Visa fullständig version : Covidtestning
karinafp
2020-06-15, 09:16
Efter att ha läst artikel efter artikel om hur folk har betalat många hundra kronor - 675 är det "billigaste" jag sett - för att få göra ett antikroppstest vill jag bara meddela att det visserligen tog ett antal försök att komma fram på appen "Alltid öppet", men till slut gick det. Jag har nu fått en bokad tid på närmsta vårdcentral i eftermiddag och det kommer inte att kosta mig ett öre. flabb_flab
Karin
Tack för infoklapp_klapklapp_klap
Ska ladda ner den så fort den funkar igen. Den har kraschat vilket är förståeligt eftersom vi många, många som vill veta.
/ Kajja bye_bye
Är det ett test för att veta om man har en pågående infektion, eller är det ett antikropptest för att veta om man redan har haft covid?
/kimmen
Kimmen,
Om man har haft det..alltså har antikroppar.
Man måste ha varit frisk minst 14 dagar innan testet.
/ Kajja bye_bye
karinafp
2020-06-15, 14:30
Är det ett test för att veta om man har en pågående infektion, eller är det ett antikropptest för att veta om man redan har haft covid?
/kimmen
Det är två test du kan välja bland. Ett för att se om du har en pågående infektion, ett annat för att se om du har antikroppar. Du väljer beroende på hur du mår. Känner du dig sjuk tar du det första. Har du varit sjuk men är frisk sedan tre veckor väljer du det andra. All information finns på 1177.se.
Karin
Nu läste jag att appen bara gäller för Stockholms län!
Sk_t åxå!!!snyft_dropsnyft_drop
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-06-16, 13:08
I vår region ska vi snart få börja testa precis som i Stockholm, men inte för antikroppar ännu, men det kommer väl det också skulle jag tro.
Jag har tänkt och tänkt..ska jag skriva detta inlägg?
Jag har ju alltid varit väldigt öppen och personlig i mina inlägg och beslutat mig för att inte göra nåt undantag. Det känns som man är omgiven av vänner i detta forum och jag vill bara informera..inte skrämma!
Igår fick ambulansen hämta min älskade man här hemma. Han blev testad positiv för Covid-19 i torsdags. Han har varit väldigt sjuk med alla kända symptom och igår blev det en krissituation med mycket hög feber. Nu ligger han på sjukhuset och får all vård vår duktiga sjuhuspersonal kan ge. Detta känns tryggare för det har varit hemska dagar!
Han har kunnat ringa mig för en stund sen och det avgjorde mitt inlägg.
Han mår lite bättre!
Själv har jag haft lindriga symptom och fick mitt svar igår. Jag har åxå viruset.
Har haft lite feber, lite ont i kroppen, hackhosta som bara varade i ett dygn. Det var när maten inte smakade nånting som jag förstod. Stor ångest!!
Man blir uppringd av läkare för samtal när man testats positiv. Läkaren sa att man smittar dagen innan utbrottet vilket förklarar varför så många blir drabbade. Man vet ju inte att man ska bli sjuk nästa dag. Idag är jag bara lite snuvig..men jag smittar!
Nu när man befinner sig i denna surrealistiska livssituation, trots att man har varit sååå försiktig, undvikit folksamlingar, tvättat å tvättat händera inser man att det räcker ju med att man träffar EN person! Det kan ju vara just DEN personen som smittar; vän, anhörig, granne, affärsbiträde...
Nu ska vi hämta krafter efter denna nya "erfarenhet" där man har blivit nån som höjt stapeln, nån som har adderat en siffra i statistiken
Livet❤!!! Inget annat har nån betydelse.
Var rädda om varann och håll avstånd!
/ Kajja 😷
Det var tråkigt att höra Kajja
Bra ni mår bättre
Är en lömsk smitta, vissa är födda immuna, blodgruppen spelar visst roll
Hur länge smittar du då? Smittar dagen innan man känner nåt, sen dagen efter blir man sjuk
Vad händer sen då i smittnings synpunkt ? 5 dagar?
Vilken tråkig läsning!
Hoppas ni snart blir friska.
Pia
Åh, vad tråkigt Kajja. Säkert väldigt obehagligt när man har försökt göra sitt bästa för att undvika smitta. Har ni någon aning om varifrån smittan kan ha kommit? Går det att smittspåra där ni bor?
Hoppas din man får komma hem snart och att ni båda blir friska så snabbt som möjligt.
Kram/ Anne
Men så väldans tråkigt och jobbigt för er.
Nu hoppas och tror vi att ni blir friska riktigt snabbt.
Kram
KR
Athanasia
2020-07-01, 10:52
Kramar Kaija.
Detta vidriga virus, så lömskt och försåtligt! :( :(
Bästa Kajja, önskar dig och din make god och snar bättring!
"Avstånds" och tröstkramar från Catlady
Kajja. Kjære deg. Så leit for dere! Er ikke tvil om at dere har gjort deres beste for å unngå dette hersens viruset. - Sender tanke-klemmer til dere begge. Gode ønsker fra Malou.
Jag ska försöka få ihop ett svar på några frågor som kom upp:
Enligt min läkare så smittar jag/man så länge man har symptom som snuva, ont i kroppen, feber mm och det kan man ha länge i värsta fall. När du har varit symptom och feberfri i 2 dygn så smittar du inte längre..säger dom. Vi vet vem så tyvärr smittade oss. Och personen var inte "sjuk" då men dan efter.
En av anledningarna till att jag gjorde inlägget var för att berätta hur olika detta kan slå. Att man även kan få en sån lightversion som min. Innan detta hände oss kände jag inte ens nån som hade haft Corona.
Tack för hälsningarna💕💕💕
/ Kajja 😷
Kalimera
2020-07-01, 14:15
Det var tråkigt att höra Kajja!
Jag hoppas verkligen att din man får komma hem snart och att du klarar dig med milda symtom!
