Visa fullständig version : Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......
Hej hopp!!
Nu börjar det dra ihop sej mot vår....eller va tror ni?? Jag har ialla fulla fall börjat kika efter biljett till Rhodos, men ännu inte köpt någon. Ska iväg å bli opererad för ljumskbråck den 18.2 på Torsby Lasarett....
Det är ju ca 11 mil från Karlstad, så det är ju inte helt enkelt, då jag ska vara där 10.30. Men som tur är har jag en kompis, Stefan, som har köpt Lysviks lilla järnvägsstation, så jag tar helt enkelt hans (andra) gitarr, som jag ska ha lagat, samt tar det lilla tåget mot Torsby, samt stiger av vid hanses station dagen innan....Så gjorde jag för några veckor sen, men slarvade och tog en smörgås på morgonen, vilket är förbjudet när man ska sövas...aja baja,sa sköterskan, så jag fick ett nytt datum....
Sen kör den snälle Stefan mej upp de tvenne milen till Torsby på morgonen. Hem sen blir väl en senare fråga, men det går ju bussar också....
Så kanske vi ses på antingen Rhodos eller Karpathos på vårkanten...
mvh,
Mikke
Athanasia
2020-02-10, 07:16
Lycka till med operationen. Ser framemot att läsa om Din framfart nere på Karpathos 😊
nickelena
2020-02-10, 07:58
Lycka till med op och hjärtligt välkommen än en gång till ljuvliga Lysvik;)
Visst är det trevligt att börja leta resa till Grekland också!
Lenabye_bye
Lycka till med operationen, sen är det ju fritt fram för Karpathos!
/ Anne :)
Kalimera
2020-02-10, 13:04
Lycka till Mikke! Ser fram att läsa dina rapporter. bye_bye
Tissda kväll 11.2
Hej alla och tack för glada tillrop! Det betyder mykke för en gammel göbbe som bor själver, ska ni veta...
Jag får väl i vanlig ordning börja min drapa med att ge nån sorts bild av mina försök att få tag i en ok biljett, och i viss mån vad som händer runt omkring....
Läser ju rätt mycket, så det blir ofta sent, alltså blir det ofta sovmorron, men idag skulle jag köra grannen Inger, 92, till Herrhagens vårdcentral kl elva, så då vare ba å se till att jag var ute i tid....Hon bor tvärs över gatan,,
Sen har jag kollat lite efter biljett till Rhodos, men ännu inte köpt nån än, men det hinns väl...
Sen på eftermiddan for jag och hämtade ett fint bord ( IKEA) och en kontorsstol, som jag ska kränga på FB marketplace, och skriva att montering och transport ingår i priset...
Imorrn till stan ( på cykel?) för att kolla hur och var jag ska skruva upp hyllor på Carlstads Hostel mitt i stan...Snart är det ju rally också, då blir det mycket folk....
Passet är kollat, går ut 2021, så det är ok, en annan granne vattnar min oliv, samt klipper gräs, så det är klart, så tiden går fort och jag sticker väl om fem-sex veckor...så det gäller att ligga på nu......
mvh,
Mikke
Kalimera
2020-02-12, 13:34
Passet är kollat, går ut 2021, så det är ok, en annan granne vattnar min oliv, samt klipper gräs, så det är klart, så tiden går fort och jag sticker väl om fem-sex veckor...Bra början Mikke, att passet är giltigt. :)
Lördag/söndag 23.2
Hej alla Kalimnister!
Operationen av mina tvenne ljumskbråck gick galant, för jag sövdes och hade förstås ingen som helst aning om vad som hände....Efter nåra timmar så vaknade jag, och själva uppvaknandet var väldigt annorlunda, det tog nog nån timme innan jag fick fatt i mej själv.....Hursomhelst, vid sjutiden så bordade jag en taxibuss, vars förare var en glad dam, vars dotter hade jobbat i köket på Konstantinos Palace, Karpathos...
Hon blev glad när hon fick reda på att som sjukpassagerare var en snubbe som också varit på samma ö....kanske nu bortåt femti ggr...haha....Så vi hade en trevlig resa från Torsby till Karlstad, och hon kom t.o.m med in och kollade mitt vardagsrum med allt som finns där....Ett roligt, grekiskt sammanträffande..!!
Nu haver det gått några dar sen operationen, och idag kom grekiske vännen Nikos P, och vi tog en promneix runt tjärnet och till Byggmax för att köpa några 50 mm skruvar, för jag tänker förstås småjobba litegrann å göra klart hyllorna på Carlstad City Hostel innan jag drar neråt Grekland....
Ska till vårdcentralen och ta bort agrafferna,som håller ihop operationsärren den 3.3,så sen drar jag väl neröver slutet av mars, början av april.....Hoppas att få träffa er på Karpathos då !!
mvh,
Mikke
Hej Mikke,
Skönt att operationen gick bra. klapp_klap
Hoppas att allt läker som det ska så att du blir helt återställd innan din resa.
//Conny :)
Kalimera
2020-02-24, 09:20
Härligt att höra att allt gick bra Mikke och att planerna inför vårens Karpathosresa fortskrider. bye_bye
Gott att allt gick bra.
Nu får vi hoppas på en bra flygbiljett också.
//
KR
Tisdag 25.2
Hej alla!!
Idag haver jag jobbat nån timme, och fick t.o.m assistans av min kurdiske vän Cuwan, som helt oväntat dök upp,medans jag satt framför garaget och försökte förgäves starta min vrenskande Skoda....
Nå, jag fyllde på lite bränsle, en tredjedel E85 och resten 95 oktan bensin, och då minsann startade den, haha...
Apropå pandemi, så börjar jag fundera på när Corona landar på Grekland....nu har den ju dykt upp och florerar i Italien, så vad tror ni?? Kommer ni att ändra på era resplaner??
mvh,
Mikke
Kalimera
2020-02-26, 09:22
Apropå pandemi, så börjar jag fundera på när Corona landar på Grekland....nu har den ju dykt upp och florerar i Italien, så vad tror ni?? Kommer ni att ändra på era resplaner?? Jag har ställt samma fråga i den här tråden (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=425939). Ingen av de som svarat har ändrat sin resplaner.
Måndag 2.3
Hejsan!!
Rena vårdagen i Karlstad idag....solen värmde på kinderna, minsann...Imorrn ska jag till vårdcentralen för borttagning av di rostfria klämmorna,det ska bli gött å bli av me dom...
Kikade in som hastigast på Skyscanner i kväll och minsann blidde jag med biljett från Stockholm till Rhodos den 11 april med Norwegian för ca 1500 pix, med både handbagage ( 10kg) samt incheckat 23 kg...Det var oväntat men trevligt att ha det fixat.....
Hur är det med er andra?? Har ni köpt biljett, eller väntar ni så länge det går??
mvh,
Mikke
Måndag 2.3
Hejsan!!
Rena vårdagen i Karlstad idag....solen värmde på kinderna, minsann...Imorrn ska jag till vårdcentralen för borttagning av di rostfria klämmorna,det ska bli gött å bli av me dom...
Kikade in som hastigast på Skyscanner i kväll och minsann blidde jag med biljett från Stockholm till Rhodos den 11 april med Norwegian för ca 1500 pix, med både handbagage ( 10kg) samt incheckat 23 kg...Det var oväntat men trevligt att ha det fixat.....
Hur är det med er andra?? Har ni köpt biljett, eller väntar ni så länge det går??
mvh,
Mikke
Ja, både en veckoresa den 31 mars och ytterligare en veckoresa från den 2 maj. Både till Kretas sydkust.
