Logga in

Visa fullständig version : "En blondins gul o blåvita betraktelser"

Kajja
2020-06-23, 22:09
Jag och Nicos bokade en resa till Midnattssolens land, Sverige.
Vi lämnade barnen hos mor o far i Kolymbari och åkte med bussen till Chania airport. Resan mot Jönköping och landningen på Axamo gick på 4 timmar.
Klockan är 10 över 9 på morgonen. Vi hoppar in i en taxi som ska ta oss till Vox hotell, mitt i centrum med utsikt mot sjön Vättern. Taxichauffören ser inte nordisk ut och spelar raggiemusik. Häftigt! -What are you doing here? frågar han. -Holiday, svarar vi i kör. Han skrattar.
Hotellet är lyxigt och vi ser fram emot att snart få ta nåt svalkande, nåt inhemskt, på balkongen..som inte finns!! En iskall svensk Absolut Vodkahade vi drömt om men en ljummen intages på fotänden av sängen.
Ut i kvällen vi tåga, jag och Nicos, mot restaurangerna och barerna. Nu ska vi testa alla svenska meze vi har läst om på nätet. Oj vad folktomt det är. Visst ser vi några men alla är uppdelade i olika åldersgrupper. Inga familjer! Konstigt! Många har bråttom. Många har gymnastikkläder på sig. Ännu konstigare!
Det finns en pir med restauranger så vi väljer den första bästa. Vi är såå hungriga.
Sjön är spegelblank men inga segelbåtar eller fiskebåtar så långt ögat kan se.
Kyparen vill ta vår beställning snabbt. Vi stänger klockan 10, säger han. -Det är ju tiisdaag..suck!
Vi skyndar oss att beställa alla meze vi har drömt om; pannkakor, surströmming, fläsk med löksås, köttbullar och pitepalt! -Haha..DEN va bra, skrattar han..på engelska. -I fix it! säger han sen..och vi väntar tålmodigt.
Pizzan vi fick var..ja..annorlunda!
Midnattsolen inväntade vi på en parkbänk vid Vätterstranden men gråa moln och regn som gjorde upplevelsen till..tja..grå! Kallt blev det åxå!
Ensammaste i helaste världen kände vi oss när vi tilltufsade vandrade mot hotellet. Det enda som hördes var mina klackar mot asfalten.
-Inte konstigt att dom som lever här vill komma till oss i Grekland!
-Vilken tur att vi bara tog en weekendresa!
Nu packar vi ner konserverna med surströmming och åker hem. Ooopaa!💃🕺
/ Kajja bye_bye

piam
2020-06-23, 22:47
Du kan då få till det du,jättebra👍👍
Jag kontrar med vår holländske släkting
som stoppat en uppfiskad gädda i bagaget
skulle ta hem å visa,tur att sambon hann
stoppa det hela.

Pia

Netwolf
2020-06-24, 08:16
Tack för en annorlunda resa, Kajja! Vilken tur att de inte behövde "köpa ut innan helgen"! flabb_flab

/Netwolf

Kalimera
2020-06-24, 10:00
klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Monica P
2020-06-26, 09:42
Haha, det var en betraktelse av klass!

emma
2020-06-27, 00:11
Härlig reseskildring😅👌👌
/emmabye_bye

Alala
2020-06-27, 07:23
Det är nog bäst att ni håller er hemma, du och Nicos! flabb_flab

/ Anne bye_bye

Kajja
2020-08-19, 23:59
Sitter här och funderar på allt man INTE kan göra i dessa tider men kom på att det finns så mycket man faktiskt KAN göra. (Även om vi har haft "skiten"..ursäkta ordvalet.. så beter vi oss som om "ingenting har hänt"). Och då menar jag att det fortfarande tvättas och spritas händer här!

Många har precis som vi uteslutit AW-kvällar, och andra sammankomster. Men vi har ju även blivit av med våra Greklandsresor. Sörjer åxå Elton Johns konsert som vi skulle se i september. Stora tårar😭 Min allra största, första idol! Tror att jag har spelat hans låtar fler gånger än han har sjungit dom. Har alla hans skivor. 2 gånger har jag fått uppleva hans fantastiska uppträdanden.
Han nuddade (i princip)min hand i Stockholm när jag stog längst fram vid scenen 😍 Ja då dog jag litegrann!
Och nu har jag hittat en fantastisk konsert med Westlife!
Vilken skattkista!😍

Anyway..nu ser jag på en konsert på Youtube från Hyde Park 2016 och tackar cyberspace för allt som finns där!
Det är ju bara att klicka så kan man se Beatles, Roddan eller lite Grekland. Det finns ju hur mycket som helst att trösta sig med! Man kan kolla vädret över hela världen.Och nu har det ju regnat idag så kantarellerna växer väl till sig åxå. Massa kul!!
Kalispera!
/ Kajja bye_bye

Catlady
2020-08-20, 01:21
Musik kan ta oss långt, också i fantasin:) Westlife är en favorit, även för mig! Brukar ha med lite bra musik på vägarna som Phil Collins, Eagles och Glen Freys solo album tex. Och Texas! DET är musik för krokiga grekiska vägar med underbar utsikt!
Å, vad jag saknar det men det kommer väl fler år........
Catlady, i ljuva minnen.......

Kalimera
2020-08-22, 10:41
Min allra största, första idol! Tror att jag har spelat hans låtar fler gånger än han har sjungit dom. Har alla hans skivor. 2 gånger har jag fått uppleva hans fantastiska uppträdanden. Om du inte har läst hans memoarer som kom tidigare i år kan jag verkligen rekommendera dig att göra det. Det är en fantastiskt intressant bok, och den är väldigt rolig. Faktiskt den bästa bok jag har läst i kategorin memoarer.

Boken heter Jag: Elton John, och finns bland annat på Adlibris (https://www.adlibris.com/se/bok/jag-9789100175917).

Sök på nätet efter recensioner.

Kajja
2020-08-22, 11:17
Om du inte har läst hans memoarer som kom tidigare i år kan jag verkligen rekommendera dig att göra det. Det är en fantastiskt intressant bok, och den är väldigt rolig. Faktiskt den bästa bok jag har läst i kategorin memoarer.

Boken heter Jag: Elton John, och finns bland annat på Adlibris (https://www.adlibris.com/se/bok/jag-9789100175917).

Sök på nätet efter recensioner.

Jo jag stod i princip och väntade när de plockade upp boken i bokhandelnflabb_flabflabb_flab
Mycket utelämnade biografi och kunde knappt inte släppa den.
Kan tillägga som lite kuriosa att som det stora fan jag är så har jag varit på puben där han började spela. Som 16-åring var jag i England. Klev med darrande ben in i puben i Northwood Hills. Precis då spelades "Island girl" med Elton på jukeboxenklapp_klapklapp_klap
Ett litet kodakfoto av puben har jag kvar i mina gömmor.
Kommer ihåg att jag köpte svart/gul randiga knästrumpor med mig hem från resan. Watfords färger,(hans eget fotbollslag på den tiden).
Så tuff jag var i mina platådojjor och getingfärgade smalbenflabb_flabflabb_flab🐝
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-08-22, 19:19
Jo jag stod i princip och väntade när de plockade upp boken i bokhandelnflabb_flabflabb_flab
Mycket utelämnade biografi och kunde knappt inte släppa den.
Kan tillägga som lite kuriosa att som det stora fan jag är så har jag varit på puben där han började spela. Som 16-åring var jag i England. Klev med darrande ben in i puben i Northwood Hills. Precis då spelades "Island girl" med Elton på jukeboxenklapp_klapklapp_klap
Ett litet kodakfoto av puben har jag kvar i mina gömmor.
Kommer ihåg att jag köpte svart/gul randiga knästrumpor med mig hem från resan. Watfords färger,(hans eget fotbollslag på den tiden).
Så tuff jag var i mina platådojjor och getingfärgade smalbenflabb_flabflabb_flab🐝
/ Kajja bye_byeVilka minnen du har från Elton. Det har jag också. Men jag har aldrig sett honom live.

Att läsa boken var en kick, vilket liv han har levt, och vilken fantastisk människa han är. Eftersom jag har jobbat med AIDS-patienter i flera år, då den pandemin började, så känner jag igen mycket av det han beskriver i boken.

Kajja
2020-08-22, 22:58
Jag såg honom 2009 i Borås(?) av alla ställen!
Det var på midsommardagen och vi och våra vänner var rätt möra efter allt firande.
Men vi blev i extas naturligtvis. Helt surrealistiskt!!
Nästa konsert var i Göteborg. Det var då jag hamnade längst fram. Satt först på 5e raden, vilket var kanon!!
När han böjde sig ner mot publiken och vinkade fram oss alla..ja det var då jag lämnade min man! flabb_flabflabb_flab
-Jag bara måste, sa jag och han tyckte säkert att det var en förträfflig idé! Jag fullkomligt klev över folk för att ta mig till scenen. Och tog mig ju dit som jag skrev innan.
Ååh! Minne för livet! P.S Det var inte i Stockholm som jag skrev i förra inlägget. Minnet..:confused:
/ Kajja bye_bye

piam
2020-08-22, 23:26
Vi har också sett Elton John,i Sundsvall
Hamnade väldigt långt bak så han såg ut
som en liten fluga,men musiken den hörde
vi och den satt som en smäck,fast det kom
en tjej å satt sig bredvid oss som hade fått
rätt mycke innanför västen,tack och lov kom
karln hennes å tog med henne därifrån

Vi var på Eagles på samma ställe,det regnade
och var jättekallt men vi höll ut!

Pia

Kalimera
2020-08-23, 15:28
När jag blev fattig i mina övre tonår sålde jag många av mina LP-skivor för att få pengar. Jag sålde bland annat alla av Elton John, och den jag sörjde mest var "Goodbye Yellow Brick Road".

Netwolf
2020-08-23, 18:11
När jag blev fattig i mina övre tonår sålde jag många av mina LP-skivor för att få pengar. Jag sålde bland annat alla av Elton John, och den jag sörjde mest var "Goodbye Yellow Brick Road".

Uff, aldrig kul att behöva göra det.

Jag i en fattig livsperiod, köpte Lundells Evangeline, trots att jag inte hade råd. Lyssnade igenom A-sidan och vände plattan och den lät märkligt lik. Trodde jag glömt att vända, men etiketten sa B-sida. Det visade sig att A-sidan var präntad på bägge sidor. Ett framtida samlarfynd förstod jag, men ändå. Jag var tvungen att gå tillbaks och byta, då jag inte hade råd med två ex. Killen i skivaffären, bytte gladeligen in den och ett visst ånger finns än idag... :(

/Netwolf

Kalimera
2020-08-24, 10:30
Killen i skivaffären, bytte gladeligen in den och ett visst ånger finns än idag... :(

Mitt ex av "Goodbye Yellow Brick Road" var gjord av gul vinyl. Så jag förstår dig. :o

Kajja
2020-08-25, 21:55
Mitt ex av "Goodbye Yellow Brick Road" var gjord av gul vinyl. Så jag förstår dig. :o

Den gula ligger ute på EBay för runt 800 sv.kr.
Jag har alla LP-skivor tills cd-skivorna kom...och jag gick på det:rolleyes: så jag försöker nog få tag i de "riktiga" vaxen som fattas. En underbar skiva i min samling är den första "Empty Sky". Då var han bara 22 år! Sen har jag en singel där han sjunger duett med John Lennonklapp_klap
Idag såg jag på Instagram att han kommer ut med en ny utgåva av sin bok "Me" (Jag) där han har lagt till några kapitel om åren efter..
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-08-26, 09:04
Den gula ligger ute på EBay för runt 800 sv.kr.Jaha, det var inte mer än så, då kan jag slappna av. :)

Jag sålde den för 15 kr minns jag.