Jag känner inte heller någon som är smittad. Precis som ni är vi otroligt försiktiga, men det visar sig att det inte alltid hjälper. Träffar inte mycket folk, och de jag träffar håller jag avstånd till, tvättar händerna jättenoga och spritar. Var på vårdcentralen i dag i annat ärende, och det var lite läskigt faktiskt.
Otroligt obehagligt att den som smittade er inte hade några symtom dagen innan. Usch och fy!
Berätta gärna vidare för vi är många som vill veta.
Kyra på er och ta hand om er.
Kram!
Skönt att höra att maken har ringt hem själv, alltid skönt att höra hans egna röst kan jag tänka mig. Jag det är en lömsk smitta. Hoppas han snart får komma hem och att ni piggnar på er båda två.
Irene
Oj Kajja!:eek:
Hoppas verkligen ni kryar på er snart!
Idag fick jag svar på mitt anti-kroppstest som jag tog i måndags. Det var NEGATIVT. Jag var konstigt sjuk månadsskiftet mars/april med snuva, ont i kroppen, huvudvärk och brännande känsla i luftrören. Men nej, tydligen var det inte covid. Jag jobbade då extra på en förskola där flera i personalen, föräldrar samt barn tror sig haft det. Men ingen vet ju säkert...:(
Blev idag erbjuden ombokning av vår resa till Kos i september om man inte vill åka. Kanske lika bra att boka om eller ta presentkort. Har redan bokat om och sedan av en resa till Parga i år.snyft_drop
Man får väl satsa på nästa år.
Katitzi:)
Fältjäntan
2020-07-01, 16:37
Oj, så tråkigt att höra. Men skönt att din man känner sig bättre. Hoppas han snart får komma hem igen. Där ser man hur lömskt detta virus är. I vår kommun har hittills bara 9 kända fall med smittade personer upptäckts, så man känner sig ganska säker, men man får ta det säkra för det osäkra ändå. När det så börjar dyka upp nytt virus i Kina undrar man ju när allt detta ska ta slut.
Kryapåerhälsningar från
Kerstin
karinafp
2020-07-01, 18:34
Idag fick jag svar på mitt anti-kroppstest som jag tog i måndags. Det var NEGATIVT. Jag var konstigt sjuk månadsskiftet mars/april med snuva, ont i kroppen, huvudvärk och brännande känsla i luftrören. Men nej, tydligen var det inte covid. Jag jobbade då extra på en förskola där flera i personalen, föräldrar samt barn tror sig haft det. Men ingen vet ju säkert...:(
Nej, ingen vet ju säkert; det är det lömska med det här viruset. Jag har inga antikroppar enligt testet. Det hade jag nog mera hoppats än trott på ...
Min man däremot, som har varit sjuk till och från i sex veckor under våren med ömsom förkylningssymptom, ömsom trötthet, ömsom täppt i luftvägarna, testade också negativt! Han har frågat tre läkare under tiden han har mått dåligt och alla har sagt att det mest sannolikt var corona. Men inga antikroppar. Mycket mystiskt.
Men det är ju fortfarande så mycket de inte vet. En del ser ut att vara immuna utan att ha antikroppar, och ingen vet varför. Andra har antikroppar men verkar blir sjuka ändå. Och ingen vet heller om förekomsten av antikroppar betyder att man verkligen är immun, och i så fall hur länge. Jag bara hoppas att något jag har eller har gjort visar sig fungera och håller viruset borta från mig. Blodgruppen är ju bra. ;)
Hoppas ni båda snart kommer att må bättre, Kajja! bye_bye
Karin
Så ledsamt att läsa, men skönt att din man kom iväg och att du inte blivit så sjuk. Jag undrar om det är så, att någon måste hosta eller nysa nära en, för att man ska bli smittad? Det är ju droppsmitta, men ändå så konstigt att det skulle förekomma så mycket av hostningar och nysningar såpass nära andra, att all smittspridning skulle bero på det. En stilla undran.
God bättring på er båda och hoppas maken snart får komma hem igen
nickelena
2020-07-02, 06:09
Krya på er !
Kram till er båda!
Lena bye_bye
Smultron
2020-07-02, 06:58
Stora kramar till er båda! Hoppas att ni blir blir bättre snart! ❤
Oj! :eek: Tråkigt att höra att ni drabbats, men vi håller allihopa tummarna, för att allt ska gå bra. 98 % tillfrisknar har jag hört, så oddsen är goda.
Själv är jag oförskämt frisk i nuläget, men det kan ju ändras snabbt. Är otroligt försiktigt och spritar händerna så att de nästan torkar ut. Jag använder även antivirala medel som Coldzyme, var gång jag går ut. Det förebygger ju förkylningar i vanliga fall, så det kanske hjälper lite.
Jag var lite snuvig för ca 2 mån sen och kände mig lite varm, men tempen visade "bara" 36,8, vilket i mitt fall kan betyda feber. Har dock inte testat mig, så jag vet inte om jag haft det eller inte.
En kollega till mig var jättesjuk i april med alla symptom som feber, smakbortfall, hosta etc. Ja, hela hans familj drabbades och de var helt övertygade om att de hade viruset. Men när de testade sig, så uppvisade testet inga spår av antikroppar. Så man undrar om tester är tillförlitliga med...
Tröstar mig med att jag har blodgrupp 0 och enligt statistiken så är den blodgruppen mindra drabbad än andra. Åtminstone sägs det att risken att bli allvarligt sjuk är mindre för denna blodgrupp än andra.
Sen är jag ju en kallblodig typ med, så det kanske också är till fördel? ;)
/Netwolf
Hej Kajja
Usch så tråkigt att ni drabbats av detta! Jag hoppas att ni båda snart tillfrisknar och att din man snart kan komma hem igen
// majibye_bye
Getpinglan
2020-07-02, 12:07
Hej Kaja!
Avståndsstyrkekramar till Dig och Din Man!
Krya på er!
Tack goa ni för alla hälsningar! Det värmer❤
En liten uppdatering:
Nu har maken kommit hem. Platsen behövs för andra krispatienter. Läget är bättre men låångt ifrån bra.
