handdator

Visa fullständig version : Hyra bil,åka taxi eller buss?


Matsh
2006-05-16, 16:25
Åker tillsammans med familjen (ej moppe stora barn) till Sifnos och Milos i sommar. Kommer antagligen bo i hamnstäderna, men vi får se var vi hamnar. Nu måste man ju ta sig runt på dessa öar för att utforska och se andra ställen än där man bor.
Vad att rekomendera, vi har alltid åkt buss där det har gått och det har varit OK.
Hur pass väl kan man utnyttja hyrbil på dessa öar, jag vet sedan tidigare att man hyr en bil, åker iväg till en lite avlägsen strand, myser och har det bra, sedan åker man tillbaka till hotellet, sedan funderar man på om det inte hade blivit billigare och precist lika smidigt att ha tagit en taxi och bestämt upphämtning (och så hade dessutom fått tagit sin lunch öl).

Vad säger ni som varit där.
Funkar det OK att ta bussarna runt på öarna?
Är det värt att hyra bil i några dagar?
Eller taxi upplägget?
//Mats

Eva L
2006-05-16, 16:32
På Sifnos som jag uppfattade har ett väl utbyggt bussnät kombinerade vi buss med taxi för att ta oss mellan byarna.

Eva

CarinaN
2006-05-16, 17:50
På Sifnos fungerar buss alldeles utmärkt. De går ofta och håller tidtabellerna bra. På Milos skulle jag nog hyra bil någon av dagarna i alla fall. Själva hade vi moppe när vi var där förra sommaren. Det går bussar där också, men vill man uppleva alla de häftiga och spektakulära stränderna så är nog bil allra bäst. Glöm inte att ta båtrundturen runt Milos!! Den är helt fantastisk!

Carina

Anna Pernilla
2006-05-16, 19:14
Jag var på Milos mitt i högsäsongen förra året, mitten på augusti. Minns det var jättedyrt att hyra scooter __D , så jag drog ner på dagarna jag hyrde och tog bussen sen. Det gick jättebra! Men då åkte jag bara till stranden som var smidigast att ta sig till, annars skulle det tatt en evighet att förflytta sig...:p Föreslår att ni hyr en bil i 2-3 dagar och ser "allt" och sen tar bussen till stranden och taxi till tex underbara Plaka:D . Milos är en liten ö, så jag kan aldrig tänka mig det är dyrt att åka taxi.

CarinaN
2006-05-16, 19:25
Vi var på Milos kring midsommar. Betalade då endast 9 euro per dag för en moppe. Jättebilligt tyckte vi. På Sifnos däremot fick vi betala 15 euro.
Till Plaka tog vi bussen ett par kvällar. Den gick ganska ofta, men slutade tyvärr gå ganska tidigt på kvällen. Så man kan ju ta buss dit, kostar endast 1 euro, och taxi hem. Vi valde faktiskt att gå hem en kväll, det var ju nerförsbacke hela vägen så det var inte jobbigt alls. Men...har man barn med sig är det nog bäst att ta taxi.

Carina

Alexandra
2006-05-18, 15:45
Vi kunde tyvärr inte hyra något fordon på Milos. Vi åkte buss i den mån att det gick, men för det mest var vi tvungna att ta taxi för att nå en del stränder. Det är fasta priser, men jag kommer inte ihåg vad det kostade. Minns att det gick på dryga 30 Euro fram och tillbaka från Tsigrado, Firiplaka. Det kostade runt 7 Euro till Sarakiniko.

Jag hade absolut hyrt bil i några dagar för att kunna besöka trevliga stränder osv, till Paleochori, Provatas, Sarakiniko, Achavidilimo? Papafragas gick det i alla fall bussar till, och det var väldigt smidigt. Bussen upp till Plaka var också smidig med hyfsat täta avgångar både dit och hem.

/Alexandra

Kalimera
2006-05-18, 15:52
På Sifnos går det lika bra med buss. Som andra skrivit fungerar på Sifnos föredömligt. På Milos funkar buss ganska bra, men bil (eller moped) är definitivt att föredra. Då når ni hela ön, vilken man inte gör med buss.

Netwolf
2006-07-17, 14:29
På Milos når man faktiskt inte hela ön med bil. Eller rättare sagt. Du når sydvästra delen, men om du kör fast där eller annat missöde. Då kommer de inte och bärgar dig. Det ingår ej i deras villkor. Det är väl samma som när man hyr moppe och det står "Paved road only".
Den infon fick jag av en bekant som var på Milos nyss och hyrde bil. Så vill man till de västra stränderna, så går det badbåtar om man inte vill chansa med bilen (om du inte är bilmekaniker, förstås!)

/Netwolf

pianilss
2006-07-17, 15:53
Till Paleochora gick det dock en bra buss vill jag minnas från Adamas.