Kajja
2020-08-30, 00:08
Finns det NÅN som kännt samma känsla?!
Den..när man har spenderat minst en timme att skriva på Kalimera..rad efter rad..och när man är färdig med inlägget..ja en helt uundetbar historia tycker jag..så..puts väck, talke to the hand, bye bye!
Såå frustrerande!!
Inte 17 orkar man skriva om den..undrar var den finns och tog vägen i cyberspace? Shit & Shit..är det minsta jag kan säga!!😡
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2020-08-30, 11:43
Finns det NÅN som kännt samma känsla?!
Den..när man har spenderat minst en timme att skriva på Kalimera..rad efter rad..och när man är färdig med inlägget..ja en helt uundetbar historia tycker jag..så..puts väck, talke to the hand, bye bye!
Såå frustrerande!!
Inte 17 orkar man skriva om den..undrar var den finns och tog vägen i cyberspace? Shit & Shit..är det minsta jag kan säga!!😡
/ Kajja bye_bye

Tråkigt att höra, för du skriver ju alltid så bra, så det hade jag gärna läst. :(

När jag skriver längre stories, brukar jag skriva i anteckningar och spara efterhand. Eller så kan man skriva i tex ett gmail, för då sparas alltid ett utkast.

/Netwolf

Kalimera
2020-08-30, 15:04
Om jag ska skriva långt så gör jag som Wolfen gör, oftast i Word. Man loggas ut från forumet efter en viss tid om man inte har varit aktiv, som att skicka inlägg eller klicka på länkar eller uppdaterar sidan.

Kajja
2020-08-30, 17:22
Tack grabbar:)
När man sitter och skriver med pekfingret på den lilla mobilen tar det tid. Mycket rättstavning, redigering etc.
Men nu vet jag bättre:rolleyes:
Får se när skrivklådan drabbar mig nästa gång..
/ Kajja bye_bye

Masse
2020-08-30, 17:27
Såå frustrerande!!
/ Kajja bye_bye

Förstår din frustration. Du ska veta att det är frustrerande för oss andra också. Vi går ju miste om trevlig läsning. :(

Samma har hänt mig ett par gånger, men tack och lov inte så ofta. Att först skriva det i Word och sedan kopiera in texten i tråden kan ju som Wolfen och Janne skriver vara ett sätt. Har också valt den modellen nån gång.

Men, skam den som ger sig! Det är bara att bryta ihop och ta nya tag! :)

Masse

Catlady
2020-08-30, 18:30
Hänt mig med, Kajja! Sen sitter man där och svär och tänker: hur var det nu jag skrev som lät bra???
Cyberspace måste vara full av försvunna texter, vilken skatt om man kunde hitta dem ;) ;)
Skriv igen, snälla, du skriver så bra :)
Catlady, som gillar att läsa och kanske skriva lite själv....

Kajja
2020-09-10, 23:40
Torsdag och tankarna snurrar..som vanligt, i den tysta kvällen.
Ljusen fladdrar, TVn svagt i bakgrunden och kvällskaffet uppdrucket.
Tar ett glas mörkrött "nattvardsvin"..och njuter. Den hårdast arbetande har sagt morsning o goodnight. Lite egentid blir det, som det heter.
Även om jag börjar jobba på förmiddag så är jag uppe med tidningsbudet..kan man säga..runt 6-7 snåret.
Mina tankar går ikväll till alla arbetande människor vi har träffat på de Grekiska öarna.
Hur har det gått i år för Andreas och svenska (Jönköpingsbo) Maria, i Agia Marina på Kreta? Vårt "varje år" ställe! Deras underbara restaurang Aletri, med hans bröder som alltid har levererat godaste maten o bästa service.
I vilket fall fick Andreas, denna vackra grekiska man, inte krama o pussa på de kvinnliga besökarna numera. Gör han armbågen💪nu!? Det är nya tider...tro mig, tro mig!
Och George på Skiathos i Magali Ammos..du som gjorde allt för att vi skulle trivas..så många gånger...hur har du det? Vad gör du med all din energi nu?

Grekland har för mig börjat kännas så fjärran. Allt börjar bli både komplicerar och oroligt. Skitviruset och maktgalna män fräter sönder detta älskade land. Jag kan inte förstå hur man nu..när hela världen kämpar mot denna hemska sjukdom kan vara så arroganta och hänsynslösa! Skämmes:mad::mad:
/ Kajjabye_bye

C@nny
2020-09-11, 09:54
Sörjer åxå Elton Johns konsert som vi skulle se i september. Stora tårar😭 Min allra största, första idol! Tror att jag har spelat hans låtar fler gånger än han har sjungit dom. Har alla hans skivor. 2 gånger har jag fått uppleva hans fantastiska uppträdanden.
Han nuddade (i princip)min hand i Stockholm när jag stog längst fram vid scenen 😍 Ja då dog jag litegrann!

Kalispera!
/ Kajja bye_bye

Hej Kajja,

Vi hade oxå biljetter till avskedskonserten nu i september... men ingen fara... den är ju framflyttad 1 år, och de utskickade biljetterna gäller alltså till nästa år. Det blir samma dag och tid 2021. (+1 dag naturligtvis).
Ett år går fort...

//Conny :)

Kajja
2020-09-11, 10:20
Hej Kajja,

Vi hade oxå biljetter till avskedskonserten nu i september... men ingen fara... den är ju framflyttad 1 år, och de utskickade biljetterna gäller alltså till nästa år. Det blir samma dag och tid 2021. (+1 dag naturligtvis).
Ett år går fort...

Tyvärr var det så att familjen skulle åka ihop och fira min jämna födelsedag lite i förskott. Nästa år är situationen annorlunda med nytt barnbarn_B-anana mm. Det blir till att fortsätta titta på Youtube istället. Sen undrar jag hur mycket kära Elton, då 74 bast, orkar.. Hans hälsa är ju lite knackig.. OCH kan vi samlas i tusental med Coronan som säkert finns kvar dåsnyft_drop
Men hoppas ju att det funkar för er C@nny!
/ Kajja bye_bye

C@nny
2020-09-11, 18:10
Tyvärr var det så att familjen skulle åka ihop och fira min jämna födelsedag lite i förskott. Nästa år är situationen annorlunda med nytt barnbarn_B-anana mm. Det blir till att fortsätta titta på Youtube istället. Sen undrar jag hur mycket kära Elton, då 74 bast, orkar.. Hans hälsa är ju lite knackig.. OCH kan vi samlas i tusental med Coronan som säkert finns kvar dåsnyft_drop
Men hoppas ju att det funkar för er C@nny!
/ Kajja bye_bye

Oj då... synd. För mig höll det på att köra ihop sig rejält i år i stället. OM konserten hade blivit av i Sth OCH eventet i Karlstad som jag skulle deltagit i dagen därpå, med start kl 07.30 (som oxå blev inställt) så hade det inte blivit många timmars sömn. Nästa år skall det väl inte vara några problem :)
Elton 74? Då har han 26 år kvar till 100!
Jag såg Rolling Stones nu senast i Sth, och de är inga ungdomar heller. De är ju levande bevis på att 80år inte är något hinder (Charlie W).
Men, som du skriver.... hur är det med Coronan? Men DÅ har vi väl ett vaccin?

Grattis i förskott till din födelsedag samt nya barnbarnet. klapp_klap

Kajja
2020-09-11, 19:46
Oj då...
Grattis i förskott till din födelsedag samt nya barnbarnet. klapp_klap

Tack!!🤗
Ja Stones överlevnad tycker jag är ett mirakel!
Ålder är ju bara en siffra. Hälsa och en rejäl dos av kärlek, lycka och ok ekonomi gör nog att man orkar vara med så länge...trots ungdomssynderna.
Jag känner mig som 30 fast jag ser ut som sjutton..hahaflabb_flab_B-ananaflabb_flab
/ Kajja bye_bye

IRSA
2020-09-11, 20:01
Anyway..nu ser jag på en konsert på Youtube från Hyde Park 2016 och tackar cyberspace för allt som finns där!
Det är ju bara att klicka så kan man se Beatles, Roddan eller lite Grekland. Det finns ju hur mycket som helst att trösta sig med! Man kan kolla vädret över hela världen.Och nu har det ju regnat idag så kantarellerna växer väl till sig åxå. Massa kul!!
Kalispera!
/ Kajja bye_bye

Vill du se en till film från Grekland, (läs Rhodos) så titta på denna. (har lagt ut ett par stycken på YT)
https://www.youtube.com/watch?v=JIIeBCwGv_E&t=9s Ang_elx

Kajja
2020-09-11, 23:39
Åh tack IRSA..Irene!🤗
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2020-09-12, 07:28

Det sägs att för varje cigarett du röker, tar gud en timme av ditt liv och ger till Keith Richards! Banne mig om det inte stämmer... :D

/Netwolf

Kajja
2020-09-12, 08:19
Det sägs att för varje cigarett du röker, tar gud en timme av ditt liv och ger till Keith Richards! Banne mig om det inte stämmer... :D

/Netwolf

flabb_flabflabb_flab Ja han ser verkligen helt inrökt ut!
/ Kajja bye_bye

Kajja
2020-09-12, 10:35
Vill du se en till film från Grekland, (läs Rhodos) så titta på denna. (har lagt ut ett par stycken på YT)
https://www.youtube.com/watch?v=JIIeBCwGv_E&t=9s Ang_elx

Verkligen fina bilder!
Ett bildspel med massa goda grekiska rätter önskas också ;)
/ Kajjabye_bye

C@nny
2020-09-12, 12:24
Tack!!🤗
Ålder är ju bara en siffra. Hälsa och en rejäl dos av kärlek, lycka och ok ekonomi gör nog att man orkar vara med så länge...trots ungdomssynderna.
Jag känner mig som 30 fast jag ser ut som sjutton..hahaflabb_flab_B-ananaflabb_flab
/ Kajja bye_bye

flabb_flab

/Netwolf

flabb_flab

Kajja
2020-09-23, 23:39
7 timmar...Det blev bara s-j-u fjuttiga timmar i veckan som erbjöds mig efter förhandlingarna. Jäkla corona som tar död på småbutikerna!! Overkligt, otroligt, oroligt..ja allt som börjar på O!!
Jag som var så glad att vår butik skulle få va kvarsnyft_drop Ja nu blir det till att slipa på sitt CV och vara öppen för att "utvecklas och se över sin framtida karriär"...som kommer att vara i hela 5 år :( För sen tänker jag inte stå till arbetsmarknadens förfogande en enda minut till!!

Hade jag varit singel, våghalsig och 25 år så vore min första tanke att bara lösa en enkelbiljett till Kreta. Söka runt bland tavernorna efter ett jobb nu när tillfället gavs.

