handdator

Visa fullständig version : Matställen


marcos&evelina
2006-05-16, 10:11
Hej!
Nu när vi har bokat vår resa till Agia Ana så undrar vi om det finns någon som rekommenderar några bra matställen på naxos. Vi kanske äter middag någon gång i Agia Ana men vi räknar med att åka in till naxos stad på kvällarna. För utbudet är väl inte så stort i Agia Ana?

Mvh Marcos och Evelina

Eva L
2006-05-16, 10:24
Fanns en del bra restauranger i gamla stan samt i området mellan stan och stranden. Finns också en mycket bra ouzeria i Naxos stad.

Ute vid Agia Anna finns det en riktigt bra taverna Gorgona som serverar mycket god traditionell grekisk mat. Kommer nog på min 10-topp lista. Ligger precis vid stranden i svängen där bussen stannar. Om du står med näsan mot
havet kan du promenera till Plaka om du går till höger.

Eva

Alexandra
2006-05-16, 13:01
Tycker att Picasso hade världens godaste mat...Tex mex resturang, men verkligen gott som omväxling. Finns i Naxos stad och Agia Anna

/Alexandra

JanssonJunior
2006-05-16, 16:06
Och om man ändå är inne på "icke-grekisk mat" så kan man lika gärna gå runt hörnet från Picasso till EastWest, superbra asiatisk mat.
En grekisk favorit för mig är To Kastro precis neranför kastrot i gamla stan. Mycket smarriga rätter!

Elisabet
2006-05-16, 17:13
Om du står med näsan mot havet kan du promenera till Plaka om du går till höger.Undrar om jag inte förstår var du menar eller om du menar vänster...?

Annki
2006-05-16, 17:16
Hej Marcos och Evelina!
Visst måste ni besöka tavernan Gorgona i Agia Anna, den räknas till en av de bästa på Naxos så den får ni bara inte missa. Man bjuds på ett glas av deras egna vita vin när man kommer och får sedan välja bland förrätter, fisk, kött och ugnsrätter och grytor från kyldiskarna. Utbudet är mycket stort, så här kan man verkligen frossa i alla smårätter. Om ni bor på hotell Agia Anna så ligger Gorgona nästan vägg i vägg.
Promenerar ni sedan mot Plaka-hållet så passerar ni först tavernan Oasis, man kan sitta under under tak eller under ett stort träd vid stranden om det inte blåser. Fortsätter ni en liten bit till kommer ni till Maragas camping och där ligger tavernan O Manolis, man sitter antingen under tak eller vid bord direkt på sandstranden. Mysigt, billigt och mycket gott.
Inne i Naxos stad finns ett stort utbud av tavernor, många väldigt mysiga i gamla stans gränder, ni kommer säkert att hitta flera ni vill prova. Vi har fastnat för en som heter O Apostolis, men det är svårt att beskriva vägen bland de vindlande gränderna.
Ha en riktigt skön resa till Naxos, ni kommer inte att bli besvikna!

Ann-Kristin

inkfish
2006-05-16, 17:27
Nån som vet standarden på Galini numera? Jag har inte varit på Naxos på några år, men när jag varit där har Galini haft suveränt bra smårätter.

Ligger längs gatan ut ur stan, man går upp mellan hamnpromenaden och Ag Giorgiosstranden, förbi stora ostaffären och fortsätter sen bara gatan fram.

Eva L
2006-05-16, 18:17
Undrar om jag inte förstår var du menar eller om du menar vänster...?

Klart det är till vänster. Skrev i hastigheten under kaffepausen på jobbet. Så det kan bli ibland. Inte går det att skylla på att det är lördag heller. ;)

Eva