Birgitta.
Athanasia
2020-03-03, 07:28
Vi har en bokad resa .Ner till Kreta 23 maj.
Vi skall flyga till Aten i slutet av maj. Sen vidare till Evia. :)
/ Anne bye_bye
Kalimera
2020-03-03, 09:18
Hur är det med er andra?? Har ni köpt biljett, eller väntar ni så länge det går??Har inte bokat något ännu. Avvaktar och ser.
Grattis till bra pris Mikke! klapp_klap
Gjorde slutbetalningen på resan till Rhodos den 19 april, idag flabb_flab Sedan får jag längta ända till den 4 oktober, tills nästa resa till samma ställe _B-anana
Onsdag 4.3
Hej alla!
Kul att ni berättar om när ni ska resa!
Jag chattade med Xronis Panaretos, den ene ägaren till musiktavernan Pelagos igår, och dom brukar ju öppna i början av maj, och så blir det väl i år också....med samma glada kock,dessutom. Jag sporde honom ifall det nya sjukhuset hade fått nån personal än, men arbetet att få tag i folk fortsätter.
Sen frågade jag om det tredje jättehotellet, mellan de två andra, men det var fortfarande ett stort hål i marken, sa han...
I morse ringde jag till Mango i Rhodos gamla stad, och ordnade rum, så är det fixat.Förra gången jag var på Rhodos så knallande jag upp till Kristinas Room och hälsade på, det var mkt trevligt !!
Flyger ju ner på en lördag, och har för mej att Blue Star Pathmos går på onsdagar, men jag får kolla det...Har fått några lösa plomber, så att komma under tandkirurgen Spanos behandling ligger högt på önskelistan...
Imorrn har jag tänkt börja småspringa igen, det ska bli intressant att känna hur det ska gå, nog bäst att värma upp ordentligt innan det bär av...
Hursomhelst, härligt att ha biljett och datum, hoppas att få träffa nån eller nåra av er på Karpathos, eller kanske på Rhodos??
mvh,
Mikke
Kalimera
2020-03-05, 09:17
Sen frågade jag om det tredje jättehotellet, mellan de två andra, men det var fortfarande ett stort hål i marken, sa han...Aha, de har inte kommit längre. Vad bra!
hoppas att få träffa nån eller nåra av er på Karpathos, eller kanske på Rhodos??Troligen inte mig i alla fall, åtminstone inte som det ser ut just nu. Vill gärna till Tilos i vår, och då är det ju Rhodos som gäller.
Torsdag 5.3
Hej alla å Janne!
Jag kommer ju te Rhodos lördag 11 april, och stannar nog iallafall tre dar eller så...när kommer du dit, Janne?
Sen bor jag på Mango, som ligger vid Doreio square, inte långt från den populära musiktavernan WalkInn....som säkert nån eller nåra Kalimister bevistat.
Jag har inte kollat när Blue Star Pathmos går, är det nån här som har koll på det??
Dagarna rasar iväg så fort, det är nog bara fyra veckor tills jag drar uppåt Stockholm, och kanske jag rent av åker upp och kollar på båtmässan i Älvsjö....
Väl mött i Grekland!
mvh,
Mikke
Torsdag 5.3
Hej alla å Janne!
Jag kommer ju te Rhodos lördag 11 april, och stannar nog iallafall tre dar eller så...när kommer du dit, Janne?
Sen bor jag på Mango, som ligger vid Doreio square, inte långt från den populära musiktavernan WalkInn....som säkert nån eller nåra Kalimister bevistat.
Jag har inte kollat när Blue Star Pathmos går, är det nån här som har koll på det??
Dagarna rasar iväg så fort, det är nog bara fyra veckor tills jag drar uppåt Stockholm, och kanske jag rent av åker upp och kollar på båtmässan i Älvsjö....
Väl mött i Grekland!
mvh,
Mikke
Hej Mikke!
Blir så jäkla glad i hjärtat av att läsa det du skriver! En del skrammel har du haft på vägen men ändå fokuserar du på det som är positivt. Jag läser gärna sådant som gör mig glad, och det är bl a det som du skriver.
Nu är du på gång till Rhodos med öppet sinne och goda vänner att träffa. Sen bär det av till Karpathos och där skulle jag gärna varit med och "klyvt ett krus" i ditt sällskap. Så kommer det dock inte att bli. Men jag önskar dig en härlig resa!
Karpathos ligger mig särskilt varmt om hjärtat. Därför undrar jag lite om det du skriver om nya sjukhuset. För mig känns det som att det borde ha varit färdigt vid det här laget. Färdigbyggt för länge sedan. Men det du skriver får mig att undra. Är det svårt att rekrytera sjukvårdspersonal/läkare i Grekland? Eller är det extra svårt till öarna? Hoppas att du kan berätta lite om nya sjukhuset när du kommit på plats. Det är ju jätteviktigt både för lokalbefolkning och turister att det blir bra.
Masse
Blue Star går på onsdagar. Det är Blue Star Chios som går den 15/4 kl. 07:45.
Även Prevelis går på onsdagar, kl. 07:00
/Thoper
Tisdag 10 mars.
Tack, Thoper för info om färjor!!
Masse, jag ska försöka få reda på mer om det nya sjukhuset.Som jag hört så är inredning och maskiner, etc på plats, så det är väl personalen som saknas....Sen finns det ju förstås medicinsk personal på det gamla, så det behövs väl inte att nyanställa hela personalen....Har ingen koll på hur många som jobbar på gamla sjukhuset mitt i stan, men gissningsvis är det väl mellan 30-50 pers....
Härhemmavid så har jag börjat skaffa lite grejer till folk därnere, bl.a silikongummilock, så slipper man leta sej fördärvad efter just det locket som ska passa just den burken....Ska ta och hämta upp resväskan och börja packa tidigare än jag brukar....kanske missar man inte så mycket då, det ska bli intressant att se om det stämmer, haha....
mvh,
Mikke
Kalimera
2020-03-11, 09:11
Ska ta och hämta upp resväskan och börja packa tidigare än jag brukar....kanske missar man inte så mycket då, det ska bli intressant att se om det stämmer, haha....Ja, nu är det bara några dagar kvar innan avresan. Ska bli intressant att höra hur det är på Rhodos och Karpathos i dessa oroliga tider.
Nu ser det väl lite kört ut med din resa, Mikke :-(
Riitta
Nu ser det väl lite kört ut med din resa, Mikke :-(
Riitta
Jeg undrer også på hvor du er Mikke, om du er ok? Savner oppdateringene dine.
karinafp
2020-03-19, 13:33
Jeg undrer også på hvor du er Mikke, om du er ok? Savner oppdateringene dine.
Mikke är okej och jobbar på som vanligt, pensionär som han är. :D Men han har avbokat resan. :(
Karin
Söndag 22.3
Hej alla !!
Jag fick till slut besluta mej för att skippa vårens resa till Grekland,och för första gången slantade jag en hundring vid beställningen som nån sorts avbeställningsskydd. Så förhoppningsvis får jag tibax mina 1400 pix nån dag. Var inne på Norwegians hemsida, som inte är den lättaste att begripa, och försökte skicka min önskan om avbokning och pengar tillbaka, inte i poäng eller ombokning. Det var knepigt, dessutom gick det inte att skicka, om jag inte fyllde i en ruta för kommentarer, vilket var en aning frustrerande.
