-23, 20:42
Apollo kanske läser här?;) I dag kom nämligen min hemresebiljett också, fast mailad. Så nu har även jag både ut- och hemresebiljetter_B-anana

yvonne
2006-05-23, 22:18
Jag har inte fått någon pappersbiljett de senaste 2 åren, när jag bokat och betalat via internet. Har skrivit ut bekräftelse för att ha i reserv, men sedan fått e-biljett mailad till min e-post, oftast har den kommit 1 vecka innan avresa. Om den inte har hunnit komma har det räckt med att uppge bokningsnummer eller visa bekräftelsen. Sittplatsnummer har jag tilldelats på respektive flygplats vid incheckningsdisken av apollopersonal.

Yvonne

mammut
2006-05-27, 16:08
Jag köpte flygstolar på internet av Apollo nu i vintras. Klart och tydligt står det på bokningen att biljetten endast skickas via länk med e-post. Jo då, det fungerade, bara att skriva ut. Dröm om min förvåning när det kom biljett i brevlådan några dagar senare. Tänk så olika det kan vara!!

Mammut