Logga in

Visa fullständig version : Får inte tillbaka pengar från hotell


andbjo
2020-05-11, 18:50
Vi hade bokat en resa till Parga och Lefkas i månadsskiftet maj/juni och har nu problem att få tillbaka handpenningen till de två hotell vi har bokat.

Ett av hotellen svarar helt enkelt inte på vare sig mail eller telefon (har försökt nå dem i en månads tid).

Det andra hotellet hävdar att det har röstats igenom en lag på EU-nivå som säger att man inte får tillbaka handpenningen i pengar utan i form av ett presentkort.

Jag har inte hört om någon sådan lag på EU-nivå. Är det någon här som känner till något om det?

Och vad gör man med hotellet som inte svarar alls?

malou
2020-05-12, 07:14
Dette høres slett ikke bra ut. Jeg kan dessverre ikke reglene, men råder deg til å lese nederst på siden jeg linker til - konsumenteuropa/EU. Der står også noe om lover/regler, såvidt jeg kan se er de oppdaterte mht pandemien. Du kan kontakte dem. Lykke til.


https://www.konsumenteuropa.se/

Netwolf
2020-05-12, 08:03
Det kan bli svårt det där. Om man betalt "privat", utan bokningskedjor etc, så är det ju upp till dem.

En gg hade vi betalt handpenning för ett boende i Palechora, när vi var tvungen att avboka pga sjukdom. Dom vägrade helt sonika att återbetala handpenningen (hotellet nu tillagd på nogo-listan). Nu gjorde det inte så mycket, då vi hade en kortförsäkring som tog den kostnaden.

/Netwolf

Riitta
2020-05-12, 08:14
Kan ju hända att dom helt enkelt inte har pengar och råd och betala tillbaka :-(

Riitta

Kalimera
2020-05-13, 07:35
Jag tror att det kan bli svårt att få tillbaka pengarna, inte minst från det hotell som inte ens svarar. Att få ett presentkort är inte samma sak som att få tillbaka pengarna. Jag har inte läst att det skulle var normen.

Mycket dåligt tycker jag.

andbjo
2020-05-21, 08:08
Ja riktigt surt, men det finns väl inget man kan göra antar jag. Det är ju ett antal tusen som vi förmodligen inte kommer att få se röken av. Hade ju gärna haft de pengarna till semestern här hemma i Sverige...

Funderar på att vända mig till www.konsumenteuropa.se men jag är tveksam till om det skulle göra någon skillnad.

Kalimera
2020-05-21, 13:18
Funderar på att vända mig till www.konsumenteuropa.se men jag är tveksam till om det skulle göra någon skillnad.Tyvärr tror jag inte att det hjälper, de har säkert grymt mycket annat att göra just nu.

andbjo
2020-05-27, 16:07
Det verkar som att 18 månaders voucher är något som har bestämts på regeringsnivå i Grekland.

https://news.gtp.gr/2020/04/14/covid-19-greece-covers-canceled-bookings-vouchers-instead-refunds/

Kalimera
2020-05-28, 13:45
Det verkar som att 18 månaders voucher är något som har bestämts på regeringsnivå i Grekland.Men frågan är hur det fungerar i praktiken. Har du fortfarande inte hört något från det andra hotellet?

andbjo
2020-05-28, 14:01
Nix, det andra hotellet svarar fortfarande inte på mail eller telefon. :-(

Det första hotellet har skickat en voucher som gäller i 18 månader, om vi inte har använt den efter 18 månader ska vi få pengar tillbaka. Får bara hoppas att de överlever och inte går i konkurs...

Kalimera
2020-05-29, 07:58
Nix, det andra hotellet svarar fortfarande inte på mail eller telefon. :-(Dåligt!

Kajja
2020-05-29, 08:10
Man skulle skicka ett mail dit om bokningsförfrågan.. DÅ kanske det skramlar till i mailboxen:D:D
/ Kajja bye_bye