Hursomhelst, dagen därpå hade jag 4 (!) bekräftelser på min begäran, och alla hade ett eget nr...
Så nu blir det att sysselsätta sej hemmavid, vilket inte är några problem...nu kommer väl båtarna i mycket tidigare, och kanske rent av hinner röja ur garaget, etc, mm....
Sen följer jag förstås vad som händer, och hör av mej till mina bekanta på ön...
mvh,
Mikke
Spizeman
2020-03-22, 14:04
Garaget städade jag under vintern samt en massa småfix i huset. Var helt klar för resan förra helgen men funderade på att ställa in. Men vad skulle jag kunna hitta på hemma, blev en fråga. Och så mycket att göra i Grekland.
Säkrare i Sverige eller i Grekland... så höll frågorna på o hoppade runt i huvudet.
Grekland vann som vanligt.
Mikke, jag har råkat ut för samma sak med Norwegian. Jag har nu 3 referensnummer för bekräftelse om återköp.
Samtidigt har jag fått 4 mail om ändrad tid vid mellanlandningen i Köpenhamn.
Hur ska dom ha det?
Birgitta.
Kalimera
2020-03-24, 08:34
Sen följer jag förstås vad som händer, och hör av mej till mina bekanta på ön...Berätta gärna om du hör något speciellt från dina vänner på Karpathos.
Torsda 18.6
Hej alla!
Jag chattar och ringer till Karpathos då och då, och bl.a hör jag med Chroni om han ska dra igång Pelagos. Han har visst varit hos hanses hyresvärd, och fått reducerad hyra, samt att Manoli och Mimis är med på noterna, ifall han öppnar. Jag föreslog att han skulle skippa varm mat/kock och starta med mezes, vin och öl, samt musik. Då kan han s.a.s hålla det inom familjen, och därmed lägre kostnader, så jag tror nog att han inte kan låta bli att öppna....Lite mezes, en öl åsså grabbarna Panaretos, det kan ju nästan bli som vanligt...
Sist vi surrade så var det inga Covidfall på ön, men det kan ju ändras fort....
Måhända jag kan dra ner i september, det ser ju iallafall lite mer sannolikt.....
Själv jobbar jag på och är på sjön, åker motorcykel, rensar garage, drar upp buskar, kör byggskrot, etc, mm....och dagarna ramlar iväg rätt fort....
mvh,
Mikke
Hej Mikke!
Så kul att få läsa några rader från dig igen! Härligt att höra att du är i full gång som vanligt. Konstigt vore det ju annars. Har ju inte lärt känna dig som någon nära vän till sofflocket precis.
Låter som väldigt kloka tankar som du framför om inriktning på meze-koncept för Pelagos. Kan ju som du säger vara ett klokt sätt att ändå hanka sig fram med lite förplägnad och samtidigt hålla nere kostnaderna både för kök och servering. Kanske något som många tavernor får överväga den närmsta tiden.
Håller tummarna för att du ska kunna få utlopp för din energi på Karpathos i september.
Ha det gott!
Masse
Kalimera
2020-06-19, 09:34
Själv jobbar jag på och är på sjön, åker motorcykel, rensar garage, drar upp buskar, kör byggskrot, etc, mm....och dagarna ramlar iväg rätt fort....Ja, dagarna går vansinnigt fort nu i Coronatider.
Hoppas att Pelagos kan öppna och att du kommer iväg i höst. bye_bye
Tyvärr räcker det nog inte bara med bröderna om Pelagos skall öppna :-( Meze skall väl lagas och någon måste servera, någon sitta i kassan och städas måste det ju också göras :-( Går nog inte drivas med mindre än 5-6 pers :-( Det är synd på alla småföretagare på Karpathos och andra öar!
Riitta
Onsda 24.6
Hejsan alla!
Har prexxist surrat me Chronis Panaretos, som hade vurt ute me båt och dykt och fiskat i två timmar, och skulle nu ta en liten tupplur...Han berättade att 4 juli kommer det ett plan från Holland, och den 17 samma månad ett plan från Sverige, så det börjar lossna så smått....
Pelagos går nog igång i slutet av nästa vecka, sa han...
Pratade också med Panayotis Mangafas på Rhodos, det är han och frugan Popi som driver vandrarhemmet i Gamla Stan. Han lät rätt ok, och såg fram emot lite turister, för det var lite småtrist utan dom...
nu ut i solen,
mvh,
Mikke
...samma dag....
Kollade min banksida, och kors i jösse namn,Norwegian hade slantat tillbaka mina biljett pengar, så nu är man rik igen, haha....
mvh,
Mikke
Kalimera
2020-06-25, 14:11
Han berättade att 4 juli kommer det ett plan från Holland, och den 17 samma månad ett plan från Sverige, så det börjar lossna så smått....Med betoning på "så smått". Borde ju vara fler plan på ingång tycker jag.
Tack för att du håller oss underrättade Mikke!
Söndag 24 januari
Hej alla !
Tiden går allt fortare, ju äldre man blir, känns det som...Men, jag har beställt en resa med Norwegian från Stockholm till Rhodos den 17 april.Enkelbiljett med kostnadsfri ombokning, vad det nu betyder i slutändan....Hade några poäng kvar, så biljetten gick på ca 800 pix.
Som jag skrev tidigare, så fick jag förstås i snipan Hedvig mkt fortare, och totalt blev det 522 km med henne på vattnet..Sen blev det ju lite mer motesykkelåkning också. Fick ett bra jobb av några bekanta, som byggde om sitt hus, så jag körde byggskrot regelbundet varje vecka i ca nie månader, så det var ju också bra.
Så jag har i stort sett ägnat mej åt vad som kan göras hemmavid, och har bara lämnat stan tre ggr. En gång ner med kompisen Christer till ett repslagerimuseum i Nol, norr om Göteborg, och sen körde jag upp en bil åt en bekanting i Stockholm, och den tredje repan gick ner till södra Dalsland, söder om Färgelanda, till sjön Holmevattnet, för att hälsa på en holländsk familj, som jag träffade på en vacker sommarkväll när jag tog en liten tur me båten in i Lambergstjärnet. Då låg det en stor träbåt på bryggnocken i tjärnet, så jag puttrade dit för att kika. Det visade sej att en holländsk familj hade köpt båten, och höll på att förbereda resan ner till Trollhättan, för att ta sej ut på kusten och upp till Gullmarn, för att sen lägga båten i Munkedal.
Eftersom kvällen var grann, så frågade jag om dom vill med ut på en tur, och dom satte på sej flytvästar, så jag fick tre pers, pappa Mathias, snickare, mamma Linda, lärare och sjuåriga Johanna, samt en hund,vars namn jag inte kommer ihåg...
Jag frågade Johanna om hon vill styra, och det ville hon gärna, så hon och jag satt därbak, och mamma å pappa där framme. Vi var väl ute nån timme och det var en trevlig tur. Efter jag släppt av dom så kom jag ner till båten med kaffe och mandola, så vi bytte adresser och kom överens om att byta foton från utflykten.
Efter nån vecka hörde dom av sej, och berättade att dom gillade Vänern, och hade lagt båten i Vänersborg i stället, och att Johanna gillade mycket att få styra Hedvig, och bjöd ner mej hem till dom vid tillfälle....
Så jag lagade upp en av mina mandoliner till Johanna, för hon hade börjat med fiol, och mandolin är ett bra komplement. Mathias fick några fina trähyvlar och så tog jag med några svenska ostar...