Jag hade velat att han fått stanna men nu är det som det är. En packe med olika mediciner fick han med sig så sjukstugan är igång här hemma.
Själv är jag feberfri och mår ganska ok.
Det märkliga är det här med luktsinnet.
Testade att spaya parfym på handleden och jag känner absolut ingenting!!
Nu ska vi se till att bli friska och hoppas att detta blir nåt att arkivera för gott.
Dagen innan viruset bröt ut hos oss läste jag ett "bevingat ord" som fastnade och som fick mig att fundera: "What you fear you create"😥..jag som har varit så himla rädd för att just detta skulle hända😱
Äh..vi säger att det bara är skrock va!?
Må så gott alla Kalimerianer 🇬🇷🇸🇪
/ Kajja 😷
Lycka till och en önskning till er om ett snabbt tillfrisknande utan komplikationer!
/ Jannis
Kalimera
2020-07-03, 08:15
Det märkliga är det här med luktsinnet.
Testade att spaya parfym på handleden och jag känner absolut ingenting!!
Ja, det är märkligt. Vi fick en bukett rosor i går från en trädgård där vi bor. Camilla luktade på dem och utbrast, jag känner ingen doft, jag har fått corona! Hon fick anstränga sig för att känna doften. Sedan kände hon dofter at nytända grillar, och lugnade ned sig.
Ta hand om er och tack för att du berättar! bye_bye
Ännu en dag när jag är feberfri så nu smittar jag inte längre..säger di lärde.
Trötthet och smak o luktbortfall hänger sig envist fast..annars rätt OK.
Maken blir sakta lite bättre..och mindre.. Det finns resurser att ta av..
Nu när det värsta förhoppningsvis ligger bakom oss känns det bra att hitta tillbaka till mitt JAG igen.
Mitt JAG längtar efter att känna smaken av en vitlöksmarinerad, grillad oxfilé med ett mustigt mörkt rödvin i glaset. Eller varför inte en svalkande Bloody Mary, full av sälta, sötma och sting..avnjuten var som helst i den grekiska kvällen.
Det här med om man bara smittar när man hostar o nyser.. Varje gång man är i ansiktet med fingrarna..kliar sig i ögat, fingrar på läpparna, pillar på eller i näsan, så överför man ju viruset på nästa sak man tar i.
En annan sak..Jag trodde åxå innan att jag kanske hade haft Corona men då borde ju andra i min närhet blivit smittade och så var det ju inte. Det känns INTE som en vanlig förkylning. Inte snorig och ont i halsen. Förutom mycket ångest är det: värk i kroppen, torrhosta, tryckande huvudvärk, feber och smak o luktbortfall...i alla fall för oss.
Nu vill jag bara skriva om trevligare saker i fortsättningen men det har varit så tröstande att ha ert stöd när livet krisade💙
Ha en fin helg,
/ Kajja bye_bye
Sol och hav
2020-07-03, 20:29
Krya på Er!!!
🌹🌹🌹🌹🌹
Ännu en dag när jag är feberfri så nu smittar jag inte längre..säger di lärde.
Trötthet och smak o luktbortfall hänger sig envist fast..annars rätt OK.
Maken blir sakta lite bättre..och mindre.. Det finns resurser att ta av..
Nu när det värsta förhoppningsvis ligger bakom oss känns det bra att hitta tillbaka till mitt JAG igen.
Mitt JAG längtar efter att känna smaken av en vitlöksmarinerad, grillad oxfilé med ett mustigt mörkt rödvin i glaset. Eller varför inte en svalkande Bloody Mary, full av sälta, sötma och sting..avnjuten var som helst i den grekiska kvällen.
Det här med om man bara smittar när man hostar o nyser.. Varje gång man är i ansiktet med fingrarna..kliar sig i ögat, fingrar på läpparna, pillar på eller i näsan, så överför man ju viruset på nästa sak man tar i.
En annan sak..Jag trodde åxå innan att jag kanske hade haft Corona men då borde ju andra i min närhet blivit smittade och så var det ju inte. Det känns INTE som en vanlig förkylning. Inte snorig och ont i halsen. Förutom mycket ångest är det: värk i kroppen, torrhosta, tryckande huvudvärk, feber och smak o luktbortfall...i alla fall för oss.
Nu vill jag bara skriva om trevligare saker i fortsättningen men det har varit så tröstande att ha ert stöd när livet krisade💙
Ha en fin helg,
/ Kajja bye_bye
Åh vad glad jag blir av att läsa om din positiva inställning!!!
Det tycks ju som att ni ändå klarat detta ganska bra Jag vill alls inte förringa din mans sjukhusvistelse men du förstår säkert vad jag menar😉
Ni har säkert fått en påminnelse om att livet är skört och jag kan helt klart känna din oro för din man Nu ser det ju ut som om ni klarat detta bra och det gläder mig verkligen 👍
Du är en stor glädjespridare här Kajja och jag gläds verkligen över att ni är på bättringsvägen
Kramar
//majibye_bye
Åh vad glad jag blir av att läsa om din positiva inställning!!!
Det tycks ju som att ni ändå klarat detta ganska bra Jag vill alls inte förringa din mans sjukhusvistelse men du förstår säkert vad jag menar😉
Ni har säkert fått en påminnelse om att livet är skört och jag kan helt klart känna din oro för din man Nu ser det ju ut som om ni klarat detta bra och det gläder mig verkligen 👍
Du är en stor glädjespridare här Kajja och jag gläds verkligen över att ni är på bättringsvägen
Kramar
//majibye_bye
❤😭❤😭❤
/ Kajja bye_bye
Allt gott till er båda!
Jag vill bara påminna om att alla insjuknande och symtom under våren inte är Covid -19. Att man tror att man har eller har haft sjukdomen betyder ju inte att man haft den. Det finns flera virussjukdomar (och andra sjukdomar) som kan ge liknande symtom. Smakförlust är dock ganska specifikt och kan bestå länge.