Hittade ett trevligt jobb idag där dom sökte "en butikssäljare med en härlig personlighet". -Åh, kan det vara mig dom tänkte på?!flabb_flab flabb_flab
Jag känner mig ju rätt trevlig_B-anana Kanske kunde jag passa in?!
Alla övriga önskemål och erfarenheter de efterfrågade hade jag jag men så kom den lilla slutgiltiga knorren. "Ser gärna att du har kännedom av Pyramid Affärssystem"
Morsning och goodbye..där missade ni mig!
Så tråkigt att den lilla datorn ska konkurrera med det andra!!
Så vad göra..? Starta en blogg, podd, influenca, standup..eller nåt annat låtsasjobb?!
Nä jag söker vidare bland riktiga yrken..för inkomst bebehövs ju. Många resor väntar!
Men som dom säger: Plötsligt händer det!
Kajja /bye_bye

C@nny
2020-09-24, 10:29
Hej Kajja,

Jag tror att det snart kommer att lösa sig för dig....
Jag håller tummarna! bye_bye

Kalimera
2020-09-24, 15:11
Sju timmar i veckan, det är inte mycket. Så himla tråkigt för dig. Kan du anmäla dig som arbetslös och få pengar den vägen?

Hur går det med ditt luktsinne förresten?

nickelena
2020-09-24, 16:35
Meeen åh! Trist!
Kämpa på Kajja!!!
Kram kram bye_bye

Kajja
2020-09-24, 17:18
Tack snälla ni!!
Jag får Garantilön i 4 månader som täcker upp "förlusten". Sen blir det till att stämpla och söka jobb..i heeeela Sverige!! För det är ett av kraven. Undrar var jag hamnar..i Haparanda kanske:D:D
Jag affimerar att jag ser mig arbeta..får se om det hjälper;)
Luktsinnet är fortfarande inte OK. Har fortfarande en slags Coronakänsla när jag luktar på nåt eller äter.
Det är aromerna i maten och skogs o blomdoft jag saknar mest.
Sen är det ju vissa dofter som det är skönt att slippa:D:D
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-09-25, 09:50
Luktsinnet är fortfarande inte OK. DN hade en mycket intressant artikel om förlorat lukt- och smaksinne på grund av Corona. Det var bland annat med en kock som förlorat luktsinnet och hon delade med sig av recept för alla som inte kände dofter. Tydligen kan det ta lång tid innan man är helt återställd.

Jag skulle tro att artiklarna är låsta men försöka duger.

Så lagar du god mat om du tappat luktsinnet (https://www.dn.se/mat-dryck/sa-lagar-du-god-mat-om-du-tappat-luktsinnet/).

Att inte känna doften av syren gjorde livet ganska platt (https://www.dn.se/mat-dryck/mia-ohrn-att-inte-kanna-doften-av-syren-gjorde-livet-ganska-platt/).

Netwolf
2020-09-25, 10:11
Ge aldrig upp, Kajja! Med din pigga attityd, tror jag att du fixar ett nytt jobb! :)

Tänker som du. Tänk om man va 25, singel och utan plikter. Då hade ja med åkt till Kreta och sökt jobb.

En gg, när vi besökte Kretas sydkust och gick in på en taverna för att inta lunch, var det en himla trevlig kypare där. Han pratade väldigt bra engelska och det var inte så konstigt. Han var från England.
Han berättade att han jobbade som nån sorts försäljare åt ett företag i England och befann sig på Kreta på ett uppdrag. Då gick firman helt plötsligt i konkurs och firmakortet spärrades. Han hade ingen biljett hem, så han tog ströjobb på tavernor för att få ihop till biljetten. Det var för tjugofem år sen och han var fortfarande kvar. Han hade inget att komma hem till, så han stannade kvar och jobbade vidare på tavernorna. :)

/Netwolf

Alala
2020-09-25, 10:25
Lycka till med jobbsökningen, Kajja! Jag tror inte att du måste ända till Haparanda (även om det kanske skulle vara en intressant upplevelse).

En gg, när vi besökte Kretas sydkust och gick in på en taverna för att inta lunch, var det en himla trevlig kypare där. Han pratade väldigt bra engelska och det var inte så konstigt. Han var från England.
Han berättade att han jobbade som nån sorts försäljare åt ett företag i England och befann sig på Kreta på ett uppdrag. Då gick firman helt plötsligt i konkurs och firmakortet spärrades. Han hade ingen biljett hem, så han tog ströjobb på tavernor för att få ihop till biljetten. Det var för tjugofem år sen och han var fortfarande kvar. Han hade inget att komma hem till, så han stannade kvar och jobbade vidare på tavernorna. :)

/Netwolf

Not bad! :D

/ Anne :)

Kajja
2020-09-25, 11:02
Lycka till med jobbsökningen, Kajja! Jag tror inte att du måste ända till Haparanda (även om det kanske skulle vara en intressant upplevelse).

Som fd. norrlänning har jag varit mycke i dessa trakter samt flera ställen som slutar och börjar på -jokk. En längtan uppåt är rotad i själen men att börja jobba där får bli i nästa liv_B-anana

Netwolf, jag tror att den där kyparen har haft ett betydligt mer spännande liv än om han hade återvänt till England.

Janne, tack för länkarna. Kände igen mig där! Jag har ju matlagning som mitt stora intresse så numera frågar jag alltid hur det smakar, precis som en kypare ska göra:D
Det blir lite förmycke efterkryddning på min egen tallrik vilket har resulterat i halsbränna och knorrande mage. Inget ont som inte har nåt ont med sig:D:D
/ Kajjabye_bye

Athanasia
2020-09-25, 21:37
Det kommer att gå bra för Dig Kaija..Du kanske får byta inriktning men vad gör väl det:)

Kajja
2020-09-25, 23:36
Kajja/bye_bye

Kajja
2020-09-26, 00:01
Tack! Jag är av den uppfattningen att allt har en mening..det finns ingen slump..Så nu väntar jag bara på vad som ska hända🙏
/ Kajjabye_bye

Kajja
2020-10-03, 22:41
"Väskan"..kan jag nog kalla detta inlägg.
Har haft utsortering i hyllor, garderober och det alldeles förstora källarutrymmet idag.
Där på en hylla var en stor tygväska, med en väska i väskan, och ytterligare en väska och i den väskan låg VÄSKAN!! Min älskade senapsbruna lilla skinnväska med långt axelremsband. Den jag bara använder i Grekland!

Jag öppnade den i andakt..som om det vore en skattkista. Där i fanns sedelklämman, åxå i skinn, inköpt på Kreta. Jag öppnade den. En 20€ blottade sig. Jag drog längtandfullt mina fingrar över ytan på sedeln.

Öppnade ännu ett fack. Åhh!! Öronpropparna..dom som jag har vid start o landning. Känner att jag längtar efter att flyga. JAG!?..jag som är flygrädd!!

Krafsar med fingrarna i väskan..å se där!..där ligger lilla plastförpackningen med Oliwer Twist. Min nikotinräddare i nöden. Likt små musbäbisar packade i trångt bo. Säkert utgånget datum men fyller viss funktion efter kaffe eller vin på en flygresa. Å vem är jag att avgöra om de är för gamla..dom smakar ju samma sk-t endå! Ett fack till..Lypsyyyl! Vet inte när jag använt det men likt en Röda Korsetväska så ska det ligga där!

Jag stoppar in väskan i väskan i den fula tygväskan och tänker att nu vet jag var den är i alla fall.
Behöver inte leta till våren..
/ Kajja bye_bye

piam
2020-10-03, 22:58
Vart f....n är väskan tror jag du kommer säga till våren!
Jag har min väska i resväskan,bra gjort av mig om jag minns
det till i maj,för då må man väl kunna åka.

Pia

Kajja
2020-10-03, 23:25
Vart f....n är väskan tror jag du kommer säga till våren!
Jag har min väska i resväskan,bra gjort av mig om jag minns
det till i maj,för då må man väl kunna åka.

Pia

Min andra grekväska..den gulblåa tygryggan, ligger tryggt o väntari resväskan.
Gäller att komma ihåg det för jag vill uppgradera mig till en resväska med fyra hjul.
Det ser så smidigt ut! Men är lite tveksam..ju fler finesser desto fler grejer som kan gå sönder. Och hårda väskor..har dom inte lättare att spricka osv..
Maken trilskas med att inte slänga sin ljusbruna plastresväska med dragband.
Sist den användes var väl 15 år sen och nu benämnes den som en "kultväska".
Ej att slängas! Jag blir så trött!
/ Kajja bye_bye

Kajja
2020-10-24, 21:25
I dessa evinnerliga reklampauser på TVn blir det att man tittar in på Kalimera titt som tätt. Det KAN ju ha kommit nått nytt inlägg.
Kalimera gör att man känner sig ett steg närmare Grekland. Sen att man har en mängd likasinnade som är med på banan gör att man får nån slags känsla av tillhörighet i en klubb...kanske som ett fotbollslag känner:rolleyes: Det räcker med att nämna oliver så vet alla...känner alla.
I min tillvaro av ofrivillig ledighet får man för sig att göra lite udda saker. Som att räkna ut hur många inlägg jag har gjort sen jag reggade mig här. Det visade sig bli 1,3 st./dag:eek::eek: O fyy vad pinsamt!! Har jag så mycket att orda om?! Med dessa rader att lägga till i min inläggssumma vill jag önska er en trevlig helg alla Kalimerianer🇬🇷
/ Kajja bye_bye

piam
2020-10-24, 22:30
Samma till dig!

Pia som skulle se på Netflix
gick inge bra alls☹️

Masse
2020-10-24, 22:51
Tack det samma Kajja!

Och att det skulle vara pinsamt med många inlägg tycker jag är helt fel tänkt!

Det är ju tack vare inlägg från dig och flera andra vänner här på Kalimera som vi lyckas att hålla forumet igång. Om alla bestämmer sig för att det är pinsamt att skriva här och slutar med det, ja då blir det inte så mycket forum kvar. :(
Då blir det inte så mycket kvar till dem som nöjer sig med att bara läsa vad andra skriver. Och så vill vi väl inte att det ska vara! Fortsätt skriva!

Masse

Netwolf
2020-10-25, 11:25
Det kan aldrig bli för många inlägg, Kajja! Du är en frisk fläkt här på forumet och du skriver alltid bra och ofta väldigt roligt! Så, keep on writing! :)

/Netwolf

Kajja
2020-11-25, 23:51
Helt förtvivlad blir jag men testar igen!!
Suttit och filat på ett längre inlägg en bra stund. Helt plötsligt "fryser" sidan och blir omöjligt att fånga upp igen!! Har hänt tidigare och Janne har förklarat men man blir så ledsen i alla fallsnyft_dropsnyft_drop
Ja argtårarna kom faktiskt!__D

Här kommer komprimerat inlägg utan översvällande känslor och detaljer, ifall detta händer igen:

Jag har har blivit mormor igen till en vacker gosse igår morse💕 En kopia av storebror, men med egen själ och personlighet. Såå lycklig!! Önskar så stt han får uppleva en värld där man kan vara nära varandra och kramas!

Vi har kapitulerat och kommer att trycka på Greklandsknappen..kanske imorgon!
Har sett bra priser, bra avgångar och bra öar..haha..alla öar är ju bra🤗 Mest känner vi att Kreta längtar efter oss..och det är ömsesidigt❤
Maj/Juni är vad som gäller och har bestämt oss för att vi måste ha nåt att längta efter. Annars krymper vi..själsligt!
Kanske bokar vi nåt till hösten åxå.
Med förhoppningsvis bevarade antikroppar kan vi återse älskade Grekland i maj/ juni 2021.
/ Kajja bye_bye

Catlady
2020-11-26, 01:34
Stort grattis till dig, Kajja, och till din dotter med familj! Visst är det härligt med ett nytt liv på jorden! Varje barn är unikt!
Hoppas också kunna resa tillbaks till mitt andra hemland under senare delen av 2021, boostad av vaccin ;) :) Nu håller jag tummarna för att något vaccin (som kommer till oss) håller genom alla tester så detta satans virus kan både bekämpas och övervinnas!
Catlady, som har hål i själen och hjärtat av längtan både efter barnbarn och Grekland.....