Ett trevligt möte, och det blir säkert fler resor till Holmevattnet...
Hursomhelst, hoppas nu att det kanske blir en resa till Karpathos i vår....
mvh,
Mikke
När du, Mikke, har bokat resa till Karpathos så får man hopp om framtiden och att allt börjar "ordna te' säj"._B-anana_B-anana
/ Kajja bye_bye
Hej alla!!
Det ser allt mer ut som om det inte blir nån vårtripp till Karpathos....
Norwegian mailade mej och berättade att den flygningen 17 april, var nerlagd....
Jag hade väl hoppats att vara vaccinerad till dess, men alla ni vet väl om alla förseningar, som kommer med oroväckande regelbundenhet, så jag gick in på Norwegian och bad att få pengarna tilllbaka....Sist jag gjorde det, så tog det väl ca 3 månader,men mindre än en timme efter att jag bett att få pengarna tillbaka, så plingade det till i min Swish !!!Kors i taket, pengarna tillbaka på mindre än en timme, det var ju i alla fall nåt att dra på munnen åt....
Så ser det ut, så det är lika bra att ställa in sej på att vara hemma. Det finns ju rätt mycket att pyssla med här, båtarna, hojarna, bilskrället, etc, mm....Sen får man väl resa runt litegrann i länet....
Men vi får se hur det går....Hoppas ni som har biljett kommer iväg, och skriv och berätta.....
mvh,
Mikke
Tråkigt att höra Mikke! Det känns som att det händer mycket nu med resorna söderöver till Medelhavsländerna. Efter ett helt års elände för reseföretagen så börjar väl prövningarna att slå igenom på allvar och de tvingas dra ner ytterligare på ambitionerna.
Men samtidigt känns det som att många håller andan med stora förhoppningar inför effekten av vaccineringen, när den nu så småningom blir genomförd. Kanske blir det då lite som "tappen ur tunnan" och allt drar igång igen för fullt. Vi får se! Hoppas att du har det gott ändå med skutan mm hemma i Kallsta!
Masse
sjöborren
2021-03-15, 22:03
Blir så trött! Skriver för att svara Micke och berätta om våra resor, då plötsligt vänster tumme slinker iväg (skriver på paddan) och all text försvinner, vilket inte är första gången. :eek: Och nu knackar John Blund mig på axeln, så det får bli ett snabbt svar. Resan till Rhodos i maj kan vi glömma. Däremot har vi bokat med SAS till Aten den 31:aaugusti (enkelbiljett). Sen vet vi inte ...bara att vi sist ska landa på Tilos. :cool:
Tråkigt att höra, Mikke. Men superbra av Norwegian med återbetalningen. :)
Själv vågar vi inte boka anything, innan the fat lady sings. Givetvis jättetråkigt att inte kunna resa som man brukade, men prio 1 är att hålla sig frisk och invänta faran över signalen. SEN får vi se, var det bär hän.
/Netwolf
Leit at du ikke kommer i vei, Mikke, men vi er inne i en usikker tid. Iblant kjennes det som om Murphys lov regjerer..og nå AstraZ på pause. Jeg bor i et nedstengt Oslo. Da kjennes en reise med fly uoppnåelig.
Vil tro at du er savnet av mange venner på din øy, du som pleier å ankomme sammen med våren. - Heldige du som har Hedvig. Lite i verden er så bra som å være i båt. Vil tro at lille Johanne med glede vil minnes at hun fikk styre roret. Dessuten at hun ble begavet med mandolin :).
Kalimera
2021-03-17, 09:57
Kul att höra av dig Mikke, även om det inte är roligt när resorna ställs in. :o
Hej alla i marsnatten!!
Idag fekkja papper på att jag kunde boka tid för Covid vaccination, och efter lite klickande på 1177 Värmland, så lyckades (!!) jag boka in mej den 6 april i Kallsta...!! Det känns bra, och fasen vet om jag inte ska ta en lite sväng till Karpathos iallafall...även om Hedvig ligger i spat...Däremot vet jag ju inte vilka/vilken ytterligare test som är nödvändig, för man kan tydligen vara smittsam, fast man är vaccinerad...PDE-test?? Nationell vaccinintyg kommer väl inte förrän mot eller under sommarn, men i texten stod att vaccinatören ansvarar för intyg, så jag tror att jag helt enkelt skriver ut ett dylikt på engelska, och tar med det när jag ska blifva stungen i april.
En annan grej som jag fått reda på: aspiration, d.v.s att när nålen tryckts in i överarmsmuskeln, så ska kolven dras lite tillbaka. Kommer det då blod in i sprutan,då vet man att spetsen sitter i ett blodkärl. Då får man göra om, för kommer det inget blod, då sitter spetsen i muskelmassan.Denna enkla åtgärd andvändes sällan,men jag ska be speciellt om detta...
Jag har förstås jobbat med Hedvig litegrann, och dessutom lagt i gamla trasmattor, och när jag fyllde upp henne till vattenlinjen ungefär, så läckte hon väldigt lite. Så i princip kan jag lägga i henne imorron, vilket jag förstås inte ska göra. Hyresvärdens båt måste avtäckas och dras fram, så jag kan dra fram Hedvig och ställa henne framför mitt garage, för då kommer jag åt bägge sidor....
Jag får ju regelbundet grekisk dos via min vän Nikos Pogias, som städse kommer varje lörda för fika...Han har en outtömligt förråd av berättelser av varierande art....haha....
Han jobbar på universitetets cafe, dit jag ofta åker och avnjuter någon pasta som Nikos fixat till...
Fått på sommardäcken på Skodan, samt åkt ca 55 km på motesykklen redan...Det finns hopp om vår!
Hoppas ni alla med pilätt te Grekland kommer iväg!!
Ta leme,
Mikke
Vad bra att du fått tid för vaccination! :)
Det här med aspiration, har jag aldrig hört talas om. Googlade lite (https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/infektion/vaccinationssatt-mojlig-orsak-till-biverkan/)och det du säger verkar stämma. Åtminstone skulle det kunna vara en orsak till biverkningar. Vem vet?
Jag ska nog oxå be om det Om man nu nånsin får sprutan vill säga.:(
/Netwolf
Trevligt att läsa att både du och Hedvig tycks må bra Mikke!
Ser fram emot rapport från dig i april om huruvida det blev någon apiration!
Masse
Onsdag
31 mars
Hej alla!! Undrens tid äro icke förbi, för igår när jag varit ute en liten sväng med motesykklen och var inne i mitt rotiga garage, så ringde mobilen. Det var en trevlig dam, som undrade ifall jag ville ta min vacccinspruta just nu?? Jag blev ju lite perplex, men sa, att javisst, jag tar hojen och kommer direkt...
Sagt och gjort, bad om aspiration samt höger axel ( är vänsterhänt) och det var inga problem, kändes knappt, väldigt tunn nål..Jag fick Pfizers vaccin..Sen fick jag vila i en kvart, och sen fick jag datum för min andra spruta, 6.5....
Så idag är jag lite, lite öm i höger axel, men inget att direkt bry sej om, även om jag avstår från att beskära nåt träd idag...Kanske t.o.m ta och städa litegrann??
mvh,
Mikke
Härligt Mikke! klapp_klap
Det låter ju toppen! Det hade man aldrig trott, att man skulle bli så glad för en spruta.
Det låter ju toppen! Det hade man aldrig trott, att man skulle bli så glad för en spruta.
Precis! Där hade du tur, Mikke!
Snart är du nog på Karpathos.....