Antikroppstest som utförs med riktig blodprovstagning är tillförlitlig. Det finns inga kända återinsjuknande efter påvisade antikroppar. Sedan kan man även ha annan typ av immunitet efter genomgången Covidinfektion. Möjligen finns det även en genetisk variant (som vid tex vinterkräksjukan där ca 20% aldrig blir sjuka)?? Men det vet vi inget om än. Så det är absolut inget att räkna med!
/ Maria, som både haft, tillfrisknat och jobbar med Covidsjuka.
Allt gott till er båda!
Jag vill bara påminna om att alla insjuknande och symtom under våren inte är Covid -19. Att man tror att man har eller har haft sjukdomen betyder ju inte att man haft den. Det finns flera virussjukdomar (och andra sjukdomar) som kan ge liknande symtom. Smakförlust är dock ganska specifikt och kan bestå länge.
Antikroppstest som utförs med riktig blodprovstagning är tillförlitlig. Det finns inga kända återinsjuknande efter påvisade antikroppar. Sedan kan man även ha annan typ av immunitet efter genomgången Covidinfektion. Möjligen finns det även en genetisk variant (som vid tex vinterkräksjukan där ca 20% aldrig blir sjuka)?? Men det vet vi inget om än. Så det är absolut inget att räkna med!
/ Maria, som både haft, tillfrisknat och jobbar med Covidsjuka.
Nej här ska man inte tro nåt!! En test är det som gäller. Beställ tid för test så fort ni kännner er lite dåliga! Biddra till att stoppa spridningen. Och JA..det kan drabba vem som helst hur försiktig man än är..
/ Kajja bye_bye
Så fint att läsa, att livet börjar normaliseras för er igen. Tack för dina rapporter!
Kajja, bra att du har något GOTT :p att se fram emot.
Fint att höra att ni båda är på bättringsvägen.
/ Anne bye_bye
Usch vad tufft ni har det. Krya på er!!!!!!
Lena
Vad skönt att det går åt rätt håll, Kajja!
Kalimera
2020-07-05, 10:34
Härligt att det att höra att det går åt rätt håll Kajja! _B-anana
En liten uppdatering..
Har kännt mig rätt OK ett par dagar men vad hände nu?!
Plötsligt snuvig idag, kraxig och vätska i öronen:eek:
Tröttheten finns kvar och lukt o smak fortfarande borta.
Är det så att jag smittar nu igen?!
Herregud, man vet ju inget om hur detta virus ska bete sig! Maken har börjat återhämta sig men det kommer ta tid innan han är sig själv igen.
Som jag skrivit innan..jag berättar om det här om nån kanske vill veta hur sjukdomen beter sig i verkligheten hos oss "vanliga människor ". Inte bara genom staplar och siffror.
/ Kajja bye_bye
Tack, Kajja, för att du berättar! Är ju svårt att greppa vad detta vidriga virus kan ställa till med. Alltid något lättare med en beskrivning. Hoppas detta är sista "rycket" innan viruset ger upp hos dig!
God bättring till både dig och din make!
Catlady, som skickar avståndströstkramar..........
Tack, Kajja, för att du berättar! Är ju svårt att greppa vad detta vidriga virus kan ställa till med. Alltid något lättare med en beskrivning. Hoppas detta är sista "rycket" innan viruset ger upp hos dig!
God bättring till både dig och din make!
Catlady, som skickar avståndströstkramar..........
Ønsker deg/dere rask og god bedring🤞🍀❤️
Håper dere snart er 100% Friske👍
Kalimera
2020-07-13, 09:41
Som jag skrivit innan..jag berättar om det här om nån kanske vill veta hur sjukdomen beter sig i verkligheten hos oss "vanliga människor ". Inte bara genom staplar och siffror.Jag är mycket tacksam för att du berättar, för som du skriver så blir det bara en massa siffror annars.
Det är så skumt det är med lukt och smak, det går liksom inte att föreställa sig hur det är att vara utan.
Jag håller tummarna för att ni båda blir helt friska snart!
Tack för att du berättar. Hoppas på snar bättring för er båda!💐💐
/emmabye_bye
Kalimera
2020-07-21, 14:56
En liten uppdatering..Hur mår ni nu Kajja?
Det undrar jag också?
Pia
Kalispera o hej!
Har mått ganska okej ett par dagar, till och med orkat umgås med väninna en kväll o "busa lite"🍷, men i söndags blev det bakslag!
Örat värkte och svetten rann, visst, det var varmt ute men det skvalade i nacken, pannan ja hela ansiktet!
Så otroligt trött igen, måste sova på da'n.
Från morgon till 11/12-tiden är allt segt. Min värk i kroppen som jag alltid har, är värre då.
Saknar att känna doften av nybryggt kaffe, grill, blommor, skog..ja allt!! Känner lite smak av syrligt o salt men inga aromer. Oj, det var kanske förmycket hälsoinfo men det är såhär läget är nu.
Mannen som var så illa därann är faktiskt piggare än mig👍
Det känns bäst för kropp o psyke att göra lite utsvävningar då o då. Utomhusbesök, handla, promenera mm. Beter oss nästan som innan vi fick viruset..man vet ju inte.. Börjar bli otålig. Tar det aldrig slut!? När mår man bra igen?!snyft_dropsnyft_drop
Imorgonbitti tar vi vår lilla "kalleanka-cabbe" mot Österlen för lite nya vyer och boende i Simrishamn..nära hamn o hav. Det kommer göra gott🤗
Kram på er, Kajja bye_bye
Stackars dig! Det är verkligen ett eländigt virus. Jag har hört flera som precis som du är fruktansvärt trötta långt efter att den egentliga sjukdomen är borta. Och detta med smak- och doft-bortfall måste vara trist. Förstår att du undrar när det skall bli som vanligt igen.
En liten tröst för er är ju att ni inte behöver isolera er så mycket. Man får väl tro att ni är immuna, eller?