Netwolf
2020-11-26, 07:42
Grattis till dig, Kajja! Så härligt att få känna en ny människa och följa dennes första stapplande steg i livet. Vem vet vilken värld som dagens nyfödda går till mötes? Hoppas så innerligt att det är värld som lär sig något av allt det vi upplever nu.

Härligt att ni är på väg att boka igen. Såg att SAS bl a annonserar om total fri avbokning nästa år, men frågan är ändå om man vågar pröjsa in till dem? De har ju inte varit villiga att återbetala alla, vad jag läst.

/Netwolf

Alala
2020-11-26, 10:46
Grattis till barnbarnet. I dessa tider behöver man något att glädjas över.

Många rese- och flygbolag tycks erbjuda flexibilitet (de har nog inget annat val) nu så det känns förstås säkrare att boka. Hoppas verkligen att vaccinet hjälper, men det är nog ändå så mycket som är osäkert. Men om ni bokar blir det spännande att veta vart ni har tänkt ta er.

/ Anne bye_bye

Kalimera
2020-11-26, 13:58
Grattis Kajja! klapp_klap

piam
2020-11-26, 15:34
grattis till barnbarn!
Resan vi beställde i November ifjol
ligger kvar hos airtours,fick ett skambud
som vi slog till på.Den ska slutbetalas i april
så hoppas,hoppas..

Pia

Fältjäntan
2020-11-26, 18:51
Grattis Kajja till nya lilla barnbarnet. Har själv 5 barnbarn, 4 pojkar - och så kom då en liten tjej - Afroditi. Min sonhustru är från Grekland, så ni kan förstå min förtjusning när jag träffade henne första gången. Sonen har gjort ett bra val.
Om nu bara Covid 19-eländet kunde ta slut snart så man kan få träffa alla igen under normala förhållanden.
Det finns mycket bra priser till Grekland nu inför nästa år, så lycka till med bokningen.
Själva avvaktar vi ett tag till, men nog rycker det i bokningsfingret när alla erbjudanden dyker upp i mobilen.
Önskar dig och alla andra Kalimerianer en riktigt fin 1:a Advent
Kerstin
bye_bye

Kajja
2020-11-26, 21:42
Tack för hälsningar💙
Nu har vi tryckt på knappen_B-anana_B-anana
Kreta blev det och det känns sååå härligt!!
Bokade också med Airtours som vi oftast gör. Dom är bra!!
Vi har öppet köp till mars månad så vi får allt tillbaka om läget är sådant att vi inte vill åka.
Pia, lite nyfiken vart ni ska resa:cool:
/ Kajja bye_bye

piam
2020-11-26, 22:10
Samos förstås,har fastnat där....
Fick ett telefon samtal,du måste
komma,vi har gjort nytt badrum
åt dig.
Det är bara jag nu,min sambo fick
en hjärtinfarkt i september och avled.
Bästa vännerna har lovat att följa med
om det nu går.

Pia

Kajja
2020-11-26, 22:30
Samos förstås,har fastnat där....
Fick ett telefon samtal,du måste
komma,vi har gjort nytt badrum
åt dig.
Det är bara jag nu,min sambo fick
en hjärtinfarkt i september och avled.
Bästa vännerna har lovat att följa med
om det nu går.

Pia
Nämen åh!! Jag beklagar vekligen!!
Fina vänner som följer med!

Kom på när jag skrivit att det naturligtvis är Samos du har bokat!
/ Kajja bye_bye

Kajja
2021-02-17, 22:55
Jahaa..Det ser inte ljust ut nu kära Grekland. Det känns väldigt långt borta! Som när man har en ballong i ett snöre..tappar taget..och försöker att nå! Hopp...hopp!

Hade velat spänna fast säkerhetsbältet i den blåtapetserade stolen, titta i flygkatalogen som ligger i det ljusgrå baksidefacket av stabilt plast och och beställa rött vin och vatten.

Hade velat titta mig omkring bland resenärerna och förvissa mig om att alla vill detsamma som jag. Kanske hade jag till o med kunnat sitta långt bak i planet..och.. herre gud..till o med mot väggen!!:eek::eek:
Everything changes!!
Jag hade noterat flygvärdinnornas lugn, samtidigt som jag torkade av handsvetten på mina nya trekvartsjeans.
Jag kan till och med längta efter starten.. när jag ALLTID lutar mig mot min makes sida och blundar. Lite tårar..och det jäkla burrande ljudet som äntligen slutar när planet kommit upp i maxhöjd. Det hade varit ett ångestfylt nöje att få uppleva igen! Det är det alltid..för jag vet vad som väntar..sen..när man har landat!

Nu när faktiskt allt börjar kännas som en skräckfilm..dödliga virus som delar sig och blir till nya..så känner man sig rätt liten. Avbeställer helgens weekendresan till Göteborg. Vi blir hemma med våra coronavänner..fixar go mat, spelar kort och ser på Mello.. VI kan ju inte smitta varandra..eller?!😰
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2021-02-18, 07:59
Håller med dig, Kajja. Det ser inte ljust ut. Vi har redan börjat acceptera att det inte blir något Grekland - år heller. snyft_drop
Å det finns knappat nån plan B heller, även om planen är att vi ska spara lite semesterveckor utifall chansen dyker upp senare i höst. Det finns ju en mikroskopisk chans att man kan åka till nåt varmt ställe, men de är mikroskopisk... :(

/Netwolf

Athanasia
2021-02-18, 08:35
Jag har ABSOLUT INTE gett upp om Grekland i år:p

Netwolf
2021-02-18, 09:59
Jag har ABSOLUT INTE gett upp om Grekland i år:p

Det är aldrig för sent att ge upp...

Kajja
2021-02-18, 10:17
Det finns ju en mikroskopisk chans att man kan åka till nåt varmt ställe, men de är mikroskopisk... :(

/Netwolf

Känns som vi redan är där__D..utan att skriva ner platsen..men den börjar på H👿
/ Kajja :D

piam
2021-02-18, 10:30
Innerst inne har jag nog gett upp men.....
Tänker flytta majresan till september,då
hinner man se hur allting utvecklas,läs
avvecklas!
Att inte ha nåt och se fram emot,det
känns skit,men som sagt,ge upp det
finns inte på kartan,där står det SAMOS
med jättebokstäver.

Pia

Netwolf
2021-02-18, 14:40
Känns som vi redan är där__D..utan att skriva ner platsen..men den börjar på H👿
/ Kajja :D

Hahaha! Precis! 😈😈😈flabb_flab

Kalimera
2021-02-18, 15:21
Jag tror att det blir möjligt att åka till Grekland i år, inte i vår, men till sommaren och till hösten. Då har många vaccinerat sig, och om man inte har gjort det kan man resa med ett negativt PCR-test.

piam
2021-02-18, 17:00
Hoppas du har rätt😉

Thoper
2021-02-18, 17:17
Jag tror att det blir möjligt att åka till Grekland i år, inte i vår, men till sommaren och till hösten. Då har många vaccinerat sig, och om man inte har gjort det kan man resa med ett negativt PCR-test.

Vi hade förhoppningen att komma ner till den grekiska påsken, men vaccineringen går för långsamt för att det skall gå.
Så nu är siktet inställt på september, men vi har inget bokat än. När vi fått våra ”stick i armen” så trycker vi på bokningsknapparna!Ang_elx_B-anana

/Thoper -som längtar!

Alala
2021-02-19, 05:03
Det där med "stick i armen", det är mera sällan man längtar till att få ett sånt och kanske t.o.m. två, eller kanske tre. Who knows! Hoppas man skall kunna resa under sommaren och hösten. Om vi kan resa vet jag inte, men jag hoppas att folk i allmänhet kan göra det. För grekernas och hela resebranschens skull.

Det blev ett långt lopp det här med corona. :( Men vi får kämpa på. :)

/ Anne

sjöborren
2021-02-21, 10:22
Hoppet är det sista som överger oss. :cool: Resan i maj (ombokad från 2020) kan vi glömma. Men hoppet att få tillbaks bokningsavgiften lever ett tag till ...Och tro mig när jag säger; det är första (och förmodligen sista) gången som jag uppskattar min ålder. ;)

Kajja
2021-02-23, 11:58
Ja då var resa nr.3, sen Coronan förändrade livet, avbokad. Öppet köp började ta slut för oss. Vi skulle åkt fösta dagarna i junisnyft_dropsnyft_drop Eftersom vi har haft "eländet" verkar det som vi måste ställa oss sist i vaccinkön och då vet man ju inte när det blir av.
Mitt hopp är att kunna beställa en restis den veckan OM..OM..det är många om o men nu. Har ingen lust att betala tusentals kronor extra för tester och intyg heller så det blir att avvakta.
Vad som gäller idag kanske inte gäller nästa vecka.
Men..det är vår i luften!!🌞
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2021-02-23, 13:07
.Och tro mig när jag säger; det är första (och förmodligen sista) gången som jag uppskattar min ålder. ;)

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Kajja
2021-05-29, 00:53
Älskade G! Vad hände med oss? Sist vi sågs var det sol, stränder och fantastiska måltider i solnedgången.
Du lovade mig en fortsättning...
Plötsligt blev allt tyst o mörkt.
Inte ett ljud. Du stängde dörren..jag med.
Har sökt efter andra alternativ men hittar inga.
G..Längtar du efter mig..saknar du mig..som jag längtar..och försöker fylla hålet som har uppstått i mig?
G..jag vill vandra i fotspåren på stranden som nån annan har gjort. Jag vill se soluppgången hos dig..G!
Ja jag vill uppleva allt med dig igen G!!
Ja G, jag vet att vi inte kan kramas om vi ses igen men vi kan väl åtminstone vinka ett Hej!
Kanske, kanske..kommer jag till hösten..väntar du då på mig med öppen famn G..rekland?
/ Kajja bye_bye

piam
2021-05-29, 13:55
Du skriver så himla fint👍
Allting är med drömmar,förhoppningar....

Pia
Som skurat altanen med Västerbottensåpa idag
Ser bra ut,så min sommar blir nog där,plus en
å annan cykeltur.Å kanske bestiga nåt berg.

Kajja
2021-06-18, 23:20
Nu funderar jag lite igen..
Jag tycker man har blivit väldigt hemmakär under pandemin. Maken får nya uppdrag i sommarstugan . Nu ska det finputsas och förbättras. Allt från altangolv till staket runt bryggan. Eller kanske..ska vi flytta! Köpa en lägenhet istället? Sälja vårt radhus? Ha 1 ställe att vattna blommorna på? Men vi bor ju så billigt i vårt hus..hmm.. Sen..när man lugnat ner sig lite..ja då börjar letandet ialla fall. Saknaden av Grekland är fortfarande såå stor!!
Hittar flera jättebra resor..MEN..så länge munskydd på planet, munskydd på torg, gator..ja munskydd överhuvudtaget krävs så blir det ingen resasnyft_drop
Tänker på förra året..en resa till hösten blir det nog..men gudarna ville annat!
Alltså..vi har det jättebra o härligt här..men något fattas oss 🇬🇷💙
/ Kajja bye_bye

yannis
2021-06-19, 07:15
Kajja, jag må säga att munskydd är det minsta problem när Greklandstarmen bråkar.
Man har ju vant sig en hel del här hemma och haft munskydd i affärer och i bussar, så den rutinen att använda munskyddet i Grekland var ganska lätt att komma in i.
Enda "problemet" tyckte jag var att jag ständigt log mot dom jag mötte. Så dumt, det syntes ju inte! Så jag försökte att visa leendet genom ögonen, men med dåligt resultat.

