Visa fullständig version : Avbokat
Med stor sorg och en tår i ögonvrån har jag idag avbokat resa och boenden i juni.
Vi skulle ha flugit till Kos och sedan tillbringat några veckor på Nisyros (första besök) och Tilos innan vi skulle ha avslutat på Rhodos. Det är sååå tråkigt snyft_drop men vi hoppas innerligt att vi kan resa till Grekland i höst i stället.
Nu är det ju som det är och vi får njuta av Jannes fina bilder så länge :)
Ulla
Kalimera
2020-03-24, 08:36
Med stor sorg och en tår i ögonvrån har jag idag avbokat resa och boenden i juni.
Vi skulle ha flugit till Kos och sedan tillbringat några veckor på Nisyros (första besök) och Tilos innan vi skulle ha avslutat på Rhodos. Det är sååå tråkigt snyft_drop men vi hoppas innerligt att vi kan resa till Grekland i höst i stället.
Nu är det ju som det är och vi får njuta av Jannes fina bilder så länge :)
UllaVisst, det är tråkigt. Jag hade vissa planer på att åka till Tilos i slutet av maj för att titta på fåglar och njuta av Tilos på våren. Men det kommer fler vårar, så de är bara att sitta lugnt i båten, och njuta av bilder i stället. :)
Er jeg for stor optimist, når jeg tror, at det bliver muligt og forsvarligt at rejse i juni?
Er jeg for stor optimist, når jeg tror, at det bliver muligt og forsvarligt at rejse i juni?
Jag är av samma åsikt och en stor optimist. Tar en dag i sänder och hoppas på ett mirakel. Men jag måste erkänna att mitt tålamod över situationen börjar sina. Man vill bara trycka på en knapp och vips så är detta över!! Väntar på goda nyheter varje dag men förstår att det dröjer..snyft_dropsnyft_drop
/ Kajja bye_bye
nickelena
2020-03-24, 11:19
Vi är flera som hoppas på juni... Det här känns ju hel-konstigt! Precis som många andra håller jag med. En konstig (mar-)dröm som man hoppas vakna ifrån snartsnyft_drop! Det blåser i träa idag, hoppas all skit blåser iväg...
Lenabye_bye
Själv håller jag bokningarna ett tag till, om inte annat för jag behöver UD avrådan får o få igen pengarna, tror väl egentligen inte på det kommer gå resa i Juni tyvärr, även om det säkert kan vända lika fort igen, men om det går vill jag verkligen iväg. Hoppas ni kommer iväg i höst istället, själv har jag inte det valet riktigt då min sambo inte kan få ledigt Aug-Okt.
Varför bokar man av juniresor redan nu?
Vi är ju bara i mars...
Vi själva kommer att vänta tills juni innan vi tar ställning till hur det blir med juliresan. Ambitionen idag är givetvis att resa till Grekland.
Jag tror fortfarande på att värmen kommer att ta kål på viruset....
Det är ju ett mycket besvärligt läge naturligtvis, och jag hyser all respekt för situationen, men ingen kan ännu veta hur det blir i sommar med detta elände. Det är ju mest gissningar, även från "experterna".
Spanska sjukan kom i omgångar, under 2 år, så visst kanske jag är överotimistisk? Men då var ju resurserna betydligt mer begränsade...
//Conny
nickelena
2020-03-24, 12:30
Vi skulle ha åkt på påskafton, därför hoppas vi det blåser över snabbt nu och att Grekland är redo för turister i juni...fb_gilla
Lena, som håller tummarna
Spizeman
2020-03-24, 12:50
Aegean tog igår beslut om att ställa in sina flyg till 30 April.
Jag tror att man inte behöver aktivt avboka flyg som ligger en bit in i sommaren.
Antingen flyger bolagen för att det inte finns restriktioner eller så blir det så många avbokningar att flygbolagen inställer flyg.
Jag tror att man ska sitta lugnt i "båten" o ha lite is i magen, o vänta på fakta.
Just för tillfället råder ju utegångsförbudet, hur länge vet vi inte. Mest bara att vänta o se.
Hur länge gäller UD:s avrådan från alla resor?
Så länge den gäller, så gäller ju heller inga reseförsäkringar om man ändå reser iväg.
/kimmen
Vår påskresa blev inställd och i nuläget inga pengar tillbaka. Varken för flyg eller boende. Endast ombokning erbjuds.
Man kan ju iofs förstå, då alla kämpar för att överleva.
MEN, sista ordet är ju inte sagt än.....
/Netwolf
Spizeman
2020-03-24, 16:14
Vår påskresa blev inställd
/Netwolf
Precis det jag menar, man kan lugnt vänta och se vad som sker.
Och behöver inte agera i förtid.
Ta det lilla lugna, allt löser sig !
[QUOTE=C@nny;426892]Varför bokar man av juniresor redan nu?
Vi är ju bara i mars...
Vi avbokade greklandsresan i juni för att:
- *Om smittorisken skulle ha avtagit i slutet av maj så är det ändå inte grönt ljus för utlandsresor direkt.
- * Grekerna behöver oss turister men inte om vi drar med oss virus till befolkningen på småöarna.
- * För egen del, vill inte bli liggande sjuk i Grekland.
- * För grekerna, de behöver alla sjukvårdsresurser själva.
Nu är vi pensionärer och därför lyckligt lottade att kunna resa när som helst. Flyget hade vi bokat genom Travellink och Lufthansa. Det finns möjlighet att boka om utan kostnad om man reser under hösten istället. De flesta boendena hade vi bokat genom Booking och då kan man avboka utan kostnad fram till några dagar innan.
Jag lider med alla pensionat- och tavernaägare i Grekland men hoppas att kunna resa längre fram.
Ulla
Spizeman
2020-03-24, 17:19
Vi är ju bara i mars...
Ulla
Helt rätt, Alla ska ta beslut efter eget tyckande och känsla !
Jag vill egentligen bara lugna ner läget, o att inte bli så nervös för livet. Flygen stoppar o då kommer inte många hit i år.
Vi är ju redan i Grekland, så för oss förändras inget.
- *Om smittorisken skulle ha avtagit i slutet av maj så är det ändå inte grönt ljus för utlandsresor direkt.
- * Grekerna behöver oss turister men inte om vi drar med oss virus till befolkningen på småöarna.
Ulla
Bra uttryckt... :) fb_gilla
/kimmen
Athanasia
2020-03-25, 06:38
Vi har inte bokat av 23 maj till Kreta(än).Vi avvaktar och ser hur det går. Vi tror egentligen inte att vi kommer iväg,men hoppet är ju det sista som överger sägs det.Det viktigaste av allt är hälsan,så jag håller tummar för oss alla här inne på Kalimera att vi får vara i så god vigör som bara möjligt.