Ha en fin tur till vackra Österlen.
Ulla (som fortfarande känner sig instängd snyft_drop)
Stackars dig! Det är verkligen ett eländigt virus. Jag har hört flera som precis som du är fruktansvärt trötta långt efter att den egentliga sjukdomen är borta. Och detta med smak- och doft-bortfall måste vara trist. Förstår att du undrar när det skall bli som vanligt igen.
En liten tröst för er är ju att ni inte behöver isolera er så mycket. Man får väl tro att ni är immuna, eller?
Ha en fin tur till vackra Österlen.
Ulla (som fortfarande känner sig instängd snyft_drop)
Tack snälla Ulla!! Hoppas du snart får känna dig fri!❤
Kalimera
2020-07-22, 09:00
Bra att fin man känner sig bättre, men tråkigt att höra att du fortfarande inte har återhämtat dig. Det är inte som folk sa i början: det är inte värre än en vanlig förkylning.
Det är VÄLDIGT mycket folk i Simrishamn just nu.
Hoppas att ni snart blir friska.
Måste vara ett helsike och vara
utan smak och lukt.
God tur till Österlen!
Pia
Vi bilade genom Österlen till Simrishamn och hade ett par fina dagar..men fortfarande finns inte orken! Vill bara sova! Försöker vara "som vanligt" men jag håller inte ihop.
Vi har nu anlänt till "alternativet"..stugan♥️
och där vid rensandet av min kantarellhög kom brytet😭
Tårarna rann och jag kände att nu orkar jag inte må så här längre!! Det blir ett samtal till läkaren på måndag.
Det är inte bara fysiskt som man mår dåligt..psyket drabbas åxå..
Ville bara uppdatera..
/ Kajja..utan luktsinne.
..fortfarande 😥
nickelena
2020-07-25, 22:11
Kämpa på Kajja, tänker på er!
Kram / Lenabye_bye
Kämpa på Kajja, tänker på er!
Kram / Lenabye_bye
Tack Lena♥️
Håll ut! Det är så modigt av dig att visa och delge oss andra hur jävligt det kan vara med detta eländiga viruset.
Ulla bye_bye
Kajja, i likhet med Ulla synes jeg du er modig som deler. Vårt samfunn er så preget av at man skal være ‘stor og sterk og flink’, holde fasaden, uansett omstendigheter. Når man egentlig trenger noen å lene seg mot. Jeg heier på deg.
Förstår att det är jobbigt att inte orka som man brukar☹️
Tack för att du ändå delger oss detta
Hoppas ändå att du och din man fick en bra helg i ”alternativet” Din humor har du kvar iaf😄👍
//maji bye_bye
Kalimera
2020-07-26, 15:07
Vi bilade genom Österlen till Simrishamn och hade ett par fina dagar..men fortfarande finns inte orken! Vill bara sova! Försöker vara "som vanligt" men jag håller inte ihop.
Vi har nu anlänt till "alternativet"..stugan♥️
och där vid rensandet av min kantarellhög kom brytet😭
Tårarna rann och jag kände att nu orkar jag inte må så här längre!! Det blir ett samtal till läkaren på måndag.
Det är inte bara fysiskt som man mår dåligt..psyket drabbas åxå..
Ville bara uppdatera..
/ Kajja..utan luktsinne.
..fortfarande 😥Stackars dig Kajja! Att du fortfarande inte mår bra är otroligt. Läste i DN att många som har mindre symtom blir ändå sjuka länge, fast det inte är livshotande. Rehaben kan tydligen ta lång tid för en del.
Hur mår din man?
Lycka till med läkaren i morgon.
Kram! bye_bye
Stackars dig Kajja! Att du fortfarande inte mår bra är otroligt. Läste i DN att många som har mindre symtom blir ändå sjuka länge, fast det inte är livshotande. Rehaben kan tydligen ta lång tid för en del.
Hur mår din man?
Lycka till med läkaren i morgon.
Kram! bye_bye
Tack Janne och ni andra💙!
Mannen mår otroligt nog mycket bättre än mig.
Lite mer ork är vad som fattas annars OK.
Jag känner mig faktiskt lite bättre än igår👍...som var ett riktigt bottennapp!!
/ Kajja bye_bye
Jag säger också kämpa på💪
Min granne åkte dit och hon
har varit trött och slut länge
nu börjar det vända,inte det
du vill höra,men jag tror det
tar tid att läka.Jäkla sjukdom
är det och lömsk.
Pia
Kalimera
2020-07-27, 09:27
Kämpa Kajja! Det går över.
Igår kväll fick jag nog! När jag skulle sova bad jag..ja inte till Gud..men till änglarna eller vad som helst: Snälla låt mig få mitt luktsinne tillbaka! Jag står inte uuut!! Låter säkert märkligt men testa detta i 7 veckor och ni förstår vad jag menar. Samt att hela tiden ha detta "svid" i näsan.. På natten drömde jag att jag gjorde nån slags test.. "Du har 62,5% immunitet(?)
Kommer så väl ihåg detta när jag vaknade.
Nåväl..upp och satte på kaffet..ingen doft😥
Ut till stugan på fm. Röjde i kylen och där stod en flaska ettika. -Nu jäklar, tänkte jag och doppade ner näsan och droog in!! Jag kännde NÅT! Och det stack, och tårarna rann😂 Sen blev det dopp i kaffeburken..nja..inte mycket doft men lite👍Men när jag öppnade förpackningen med färdiga köttbullar var det ett Halleluliamoment!!
Då kännde jag!! Åh denna ljuvliga doft av NÅT! Det har aldrig slagit mig innan att luktsinnet är så uppskattat o viktigt för mig.
Naturligtvis finns det mycket hemskare upplevelser men det här var min/vår Coronahistoria. Mycket mer energi önskas men det kommer nog.
Om inget annat sker så
avslutar jag mina "rapporter" om detta "skitvirus".
/ Kajja bye_bye
Vad härligt att det börjar släppa! :) Kan inte ens föreställa mig, hur det skulle vara att inte känna lukt eller smak, då man tar det för självklart.