Birgitta

Netwolf
2021-06-19, 11:13
Älskade G! Vad hände med oss? Sist vi sågs var det sol, stränder och fantastiska måltider i solnedgången.
Du lovade mig en fortsättning...
Plötsligt blev allt tyst o mörkt.
Inte ett ljud. Du stängde dörren..jag med.
Har sökt efter andra alternativ men hittar inga.
G..Längtar du efter mig..saknar du mig..som jag längtar..och försöker fylla hålet som har uppstått i mig?
G..jag vill vandra i fotspåren på stranden som nån annan har gjort. Jag vill se soluppgången hos dig..G!
Ja jag vill uppleva allt med dig igen G!!
Ja G, jag vet att vi inte kan kramas om vi ses igen men vi kan väl åtminstone vinka ett Hej!
Kanske, kanske..kommer jag till hösten..väntar du då på mig med öppen famn G..rekland?
/ Kajja bye_bye Så poetiskt och varmt skrivet! :)

Kajja
2021-06-30, 00:54
Vaknade senare än vanligt. Sover som en stock här i stugan. Öppnar dörren till stugan och värmen slår emot mig på altanen..nästan som en bastu. Trippar de 47 stegen ner mot sjön och hoppas att inga fästingar följer med. Möter träbryggan och det klunkar för varje steg jag tar. Vattnet skvapar...Kluck..kluck..under bryggan..
Plaserar solstolar, vattenflaskor, kaffetermos och radio med P3 på rätta ställena.
Nu börjar fiskarna sirkulera nära bryggan..Mörten vill äta men abborrana bara är där.. simmar runt och fattar ingenting..Slänger ut små smulor av bröd..mörten krigar!
Grannen seglar förbi på sin nybyggda flotte med motor..med sin lika nya kvinna. -Hej, hej!
Häligt att se nyförälskade människor!
Solen börjar gå ner bakom träden..sjön är blank. Fullt av syre i luften.
47 steg upp för kullen..och där väntar vårt paradis på oss. 47 steg!
Undrar ofta varför..ja varför behöver man nåt mera!?
/ Kajja bye_bye...som endå saknar Grekland

Kajja
2022-09-02, 23:11
05.50 vibrerar alarmet. Mannen skjutsar ut mig innan jobbet till "alternativet" med provianter i kylväskan för en helg där ingenting kommer att saknas.
Det är frostigt, isigt men klarblå himmel. Knäcker isskorpan på vattenfyllt fågelbad. Inatt har det varit kallare än i julas!
Sjön är osynlig av röken som ligger som ett täcke och bäddar över så fint.
På med kaffebryggaren. Knäcke med ost, P3 och höstens första brasa.
Vid 10.30 är det sommar igen! Byte av kläder. Shorts o linne o solstol. En kort kvart senare klarar jag inte den sittningen. Kantarellerna lockar. Och jag hittar!! Hann före grannkärr..grannen denna gången😁👍
Hejjar o snicksnackar med stuggrannarna på min vandring med gömd kantarellpåse bakom ryggen.
Mannen hem tidigare än annars..fredagskomp.
2 timmars öronbedövande sågning som avbryts av min ljuva stämma att "nu ee det maat..o vin"!
17 värmeljus, skagensoppa med räkor o vitlöksbröd smörar in oss i trevliga samtal. Ja då är det ju faktiskt helst jag som babblar om eventuell resa. Och han säger att jag får bestämma _B-anana_B-anana
Så där begav det sig..denna dagen den 2:a september 2022. Utan krusiduller eller överdrifter och jag älskar varje minut..men det konstiga är att jag samtidigt längtar efter Grekland!!
Ibland önskar man inte visste att det fanns nåt annat att längta till.
/ Kajja bye_bye

Alala
2022-09-03, 06:08
Härligt Kajja! Vad sågade han? Mera ved till brasan? :)

Visst är det så att man borde njuta av nuet och inte hela tiden längta någon annanstans. Men liiiite längtan är kanske bra ändå....

/ Anne
som just skall sätta in lite mera ved i köksspisen :)

MariaJ
2022-09-03, 13:02
Så fint beskrivet av din dag Kajja :)
Ja visst är det underligt, hur bra och fint vi än har det här hemma så finns alltid en längtan efter Grekland. Samma när man nyss kommit hem så känner jag mej nöjd och belåten första dagen hemma, men sen börjar jag fundera och kolla på vart vi ska åka nästa gång.

Men just nu vet jag att det bara är dagar kvar innan jag är på Kreta igen _B-anana

Maria

Kajja
2022-09-03, 15:19
Härligt Kajja! Vad sågade han? Mera ved till brasan? :)

Ja vad sågar han inte?!flabb_flabflabb_flab
Först var stugan en jätteliten stuga.
Då byggde han en liten gäststuga att bo i medans vi rev " jätteliten stuga".
Så byggde han vår större, vinterbonade stuga.
Sen såldes gäststugan till grannen och på platsen byggdes istället "ett tillfälligt" förråd.
Nästa peojekt han satte hammaren i, som nu står klart, är attefallshuset som jag ivrigt har valt kakel, golv och inredning till.
Men häpp..inte tog det slut där inte!! Nu revs "tillfälliga" förrådet åxå och ett stort garage tar form. Sen blir det inga fler stora projekt men har en känsla av att skruvdragaren..den kommer han aldrig släppa:rolleyes:
/Kajja...som nu spelar grekiska låtar från Spotify_B-ananaklapp_klapbye_bye

Fältjäntan
2022-09-03, 15:38
Oj, det där känner jag igen. Har också en gubbe som gillar olika projekt. Det ska bli en carport till hans traktorer i höst.
Kerstin

Alala
2022-09-04, 06:20
Samma sak här "projekt på gång" är det som gäller. :D

Kajja
2022-10-19, 23:29
Tänk om inte...
Det var de första dagarna i juni 2013. Mitt liv innan Kalimera.
Vi hade bokat ännu en billig resa till Grekland. Nu hamnade vi på Kos i Kardamena.
Tänk vad den resan skulle förändra vårt liv!
En kväll sökte vi nån taverna som visade en viss fotbollsmatch där Sverige spelade.
Det fanns bara ett halvledigt bord och det med en svensk flagga så efter lite tvekan frågade vi om vi fick slå oss ner. - Javisst, sa det trevliga paret. Vi kom från helt olika städer och märkligt nog bodde vi på samma hotell.
Nu snart 10 år efter har vi fyra rest till Grekland i stort sett varje försommar sen dess, besökt Stockholm, Göteborg och bott hos varandra och blivit väldigt nära vänner.
Tänk om inte...
Förra hösten var vi på östra Kreta. Stötte ihop med ett trevligt par från Varberg..vår "varje sommarsemester-stad". Bara DET var ju en bra start på samtalsämnena!
I juli möttes vi just i Varberg på Gästis krog och var även hemma i deras fantastiska hem nära havet.
Tänk om inte..
För fyra år sen var vi på Kreta (inte ovanligt):D
På altanen vägg i vägg...fast utan vägg.. hälsade vi på ett trevligt par som slet upp altandörren samtidigt som vi -Swisch! Trevliga restaurangbesök, bad och nattfösare följde.
Ja sen besökte vi dem i Motala året efter.
Tänk om inte...
Vi är absolut inga "partybabbelmänniskor" och dessa möten har bara uppenbarat sig när man minst anar det. Vi klarar oss bra..mannen och jag när vi är själva i Grekland.
Sen runt 2015 googlade jag på nåt om Grekland. Såg att det fanns ett forum som hette Kalimera... Klickade på hemsidan...
Tänk om inte!

Jag har även träffat ett par Kalimerianer IRL som jag har kontakt med på Instagram. Lycka det med...Tänk om inte!

Kontentan av detta är nog att man kan påverka sitt liv genom sina val...och om man väljer att gå rakt fram och blunda eller våga välja...höger...eller vänster...
/ Kajja som hoppas att jag inte varit för djupbye_bye

Catlady
2022-10-20, 01:00
Och, Kajja, ibland behöver man inte ens välja bara ta emot och bejaka det som "ödet" eller tillfället släpper i ens knä! Så många roliga upplevelser och möten som sker om vi bara öppnar våra sinnen lite och tar emot.....
Catlady, som inte alls tycker du var för "djup"........

piam
2022-10-21, 20:01
Tänk om inte tänk om fanns,då har nog livet varit
bra mycke tråkigare.

Pia

nickelena
2022-10-21, 22:11
Å du Kajja... även några Kalimerianer som inte är Insta-kunniga utan BARA Kalimeravänner IRL :D
Tänk om...
bye_byeLena (o Nicke)

Kajja
2022-10-21, 23:41
Å du Kajja... även några Kalimerianer som inte är Insta-kunniga utan BARA Kalimeravänner IRL :D
Tänk om...
bye_byeLena (o Nicke)

Utan mina "barn" 32 och 34 hade jag nog suttit med brevpapper, fina motiv med hästsiluetter o penna! Då vet i 17 hur det hade gått..haha..
Eller vad säger du Janne? Kanske jag ska avsluta tråden? Maila mig isf. Helt Ok.
/ Kajja bye_bye

Kajja
2022-10-23, 02:51
Ber om ursäkt ifall mitt inlägg var lite konstigt.
Lovar att jag kommer att hålla mig härifrån ett bra tag hädanefter...
/ Kajja bye_bye

Alala
2022-10-23, 06:29
Det är inget fel på dina inlägg, Kajja. De är personliga och fina! Så håll dig kvar här, annars saknar vi dig.

/ Anne bye_bye

Kalimera
2022-10-23, 14:42
Eller vad säger du Janne? Kanske jag ska avsluta tråden?Absolut inte. Fortsätt skriva du. bye_bye

Kajja
2022-10-26, 23:36
Med ett par dagar i kalimerakarantän och eftertanke..ja vad säger man?! Tänk först-tala sen! Skit samma..gjort är gjort..sagt e sagt..Pellepennan o Suddegumman var inte överens där o då.
Jag är som jag är och skriver så dumt ibland.
MEN min kärlek till Grekland är så sann och så djup att jag när som helst hade hoppat på ett plan trots turbulens, skakningar och dödsångest, som senaste resan. Bara jag kommer dit!!
/ Kajja bye_bye

Catlady
2022-10-27, 01:10
Nej, Kajja, du skriver inte dumt. Du skriver från hjärtat och tanken, det är fint!
Skulle också hoppa på ett plan NU om det bara gick.... Vart?? Det vet ni väl.... Grekland förstårs!
Catlady, som avskyr mörk, regnig och kall höst....snyft_drop

malou
2022-10-27, 13:21
[QUOTE=Catlady;449703]Nej, Kajja, du skriver inte dumt. Du skriver från hjärtat och tanken, det är fint!/QUOTE]

Så enig med Catlady! :) Du deler små og store tanker/refleksjoner/opplevelser. Ikke mange våger det i vår ‘perfekte’ verden.