Bra uttryckt... :) fb_gilla
/kimmen
Håller med , men sen tror jag att om coronan minskat / är under kontroll så kommer Grekerna behöva varje turist och några till. Så om det inte avråds i Grekland / hemma och att läget är lugnt, ingen press på sjukvård osv så tror jag det är viktigt att så många som möjligt åker, så mycket av Greklands ekonomi är beroende av turism.
Sen är det ju viktigt man lyssnar på myndigheter , både i sverige och grekland, och inte bara lyssna på UD (menar UD kan ju dra tillbaka avrådan medan grekland säger man inte vill ha besökare, då ska man ju såklart inte åka)
samtidigt ska man vara försiktig med källor, varit lite väl mycket självutnämnda "experter" i en del forum på tex FB mm och därtill finns det ju en hel del spinndoktorer som sprider felaktigheter eller delar sådant ,
Spizeman
2020-03-25, 12:59
samtidigt ska man vara försiktig med källor, varit lite väl mycket självutnämnda "experter" i en del forum på tex FB mm och därtill finns det ju en hel del spinndoktorer som sprider felaktigheter eller delar sådant ,
FB
fullständigt exploderar av Corona experter, o alla verkar veta lite mer än den förra experten.
Så vad gör vi ?
Jagar upp oss för vi inte har en aning ?
Tar det säkra för det osäkra o köper toa papper ?
Reser om vi får ?
Eller skapar egna regler ?
Mitt förslag är lugn o sunt förnuft.
O Följer landets lagar. Nu har vi varit hemma i vårt älskade Grekland i 10 dagar. Men ingen aning om när vi åker till Sverige igen.
Mitt förslag är lugn o sunt förnuft.
…och att man följer myndigheternas rekommendationer, vill jag lägga till.
Apropå alla dessa självutnämnda virusexperter, så verkar många av dessa vara samma människor som också är klimatexperter...:eek::D
/kimmen
Vi är ju bara i mars...
Nu är vi pensionärer och därför lyckligt lottade att kunna resa när som helst. Flyget hade vi bokat genom Travellink och Lufthansa. Det finns möjlighet att boka om utan kostnad om man reser under hösten istället. De flesta boendena hade vi bokat genom Booking och då kan man avboka utan kostnad fram till några dagar innan.
Jag lider med alla pensionat- och tavernaägare i Grekland men hoppas att kunna resa längre fram.
Ulla
Absolut, man ska ju göra det man känner är bäst...
Vi behöver inte ta beslut innan mitten av juni, och då borde det ju finnas en säkrare "prognos". Vi kommer givetvis inte att ta några risker, och jag har heller ingen lust att bli sjuk i Grekland.
Vi har ju bara sammanhängande ledighet i juli i kombination med skollov för barn... så vi hoppas på det bästa...
//Conny :)
Spizeman
2020-03-25, 18:41
…och att man följer myndigheternas rekommendationer, vill jag lägga till.
Apropå alla dessa självutnämnda virusexperter, så verkar många av dessa vara samma människor som också är klimatexperter...:eek::D
/kimmen
De fd klimatexperterna är de nya virusexperterna.
O hel rätt, som jag missade. Följ gällande lagar.
På fredag skulle jag åkt till Athen och stannat 5 dagar, men den resan är inställd. Flygresan bokades genom Ticket och det ser ut som jag skall få pengarna tillbaka.
Vi skulle åkt till Rhodos den 10 maj men har ombokat till den 3 augusti. Det känns lite tufft att vänta så länge eftersom sonen är bosatt på Rhodos men det är bara att gilla läget..
Christina
sjöborren
2020-03-27, 14:13
För första gången på många år får vi inte fira påsk på Tilos. snyft_drop Men trots att vi bara köpt en enkel flygstol, fick vi meddelande från SAS om att vi får göra en ny bokning, vilket vi inte hade räknat med.
Däremot har jag ännu inte bokat av charterresan (fem veckor senare). Undrar hur länge man får flytta fram en resa vid eventuell ombokning? Eller så får vi vänta och se om flyget ställs in. :rolleyes:
Men hoppet är det sista som överger oss ...:cool:
Spizeman
2020-03-27, 16:56
För första gången på många år får vi inte fira påsk på Tilos. snyft_drop Men trots att vi bara köpt en enkel flygstol, fick vi meddelande från SAS om att vi får göra en ny bokning, vilket vi inte hade räknat med.
Däremot har jag ännu inte bokat av charterresan (fem veckor senare). Undrar hur länge man får flytta fram en resa vid eventuell ombokning? Eller så får vi vänta och se om flyget ställs in. :rolleyes:
Men hoppet är det sista som överger oss ...:cool:
Om ni följer utvecklingen i Grekland ang utegångsförbud och utlänningars krav på karantän så får ni nog en bra bild av läget.
Det är ju ganska stängt och självkarantän krav i 14 dagar, o så länge det gäller så är det knappast läge att resa.
April är nog rätt kört, kanske ny information finns om 3-4 veckor, kanske inte. Men jag skulle inte ens hoppas på att resa innan juni.
Vårt flyg med Aegean till Aten 22.5 har inte avbokats. Så vi väntar och ser hur det blir. Verkar som det skulle bli möjligt att få en voucher för flygbiljetternas summa som man sen kan använda ett år framåt. Det kan dock betyda att biljetterna är dyrare nästa år. Och vem vet om Aegean ens finns kvar då? Mycket är ju oklart ännu. Men vi kommer nog inte att resa i år även om flyget inte skulle avbokas. Alla hotell har vi avbokat redan.
/ Anne
Jag har haft en teori ända sen de första åtgärderna togs i Grekland...
Grekland har inte så många koronafall men ändå togs stora åtgärder väldigt tidigt. Jag tror att de kanske tänker att de gör så mycket de kan nu för att vara redo för turistsäsongen sen, för att turistsäsongen ska påverkas så lite som möjligt.
Grekland är på en väldigt bra väg med bara 1000 fall än så länge. Men det beror ju såklart inte bara på Grekland. Om andra länder fortfarande inte fått bukt med problemet i början på sommaren så kommer de ju inte tillåtas komma in i Grekland. Därför är det ju bra om alla länder gör vad de kan för att minska smittspridningen...
Kanske att Grekland och andra turistländer öppnar sina gränser för länder som har ett lågt antal smittade?
Jag har sen första början känt på mig att vi kommer se ljus i tunneln i maj månad..
Spizeman
2020-03-28, 20:56
Jag har haft en teori ända sen de första åtgärderna togs i Grekland...
Grekland har inte så många koronafall men ändå togs stora åtgärder väldigt tidigt. Jag tror att de kanske tänker att de gör så mycket de kan nu för att vara redo för turistsäsongen sen, för att turistsäsongen ska påverkas så lite som möjligt.
Grekland är på en väldigt bra väg med bara 1000 fall än så länge. Men det beror ju såklart inte bara på Grekland. Om andra länder fortfarande inte fått bukt med problemet i början på sommaren så kommer de ju inte tillåtas komma in i Grekland. Därför är det ju bra om alla länder gör vad de kan för att minska smittspridningen...