Jag har f ö kört mitt eget lilla Covid-test i sommar.
1. Öppna en flaska rött.
2. Häll upp i ett glas.
3. Snurra glaset
4. Lukta
5. Smaka av
Om det både luktar och smakar bra, så är du frisk. Fira genom att dricka upp hela flaskan. :D
/Netwolf
Hahaflabb_flabflabb_flab Netwolf
Vilken trevlig testklapp_klapklapp_klap
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-08-05, 15:06
Men när jag öppnade förpackningen med färdiga köttbullar var det ett Halleluliamoment!!
Då kännde jag!! Åh denna ljuvliga doft av NÅT! Underbart Kajja! klapp_klap
Tänk att man kan bli så glad av några färdiglagade köttbullar. fb_gilla
Så härligt, äntligen! Delar din glädje!
Härligt Kajja! Hoppas du mår bättre annars också.
/ Anne bye_bye
Tack för hälsningar 🥰
Jo nu "börjar de ordna te säj"!
Bara lite småskavanker som gnager men
inget att orda om. Önskar att viruset
kunde utrotas och att livet återgår till det
normala för ALLA!
/ Kajja bye_bye
Länge leve Scan eller nåt annat märke👍
måste vara helt underbart att få tillbaka
lite luktsinne.
Pia
Som undrar om vår kommun fått fnatt som
tycker det är bra att det kommer en Silja båt
med 1400 personer den 21 augusti och sen
kommer det lika många i fem helger till.
Tur man bor en bit från stan,jag kommer
passa mig,noga!
Pia
Som undrar om vår kommun fått fnatt som
tycker det är bra att det kommer en Silja båt
med 1400 personer den 21 augusti och sen
kommer det lika många i fem helger till.
Tur man bor en bit från stan,jag kommer
passa mig,noga![/QUOTE]
Undrar bara - Är det Härnösand Siljabåten ska komma till?
/Faestis
Länge leve Scan eller nåt annat märke👍
måste vara helt underbart att få tillbaka
lite luktsinne
-Vad har du gjort ikväll Kajja?
-Ääh ja ba sniffa Ekebackens köttbullar å drog
i mäj nåra puffar från rövinskorken🤪🤣👍
/ Kajja bye_bye
Ja nu har en svensk forskare uttalat sig ang. frånvaron av smak- o luktsinnet. Det kan tydligen vara beständigt, forever gone!! Har misstänkt det
... efter 2 månader!! Känner ju bara diffus smak o lukt. Men man kan försöka öva upp luktsinnet, sa han.
Så jag testade kaffe..det bara stack till i näsan!
Ättika funkar, som jag har sagt förut..och de färdigstekta köttbullarna👍
Vi träffade ett annat par som drabbades före oss och där var det likadant! Plus att jag skriver fel bokstäver hela tiden när jag gör inlägg eller smsar. Får rätta hela tiden!
Både jag o maken har fått svårt att komma ihåg namn o platser etc.så även våra bekanta:eek::eek:
Detta är sååå läskigt!!
Är det verkligen bara jag på Kalimera som har drabbats?!
Ingen annan som vill berätta?!
Visst, det är ett skittråkigt ämne men så aktuellt!
Viruset finns ju här i allra högsta grad fortfarande.
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-08-22, 09:57
Är det verkligen bara jag på Kalimera som har drabbats?!Usch vad det låter hemskt det ni går igenom med det mentala. Fattar inte att det kan bli så. När det gäller luktsinnet så vet man inte ännu om det blir permanent, och vi får hålla tummarna för att det inte blir så.
På SVT skriver de idag (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/langtidssjuka-asa-vi-ar-helt-osynliga) om långtidssjuka i Covid-19.
Jag känner ingen som har blivit sjuk i Covid-19. Inte en enda.
Jag känner ingen som har blivit sjuk i Covid-19. Inte en enda.
Förutom mig då..hehe:D:D
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-08-22, 10:10
Förutom mig då..hehe:D:D
/ Kajja bye_byeGlömde dig. flabb_flab
Våran granne vart sjuk,hon var hemma flera veckor
hade alla symtom,försökte få testa sig 4 ggr men
det var blankt nej.
Kajja kämpa på så gott det går!
Pia
Våran granne vart sjuk,hon var hemma flera veckor
hade alla symtom,försökte få testa sig 4 ggr men
det var blankt nej.
Kajja kämpa på så gott det går!
Pia
Tack Pia💕!
Men jag fattar inte..fick hon inte testa sig:eek:
Det kallar jag grovt tjänstefel isåfall!!
Vi uppmanas ju att testa oss vid symptom.
Mycket märkligt!!__D
/ Kajja bye_bye
Hon for in på sjukhuset å satte sig på
akuten och vart hemskickad med ett
ring 1177.
Våran region👎😡
Lider med dig Kajja och ni andra som har haft en besvärlig corona :(
Misstänkte i juli att jag hade corona men det första provsvaret jag gjorde när jag var sjuk kunde inte bedömas. Fick göra om det när jag var frisk och då var det förstås negativt. Idag har jag gjort ett antikroppstest vilket visade att jag har antikroppar. Det var corona jag hade i juli. Är såååå glad att jag fick det lindrigt. Hade lite annorlunda förkylningssymtom, var sänkt, ingen smak och lukt men det var allt.
Hoppas du Kajja får tillbaka ditt luktsinne. Jag var utan i tio dagar, det var tillräckligt ......
Lena
Tack Lena! Jag övar varje dag🐽..
Piam..man måste nog ringa för rådgivning och få en tid för test. Inte åka till akuten..om man inte är jättesjuk.
Usch, idag såg jag på TV att en person fått corona för 2:a gången efter 4 månader!!:eek::eek:
Jag ooorkar inte!!!snyft_drop
/ Kajja bye_bye
Kajja,vad du är stark ändå! Kämpa på, tänker på dig och hoppas allt löser sig!