Kalimera
2022-10-27, 16:18
Med ett par dagar i kalimerakarantän och eftertankeVälkommen tillbaka. bye_bye

piam
2022-10-27, 16:28
Jag har skrivit de förut å jag skriver det igen
Bara fortsätt,du är så duktig med alla dina
tankar om lite allt möjligt.
Heja dig👍Oj,nu vart det en tant tumme😉

Pia

Netwolf
2022-10-28, 09:00
Håller med tidigare talare. Kajja! Du skriver mkt bra och spontant! Jag såg inget fel eller konstigt i ditt inlägg, så jag förstår inte vrf du har ruelse över det. Tänk om fler människor vågade vara som dig! Då skulle världen vara en bättre plats. Så fortsätt att skriva och utveckla dina funderingar. Du är läsvärd och behövs på forumet, då du tillför så mycket! :)

/Netwolf

Kajja
2022-10-28, 11:14
Tackar å det ödmjukaste för era fina ord😘
Ibland när skrivklådan sätter in känner jag bara "komma här o komma"..vem bryr sig om mina tankar och funderingar?!
Själv läser jag ju allt på Kalimera och vill tacka för alla reseberättelser, tips etc...som jag inte alltid kommenterar.
Nu är den lilla metallicrosa resväskan och jag påväg till Stockholm för en hemlig weekend.
Får så vad mannen har i skjortärmen_B-anana_B-anana Det är hursomhelst härligt att höra ljudet av väskans hjul mot asfalten igen. Tanttumme på det👍
/ Kajja bye_bye

piam
2022-10-28, 14:39
Tänk om du får gå på Björn Skifs🥳😉

Pia

Netwolf
2022-10-28, 16:48
Tänk om du får gå på Björn Skifs🥳😉

Pia

Han gick jag in i på Teneriffas flygplats. En snubbe före mig i kön till flygplatsfiket och jag råkade stöta till honom i ryggen och sa "Sorry". Då han vänder sig om, ser jag att det är Björn Skifs. Jag har inte blivit så förvånad sen jag var på Malmö C och stod bakom Sten-Åke Cederhök i biljettkön :D

/Netwolf

Kajja
2022-10-28, 17:28
Han gick jag in i på Teneriffas flygplats. En snubbe före mig i kön till flygplatsfiket och jag råkade stöta till honom i ryggen och sa "Sorry". Då han vänder sig om, ser jag att det är Björn Skifs. Jag har inte blivit så förvånad sen jag var på Malmö C och stod bakom Sten-Åke Cederhök i biljettkön :D

/Netwolf

Såg han att det var du?!🤠
/ Kajja bye_bye

piam
2022-10-28, 17:48
/ Kajja bye_bye

😂😂

Kajja
2022-10-28, 19:50
Konstigt men kul..Vi har bröllopsdag idag på självaste Ochidagen🇬🇷klapp_klap
/ Kajja bye_bye

piam
2022-10-28, 20:18
Grattis🥂🥂

Catlady
2022-10-28, 22:13
Stort GRATTIS från mig med! 🍾🎉 🇬🇷

Catlady, som önskar er många fler lyckliga år tillsammans........

Netwolf
2022-10-29, 12:50
/ Kajja bye_bye

Mja, vet inte. Men han plirade lite förvånat som "var har jag sett den gubben förut?" flabb_flab

/Netwolf

Kajja
2022-10-30, 00:05
Som jag då..ikväll!! Sveriges bästa bakgrundssångerska Britta Bergström ville absolut ha en selfie med mig..eller var det jag som ville kanske..hmm...:rolleyes:
Visst blev det Björne Skifs ikväll Piaklapp_klap Sanslöst bra gjort av 70+aren!! Han gör nog inte fler krogshower tror jag..
/ En lycklig Kajja med ett glas gott på en pub vid hötorgetbye_bye

piam
2022-10-30, 09:56
Lyckos🥳
Såg honom i Sundsvall för flera år sen
Det var mina föräldrar då i 85 års åldern
som ville gå,farsan var helt lyrisk när
vi gick hem och jag också.Han är så
bra!

Pia

Kajja
2022-11-12, 00:04
"I'll go hungery, I'll go black and blue.." ja då har man hört världens vackraste låt av Dyland tolkas av en Idoldeltagare. Nu när brasan sprakar fint känner jag att det kanske är läge att prata lite djupt.
- Vänta tills jag visar dig Adeles version som är helt outstanding, snyftar jag fram mellan tanttårarna.
Googlar och hittar en underbar tolkning..då blundar han och andas tungt!!
Skramlar högt med äldgaffeln o veden i mitten av låten. Han vaknar till..
-Ganska tråkig låt..men fin röst, mumlar han!
Där går jag bananas!!
-Fattar du inte..jag sliter mitt hår..det är ju texten..det är ju hennes framförande, det är ju HON..ALLT!
När en HSP person (High Sensetive Personality) som jag försöker få en praktiker som han att fatta..ja då är det bara att lägga ner projektet.
Där spelade vi inte i samma lag! Men jag njööt!

Imorgon ska det bli 15-16 grader. Då ska jag ta av mig mina strumpor, som jag avskyr att använda, ta på mig flippfloppsen och gå ner till bryggan. Där ska jag tacka sjön för denna sommar som tar slut den 12 november..för första gången någonsin.
Sen ska jag plocka litervis av trattkantareller och dela ut till stuggrannarna som jag har lovat.
5 veckor och sen vänder ljuset tillbakafb_gilla
Som sagt..våren är framför oss och bokaknappen lyser grönsnyft_drop
/ Kajja bye_bye

yannis
2022-11-12, 11:01
Hos mig är det flera bokaknappar som lyser gröna och det är så underbart! Jag får bara hoppas att artrosknäna håller sig i schack. Men jag kan ju alltid byta käppen mot rullatorn.....
Ni har er stuga och jag har min balkong. Nu sitter jag ute om kvällarna i tystnaden med min stickning och ett glas rött i duralexglas! Livet leka, precis en månad kvar till Chania och Paleochora!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2147&pictureid=23081

Birgitta

Kajja
2022-11-13, 00:25
Birgitta, jag hoppas att dina knän håller.
Själv fick jag atros i högra knät, nacke och vänster pekfinger i min ungdom runt 30. Så det kan man drabbas av när som helst i livet.
Vilken mysig balkong du har!
Som du sa..vi har stugan..det hade ni med..men ditt alternativ..att resa är mer än en balkong i Norrland...och då hoppas jag att du förstår vad jag menar!
Det blev lite trattisar..alldeles för lite till grannen idag, men imorgon blir det en moppetur och då hoppas jag på en sopsäck ..minst!
Jag ser fram emot att läsa om december i Chania 🎅
/ Kajja bye_byebye_bye

Kalimera
2022-11-13, 14:31
"I'll go hungery, I'll go black and blue.." ja då har man hört världens vackraste låt av Dyland tolkas av en Idoldeltagare. ”Make You Feel My Love” från plattan ”Time out of mind”. Fantastisk skiva!

Kalimera
2022-11-13, 14:31
Nu sitter jag ute om kvällarna i tystnaden med min stickning och ett glas rött i duralexglas! Livet leka, precis en månad kvar till Chania och Paleochora!Underbart! fb_gilla

Kajja
2022-12-28, 23:12
"...stånkande och pustande tar vi oss uppför den långa backen mot vårt boende. Såå lång är den inte egentligen men just då..ett vasalopp. Jag står för stånk o pust. Det är otroligt hett trots första dagarna i juni.
Passerar taverna Aletri..ingen Andreas där vid trottoaren än..för tidigt på da'n. Annars blir det alltid "hej o hallå "och lite prat. Lyckan över att han inte är där just då..stilig man..ger mig lite mer energi. Phuu!!
Går i zick-zack över vägen upp för att fånga skuggan. Smyger in i butiken med kyl bara för att...den har kyl! Såå..nu klarar jag nog de sista metrarna "hem". Jäkla knä..ajaj!
Känner att jag har en liten kö bakom mig. Stannar och släpper fram hurtiga och svettfria tjejer som pratar norska...ockuratt!
Där och då går min ena flip- flop sönder!
Asfalten bränner i ena fotsulan men lyckan är stor när jag äntligen...likt en enbents gångstil är framme. Trappan upp..onej, ohej ohå! Känslan av att ha bestigit Himalaya gör mig euforisk_B-anana_B-anana
Dagen efter anlände min prins på en vit häst (mannen min med vitavespan) och denna prestation utan medalj, lades i minnenas säck..för att inte upprepas. (Kreta juni 2022)
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2022-12-29, 08:23
Härlig betraktelse, Kajja! klapp_klap

Kajja
2023-01-21, 00:22
Den 20...23..eller 27..april för 10..12..15..år sen hände nåt märkligt!
Det begav sig på Kreta!

På den tiden hade vi inte bekantat oss med den vitavespan...den kanske var svart just då.
Anyway..en jättebillig resa för en dåvarande ICA-anställd med rabatt blev det ialla fall.
Jag hade en vän från "a long time ago" och vi hade för vana att alltid börja våra sms med "Hej, var är du nu"..hon var alltid nånstans!
Det året ..tidigt i april..när inte nån åker...skickade jag ett sådant sms... från Kreta och en bild.
Vad hon svarade?! Jo..Jag är 900 meter ifrån er...just nu! Det blev en sen kväll..och en seg morgon..men det var det värt!
/ Kajja bye_bye

nickelena
2023-01-21, 10:55
Så himla kul Kajja!!!
Ibland är världen liten, eller så tänker man i ungefär samma banor liksom.
Ha det gott!
Lenabye_bye

Alala
2023-01-22, 05:11
Sånt kan hända. :D Och såna kvällar minns man!

Kajja
2023-01-28, 23:14
Såg nyss videon "Loosing my religion" med REM och minns hur jag förut missade vad den titeln
egentligen betydde. Trodde att den handlade om besvikelse när det faktiskt var tvärt om!
Nä det handlar om att det här är för bra för att va sant..! Att man "tappar det"...kapitulerar för lyckan man just drabbats av. Häftigt!
Så känner jag just nu!!
Kan man stanna klockorna, vara i nuet och spara detta för det kanske är "once in a lifetime".

Första lyckan..resan vi nyss bokat till Parga i maj med kanonpris.
Andra lyckan..vi har hittat drömlägenheten nära vätterstranden i markplan i veckan, och ska sälja huset.
Tredje lyckan..barnbarnskillen 2 år springer med uppsträckta armar mot mig idag och ropar "moojmooj"!
Fjärde lyckan..den är lite småhemlig..och NEJ, jag är inte gravid om nån trodde det..i dessa dar kan man säker ordna sånt med nån appflabb_flabflabb_flab
Suger på den karamellen lite..
Detta är inte rangordnat..men barnbarnet idag, han den minsta, kommer är iaf först❤
Denna fina kväll avslutas med lite GES på TVn och det är inget Putin kan påverka just nu🙏!
Nu får jag Greklands hav, Vätterns sjö och Granarpssjön vid stugan, alternativet. Vad mer att önska...
/ Kajja bye_bye

Catlady
2023-01-29, 01:20
Det var ju en hel påse med härliga karameller, Kajja!
Så roligt att få läsa lite trevliga nyheter... :)
Gläds med dig!
Catlady bye_bye

Netwolf
2023-01-29, 07:59
Fjärde lyckan..den är lite småhemlig..

Nu blir man ju änna lite nyfiken :)

nickelena
2023-01-29, 21:41
Härligt Kajja!!!