Kanske att Grekland och andra turistländer öppnar sina gränser för länder som har ett lågt antal smittade?
Jag har sen första början känt på mig att vi kommer se ljus i tunneln i maj månad..
Sån fin optimism behöver vi just nu !
Bravo !
Tror tyvärr hela 2020 är kört....om nu Grekland får bukt på eländet....varför då släppa in oss alla andra....då kan det börja om igen eller?
Tror tyvärr hela 2020 är kört....om nu Grekland får bukt på eländet....varför då släppa in oss alla andra....då kan det börja om igen eller?
Håller med.Vi har redan ställt in oss på "hemester" 2020, utan folk som kommer nära. Det blir i sanning ett märkligt år...
Vi förlorade en hel del på en påskresa, men får vara glada att vi inte bokade den där resan vi hittade till Grekland i sommar. Fast. Gladast är vi ju att vi är friska och får vara hemmavid. Det finns ingen plats på jorden, man hellre skulle vara i än Sverige och sitt eget hem just nu. Fy bubblan för att sitta i karantän i ett främmande land där inga försäkringar gäller... :eek:
/Netwolf
Kalimera
2020-03-29, 10:41
Det finns ingen plats på jorden, man hellre skulle vara i än Sverige och sitt eget hem just nu. Fy bubblan för att sitta i karantän i ett främmande land där inga försäkringar gäller... Det håller jag helt med om!
UD har förlängt reseavrådan (https://www.gp.se/nyheter/sverige/förlängd-reseavrådan-till-15-juni-1.26362840) till 15 juni.
/kimmen
Jag avboka majresan å tog en i september istället
Har ända till 22 augusti å slutbetala så vi får väl se hur
det blir och om det blir nån höstresa.
Pia
Sådär..nu blev resan till Parga i juni inställd. Precis som vi väntat på. Nu förlorar vi inte ett öre och Ving erbjuder oss 1500 kr/person samt fri ombokning om vi beställer en ny resa till hösten eller nästa år.
Ett riktigt bra ebjudandeklapp_klapklapp_klap
Känns som man kan börja längta igen♥️🇬🇷
Vi får väl se hur det blir...
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-04-04, 13:49
Sådär..nu blev resan till Parga i juni inställd. Precis som vi väntat på. Nu förlorar vi inte ett öre och Ving erbjuder oss 1500 kr/person samt fri ombokning om vi beställer en ny resa till hösten eller nästa år.
Ett riktigt bra ebjudandeJa, det må jag säga. Heja Ving! klapp_klap
Athanasia
2020-04-05, 10:19
Nu har vi bokat av 23 maj.Inte bestämt än när vi ska boka igen, eller rättare sagt när vi får böka. Känns så klart tråkigt men Kreta ligger kvar..
karinafp
2020-04-05, 12:00
Så, nu har även jag avbokat. Vi insåg att det inte blir någon körresa. Dels är det ju inte troligt att gränserna öppnas till juli; dels har vi inte kunnat repetera på månader. Enligt de nya riktlinjerna verkar det som att vi inte kan samlas och sjunga överhuvudtaget i år. :( Jättetråkigt!
Allt gick att avboka med ett klick. Allt återbetalas utom det sista hotellet, där biljetten inte var återbetalningsbar. jag missar 650 kr. Resten är redan tllbaka på kontot, utom SAS som meddelade att det kan ta några dagar, då de har rätt mycket att göra ... :D
Så det blir att se fram emot en sommar på hemmaplan. Det jag hoppas på är att vi till dess har kommit så långt att det är möjligt att hälsa på barn och barnbarn ... jag saknar dem! snyft_drop
Karin
Kalimera
2020-04-06, 08:50
Känns så klart tråkigt men Kreta ligger kvar..Det kommer nya tider och nya bokningar. :)
Kalimera
2020-04-06, 08:52
Så, nu har även jag avbokat. Vi insåg att det inte blir någon körresa. Dels är det ju inte troligt att gränserna öppnas till juli; dels har vi inte kunnat repetera på månader. Enligt de nya riktlinjerna verkar det som att vi inte kan samlas och sjunga överhuvudtaget i år. :( Jättetråkigt!Jag förstår att det är oerhört tråkigt med tanke på att det inte var viken resa som helst. Hoppas att ni kan resa och sjunga ett annat år.
sjöborren
2020-04-07, 14:16
Jag och min man hade bokat flygstolar med SAS till Aten nu i april. Men vi fick tillbaka pengarna. Det var tur att vi inte hann boka några hotellnätter.
Andra resan skulle gått i maj med Airtours (charter). Men eftersom vi inte kunde boka om till hösten, fick vi presentkort på den inbetalade bokningsavgiften. Och fick veta att 2021 års resor kommer att släppas rekordtidigt.
Kalimera
2020-04-08, 08:15
Jag och min man hade bokat flygstolar med SAS till Aten nu i april. Men vi fick tillbaka pengarna. Det var tur att vi inte hann boka några hotellnätter.
Andra resan skulle gått i maj med Airtours (charter). Men eftersom vi inte kunde boka om till hösten, fick vi presentkort på den inbetalade bokningsavgiften. Och fick veta att 2021 års resor kommer att släppas rekordtidigt.Har ni fler inbokade resor i år?
sjöborren
2020-04-12, 11:47
Vi har ännu inte bokat någon höstresa, men hoppas kunna resa till Tilos september. Det är bara att hålla tummarna... 👍👍 Och tänker på Pandoras Ask, att hoppet är det det sista som överger oss. :)
Vi har ännu inte bokat någon höstresa, men hoppas kunna resa till Tilos september. Det är bara att hålla tummarna... 👍👍 Och tänker på Pandoras Ask, att hoppet är det det sista som överger oss. :)
Helt ärligt så tror jag inte Grekland vågar ta emot några turister detta år av rädsla för att bli smittade. Själv skulle jag inte heller vilja åka förrän det finns vaccin eller om ett antikroppstest skulle visa att jag haft Corona. Fram tills dess är det bara att fortsätta drömma och längta...
Spizeman
2020-04-12, 13:25
Helt ärligt så tror jag inte Grekland vågar ta emot några turister detta år av rädsla för att bli smittade.
Grekland planerar att få igång turismen senast i augusti.
Om 2 veckor planerar de att ta bort utegångsförbud, och att resor/ flyg, butiker kan starta upp 10 maj.
Igår kom värmen, o nu är det shorts som gäller. Kanske värmen hjälper mot allt ?
Kalimera
2020-04-12, 13:52
Helt ärligt så tror jag inte Grekland vågar ta emot några turister detta år av rädsla för att bli smittade. Någonstans tror jag också så, det kanske bara blir inhemsk turism i år.
nickelena
2020-04-12, 15:10
Lite ont i hjärtat gör det att vara hemma istället för på Kreta nu. Vi "tröstar" oss med en isad ouzo, lammstek i lergrytan... till det kan vi välja Mythos eller grekiska rödvinet The Lion. En cd med Sirtaki snurrar i "pop å rock-maskinen". Häromkvällen avslutade vi med en sittning i varm bastu. Då har vi fått lite grekiska smaker, musik och värmefb_gilla.
Vi ska inte klaga, men längtan är STOR!
Lenabye_bye
Kalimera
2020-04-20, 09:43
Inlägg som endast handlar om covid-19 har flyttats till denna sida (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43592).
Jahopp, där kånkade Norwegian (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norwegians-pilot-och-kabinbolag-ansoker-om-konkurs)med. Visserligen inte hela bolaget, men det är väl bara en tidsfråga. :(
/Netwolf
Spizeman
2020-04-20, 14:33
Jahopp, där kånkade Norwegian (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norwegians-pilot-och-kabinbolag-ansoker-om-konkurs)med. Visserligen inte hela bolaget, men det är väl bara en tidsfråga. :(
/Netwolf
Tycker mig ha sett många inlägg genom tiderna från dig om Norwegian o deras ekonomi. Så antingen är du visionär, eller så handlar det kanske om mörka krafter ?
Beslutet att ansöka om konkurs för Norwegians fyra dotterbolag Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS och Norwegian Air Resources Denmark LH ApS.
Kalimera
2020-04-20, 17:54
Jahopp, där kånkade Norwegian (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norwegians-pilot-och-kabinbolag-ansoker-om-konkurs)med. Visserligen inte hela bolaget, men det är väl bara en tidsfråga.
Från SVD idag:
Analytiker: Norwegian kan riskera konkurs (https://www.svd.se/analytiker-norwegian-kan-riskera-konkurs)
Jag har fortfarande en bokad och betald resa som jag inte får pengar tillbaka för om jag inte reser, men det spelar ingen roll i nuläget.
Det jag funderar över är vad som är rätt eller fel i kommande fall.......
OM nu gränserna öppnas i slutet på Augusti då jag ska åka.....
Och UD ger klartecken för att åka.....
BORDE jag åka????
Jag bidrar till deras ekonomi om jag åker vilket är ett plus......känns inte snällt att låta bli att komma med mina pengar.
BORDE Jag inte åka????
På grund av att jag kan komma med smitta.
Vad är rätt och vad är fel?
Tankar från er.
Spizeman
2020-04-20, 20:47
Bästa Theresa
Resor kommer att finnas, o du behöver inte känna stress över varken priser eller om de finns tror jag.
När UD släpper restriktioner blir det ok att resa igen, då behöver ingen fundera om det är bra eller inte bra. Boka resa om du vill åka. Eller fråga på soc media o du får alla möjliga synpunkter, beroende på dagsform o inställning.
Mitt förslag är att följa UD's rekommendationer.
Vi är nu i Grekland men vill hem en "sväng" men kanske vi inte kan komma tillbaka, o då stannar vi hellre.
Hoppas du kan komma hit !
Bästa Theresa
Resor kommer att finnas, o du behöver inte känna stress över varken priser eller om de finns tror jag.
När UD släpper restriktioner blir det ok att resa igen, då behöver ingen fundera om det är bra eller inte bra. Boka resa om du vill åka. Eller fråga på soc media o du får alla möjliga synpunkter, beroende på dagsform o inställning.
Mitt förslag är att följa UD's rekommendationer.
Vi är nu i Grekland men vill hem en "sväng" men kanske vi inte kan komma tillbaka, o då stannar vi hellre.
Hoppas du kan komma hit !
?
Och svaret på mina frågor var
Theresa, visst var det väl en charterresa du hade bokat..eller? Om UD fortfarande har stoppat resorna när du ska åka så får du ju tillbaka pengarna.
Om inte det är resstopp
då så vet man ju mer om läget i både Grekland o Sverige i augusti. Även om man aldrig VET. Svårt det där:(:(
/ Kajja bye_bye
Verkar som ingen ser hela texten jag skriver.............Handlar inte om pengar eller bokade resor.....läs texten om vad jag frågar om.
Hej Theresa, om gränserna är öppna igen och UD ger klartecken: Varför inte resa? Jag menar: smittan finns ju redan i Grekland. Du lär ju inte resa om du inte mår bra, eller hur? Och även om du mår bra när du reser så kan du smittas i Grekland, worst case scenario.......
Våra vänner grekerna kommer verkligen att behöva oss!
Har själv resa bokad i slutet av augusti och åker definitivt om bara möjlighet finns!
Catlady, som längtar så det gör ont i själen......
Verkar som ingen ser hela texten jag skriver.............Handlar inte om pengar eller bokade resor.....läs texten om vad jag frågar om.
Okey, jag har läst din fråga ett par ggr gånger men förstår inte vad jag missar:confused::confused:
Du får väl bortse från mitt svar då..
/ Kajja
Du tenker du bør reise for å hjelpe til med grekernes økonomi, men er samtidig redd for at du skal smitte noen der? Har jeg oppfattet deg rett?
Dette tror jeg løser seg etterhvert. Hvis grekerne ikke vil ha smitte, så stenger de vel grensene for turister. Hvis de velger penger foran smitterisiko, så er det også deres vurdering. (Jeg går da ut fra at viruset ikke er bekjempet.)
Personlig vil jeg ikke reise til Hellas i år. Mannen og jeg er i risikogruppen pga alder og sykdom, og er det en ting vi ikke vil så er det å bli smittet - hverken her eller der. Vi må gå ut fra at vi kan havne på sykehus, og da velger vi Norge.
Dersom nå alt skulle bli fritt valg for deg, så må du jo selv vurdere hva som bli best for deg.
Ja Theresa, vad är rätt och fel i det här läget, särskilt dilemmat att vilja resa men kanske inte kunna?
Att vilja resa har vi nog gemensamt, de allra flesta av oss som just nu är aktiva här. Men alla vi har nog helt unika anledningar att kanske låta bli att resa. Vilken anledning är rätt, vilken är fel? Det går ju inte att säga och lika lite anser jag det går att säga hur någon annan ska agera.
Därför blir mitt konkreta svar till dig: du bör nog besluta själv hur du ska göra. Det är bara du som vet vilka förutsättningar du har och med vilka fakta du till slut bestämmer dig med.
Hur myndigheter gör i Sverige respektive Grekland då när resan i så fall närmar sig, det vet ingen just nu, i april. Det är väldigt många faktorer som spelar in, kanske kommer det nya som förändrar situationen?
Visst behöver de våra pengar men att tro att det totalt sett kommer att bli intäkter som det har varit under normala säsonger, det är att vara väldigt naiv. Från hur många länder kommer det att komma turister till Grekland i år? Från hur många länder brukar det komma turister under normala säsonger? Hur många olika typer av förutsättningar har de olika nationaliteterna som kommer att besluta sig för att resa till Grekland i år? Och även om de grekiska myndigheterna lättar på restriktioner mm. så kanske det kommer att vara mängder med kontroller, avstängningar, förbud, infrastruktur osv. ändå som gör att allt kanske tar mer tid och blir omständigt?
De grekiska MÄNNISKORNA, de vi normalt sett möter är kanske inte förändrade ett dugg? De vi bor hos, de vi går och äter hos, taxin du sitter i någon gång, den som tar betalt av dig i affären mm. mm. Visst, det finns människor inom myndigheterna också, de som arbetar hårt med att ansvara för sitt lands intressen men vi ser dem nog inte och vet inte vilka de är.
Du skriver någonting om att "du kanske smittar" - det kommer du antagligen inte att veta om du inte får bli testad och får ett "kvitto" på det. Vi vet ännu inte om vi smittar, vi som inte bär på några symton och det där är något väldigt svårt just nu. När stannar smittan av, kommer det en "andravåg" i höst, eller när då?
Det är som med allting annat om detta just nu, besluta för din egen del och visst - ta in idéer och råd och annat men jag kan bara se det som att du har ditt eget beslut att göra.
/ Hasse :cool:
Ja, det är en fråga som ingen vet svaret på idag. Men om landets myndigheter välkomnar dig, så borde det väl vara ok. Sen är ju frågan moralisk, t ex om man blir svårt sjuk och upptar en IVA-plats i det landet. Det är typ som i Sverige idag, där folk uppmanas att inte besöka sina sommarstugor etc, för att de inte ska belasta den lokala kommunens vård och omsorg.
Så mycket är nog upp till dig. Sen är ju frågan OM man blir svårt sjuk utomlands. Vill man då riskera att söka vård i det landet. Jag säger inte att det är sämre vård, men jag hade nog föredragit att ligga inlagd på ett sjukhus i Sverige. Då är man iaf hemma...
/Netwolf
Nu säger Steffe på TV att reserestriktioner till utlandet gäller till 15 juni, men det är stor risk att det förlängs. Och då blir det med största sannolikhet så...
/Netwolf
Hej Theresa, om gränserna är öppna igen och UD ger klartecken: Varför inte resa? Jag menar: smittan finns ju redan i Grekland. Du lär ju inte resa om du inte mår bra, eller hur? Och även om du mår bra när du reser så kan du smittas i Grekland, worst case scenario.......
Våra vänner grekerna kommer verkligen att behöva oss!
Har själv resa bokad i slutet av augusti och åker definitivt om bara möjlighet finns!
Catlady, som längtar så det gör ont i själen......
Tack för svar :)
Ja, det är en fråga som ingen vet svaret på idag. Men om landets myndigheter välkomnar dig, så borde det väl vara ok. Sen är ju frågan moralisk, t ex om man blir svårt sjuk och upptar en IVA-plats i det landet. Det är typ som i Sverige idag, där folk uppmanas att inte besöka sina sommarstugor etc, för att de inte ska belasta den lokala kommunens vård och omsorg.
Så mycket är nog upp till dig. Sen är ju frågan OM man blir svårt sjuk utomlands. Vill man då riskera att söka vård i det landet. Jag säger inte att det är sämre vård, men jag hade nog föredragit att ligga inlagd på ett sjukhus i Sverige. Då är man iaf hemma...
/Netwolf
precis så tänker jag med....Men sen tänker jag att Grekerna behöver mina pengar och om jag får åka, frisk naturligtvis så känns det elakt att inte åka....om du förstår vad jag menar, mina pengar behövs....jag klarar mig utan Grekland 1 år men klarar Grekland sig utan mig....mina pengar, om nu ändå gränserna är öppna, jag är frisk.....svårt detta.
Du tenker du bør reise for å hjelpe til med grekernes økonomi, men er samtidig redd for at du skal smitte noen der? Har jeg oppfattet deg rett?
Dette tror jeg løser seg etterhvert. Hvis grekerne ikke vil ha smitte, så stenger de vel grensene for turister. Hvis de velger penger foran smitterisiko, så er det også deres vurdering. (Jeg går da ut fra at viruset ikke er bekjempet.)
Personlig vil jeg ikke reise til Hellas i år. Mannen og jeg er i risikogruppen pga alder og sykdom, og er det en ting vi ikke vil så er det å bli smittet - hverken her eller der. Vi må gå ut fra at vi kan havne på sykehus, og da velger vi Norge.
Dersom nå alt skulle bli fritt valg for deg, så må du jo selv vurdere hva som bli best for deg.
Du fattade precis ALLT i min fråga :) Så Tackar så mycket för ditt svar :) Jag är också i en riskgrupp, men jobbar på sjukhuset så lever med oron varje dag. Äntligen någon som förstår mina konstiga frågor :) och mitt sätt att skriva Tack kram klapp_klap
Nu är vårt flyg med Aegean till Aten, 22.5, avbokat. De erbjuder voucher, men vi skall försöka få pengarna tillbaka. Få se hur det går med det? Ang_elx Det var tredje gången gillt för oss vad gäller avbokade flyg för denna vårens resa. Först två flyg med Ryanair (inte på grund av corona) och nu Aegeans flyg. Vem skulle ha trott detta när vi bokade?
/ Anne :)
Jeg ser mange innlegg på Facebook om folk som er veldig i tvil om hva som gjelder for avbestilling/endring av reiser. Selv rakk jeg ikke å bestille sommerens tur til Karpathos før coronaen.
Men det som vel blir mer og mer synlig er at fly- og reiseselskaper nå snart ikke har penger. Dermed tilbys ny reise langt fram i tid, og disse voucherne.
I Norge har myndighetene nå godtatt at reiseselskapenes frist for tilbakebetaling er endret fra 2 uker til 3 måneder.
Hvem vet hvordan verden ser ut framover? Her låner vi altså reiselivet pengene våre, men kan jo ikke være helt sikre på å få dem tilbake - sånn jeg vurderer det. Ikke er det sikkert vi kan reise fritt neste år heller, frykter jeg.
Derfor bestiller jeg ingenting nå i det hele tatt. Det får komme den dagen det anses trygt å reise og det faktisk går fly.
Kalimera
2020-04-28, 08:59
Vem skulle ha trott detta när vi bokade? Ja, ni har sannerligen haft otur. :o
Kalimera
2020-04-28, 09:00
Men det som vel blir mer og mer synlig er at fly- og reiseselskaper nå snart ikke har penger.Nu har Norwegian ställt in alla betalningar förutom de absolut nödvändiga. Hur ska detta sluta?
Nu har Norwegian ställt in alla betalningar förutom de absolut nödvändiga. Hur ska detta sluta?
Varifrån kommer denna nyhet, Janne?
/ Hasse:cool:
Kalimera
2020-04-28, 13:25
Varifrån kommer denna nyhet, Janne? I dagens DN, A-delen, sidan 21.
Norwegian diskuteres i mange norske aviser i dag. Karakterisert som en skjebnedag. I nettavisen e24.no (næring/finans) er en heading ‘Kanskje en av de største historiske milepælene’. Det oppfordres til aksjekjøp, det antydes noen vage linjer for fremtidig drift, som at prisene må ‘stige noe’. Hvis selskapet overlever....Jeg synes eierne har spilt et slags lotto.
Har for min del ikke noe å avbooke. Før epidemien gikk over i pandemi, hadde jeg tenkt å kjøpe et flysete hos Ving i mai. - Selv om Hellas skulle tillate utenlandske turister denne sommeren, kommer jeg ikke til å være blant dem. Lengselen er der, lengsel etter den særegne stemningen, frihet og havet og gleden - men landet vil være annerledes, i hvert fall dette året.
Skall få tillbaka pengar för Påskresan, resebolaget skyller på att flygbolaget inte betalt tillbaka pengar, får 600 kr tillbaka i check för kommande resor som är värd 700 kr i 18 månader. Sen resten får man i pengar , detta gäller per person. Tallink gav oss resecheckar för nya kryssningar med 20 % högre värde än vi bokat o betalt resan för. Hoppas de inte höjer priset 30 % :D
Idag avbokade jag också årets Grekland med exakt en månad kvar, nu känns det ju rätt klart det inte blir något /kommer nån ljusning, trist men kommer fler tillfällen får man hoppas, (avbokade dock inte flyget, viktig vänta till det blir inställt så får man mycket bättre voucher från SAS, eller pengarna åter, men väljer nog voucher) så blev några trista mail att skriva till hotell.
Kalimera
2020-05-07, 13:47
så blev några trista mail att skriva till hotellStackars dem. :o
UD förlänger avrådan till 15 juli - det måste komma som en lättnad för många som har resor inbokade och inte vill åka men hoppas på pengarna tillbaka.
Det var absolut ingen lättnad att detta kom. Vi skulle ju resa i juli och hoppas hela tiden att det skulle ordna upp sig så att resan kunde genomföras. Det lät ju även lite halvpositivt i de grekiska tidningarna som jag följer, gällande juli månad.
Vi tackade nej till ett tidigare erbjudande som kom gällande om/avbokning...
Detta känns bara supertråkigt. Vad skall man nu göra?
Ja, naturligtvis förstår vi att läget är lika för alla och att detta var nödvändigt för att få bukt med smittan etc, etc....:(
//Conny
Vi har bitit i det sura och gett upp drömmen i Grekland för i år. :( Kan ju va drf man frossar i tzatziki o greksallad var och varannan dag nu...
Vi har en liten strimma av hopp, att vi ska komma iväg på höstlovet, men då lär det va canaris som gäller.
/Netwolf
Jag har tänkt under flera dagar att lägga in en åsikt i den här tråden men har inte förmått mig själv att göra det.
Men nu när jag ser att det avråds att resa fram t.o.m 15/7 så är den första tanken jag får - Det är definitivt inte "grönt ljus" efter det datumet, absolut inte som jag ser det. Vi lever i en värld som i så här modern tid, aldrig har upplevt liknande kris, och i sådan omfattning. Det här är så omfattande med sådana enorma mängder av förändringar, så mycket som under lång tid inte är i närheten av "normalläge". Varje individ drabbas, oavsett hur man tar situationen och ska leva vidare dag för dag i den.
Det är många andra länder än Grekland som drabbas på ett eller annat sätt av att den egna turistnäringen får ta stryk på ett sätt som vi inte kan överblicka förrän långt långt efteråt.
Ingen vet hur smittspridningen ser ut under sommaren, ingen vet hur det kommer att bli just under sommaren med att det eventuellt kan komma att bli "viss turism" som gradvis kan komma att tillåtas. Vilka restriktioner, vilka byråkratiska detaljer införs, hur kommer flygtrafiken och båttrafiken (här menar jag endast Greklands) att ge eventuella turister möjlighet att färdas? Ingen vet hur och OM smittspridningen ändå blir lika "lömsk" som den har varit under denna vår? Påverkas smittspridningen ändå, TROTS att vetenskapen har menat att det blir lindrigare i varmare väder? Ingen vet hur smittspridningen EVENTUELLET kan riskera att ta fart i höst, ungefär likadant väder/temperatur då?
Enbart för att vi i Sverige får veta att vi inte får resa utomlands om det ej anses nödvändigt fram till 15/7 så betyder det inte i mina ögon att det "är precis som förr" med att resa till och få vistas i vårt älskade Grekland som i och för sig så väl behöver varje enskilds turists närvaro och pengar.
Jag försöker vara realist, mina egna planer för Grekland i år är redan borta sen länge, jag vågar helt enkelt inte tänka mig en resa även om läget kanske kommer att anses vara "okej" under senare delen av sommaren. Jag skulle inte kunna slappna av där nere, skulle tänka på detta vareviga minut och det är det INTE värt. Jag vill tänka på det bästa, uppleva det jag vill uppleva när det INTE är så här. Detta finns inte under 2020.
Detta är mina egna tankar, jag säger inte vad någon annan ska göra. Jag råder ingen till något. Den som reser får göra det.
/ Hasse :cool:
Precis som Hasse skriver så avråds man från att resa, men det betyder inte att det är ett reseförbud. Om Grekland släpper in resande (med eller utan restriktioner, så är det ju upp till var och en att åka. Det enda man bör tänka på är att ev försäkringar kanske inte gäller, om man reser trots UD:s avrådan och blir man då sjuk/skadad, så kan det bli en dyr historia att ta sig hem igen...
/Netwolf
Vi bokade in resan i januari. Sen när allt drog igång så trodde vi ju att det skulle klinga av framåt våren/sommaren. Det kan det ju fortfarande göra. Det är som sagt mest gissningar man har fått höra, hela tiden,- från rena lekmän upp till professorer inom detta området...
I skrivande stund vet jag inte vad vi skall göra i sommar. Våra pass går ut nu för oss 3 i familjen, så vi har bokat tid hos "bängen" för att äska nya. Någon gång får vi väl nytta av dessa.
Antingen så kanske vi tittar på en senare resa i höst (det är ju ok att begära 1 veckas ledighet för dottern som går i grundskolan). Alternativt är kanske som Wolfen skriver, - Canarias på höstlovet?
Tro ej att jag inte har största respekt för denna farsot, för det har jag. Jag läser och följer den FAKTA som presenteras, i stort sett dagligen.
//Conny :(
Kalimera
2020-05-14, 09:07
Om Grekland släpper in resande (med eller utan restriktioner, så är det ju upp till var och en att åka.När jag läser om alla restriktioner som ska införas när turister väl släpps in i Grekland så är det ett annat Grekland jag åker till, inte det Grekland jag är van vid, och frågan är – faktiskt – om det är det Grekland jag vill åka till, om jag kunde och fick.
Kalimera
2020-05-14, 09:09
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/syrsa-i-grekland.jpg
I och med att UD nu avråder från alla resor till och med den 15 juli (kan förlängas) så är det lätt att tänka: jävla skit! (Som den här bajsbilden får symbolisera.)
Men för de allra flesta av oss går livet vidare, och Grekland finns kvar, och även om vi måste vänta till 2021 så är det värt att vänta, och drömma och längta kan vi fortfarande göra.
I stort sett alla människor behöver ha något att se fram emot. Något som vi planerar för längre fram i livet. Vi kanske ser fram emot en resa, en ny bil, att bli förälder, att skaffa en valp eller att flytta ut på landet. Bara för att nämna några av tusentals saker vi kan se fram emot.
Om man för tillfället inte har något inplanerat att se fram emot kan man i alla fall drömma. Den här pandemin som drabbat oss alla gör att framtiden är ytterst oviss. Vi har inte längre något att se fram emot, (förutom att viruset ska ”försvinna” förstås) men att drömma och hoppas kan vi fortfarande göra, och ska göra, annars går det helt åt pipan.
Så fortsätt drömma, fortsätt att skriva, och var inte rädda för att berätta om era drömmar och förhoppningar.
PS. Jävla-skit-bilden är från Patitiri på fina Alonissos (https://www.kalimera.se/grekland/alonissos/patitiri.html).
Hahahaha....
Den gynnaren skiter bokstavligt talat i farsoten....
//Conny :)
Skulle åkt till Zakynthos i morgon em, ner till 30 grader. Kreta i slutet av juli verkar man med kunna glömma
Hoppas på en resa i september, med avstånd mellan solstolar och bord på tavernor
Annars första Greklandsfria året sen 2000 ( Fotbolls EM i Holland/Belgien istället) och innan det 1994.
Kalimera
2020-05-15, 07:09
Den gynnaren skiter bokstavligt talat i farsoten....:D
Kalimera
2020-05-15, 07:10
Hoppas på en resa i september, med avstånd mellan solstolar och bord på tavernorDet är ingen omöjlighet.
para poli
2020-05-17, 12:18
Hej Kalimeravänner!
Första gången jag loggar in sedan ganska exakt 3 år sedan. Säkert är frågan behandlad, återbehandlad och vänd på alla dess håll, men jag ställer den ändå och hoppas på en kort sammanfattning.
Lite bakgrund; mycket vatten har runnit under broarna sedan jag senast var inne här eller båtluffade, tror det var 2013. Har rest till Sydostasien upp till 4 ggr/år, fått nya vänner i från i stort sätt hela världen och framförallt hittat kärleken, en spanjorska bosatt i Madrid som också älskar att resa. Således har jag farit till Madrid i stort sett en ggn/månad sedan 1,5 år. Hon har lång sommarsemester precis som jag (gissa yrket ahaha). Planerade en rundtur i Skandinavien för hennes skull, nu ser det ut som det gör, och det verkar bli fruktansvärt dyrt och krångligt. Jag har alltid sagt att om jag blir kär på nytt så är det mest romantiska jag kan komma på, småöar som Iraklia, Anafi, Donussa osv. Hon har aldig varit i Grekland, så nu har detta dykt upp som alternativ, eftersom vi hört att Grekland blivit ganska skonade av pandemin till skillnad mot Spanien och Sverige. (Alternativet blir att fara till kusterna i Spanien, när dom öppnar upp, vilket dom kommer göra utan diskriminering av vissa nationaliteter och i sann EU-solidaritetsanda). Idén skulle vara att vi möts upp i Sverige eller i Madrid, beroende på hur flygen kommer igång. Hennes semester börjar 15 juli och min slutar 11 augusti.
Kommer detta bli möjligt? Jag vet att ni alltid är ruggigt uppdaterade och sakliga i detta eminenta forum.
Vänligen! / ...och med stor glädje tillbaka hos Kalimera.
Kalimera
2020-05-17, 15:54
Vänligen! / ...och med stor glädje tillbaka hos Kalimera.Hej och välkommen tillbaka och grattis till kärleken! klapp_klap
Det är omöjligt att svara på din fråga. Tyvärr. UD avråder att resa utomlands till och med den 15 juli, och den avrådan kan komma av förlängas, men man får ju resa ändå.
Grekland börjar öppna upp så sakteliga, restaurangerna ska troligen öppna från den 25 maj. Premiärministern har sagt att landet är redo att ta emot utländska turister igen från och med den 1 juli.
Det enda råd jag kan ge är att avvakta ett tag till.
Jag skriver om corona i Grekland här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Här finns en lång tråd i ämnet (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?goto=newpost&t=43592).
para poli
2020-05-17, 16:50
Taaaaack snälla för fint och bra svar :)
Kalimera
2020-05-18, 14:06
Taaaaack snälla för fint och bra svar :)Har du bytt favoritfotbollslag till Real nu? :)
Welcome back, para poli! klapp_klap
Kanskje ikke rett tråd? men Norwegian har vært omtalt her før.
Norwegian har fått kinesisk storeier. Sakset fra artikkel i nrk.no idag:
‘Leasingselskapet Aercap Holdings i Irland blir nå den største eieren i Norwegian. Samtidig vil selskapet BOC Aviation Limited veie 12,67 prosent av aksjene i flyselskapet etter kriseemisjonen.
Selskapet er gjennom en lang rekke selskaper eid av den kinesiske regjeringen, opplyser Norwegian i en børsmelding.
«BOC Aviation er et selskap kontrollert av Sky Splendor Limited, som igjen er kontrollert av Bank of China Group Investment Limited, som igjen er kontrollert av Bank of China Limited, som igjen er kontrollert av Central Huijin Investment Ltd, som igjen er kontrollert av China Investment Corporation som er eid av Folkerepublikken Kina», utdyper Norwegian i børsmeldingen.’
Kalimera
2020-05-21, 13:19
Kanskje ikke rett tråd? men Norwegian har vært omtalt her før.
Norwegian har fått kinesisk storeier.Kina har snart tagit över hela världen. :o
nickelena
2020-05-21, 13:27
Kina tar över världen... Först skickas virus ut, sen köper de upp det som är på väg utför:eek:
Var det så du tänkte Janne;)?
Lenabye_bye
Kalimera
2020-05-22, 12:59
Kina tar över världen... Först skickas virus ut, sen köper de upp det som är på väg utför:eek:
Var det så du tänkte Janne;)?Inte riktigt, för de började redan innan viruset kom. De köper upp hamnar och annat i hela världen, inte minst är de involverade i Afrika. Pireus godshamn ägs till 51 % av Kina. Bara för att nämna ett exempel. Viruset kan ju hjälpa till i deras expansion. Däremot vill jag inte säga att viruset var planerat, för det tror jag absolut inte.
para poli
2020-05-25, 17:12
Har du bytt favoritfotbollslag till Real nu? :)
hehe! Nope, det har varit Rayo Vallecano ett bra tag, av en händelse så har kärleken bott i Vallecas (ruffig, stadsdel i östra Madrid) i 16 år, jag hade Rayo-tischa på mej där det stod "solidaridad Madrid", när vi träffades på en strand i Thailand.
Taack Netwolf :)
para poli
2020-05-25, 17:17
Har i helgen bokat flyg; Arlanda-Madrid och sedan Madrid-Aten den 16 juli. Chansar på vinst eller förlust. Tänkt mej Piraeus-Anafi-Amorgos-Iraklia-Piraeus. Ska sätta mej på båttidtabellerna nu. Jag vet att det går en BlueStar samma dag vi landar hele vägen till Anafi. Kruxet blir att ta sej smidigt därifrån till Amorgos, även om jag vet att det går en katamaran dagligen mellan Santorini och Amorgos. Men en ska ju även ta sej till Santorini först, och hitills har jag bara hittat 2 färjor i veckan, andra halvan av juli, som angör Anafi.
Har glömt bort hur man söker på bara en hamn, och ser alla avgångar, och eller ankomster. Har för mej att det var Openseas, men får inte till det.
Sen är väl inte tidtabellerna så jätteuppdaterade pga av osäkerhet med Covid-19.
Vi har bokat utan återbetalning hos Studio Anna i Potokaki, 3 rum, 2 nätter, 403 Euro.
Igår bad vi att få flytta bokningen till nästa år, de svarade snabbt att det var inga problem.
Vi var så tacksamma över detta.
Idag fick vi mail om att de betalat tillbaka hela summan. Vilken service. Vi kommer garanterat att bo där nästa år.
Tänkte att det är bra att dela med mig så ni vet vilka fina människor det finns.
//
KR
Sol och hav
2020-05-25, 23:21
Ja verkligen!
Kalimera
2020-05-26, 12:47
Tänkte att det är bra att dela med mig så ni vet vilka fina människor det finns.Underbart! klapp_klap
Kalimera
2020-05-26, 12:47
hehe! Nope, det har varit Rayo Vallecano ett bra tag, av en händelse så har kärleken bott i Vallecas Aha!
Kalimera
2020-05-26, 12:52
Har glömt bort hur man söker på bara en hamn, och ser alla avgångar, och eller ankomster. Har för mej att det var Openseas, men får inte till det. Sen är väl inte tidtabellerna så jätteuppdaterade pga av osäkerhet med Covid-19.Grattis till bokningen! Hoppas bara att UD inte avråder med resor efter den 15 juli.
Jag tror att du måste vänta ett bra tag på att tidtabellerna ska bli klara denna sommar. Inget är normalt. Det var först igår som färjorna började gå igen. Jag använder mestadels GTP (https://www.gtp.gr/RoutesForm.asp) för att kolla tider och rutter.
para poli
2020-06-16, 20:45
Sådär! Pga grekernas otydliga regler blir det avbokning. Ingen 16-31 juli för oss. Pensionaten på Anafi, Iraklia och Amorgos motager en avbokning imorgon dag.
Alldeles för osäkert med dessa osäkra regler.
Vi stannar i Sverige och Spanien där det är fritt fram utan karatänhot.
Finns ganska många schyssta ställen i Spanien under en månad, där man också kan känna sej välkommen.
Kalimera
2020-06-17, 13:34
Sådär! Pga grekernas otydliga regler blir det avbokning. Ingen 16-31 juli för oss. Pensionaten på Anafi, Iraklia och Amorgos motager en avbokning imorgon dag.
Alldeles för osäkert med dessa osäkra regler.
Vi stannar i Sverige och Spanien där det är fritt fram utan karatänhot.
Finns ganska många schyssta ställen i Spanien under en månad, där man också kan känna sej välkommen.Ja, det är snurrigt och reglerna ändra ganska ofta.
Hoppas att ni får det fint i Spanien och Sverige också. bye_bye
Nu har vi äntligen fått tillbaka pengarna från Vingklapp_klap Det tog ett par månader.Tryggt finns dom nu på resekontot och väntar!
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2020-07-15, 10:07
Nu har vi äntligen fått tillbaka pengarna från Vingklapp_klap Det tog ett par månader.Tryggt finns dom nu på resekontot och väntar!klapp_klap
Hejdå Samos,det här året!
Vi avbokade i sista sekund
men sen tog jag å boka om
Airtours flyttade över det vi
betalat in och sen fick vi en
bra rabatt,glad å nöjd är jag
Så 22 maj nästa år är det dags
🇬🇷Pia😎😀
Kalimera
2020-07-21, 14:55
bra rabatt,glad å nöjd är jag
Så 22 maj nästa år är det dagsBra att du trots allt är nöjd.
Hejhej Samos 2021!
Fast egentligen vill jag bara
😢
Pia
Åh..jag förstår! Att vilja men att inte våga..det är vår fråga! Hoppas vi kommer iväg senast till våren, hälsar jag och blinkar bort tåren!😥
/ Kajja bye_bye
Tackar Kajja!
Vi hoppas på våren...
Pia
SUCK!!!! Så var sista resan för i år avbokad snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop
2020, det förlorade året!
Men med alla restriktioner och det vidriga viruset blir det inte det som vi längtar efter och vill möta. Ja, vårt älskade Grekland finns ju kvar nästa år och tur är det ;)
Catlady, i tårar.......
Men med alla restriktioner och det vidriga viruset blir det inte det som vi längtar efter och vill möta. Ja, vårt älskade Grekland finns ju kvar nästa år och tur är det ;)
Catlady, i tårar.......
Catlady, du får göra som jag brukar säga att jag tänker göra:
Jag kommer att dra bort ett år från min ålder, för detta året har jag inte haft någon glädje av Ang_elx
För övrigt är det bara att bryta ihop och gå vidaresnyft_drop
Ulla
Jag kommer att dra bort ett år från min ålder, för detta året har jag inte haft någon glädje av
Fast tänk om det är så här. 1939 utbröt andra världskriget och alla trodde att det skulle vara över inom kort. Det pågick till 1945.
Detta "krig" startade 2019. Tänk om det håller i sig till 2025 :eek:
Jag tror tyvärr att vi får ta ett år i taget... :(
/Netwolf
Kalimera
2020-07-29, 08:32
Catlady, i tårar.......Tråkigt förstås, men så är det nu. Hoppas verkligen att nästa år blir bättre, för sämre kan det knappast bli.
Jisses, Wolfen, "the guy with the pin to burst my bubble" snyft_drop
Blotta tanken men tänk om du har rätt.....snyft_drop
NEJ, NO, OCHI så får det bara inte vara......
Catlady, som förtvivlar :eek:
Fast tänk om det är så här. 1939 utbröt andra världskriget och alla trodde att det skulle vara över inom kort. Det pågick till 1945.
Detta "krig" startade 2019. Tänk om det håller i sig till 2025 :eek:
Jag tror tyvärr att vi får ta ett år i taget... :(
/Netwolf
Forhåpentligvis ikke 5-6 år, men dette kan bli en langvarig greie. Ingen god tanke. Jeg blir litt trist eller mismodig i blant.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.