Känner ingen som haft "eländet" men det verkar verkligen hemskt!
Catlady, som önskar det "vidriga viruset" kunde DÖ nu........
Kajja!
Hon hade ringt flera ggr å försökt få hjälp
vart desperat till slut.
Hon hade att jämföra med,svärdottern,mågen
och dottern hade haft det.
Pia
Kan inte låta bli att uttrycka min frustration över de nya restrektionerna här i Sverige!
Besöksförbudet på äldreboende slopas, evenemang för 500 pers tillåts och alla möjliga matcher spelas redan.
Är det bara jag som reagerar?! ...Nej det tror jag ju absolut inte..men jag ventilerar gärna lite tankar.
Antal fall har börjat öka igen..många idrottsföreningar har drabbats, skolor och festarangemang har fått covidökningar.
Och för att inte tala om TV4 och Idol:eek:
Helt sanslöst hur dom har kunnat låta "ungarna" kramas och sjunga ihop..bli smittade..sjunga igen trots coronapositiva! Vilka signaler ger det?! Jo att det är ju inte alls så farligt att ha viruset.
Varför lätta på restrektionerna nu?! Vi har ju ett aktivt virus som snurrar runt bland folket!
Det såg ju rätt bra ut för några veckor sen. Kunde vi inte fått hålla ut ett tag till, haft samma regler, innan man släppte på förhållningarna. Kanske..kanske vi hade fått lite bättre siffror då.
Nu känner jag mig helt uppgiven inför en höst o vinter när många fler kommer att smittas. För inte kan det väl räcka med att det ska vara 1 m. mellan personerna i en lokal för att man kan vara "säker"?!
Näe..hur tänker "dom"?!
Phuu..nu har jag lättat på trycket..
/ Kajja bye_bye..som fortfarande inte är sitt vanliga jag.
Kan inte låta bli att uttrycka min frustration över de nya restrektionerna här i Sverige!
Håller med! Jag tycker det är för tidigt. Vi riskerar ju bara få en jul med skärpta restriktioner. Och tänk så många som mår dåligt på jul i vanliga fall. Vad månde ske? :eek:
/Netwolf - som idag har AK-testat sig
/Netwolf - som idag har AK-testat sig
AK-test?!
Med risk för att verka lite trög..men vad är det?
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-10-01, 09:15
Jag både håller med och inte. Det är svårt. Nu när hösten och vintern kommer och folk inte kan träffas ute som tidigare tror jag att folk som måste hålla sin inomhus kommer bli galna och dö av annat än covid.
Vi har börjat träffa min mamma (92 år) hemma hos henne. Ska äta lunch där på söndag.
AK-test?!
Med risk för att verka lite trög..men vad är det?
/ Kajja bye_bye
Antikroppstest! :)
Fast å andra sidan räcker det väl med att klä av sig naken på vårdcentralen och sen får en sköterska betrakta ens nakna lekamen och torrt konstatera att man redan har en antikropp... :D
/Netwolf
Antikroppstest! :)
Fast å andra sidan räcker det väl med att klä av sig naken på vårdcentralen och sen får en sköterska betrakta ens nakna lekamen och torrt konstatera att man redan har en antikropp... :D
/Netwolf
Aha! Då får vi hoppas på att du har AK!
Antikroppflabb_flabflabb_flab...eller en kanske en anti(k)kropp :D
/ Kajja bye_bye
Jag både håller med och inte. Det är svårt. Nu när hösten och vintern kommer och folk inte kan träffas ute som tidigare tror jag att folk som måste hålla sin inomhus kommer bli galna och dö av annat än covid.
Vi har börjat träffa min mamma (92 år) hemma hos henne. Ska äta lunch där på söndag.
Håller också med och inte.
Jag tror att många mår väldigt dåligt av isoleringen och därför blir sjuka på annat sätt. Om man är riktigt gammal och inte har så jättemånga år kvar så kanske man vill ta risken istället för att må dåligt den sista tiden i livet.
Det som är den stora faran nu tror jag är att de yngre har tröttnat på covid och släpper loss. Vi 70+ är nog dem som har varit och är duktigast på att hålla avstånd och inse allvaret.
Fast även vi har börjat lite smått att träffa barn och barnbarn (ganska vuxna sådana) även om vi inte kramas som förr. Underbart att se och höra dem IRL efter alla dessa månader.
Ulla
/Netwolf
flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Du har en fantastisk humor Wolfen!!!
Masse
Du har en fantastisk humor Wolfen!!!
Masse
Kan bara hålla med!
Birgitta
Aha! Då får vi hoppas på att du har AK!
Antikroppflabb_flabflabb_flab...eller en kanske en anti(k)kropp :D
/ Kajja bye_bye
//Conny :)
Ett blått märke i armvecket..äntligen har jag tagit ett antikroppstest!
Väntade med att att testa mig tills att makens svar kom..ville väl bara se utgången först.
Jo han hade antikroppar! Om inte han..som var så sjuk..hade det så hade jag blivit förtvivlad. Jag var ju inte jättesjuk men däremot mycket längre dålig..och lukt o smak är inte som förr.
Jag har mött flera bekanta och obekanta som gärna informerar om att "man kan ju få det igen" när man säger att man har haft det.. Varför säger man så..ingen vet ju?! Vill man ta död på förhoppningarna för oss som har genomlidit detta hellvetesvirus? För det är bara dom som inte har haft det som säger så!
Visst..EN person i Sverige är konstaterad med dubbelcorna.. men vi känner inte till några omständigheter om personens hälsa etc.
Jag håller tummarna för att jag får ett svar där det står "påvisat".
Då vet jag att jag inte smittar ner nån i min närhet och kan andas lite lättare trots
denna nya, hemska och sorgliga tillvaro.
May the force be with you!