Lenabye_bye

Masse
2023-01-30, 10:59
Låter ju kanonhärligt! Njut!!!!!

Masse

Kajja
2023-02-08, 23:10
Fredooom, freedoom.._B-anana_B-anana
Lycka nr.4
Nu har jag bestämt mig för att bli pensionär några år i förväg! 52 veckors semester/ årklapp_klap Ekonomiskt sett blir det mer än var jag har nu med mina ynka 11 timmar i veckan.

Med allt som har hänt de senaste åren, sjukdomar och annat elände så var valet lätt!
Nu känner jag att eftersom livet går fort så..ja..jag är så himla stolt över mitt val..och nu bestämmer jag själv..om allt..äntligen!!
/ Kajja bye_bye

Catlady
2023-02-09, 01:01
Stort GRATTIS, Kajja, och välkommen i "pancho-gänget"!!
Det är en så skön känsla när man, äntligen, efter alla dessa år i arbetslivet (42! för mig) kan få bestämma själv över sin tid och framför allt över vad man vill göra... Idag lägger jag upp benen på pallen och bara läser eller nu vill jag jobba lite i trädgården, det är DITT val ingen annans..... Oj, är klockan redan 9 på morgonen och jag ligger i sängen...
So what, det är äntligen MIN tid!
Catlady, som är lycklig "pancho" sedan flera år och njuter av egen tid.......

Alala
2023-02-09, 05:10
Grattis till Freedom, Kajja!

/ Anne bye_bye

piam
2023-02-09, 10:34
Helt rätt Kajja👍
Att bestämma över sin egen tid,det är värt hur mycket som helst.

Pia

Fältjäntan
2023-02-09, 11:25
Helt rätt val, gick själv i pension vid 63 och har inte ångrat en dag. Njut av friheten att kunna bestämma vad du känner för dag för dag.
Kerstin

Netwolf
2023-02-09, 13:06
Å, vad härligt att höra, Kajja! :) Njut av livet nu. Själv har jag några år kvar, innan jag kan kvittera ut "guldbiljetten". Men, jag längtar.... snyft_drop

/Netwolf - just nu med värk i axel och knä

Kalimera
2023-02-09, 16:07
Nu känner jag att eftersom livet går fort så..ja..jag är så himla stolt över mitt val..och nu bestämmer jag själv..om allt..äntligen!!
Grattis Kajja! klapp_klap

Det är aldrig för tidigt att gå i pension. :)

yannis
2023-02-09, 17:07
Det bästa med Posten var att jag fick Avtalspension vid 60 års ålder efter 40 år "på post"!!!!
Så njut nu Kajja, du kommer aldrig att ångra dig!

Birgitta

Netwolf
2023-02-09, 17:44
Det bästa med Posten var att jag fick Avtalspension vid 60 års ålder efter 40 år "på post"!!!!

Jobbade åt SJ ett tag, men det var lägre löner än andra (men mer semester). Men, de sa alltid "Jamen du får ju gå vid 60". Det tog man bort sen.

Gick sen till sjöss. "Det är ju bra här, då du betalar sjömansskatt och kan ta ut halvtidspension vid 55". De tog de bort sen.

Jag får nog slita till minst 67 jag... :(

/Netwolf

Sol och hav
2023-02-09, 22:05
Grattis Grattis Kajja!
Så härligt!

Maria

yannis
2023-02-10, 08:01
Jobbade åt SJ ett tag, men det var lägre löner än andra (men mer semester). Men, de sa alltid "Jamen du får ju gå vid 60". Det tog man bort sen.

Gick sen till sjöss. "Det är ju bra här, då du betalar sjömansskatt och kan ta ut halvtidspension vid 55". De tog de bort sen.

Jag får nog slita till minst 67 jag... :(

/Netwolf

Och telefonisterna på kungliga Televerket fick gå vid 55 års ålder.
Det tog dom bort sen.....

Birgitta
(facklig företrädare på den tiden).

Kajja
2023-02-10, 10:39
Tack alla ni😘
Detta är en rejäl milstolpe i livet som blev klart i veckan.
Förr när man tänkte sig själv som pensionär så föreställde jag mig i bruna, fotriktiga Eccoskor, kappa o handväska, trallandes till gamla visor!
Inte hade jag trott att jag fortfarande skulle va som jag är! Jeans, tröja o gympaskor, rockkonserter, tjejträffar, en öl på bryggan, lyssna på house-rock-soulmusik.
Nu kan jag resa när jag vill, göra vad jag vill och finnas där för nära o kära. Vilken lyckaklapp_klapklapp_klap
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2023-02-10, 14:53
Förr när man tänkte sig själv som pensionär så föreställde jag mig i bruna, fotriktiga Eccoskor, kappa o handväska, trallandes till gamla visor!
Inte hade jag trott att jag fortfarande skulle va som jag är! Jeans, tröja o gympaskor, rockkonserter, tjejträffar, en öl på bryggan, lyssna på house-rock-soulmusik.

"It's only rock 'n' roll, but I like it..." Som Jagger & Richards sjunger. Dom grabbarna fyller 80 år i år! :eek:

/Netwolf

nickelena
2023-02-12, 10:25
Härligt Kajja!!!
Då kan du ju välja själv OM du vill in och jobba nån dag när du har lust...
Det blir kanon!

Lenabye_bye

Kajja
2023-02-23, 23:22
Rhodos...det hade jag ju inte tänkt mig...och verkligen inte så här tidigt i säsongen!
Men så blev det. Min första resa med en tjejkompis och jag vill hamna var som helst i Grekland! Och det gjorde jag ..
Jag har aldrig rest med en kompis.
Stay hotel, 150 meter från Elli Beach. Det är väl den blåsiga men det quittar.
Bara jag o hon. Fnissande efter flygbränslet, dragande på restrunkar siktade vi in oss på en ljuvlig vecka...eller två..Vi har ju all tid i världen nu..förtidspensionärer som vi är_B-anana_B-anana
Morgondoppet är svalkande..eller det är faktiskt svinkallt, men solen värmer ända in i späcket efter lite kämpade i dyr solsäng.
Duschar av oss soldagen 2 minuter var med den lilla duschstrålen vi bjuds på.
Insmorda med After Sun från Lidl (fick ju bäst betyg) och mobilmusik sipprar vi på lite rött.
Balkongen är fin, vinet var billigt..ja det smakar verkligen billigt...men det gör inget..vi har 6-14 dagar kvar och detta är bara den första!
....Detta är något som jag kan se hända men just nu var det bara en liten påhittad historia..
Fast vi har planer...;)
/ Kajja bye_bye

Alala
2023-02-24, 05:18
Härligt Kajja! Trodde faktiskt att nu är ni på väg. :D Har också rest med väninna, det är annorlunda att resa som par. Vi konstaterade sist att männen är bra att ha med t.ex när man skall ut och äta för då kan man beställa in mera mat på bordet. Vi orkade ju inte äta tillräckligt. flabb_flab

Planera på ni, hoppas ni kommer iväg!

/ Anne bye_bye

Netwolf
2023-02-24, 08:19
Fantastiskt att kunna resa i fantasin :)

Kajja
2023-03-02, 23:14
Att sälja sitt hem!!
Ja nu är det till salu.
Jag vägrar betala för dyr homestyling!
Det där med att allt ska va minimalistiskt, som en utställning...utan själ!
Jag har nu plockat bort alla foton, möblerat om
tavlor, köpt nya kuddfodtal, plädar, stuvat in brödrost o vattenkokare och försökt göra mitt hem till ett helt opersonligt objekt på Hemnet.
Måtte nån falla för detta!! Det kanske inte är tillräcklig vitt?!
Undrar om nån hade brytt sig om min "styling"?!
Vi köpte detta hus fö 20 år sen och då såg allt för j-ä..ligt ut...anno 63!
Själv skulle jag gärna köpa ett vitkalkat litet hus utan lullull..bara el o vatten funkar..några olivträd,
getter, hönor o får..och att det ligger i Grekland!
Ja det är en dröm men vi har ju vår stuga: Alternativet, och och där odlas honung, värps ägg och jagas kantareller så det kommer jag att få massor av tid till framöver_B-anana
Klagar inte alls...reflekterar bara..
/ Kajja flabb_flabbye_bye

Catlady
2023-03-02, 23:57
Det är tve-eggat det där att sälja.... Att flytta från ett hus där en stor del av ens liv utspelat sig!
Både ljuvt och lett.... Alla minnen har du kvar men ändå....
Själv har jag i år bott i samma radhus i 38 år och brukar, halvt skämtsamt och halvt allvarligt, säga att härifrån får de bära ut mig! Även om nytt är spännande och roligt så... tryggheten med det invanda är stor. Förväntan, rädsla och oro i en salig blandning kan jag tänka mig.....
Stort lycka till, Kajja!
Catlady, en rotfast gammal tall ......

Kajja
2023-03-03, 16:04
Nu lät det som att vi har hönor vid stugan men det är en granne som har dessa. "Odlar" honung gör 2 grannar och bina surrar runt huvudet när jag passerar ena huset mot mina svampmarker.
/ Kajja bye_bye

Kajja
2024-01-16, 22:47
Nä nu måste jag göra en betraktelse..
Vi (Sverige) rustar för krig..krig!?
Vad är det frågan om?! Har världen got crazy?! Jo tydlgen! Eller vi.. Nu ringer ångestfyllda barn ner BRIS, folk bunkrar både det ena å det andra och TV4 rapporterar och spär på oron. Undrar hur många balar toapapper och pastapaket det finns i köksskåpen sen pandaminhysterin utbröt.
Bjuder "vi" in de onda krafterna pga vårt agerande?
Jag vill tillbaka till tiden när man smörjde in barnens kindar med Nivea för att hindra dem mot kylan. Tryggheten i TV-soffan med ostbågar och gosefilt. När ABBA var de bästa som fanns och Svenska Hjärnan var serien som alla pratade om.
Jag vill tillbaka..backa..hellre än att se framåt just nu. Jag är orolig. Så ska det ju inte vara!
Räntor, matpriser, elpriser o f-n å hans moster..
Är det sånt man ska oroa sig för nu?
Eller ska man tro på medias skrämselinlägg?
Bara ta en spade å gräva ner mig så ingen ser mig?
/ Kajja :(

Alala
2024-01-17, 05:23
Det är en orolig och oroväckande tid vi lever i. Europa har sovit och trott att det aldrig mer blir krig. Men så var det inte. Och nu har det onda spritt sig allt mer. I sanningens namn är det svårt att veta vad som kommer att hända inom de närmaste åren.

Man ville nog väcka svenskarna lite, tror jag.

/ Anne

Netwolf
2024-01-17, 08:07
Ja, det är orostider vi lever i. Ibland känns det som att sommaren 2019, var en sista lyckliga sommaren, innan allt elände vällde över oss. I framtiden kommer man att tala om det glada 10-talet...

