handdator

Visa fullständig version : Små trevliga ställen enligt greker


Argyris
2006-05-16, 14:30
Södra kreta är bara små trevliga byar med härliga stränder & badbukter:

Min kretiska vänner rekommendera Sfakia, Loutro som bara gå att nå med båt.

Fragokastelo, Sougia och Palaiochora är helt klart med på toplistan, sistnämnda har bra urval av tavernor och kafér.

Sfakia-Loutro-Frangokastelo ligger i samma område.

Citat: tell your friends that the sea is much colder in the south coast. but of course if they are swedish they don't care, do they?

bye_bye

/Nico

Admirala
2006-05-16, 16:27
Takk for nyttig info!
Vi skal kjøre rundt på Kreta en ukes tid i juni, og letter etter nettopp små, trivelige steder flabb_flab

Marie_W
2006-05-16, 17:08
Kul att du delar med dig av bra info.!!! bye_bye Tack!!

Elisabet
2006-05-16, 17:11
tell your friends that the sea is much colder in the south coast.Vad förvånad jag blir! Jag har bara hört av dem som har varit där säga att vattnet är varmare på södra kusten än på norra. Medellufttemperaturen är ju i alla fall högre, gäller verkligen inte det vattnet också?

Argyris
2006-05-17, 08:09
Hej Elisabeth,

det är mina lokala kretiska vänner osm säger det, jag få väl sticka dit imorgon och kolla..jag skall ju faktiskt ner om 24 timmar.

/Nico

Eva L
2006-05-17, 08:25
Från egen erfarenhet är det varmare på sydsidan. Skillnaden märks i varje fall i början av juni då jag badat på både syd och nordsidan med någon dags mellanrum. I augusti har jag därmot inte tänkt på någon skillnad.

Eva

Ypsilon
2006-05-17, 09:38
Tror att vattetemperaturskillnaden mellan norra och södra Kreta till stor del beror på att stränderna är mycket djupare på södra sidan, därför är vattnet i juni betydligt varmare i Georgioupolis än i Plakias.
Ypsilon

AndersB
2006-05-18, 06:56
Det stämmer enligt min erfarenhet att det brukar vara några grader kallare på sydsidan. Har bott många gånger i Rethymno och vi brukar åka till sydkusten och bada när det är röd flagg på stranden vid hotellet.

Tror att den viktigaste orsaken är det oftast är pålandsvind på norrsidan, och på sydkusten blåser ytvattnet utåt. Det är ju ofta en stadig vindriktning norrifrån under sommaren på Kreta.

En trevlig liten strand som vi brukar besöka ligger vid Kato Rodakino och kallas Kouraka beach. På vägen dit brukar vi stanna till i smultronstället Roustika och ta en frappé.

Anders

Argyris
2006-05-29, 19:47
Nu har jag testat och det är kallara på sydsidan, men helt klart är vinden en faktor men djupet på havet på sydsidan påverkar också