/ Kajja ❤
Mitt AK-svar var negativt och då börjar man ju fundera. Har jag aldrig haft corona? Eller har jag haft det, men antikropparna har försvunnit? Så mycket frågor om den här sjukdomen! :(
/NW
Kalimera
2020-11-05, 10:42
Ett blått märke i armvecket..äntligen har jag tagit ett antikroppstest!Håller tummarna att du har antikroppar! Nu ökar det lavinartat och då är det bra att kunna släppa alla oro för ett tag.
Yess, yess..provsvar kom idag och jag
har antikroppar_B-anana_B-anana
Bästa presenten!!🙏
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-11-05, 16:57
Grattis! klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Grattis Kajja🥳
Ta dig ett🍷Å fira
Pia
Så skönt! Stort grattis 💙
Minns när jag fick mitt svar, en oerhörd lättnad!
nickelena
2020-11-05, 20:12
Gött för er båda Kajja!fb_gilla Kram på er bye_byeLena
Grattis Kajja🥳
Ta dig ett🍷Å fira
Pia
Tack alla!
Jo här har det firats både det ena å det andra idag;)🍾🥂
/ Kajja bye_bye
Lyllos dig, Kajja! Nu kan ni gå runt as usual 😀
Extra nyhetssändning nu på 4an angående coronaläget! Statsministern ska tala:eek::eek:
Äntligen kommer regeringen ta i med hårdhandskarna, tänker jag.
Och vad får man höra att Löfven har kommit på för lösning..jo att nu (jäklar) ska krogarna inte få sälja alkohol efter kl. 22!!?? Skojar dom?! Var det allt?!
Nu måste väl fler strikta restrektioner sättas i verket. Det behövs ju tydligen förbud för att vissa ska förstå allvaret. Och de befintliga "reglerna" som gäller i vissa län borde gälla i hela Sverige. Det är väl NU vi ska få stopp på detta elände och inte dra ut på och förlänga pinan med små försiktiga förändringar.
Nu kokade det till lite här..men var bara tvungen att få ut det__D
Bäst att sätta på kaffet och lugna ner sig lite..
/ Kajja bye_bye
Extra nyhetssändning nu på 4an angående coronaläget! Statsministern ska tala:eek::eek:
Äntligen kommer regeringen ta i med hårdhandskarna, tänker jag.
Och vad får man höra att Löfven har kommit på för lösning..jo att nu (jäklar) ska krogarna inte få sälja alkohol efter kl. 22!!?? Skojar dom?! Var det allt?!
Statsministern säger att "läget riskerar att bli nattsvart". DET gör mig vettskrämd! :eek:En SVENSK statsminister som uttalar sig i såna hårda ordalag.
I morgon åker jag och bunkrar...
/Netwolf
Jeg trodde dere i Sverige hadde få restriksjoner. Så feil kan man ta. Det er det inntrykket jeg har fått ved å lese om alle som reiser, som lever normalt.
Her i Oslo e r det beksvart. Alle piler peker ned. snyft_drop Smitten øker. Alkoholservering på restauranter er inntil videre forbudt. Treningssentre er stengt. Svømmehaller er stengt. Man kan møtes ute, i friluft opptil 20 personer - med avstand. Hjemme skal det maks være 10 personer. Matbutikkene er åpne, man skal ha på maske. På heisdøren har det siden april hengt plakat med oppfordring å vente dersom heisen er opptatt av andre. Får bare tåle og være solidariske....savner teater og kino og mye mer. Har ikke vært på restaurant mer enn en gang siden mars :mad: Å bo alene blir en utfordring i krisetider.
I morgen må jeg på apoteket for å hente medisiner. I likhet med Pia trenger jeg nye briller. Og diverse annet. Å ta buss er ikke aktuelt, heller ikke taxi.bye_bye
Hadde noen for ett år siden sagt at det var sånn livet skulle bli, hadde jeg bare ledd. Zalo er min venn :D Nå er det normalt :D å vaske visakort og dørnøkler.
Jag tror vi beställer hemkört!
Då vet man vad man får:D
Smakade på en "specialare" från Cypern igår.
En apelsinlikör som bara kostade 8,90€ Min ekonomiska far var så stolt att få bjuda på denna inhemska dryck. Det får han aldrig göra mera!!
Det var det värsta jag någonin druckigt!!
Jag var tvungen att ta munspray och halstabletter för att få bort den hemska finkelsmaken:eek:
/ Kajja bye_bye
Janne; diverse forsøk på å redigere/fjerne duplikat av ovenstående post, mislyktes....:D :o Kan du plukke bort det ene ?
Jag måste ventilera lite till..
Tror regeringen att krogfolket går hem och lägger sig kl. 22 när lokalen stänger?!
Det blir nog en ökning av efterfester i bostäderna istället.
Sitta tätt i soffor och mingla i köken etc.
Sen undrar jag om idrottsklubbarna har nån slags extra immunitet mot coronaviruset🤔
Tankar som flödar så fort man slår upp sina blå..👀
/ Kajja bye_bye
Tror regeringen att krogfolket går hem och lägger sig kl. 22 när lokalen stänger?!
/ Kajja bye_bye
Enligt vad man idag kan läsa i lokaltidningen om alkoholstopp efter kl 22.00 så innebär det för i stort sett alla krogar och barer inte att man STÄNGER klockan 22.00. Det innebär att man över huvud taget inte ÖPPNAR klockan 22.00 vilket annars är normalt på de flesta uteställen. D v s verksamheten upphör.
Och det kanske är något som är nödvändigt om det är så att kroglivet utgör en stor smittkälla. Det är väl inte orimligt att man får avstå från att gå på krogen för ett tag framöver om det är viktigt för att hejda pandemin, även om inte krögarna tycker så. Om en del av festandet sedan flyttar till hemmamiljö så lär det nog tyvärr bli lite svårare att bemästra det.
Masse
Kalimera
2020-11-12, 09:48
Nå er det normalt :D å vaske visakort og dørnøkler.Ja, det är inte klokt!
Janne; diverse forsøk på å redigere/fjerne duplikat av ovenstående post, mislyktes....:D :o Kan du plukke bort det ene ?Borta. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.