/Netwolf

Kajja
2024-08-19, 22:55
Nu kl. 22.27 betraktar jag supermånen.
Har väntat på att den ska dyka upp över träden här i stugan. Barfota i det kalla, fuktiga gräset iklädd svart linneklänning, blågrå cardigan och vita ballongbyxor. Här ute har vi ingen klädkod.
Ser grekerna åxå denna fantastiska måne? Är inte insatt i ämnet.
Att bo här i stugan som ganska nyexaminerad pensionär är en sån lyx att jag ännu inte har fattat vidden av att jag får bestämma över min liv och tillvaro hädanefter. Jag har insett att det kommer att ta tid för kroppen o själen att förstå.
De har ju varit igång, på språng, i många år!
Har svårt att förstå att många fortsätter att jobba efter pensionen..nu menar jag jobba MYCKET..inte hoppa in då o då. Att fortsätta spara pengar till framtiden och bli äldre och slita ut sig. För oss som har fyllt 60 är ju framtiden NU! Det är dags att öppna skattkistan och använda innehållet som man har sparat ihop.
Det är en trevligare kista än alternativet! Så tänker jag..

Nå väl..

Efter en dag här med lång kantarellpromenad, hukande bakom granar när grannar promenerar förbi, spanat på fåglar jag aldrig sett förut i
kikaren, förvällt all svamp, läst Jakten på Kapten Klänning och hissat vår nyinköpta megaparsoll så känner jag bara..åååh🙏
Pratade om att åka hem på onsdag för då ska det antagligen bli åska o regn..men det blir det ju hemma åxå..kom vi på!..så vi stannar här i "alternativet". Det är bara 1,5 mil till verkligheten, butikerna, restaurangerna, hemmet..

70-11 gånger har jag letat passande resa till Grekland de senaste dagarna men har inte hittat nåt som känns rätt i magen..vet inte varför?!
Men plötsligt händer det..säkert!
/ Kajja bye_bye

Catlady
2024-08-20, 00:28
Att vara pensionär efter ett långt och pressande arbetsliv, ständigt på språng mellan jobb, familj och allt annat tar verkligen rejält med tid att "ta in"! Har själv, efter snart nio år i denna "nya" verklighet, nog inte helt fattat det. Det händer fortfarande att jag vaknar 6.30 på en måndagsmorgon och är halvvägs ur sängen innan något i huvudet säger STOPP, du behöver inte..... somna om i lugn och ro....... Vilken tacksamhet hela kroppen och huvudet känner när jag sjunker tillbaks ner på kudden i värmen! Det är en alldeles speciell känsla!
Supermånen i kväll är så vacker! I Grekland har de extra kvällsöppet på en del siter, som Sunion tex, för att man ska kunna njuta av den. Ville jag vore där, just nu! Men får vänta några dagar till innan vi åker....
Catlady, nästan "mångalen"...... ;):)

Netwolf
2024-08-20, 07:04
Var uppe och ylade åt månen en stund jag med igår kväll :)

För oss som har fyllt 60 är ju framtiden NU!

Precis! Som den där kommentaren jag såg, där en kvinna prisade Kamala Harris. När hon tog över Joe Bidens kandidatur, så började alla prata om hur ung och fräsch hon var och det är inte varje dag som 59-åriga kvinnor betraktas som unga. :)

/Netwolf

Kajja
2024-10-23, 21:51
När man efter en AW med sina fd jobbarkompisar kommer hem 19.30 och det svider i ögona..ja då börjar man undra. Brygger en kopp kaffe så jag håller mig vaken ett tag till och det funkade. Jädrans va trött man är nu för tiden när man inte jobbar!!
Jag skriver under denna rubrik för jag hittar inget passande för lite funderingar..kanske borde låta bli..men det blir ju ett inlägg åtminstone.

Jag har en fundering..Detta med frånvaro (annan tråd). Visst hände det märkliga saker här på forumet efter pandemin! Vi diskuterade viruset men Grekland försvann mer o mer.
Jag tror vi förändrades. Vi människor blev otroligt mer sårbara, oroliga och insåg att vad som helst kan hända..när som helst och att vi förstod att vi är helt maktlösa när det väl händer. Där och då försvann nog en del inspiration, framtidsvisioner och spontanitet.
För helt plötsligt kan det vara nåt (virus?) som ramlar ner från ingenstans och ödelägger vår tillvaro. Eller är det bara jag..?

Innan pandemin var det många inlägg och många fler medlemmar som åtminstone kom med en liten kommentar. Nu är det lite som att
locket har lagts på..
Kan med stor glädje..och saknad se tillbaka på trådar med med lite gruff, limmerikar, reseberättelser, pinsamheter och ditt o datt!

Eller är det så att det är full aktivitet på Facebook istället?😟
/ Kajja bye_bye

piam
2024-10-23, 23:26
Klockan är mycke men jag svarar ändå..
Nån Facebook har inte jag och kommer
aldrig skaffa😑
Jag försöker få ihop en liten berättelse
om mina två resor till Samos.
Eftersom vädret är så fint just nu så är
det prio ett,vara ute så mycket som det
bara går.
Ifjol kom snön den 20 okt och än ser den
Inte ut att vilja dala ner,det tackar jag för.
De va allt jag ville…
Sleep well😴😴

Pia

Catlady
2024-10-24, 00:45
Det ser jag fram emot, Pia! Alltid lika kul att läsa om Samos :)

Facebook har inte vi heller och inte någon av de andra "sociala medierna" heller. Kommer inte att skaffa det.

Huvvaligen, påminn mig inte om det "vita eländet"! Det där som alltid är i vägen och måste flyttas på :eek:
Måtte vi få en barmarksvinter!!
Önskar
Catlady 🐈 Sov gott!!!

sjöborren
2024-10-24, 11:40
Kajja! Kan berätta att vi såg supermånen när vi var på Tilos. Om jag minns rätt, satt vi den kvällen på taket på Micro caféet i Livadia. Taket låter märkligt …:rolleyes: takterrassen låter också märkligt …:rolleyes: Hur som helst; vi satt under bar himmel och njöt av såväl kvällsdrink som supermåne.
Förstår din längtan till Grekland. Vädret i oktober har varit fantastiskt. Vad man däremot kanske inte tänker på är att många tavernor stänger för vinter. På Tilos är alla tavernor nu stängda, förutom ”gyroshaket” som bara har öppet under kvällstid.

Catlady! Fattar inte vad du menar när du säger - I Grekland har de extra kvällsöppet öppet på en del siter för att man ska kunna njuta av den. Är jag så dum som inte fattar? :confused:

Catlady
2024-10-24, 11:53
Det är just bara när det är "supermåne" som de har extra kvällsöppet......
För att man ska kunna njuta av den.... ;) :)

Catlady, som väldigt gärna skulle se fenomenet i Sounion tex.........🌝

Alala
2024-10-26, 07:13
Jag har en fundering..Detta med frånvaro (annan tråd). Visst hände det märkliga saker här på forumet efter pandemin! Vi diskuterade viruset men Grekland försvann mer o mer.
Jag tror vi förändrades. Vi människor blev otroligt mer sårbara, oroliga och insåg att vad som helst kan hända..när som helst och att vi förstod att vi är helt maktlösa när det väl händer. Där och då försvann nog en del inspiration, framtidsvisioner och spontanitet.
För helt plötsligt kan det vara nåt (virus?) som ramlar ner från ingenstans och ödelägger vår tillvaro. Eller är det bara jag..?

Innan pandemin var det många inlägg och många fler medlemmar som åtminstone kom med en liten kommentar. Nu är det lite som att
locket har lagts på..
Kan med stor glädje..och saknad se tillbaka på trådar med med lite gruff, limmerikar, reseberättelser, pinsamheter och ditt o datt!

Eller är det så att det är full aktivitet på Facebook istället?😟
/ Kajja bye_bye

Jag upplever det så att man har blivit mera beredd på att vad som helst kan hända när som helst. Den gamla tryggheten är borta. Men om det har något att göra med aktiviteten här på forumet vet jag inte? För folk reser ju mycket trots allt. Sen om alla dessa krig sprider ut sig mera så kan det ju bli annat. :(

Det är nog (vi finlandssvenskar och ni sverigesvenskar lär tolka order "nog" på lite olka sätt :confused:) så att Facebook och övrig social media har tagit över. Att göra ett inlägg och sätta in bilder på Facebook är ju så väldigt mycket enklare och snabbare än att göra det här. I synnerhet när så många har bara sin mobiltelefon som de använder till mer eller mindre allting. Tycker mig ha märkt att det är en hel del "gamla kalimerianer" som är aktiva på Kalimeras Facebook. Och det är ju bra så även om jag skulle önska att de skulle synas här också. Sen är ju Facebook för övrigt full av typ en miljon olika Greklandsgrupper (och allt möjligt som man inte ens kan tänka sig) så om man har Grekland som intresse så kan man tillbringa hela dagen där. Om nu någon orkar med det? Ang_elx

Det är så trivsamt att sitta här på morgonen vid sin lilla laptop och kolla denna gamla, goda Kalimera. klapp_klap

som försöker hålla sig positiv även om världen just nu ser ut som den gör.

Netwolf
2024-10-26, 12:25
PÅ det glada 10-talet, så reste vi utomlands minst tre ggr per år, men nu är vi glada om vi kommer iväg en gg per år. Nåja, miljön tjänar nog lite på det. Men, tiderna är ostabila. Efter pandemin har det ju bara kommit elände på elände och är det inte Putin som hotar med krig, så är det nån annan galning som skramlar med vapenkassen.

Fast egentligen började ju det 2016 när dumtrump blev president och om bara tio dagar, kan det vara dax igen. Vad händer då? Går hela världen under...? :eek:

/Netwolf - som ser de mörka molnen svepa in

Kajja
2024-10-26, 20:22
Fast egentligen började ju det 2016 när dumtrump blev president och om bara tio dagar, kan det vara dax igen. Vad händer då? Går hela världen under...? :eek:

/Netwolf - som ser de mörka molnen svepa in

Det blir en spännande födelsedag för mig i år!
Jag slipper stå i centrum hela kvällen..nä det blir en annan clown..OCH om han blir president igen så fattar jag inte hur amerikanarna är funtade🫣!!
Att rösta fram en gubbe som bara älskar sig sjäv, som har begått många brott, utnyttjat unga flickor mm. Morsning och goodbye, säger jag bara🤡
/ Kajja bye_bye

Catlady
2024-10-26, 20:53
Grattis på födelsedagen i förskott, Kajja!!
Synd bara att du ska behöva dela den med ett (förlåt uttrycket!) Jädrans Jippo!!! Hur det än går blir det ju bara trassel efteråt!!! Hoppas så att demokraterna och Harris vinner men då kommer väl "dumtrump" (tack, Netwolf!) att ställa till med ännu mer tokigheter, på vanligt "dumtrump"-manér. Han lider, helt klart, av megalomani!!
Hur kan en person (vägrar kalla honom man) bli så uppfylld av "sin egen förträfflighet" och totalt blind för allt vad demokrati, medmänsklighet och vanligt folkvett står för?????
Blir riktigt rädd när jag tänker på vad "dumtrump" kan ställa till med om han, Gud FÖRBJUDE!, vinner valet.

Catlady, rädd för vad resultatet kan bli av detta val.........:eek:

Alala
2024-10-27, 05:51
Usch ja, presedentvalet i USA är lite fööör spännande. Härifrån är det så svårt att förstå varför så många vill rösta på Trump? Men vi är ju inte amerikaner och får inte rösta.

Grattis i förskott Kajja! Hoppas du får en födelsedagspresent av Kamala Harris.

som i sin tur har födelsedag samma dag som just Kamala.

sjöborren
2024-10-27, 10:15
För mig är det lättare att lägga in en bild till en text på kalimera facebook, som idag när jag svarade på Jannes fråga angående ouzo - med bild. För ett antal år sedan kunde jag lägga in bilder även här, men det var då. :rolleyes: