handdator

Visa fullständig version : Mopedfrågor


zara
2006-05-13, 22:49
Hej!

Vi (sara och stefan på 20 år) är snart på väg till Kefalonia och vi har tänkt utforska ön på moped. Vilken åldersgärns brukar dras vid uthyrning i grekland? Vilken typ av försäkring rekommenderas? har hört att den grekiska helförsäkrinen motsvarar en svensk halvförsäkring, stämmer det? Är mopedena utrustade med lås och hjälm, eller är lås något man måste ta med sig? Vi har läst att prisena ligger mellan 100-200 sek/dag, är det riktigt?

Vore tacksamma för svar!

mvh//sara o stefan

hahnson
2006-05-21, 21:33
hej

jag var också intreserad av vilka regler som gällde så jag sände helt enkelt ett mail till en uthyrare på paros och frågade.

han svarade att man lagligen får köra moped i grekland när man är 16 men att man om man vill hyra måste man ha körkort. han sa dock inget om ålder som krävs för att få hyra men jag skrev hur gammal jag är (19) och då borde han ju sagt om jag var för ung istället för att erbjuda sig att scika en katalog

vad gäller försäkring verkar det oftast ingå en "3'rd party insurance"
och priset för att hyra moppe i mellan säsong verkar vara ca 13 euromen det varierar antagligen. vad full försäkring kostar vet jag ej
hjälm antar jag finns hos uthyraren då det är lag på hjälm när man kör moppe i grekland

Kalimera
2006-05-22, 13:42
För att hyra moped på 50 cc eller mer måste man ha körkort för bil. Motorcykelkörkort går naturligtvis också bra. :) Lås ingår i regel inte, man låser genom att ta med sig startnyckeln. Har aldrig hört någon som blivt bestulen på en moped. Ta inte med lås. Hjälm ingår i priset och finns hos (ska finnas) hos alla uthyrare. Priserna ligger mellan 90 kr och 180 kr beroende på när ni åker och vart ni ska. Hur det är på Kefalonia vet jag inte. Själv brukar jag sällan betala mer än 125 kr per dygn.