/ Anne bye_bye
Så härligt Mikke! Gissar att du redan är igång med att ragga biljett till Karpathos!
Masse
nickelena
2021-04-02, 15:36
Gôtt för dig! Glad påsk!
Lenabye_bye
Kalimera
2021-04-06, 09:03
Grattis Mikke! klapp_klap
Tisdag
3 maj.
Hej alla och tack för glada tillrop!!
Nu på torsdag ska jag få min andra Pfizerspruta.
Det har gått fort, och jag har jobbat en del på båten Hedvig, som tur är står i trägårn, så det är nära, haha...
Ska svetsa fast en större plåt under rodret, men upptäckte lite dåligt trä i akterstammen, så jag tar bort och lusar in ny bit...
Funderar på att skriva ut en engelsk översättning av mina tvenne injektioner, som man kan ta med ner, ifall jag nu kommer iväg till Grekland...Om det blir av, så blir det nog en kortis. Den längre vistelsen får väl bli i höst, i så fall...
Jag är lite velig, då det finns en massa grejer som borde fixas här hemma, men som vanligt blir det väl nån sorts beslut i sista stund, haha....
Vaccinpasset för alla blir väl klart förste juli, som jag har förstått, och så ska väl Grekland ändra inreseproceduren 14 maj....
Iallafall hoppas jag att ni alla är vid gott mod och sakta men säkert blir det allt bättre....Vi kanske ses på Karpathos!!
Mvh,
Mikke
Kalimera
2021-05-05, 13:50
Iallafall hoppas jag att ni alla är vid gott mod och sakta men säkert blir det allt bättre....Vi kanske ses på Karpathos!!Jag är vid gott mod och har fått första sprutan. Men om det blir någon resa till Grekland i år återstår att se.
Håller tummarna för att du ska komma iväg till Karpathos. fb_gilla
Hej Janne å alla!!
Sprutan fick jag och inga bieffekter, utan stack ut på min vanliga runda idag. Brorsan, som är i databranschen, kopierade det lilla kortet man får vid vaccinationerna, och sen så översatte jag den svenska texten, och brorsan lade in den. Så nu har jag ett tjockt och fint A4 med det översatta kortet med datum och tider, sen originalen, fram och baksida nedanför, plus att jag har dom i mobilen. Ska bli intressant att se den 14 hur dom ändrar inreseprocedurerna, hoppas dom tar bort den där dyra virustesten, PCR, eller vad den heter.....Den är ju dyrare än biljetten...
Går det så går det, annars finns det att greja med, alldeles säkert kommer jag iväg i höst, men en vecka eller två på Karpathos vore trevligt.....
Hav nu alla en så trevlig helg ni kan!
mvh,
Mikke
29 maj..
Hej alla!! En vacker och nästan varm dag, iallafall här i Kallsta....
Tror jag att jag skippar att åka till Karpathos nu, utan väntar nog tills det däringa EuropaCertifikatet som vi ska få, är klart....Det tar nog sin lilla tid, men till september ärä väl klart...haha...
Istället får jag passa på att röja upp runt mej, skotta fram garaget, nätförrådet, pannrummet, etc, mm ad nauseam...Så det finns att göra. Hedvig haver ännu icke kommit i sjöen,men alla större reparationer äro färdige..Hoppas på att få i henne till veckan, men osvuret är bäst....
Nåra bekanta som varit på Rhodos kom hem, dom hade fixat PDC-provet, så det gick bra att komma till Grekland, men dom trodde inte att mina översatta kort inte skulle fungera...Sen är ju priserna ner rätt höga, men SAS lågpris i september är bra mycket lägre, så jag kanske tjackar en pilätt....
Hoppas att ni nu fått vaccin och att det sakta blir lite enklare, med både det ena och andra....
Vi kanske ses på Rhodos/ Karpathos i höst...
mvh,
Mikke
karinafp
2021-05-30, 08:44
Vi kanske ses på Rhodos/ Karpathos i höst...
Klokt beslut. Jag är färdigsprutad, men Fred får inte sin andra förrän i mitten av juni. Vi bokade om resan just därför och inväntar också det internationella vaccinpasset. Vi kommer att vara på Karpathos 4 - 25 september, så chansen är stor att vi möts där! flabb_flab
Karin
Hej Karin och alla andra!!
Hittade ett direktflyg ARN-RHO med Norwegian för 1029 sek totalt, den 11.9....så jag köpte den enkelbiljetten, förstås...Kommer väl ner kvart i tolv, men Dimitris brukar lägga nykklen i en blomkruka, så det orner sej säkert....Det kanske rent av är männscher kvar på Mango en lördagskväll....
Alltid lite spännande att köpa enkelbiljett, men hittills har det funkat, så det gör det säkert denna gången också...
Jaha, det känns bra, och imorrn lägger jag i träsnipan Hedvig, det ska också bli kul....
Väl mött på Karpathos i september!!
mvh,
Mikke
Kalimera
2021-06-13, 13:16
Grattis Mikke! klapp_klap
Som dere sikkert vet så kjører ingen direkte fly fra Oslo til Karpathos i år. Nå skal vi en tur til Kreta i september, og så tenkte jeg at det kanskje var mulighet for å komme seg videre til Karpathos derfra - med fly eller båt. Kanskje via Rhodos som Micke gjør. Kan dere gi meg tips om hvordan jeg kan komme meg fra Kreta til Karpathos - evt Rhodos. Kun aktuelt med direkte fly, ellers får det bli båt tenker jeg..
Kalimera
2021-06-21, 13:18
Som dere sikkert vet så kjører ingen direkte fly fra Oslo til Karpathos i år. Nå skal vi en tur til Kreta i september, og så tenkte jeg at det kanskje var mulighet for å komme seg videre til Karpathos derfra - med fly eller båt. Kanskje via Rhodos som Micke gjør. Kan dere gi meg tips om hvordan jeg kan komme meg fra Kreta til Karpathos - evt Rhodos. Kun aktuelt med direkte fly, ellers får det bli båt tenker jeg..Det går en snabb katamaran från Sitia till Karpathos, och en långsam färja från Heraklion till Karpathos. Om du flyger till Rhodos kan du åka färja eller flyga inrikes till Karpathos.
Jeg fant ferga Heraklion-Karpathos som tar ca 8 timer. Vi må i tillegg reise fra Nea Chora til Heraklion. Til Sitia er det enda lenger. Men dette er jo greie forbindelser. Direktefly kan jeg ikke finne i det hele tatt.
Vi får se når september kommer hvordan det er. Jeg leser idag om Deltavarianten som visstnok sprer seg. Og hvorfor skulle det bare være Storbritannia som rammes? Ingen ting er sikkert lenger.
Kalimera
2021-06-22, 10:15
Jeg leser idag om Deltavarianten som visstnok sprer seg. Og hvorfor skulle det bare være Storbritannia som rammes? Ingen ting er sikkert lenger.Jag har inte läst att Delta finns i Grekland. Ännu. Den kommer sprida sig dit också, och till alla andra länder. Tyvärr.
Etter det jeg forstår helgenomiserer UK stor andel tester for å finne ut av muterte virus. Det gjør vi visst her i Norge også. Det er kanskje ikke alle land som gjør dette i like stor grad. Dermed får vi kontroll over spredningen og kan få stoppet den lokalt.
Så mener de jo at økende vaksinering skal kunne holde dette i sjakk, og at forholdene i Norden ikke helt kan sammenlignes med den som er i UK der Deltaen har overtatt.
Dette er altså min oppfatning av situasjonen.
I slutten av april skrev the Greek Reporter om et rapportert tilfelle av ‘the Indian variant’ i Attica-området. Importert etter en reise til Dubai.
For noen dager siden ba jeg på impuls om å få tilsendt nytt EU helsekort. Vil jo gjerne tilbake til Hellas. (Helst nå :D. ) Men om - eller når? Uansett, ønsker god reise :) til alle dere som er underveis eller skal reise.
Kalimera
2021-06-24, 15:18
Nu har deltaviruset hr hittats i Aten, Korinth och på Kreta, där det upptäckts ett tiotal fall.
Hej alla !
Nu börjar det dra ihop sej mot Grekland, så jag tar upp träsnipan Hedvig snart. Det har blivit ca 350 km denna sommar, utan några större problem, än en massa grundstötningar, haha.....Det går ju inte så fort med en gammal båt...
En kompis till mej som ska till Spanien om några dar, var visst tvungen att ta den däringa PLD-provet, eller vad det nu kallas, för att kunna komma in....Men för att komma in i Grekland räcker det väl med att ha fått två vaccinationssprutor, samt att man har med sej intyget??
Hursomhelst ska det bli trevligt att komma till Karpathos, och bl.a gå till tandläkaren...
Stannar väl någon/några dar på Rhodos, sen får det bli nån av de numera, tre färjorna....
Var jag ska bo på ön, vet jag inte, men det ordnar sej säkert. Jag är alldeles för dum för att oroa mej, den dagen , den sorgen...Har ju bott på en hel del olika ställen, så nåt ställe finns nog att knoppa på....
Sen ska det bli trevligt att också träffa på flera svenska/norska/finska bekanta från tidigare besök....
Vi ses på Karpathos!!
mvh,
Mikke
Kalimera
2021-08-29, 11:53
En kompis till mej som ska till Spanien om några dar, var visst tvungen att ta den däringa PLD-provet, eller vad det nu kallas, för att kunna komma in....Men för att komma in i Grekland räcker det väl med att ha fått två vaccinationssprutor, samt att man har med sej intyget??
Du måste fylla i ett PLF-formulär och ta med dig. Läs mer om det här (https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/grekland/reseinformation/covid-19-l%C3%A4gesbild-och-reseinformation/).
Hej allihop!
Janne, jag tog mej samman och fyllde i hela PLF-formuläret idag. Vaccineringsintyget har jag också laddat ner, men jag ska be brorsan printa ut dessa tvenne papper, så att det finns backup, ifall jag tappar mobilen....
Tog upp träsnipan Hedvig idag....det var inte planerat, men min f.d hyresvärd har sin plastbåt framför min i trägårn,och ska ta upp den imorrn, så jag tog upp min båt ikväll, så blir det enklare när min båt redan står i trägårn.
Så nu ska det planeras vad som ska med till Grekland, nåt instrument förstås, och några grejer till nåra greker...Sen en extra försäkring ovanpå hemförsäkringen kan ju vara bra....
Vi ses på Rhodos/Karpathos!
Mikke
Kalimera
2021-09-01, 09:44
Janne, jag tog mej samman och fyllde i hela PLF-formuläret idag. Duktigt Mikke! :)
Mikke!
Jag har precis fyllt i plf-formuläret. Direkt efter fick jag ett svarsmail med en kod, fick du också det? Läst på flera ställen att man ska få en kod på natten innan avresa. Vet du eller någon annan hur det funkar?
Det har dom ändrat nu.
Man får koden strax efter man har fyllt i PLF-formuläret.
Det har inte varit roligt att sitta och vänta på koden vid midnatt när man ska åka tidigt på morgonen. Jag vet, men det har fungerat alla gånger.
Birgitta.
Tack för svaret Birgitta! Vad skönt att det är ändrat då ska jag nog komma iväg!
Hej Sarah och alla...
Jag såg din fråga idag, d.v.s lite sent, men jag fick också min svarsmail med länken till PLF ganska direkt, och igår har jag fått alla papper, biljett, vaccinintyg,samt PLF tryckta på fotopapper hos brorsan....Inget vikande av papper, här inte,haha...Känns lite bättre att ha alternativ, ifall man tappar mobilen, vilket har hänt...
Däremot har jag ännu inte hittat nåt rum på Karpathos, förrän i slutet av september, men jag får låna Andreas Vespa, vilket är finfint. Sov i källarn på Mimis och Connies hus, och det gick också bra, så jag är inte över hövan bekymrad...Det får väl bli stranden första natten, haha...
Börjar få lite resfeber, men det känns bara bra....
Vi ses förhoppningsvis på Karpathos/Rhodos!
Mvh,
Mikke
Kalimera
2021-09-08, 12:45
Däremot har jag ännu inte hittat nåt rum på Karpathos, förrän i slutet av september, Hur kan det vara möjligt?
Hej!
Jag har bara kollat förstås med Andreas och Amarillis än så länge, men jag föredrar att gå och fråga personligen, än att ringa.Det finns ofta nåt udda rum, och jag är inte så noga.....Det finns ju ganska många småställen i stan, så det årnersej säkert på nåt vis...Men jag rapporterar förstås på Kalimera hur det blir...
mvh,
Mikke
Tyvärr var flera hotell stängda sedan förra året :-( Nu var det tryck på dom som var öppna, förr "alla" har ju bestämt sig och åka i September i år :-)
Riitta
Kalimera
2021-09-09, 12:57
Tyvärr var flera hotell stängda sedan förra åretDet var tråkigt att höra. :(
karinafp
2021-09-10, 14:05
Hej!
Jag har bara kollat förstås med Andreas och Amarillis än så länge, men jag föredrar att gå och fråga personligen, än att ringa.Det finns ofta nåt udda rum, och jag är inte så noga.....Det finns ju ganska många småställen i stan, så det årnersej säkert på nåt vis...Men jag rapporterar förstås på Kalimera hur det blir...
mvh,
Mikke
Det finns säkert något ledigt på Blue Sky. Regina är inte heller fullbelagt, men det kostar ju lite mer. ;) Vi ses nästa vecka!
Karin
solbränd, var ordet ...:cool:
Grattis på födelsedagen Mikke🌹🌻
Ser att det är din dag idag!
/ Kajja bye_bye
Grattis Mikke klapp_klap
//Conny :)
Mondag 20 september....
Det var ett tag sen jag skrev, men allt har funkat ok.....Buss fran Kallsta,o sen flyg till Rodos, kommer fram kl 24 ungefaer, missar sista bussen som kostar ca 2.60 Euro, so det blidde taxi te stan som gick peau 26 Euro.
Bodde som vanligt pa Mango, vars aegare hade lagt nykklen i blomkrukan. Sa tiden pa Rhodos gick fort, sa pa onsdag tog jag Blue Star Pathmos 07.45 och kom till Pigadia/Karpathos vid tolvtiden. Laemnade min stora vaeska pa Agnadi, och knallade sen upp till Mertonas, det forsta staellet jag bodde peau, ner jag kom nan gang 97-98....Sa der bor jag tills vidare, tills det blir nat ledigt pa Zephyros.....Idag mondag har jag jobbat nara timmar pa Pelagos, med deras gatupratare. skruvat,borrat o limmat....Har ocksa varit hos tandkirurg Spanos, som lagat tva taender, far ocksa lana Andreas gamla Vespa, vilken jag framfor mkt forsiktigt....
mvh,
Mikke
nickelena
2021-09-20, 19:07
Ha det gôtt!!!
Lenabye_bye
Ha det jättebra, Mikke, på underbara Karpathos!
En av de finaste öarna i Grekland, tycker vi!
Catlady, som saknar och längtar.......
Tisdag 28 september.
Hej alla !
Bor fortfarande pa Mertonas, och det aer ok. Costas aenka driver hotellet, och hon later mej bo vaeldigt billigt, tack och lov.
Idag, tisdag aer bara en helikopter som eftersoker smabraender, men det verkar som om allt nu aer slaeckt....
Jag har mest jobbat pa Pelagos gatuskyltar, som aer vaelbyggda, men over tid haver delarna borjat att lossna, for dom tva aer spikade. Jag tog isaer dom och tog bort alla spik, samt limmade och skruvade ihop dom, och forlaengde kedjorna fran 50 cm till 80 cm, sa star dom stadigare, sa nu verkar det funka ok.
Imorron ska jag borja titta pa de stolar som borjat dela pa sej, om dom ska tas isaer och limmas om, och eller ska forstaerkas. Det far vi se imorron....
Igar jobbade jag mest med den gamla Vespan jag far lana, och har redan last in vespanycklarna tre ggr....tva ggr i den runda kulan bakom sitsen, och idag under sitsen...
Annars har jag haelsat pa mina grekiska bekanta, och oxo varit till Katodio och haelsat pa familjen Stiwne.
Efter mitt dagliga besok pa den storsta jaernhandeln, tittade jag in hos Manolis och Irini Panaretos, och traeffade oxo dotter Maria, som ska flytta till Thessaloniki med maken i november.
Aeldsta sonen Michailis med fru och barn har flyttat tillbaka till Karpathos fran Rhodos, sa det aer alltid nan som kommer, och nan som flyttar.
Jag har nu varit pa Karp sen 15 september, och ska till tandkirurgen en gang till, innan det baer av hemat....
Just nu pa Zephyros och en sval kvaell utan moln....
mvh,
Mikke
Alla andra åker till Karpathos för att ha semester. Men du Mikke jobbar mest när du är där. Men jag har förstått att det är så som du trivs bäst.
Känns det som att det mesta har återgått till det normala efter pandemin eller går mycket fortfarande på sparlåga? Hur är det med mängden turister?
Masse
Onsdag
29 sept kl 06.05
Gomorron!
Fortfarande många turister i Pigadia, me lite trafikstockningar inimellan... Ryktesvis pratas det om bokningar ända till mitten av oktober, så kanske denna säsong blir nån eller några veckor längre.....
Jag jobbar alls inte särskilt mykke, nån eller nåra timmar iblandsen ärjag rätt långsam oxo... Läser mk mer än det jobbas, len det är ju enklare att i viss mån beskriva de små jobben, än att jag läser..
Ni får ursäkta ev stavfel, för ja tummar mej mödosamt fram på en liten, 5,2 cm mobilskärm.... Vaffö kan inte boxtäverna va tjockare, eller går det att få dom fetare på nåt sätt?
Dock, trevligt att va tibax å det ska bli intressant att bekanta mej med grekiska stolars konstruktion idag, men nu ska jag nog försöka knoppa nån timme till...
Hej så länge!!
Mikke Mandalaki....
Kalimera
2021-09-29, 09:31
Ryktesvis pratas det om bokningar ända till mitten av oktober, så kanske denna säsong blir nån eller några veckor längre.....Så verkar det vara på många öar, säsongen är mycket längre i år och det är ju jättebra!
Så kul att läsa att det är bra fart på vårt kära Karpathos och att säsongen växer. Ha det fortsatt gott Mikke!
Masse
Tisdag 26 oktober
Hej Alla !
Det var kul att få komma tibax till Karpathos efter så lång tid, var det ett å ett halvt år sen??
Hade ju inget rum när jag anlände, men som jag kanske skrev, så deponerade jag min stora väska hos Nikos på Agnandi, och knallade sen upp till lilla hotellet Mertonas, där jag som tur var fick rum....
Fick låna Andreas gamla Vespa, vars batteri tog slut under tiden, så jag köpte och installerade ett nytt dylikt. Det blev inget jobbat med Andreas denna gången, men istället blev jag tavernastolsreparatör på Pelagos, vilket kändes meningsfullt, då jag s.a.s varit del av tapeten där sen den startade....Hann med sexton stolar, d.v.s dom som hade ställts åt sidan. Att plocka isär dom och limma dom skulle ta alldeles för lång tid, men som jag hade med mej min lilla Makita, så köpte jag skruvar, och drog in i alla pinnar, balkar som satt i benen, samt att jag skruvade fast sitsen, som för det mesta var lös....Sen tror jag mej förstå, att stolarna inte hade några filt-eller plastfötter, så blir nog friktionen större, och därmed påfrestningen på konstruktionen också större. Hittade några enkla plastfötter i järnaffärn tills vidare, men ska leta reda på större och starkare hemma i Svärje, och ta med ner nästa gång.
Bodde kvar på Mertonas hela tiden, och hjälpte änkan Sevasti med lite grejer, så jag kom rätt billigt undan. Hon verkar nog vilja fortsätta att driva hotellet, så jag kanske kan komma överens med henne nästa gång jag kommer ner. Som jag fattar det så blev säsongen ngt längre på Karpathos, och på Rhodos, dit jag tog färjan den 8 oktober, var det mycket turister, men antagligen har väl Rhodos den längsta säsongen i hela Grekland, är min gubbgissning...Vad säjer du, Janne?? TUI, som är en av de stora med ca 100 destinationer, har visst anmält intresse att börja flyga på Grekland i mars....Så kanhända jag ska dra neröver i mars på reparera stolar....Men nu är det skönt härhemma i höstvädret med vinterdäcken pumpade och målade, båtarna sover i trägårn, och jag har krattat löv och plockat äpplen i det fina vädret....
mvh,
Mikke
Välkommen hem Mikke och tack för all trevlig Karpathos-läsning!
Masse
Tack Mikke! Så bra att stolarna är i skick och att du redan ser fram emot nästa resa.
Ha det fint därhemma!
/ Anne bye_bye
Kalimera
2021-10-28, 14:00
Men nu är det skönt härhemma i höstvädret med vinterdäcken pumpade och målade, båtarna sover i trägårn, och jag har krattat löv och plockat äpplen i det fina vädret....Välkommen hem till vackra Sverige Mikke! bye_bye
Onsdag 16 mars...
Hej alla !
Fick tag i en ok enkelbiljett med Aegean från Arlanda till Rhodos via Athen, 30.3,så det ska bli trevligt att flyga med dom. Det var några år sen...Flyger 13.05, och landar på Rhodos 18.35, så jag behöver inte leta efter nykklen i blomkrukan, som jag brukar få göra när jag kommer ner mitt i natten....
Ska förstås till tandläkarn Spanos som vanligt, sen ska jag ge mej på Pelagos stolar, plus lite målning här och där på tavernan. Den stora skylten mot gatan som jag målade för en del år sen, ska också bli renoverad...
Så jag hoppas förstås att träffa några av er på Pelagos,eller nån annan ställe på Karpathos..
mvh,
Mikke
Så kul att du är på gång till vårt kära Karpathos igen Mikke!
Önskar dig en riktigt fin tur och ser fram emot lite rapporter.
Masse
Så kul att du är på gång till vårt kära Karpathos igen Mikke!
Önskar dig en riktigt fin tur och ser fram emot lite rapporter.
Masse
Detsamma tycker jag!
Birgitta
Fältjäntan
2022-03-16, 17:14
Ska bli intressant att följa din vistelse på Karpathos, en ö som vi besökte för några år sedan och som vi trivdes alldeles utmärkt på.
Kerstin
Det blir nog inte så många och träffa på Pelagos, för Xronis öppnar väl inte innan en bit in i Maj :-) Fast bra att du gör fint där innan vi turister kommer :-)
Riitta
En sån befrielse att läsa att du ska åka till ditt älskade Karpathos Mikke!klapp_klap
Preciiis vad som behövdes här på forumet. Nu har man nåt att se fram emot att läsa om. Även Birgitta åker ju snart så det bådar ju gott.
Vi har ju åxå en resa bokad och om vi kan åka så har vi ikväll planerat massor...om vad vi ska ätaflabb_flabflabb_flab...för det är ju det halva resan handlar om!
/ Kajja bye_bye
Fint att du skall till Karpathos igen, Mikke!
/ Anne bye_bye
Ha det gött på fina Karpathos 👍
//majibye_bye
Kalimera
2022-03-20, 13:07
Hälsa paradiset Mikke! bye_bye
nickelena
2022-04-07, 21:53
Hallå där.
Dags för nån lägesrapport snart?
Lenabye_bye
Förlåt, men med all respekt för personlig integritet. Jag, och jag gissar många andra med mig här på Kalimera, undrar så klart vad som har hänt med vår gode vän Mikke. Det blev bara helt tyst.
Om det är så att det inte känns OK att berätta något så har jag respekt för det.
Men om någon vet, och tror att det är OK med Mikke att berätta, så vill jag gärna veta. Vad har hänt vår gode vän?
Masse
karinafp
2022-08-29, 18:12
Förlåt, men med all respekt för personlig integritet. Jag, och jag gissar många andra med mig här på Kalimera, undrar så klart vad som har hänt med vår gode vän Mikke. Det blev bara helt tyst.
Om det är så att det inte känns OK att berätta något så har jag respekt för det.
Men om någon vet, och tror att det är OK med Mikke att berätta, så vill jag gärna veta. Vad har hänt vår gode vän?
Masse
Det har inte hänt något annat än att han har fullt upp. ;) Han har just dragit upp Hedvig för vintern och ska snart ge sig iväg ner till Karpathos igen. Han rapporterar dagligen på Facebook, men jag ska påminna honom om Kalimera.
Karin
bye_bye
Det har inte hänt något annat än att han har fullt upp. ;) Han har just dragit upp Hedvig för vintern och ska snart ge sig iväg ner till Karpathos igen. Han rapporterar dagligen på Facebook, men jag ska påminna honom om Kalimera.
Karin
bye_bye
Ahhhh så skönt!!
Jag var orolig att det hänt dig något Mikke! Läste i mars att du hade fixat flygbiljett. Sen blev det tvärtyst!!! Har saknat dina trevliga inlägg här! Hoppas att du haft det bra på Karpathos och önskar dig en trevlig resa när det blir dags igen!
Rackarns Facebook!!!!! Jag har visserligen ett konto men tycker så illa om Facebook så jag är aldrig inne där.
Tack Karin! Känns som det blivit glesare med inlägg från dig också Karin. Har du också övergått mera till Fejan?
Masse
som alltid gillar att läsa om Karpathos
Kalimera
2022-08-30, 14:29
Rackarns Facebook!!!!! Jag har visserligen ett konto men tycker så illa om Facebook så jag är aldrig inne där.Jag har FB, men ser inte heller Mikkes inlägg. Så hav tröst. :)
Vi väntar alla med spänning på Mikke! :)
/Netwolf
karinafp
2022-08-30, 21:02
Känns som det blivit glesare med inlägg från dig också Karin. Har du också övergått mera till Fejan?
Inte direkt, jag tittar in här några gånger per dag. Men jag har inte så mycket att skriva om. Det blev ingen resa i sommar, eftersom jag "lyckades" få en hjärtinfarkt i juni, och har ägnat tiden åt att rehabilitera mig. Får se hur det blir nästa sommar ...
Karin
Det var tråkigt att du har haft besvär med hälsan, Karin. Hoppas du kryar på dig och kan sen resa även till Grekland igen. Det har alltid varit intressant att läsa det du skrivit om Karpathos t.ex.
Och Mikke! Kom ihåg att skriva också här på forumet!
/ Anne bye_bye
Karin; ønsker deg alt godt, og håper du får best mulig oppfølging/støtte og
rehabilitering. :)
Kalimera
2022-08-31, 10:03
Det blev ingen resa i sommar, eftersom jag "lyckades" få en hjärtinfarkt i juni, och har ägnat tiden åt att rehabilitera mig.Det var tråkigt att höra! Hoppas att rehaben går framåt!
Tråkigt att höra om infarkten Karin! Hoppas att du återhämtar dig bra och snart kan resa till vårt kära Karpathos igen. Vet av egen erfarenhet att man i vården numera är duktiga på att behandla sådant.
Ser fram emot dina läsvärda inlägg när du känner dig ok igen!
Masse
God bättring önskar jag!
Pia
Det er Mikkes dag idag. 7+4. Gratulerer. Håper du har det bra.
bye_bye
Sönda 26 februari.......
Hej alla !
Som sagt, jag fick mitt FB konto hackat den 25:e december förra året, sen har jag förgäves försökt att få tibax det....Men det ser mörkt ut, så jag får välan ta och starta ett nytt konto när det lider...
Jag mår bra, har undvikit att bli smittad av Covid, och haver fått fem injektioner, p.g.a. min alltmer höga ålder, haha....Fortsätter dock att jogga varannan dag runt Lambergstjärnet, men tar ingen tid och stannar förstås när jag träffar nån bekant,det gäller att vara rädd om det oplanerade mötet, som har tyvärr blivit att mer sällsynta...
Ska odla tobak i trägårn denna sommar, och göra mitt eget snus. Det ska bli intressant...
Har förstås börjat kika efter biljetter till Grekland, men det är MKT dyrare, ser det ut som. Dock kan jag tänka mej att åka tåg Karlstad-Köpenhamn och flyga därifrån, eller rent av från Hamburg? Jag är för dum för att bekymra mej, så jag hittar säkert nåt sätt att ta mej ner....Kanske Interrail till Ancona eller Brindisi och sen över till Patra?? Jag har förstås reguljär kontakt me Chronis Panaretos, och har beställt och fått filtsulor till ALLA stolarna på Pelagos....Det ska målas en del, och antagligen får vi byta ut dörr-ramen till killarnas toalett, etc, mm..... Jag försöker nog att ta mej ner i mitten av april, för Pelagos brukar ju öppna i början av maj. Är det nån mer än jag som ska neråt Karpathos i vår?? Marit och Marko kommer i höst, för det vet jag, då min telefon fickringde dom, haha.....
Här hemma på Lamberget står snödropparna ganska höga, och haren som håller till på gaveln mot skogen, har fått äpplen idag.
Han, eller hon, har ju s.a.s flyttat in på baksidan, där nästan ingen är, förutom jag....Jag byggde om min garagebänk till harhotell, men där ville han/hon inte gå in, utan satt under pisktällningen och glodde på bänkhotellet. Då passade jag på när haren var i skogen, att fälla ner den där plattan, och lade på lite plattor av diverse material, samt att jag la på en syntetmatta, som säkrades mot marken av ett tjockt plattjärn. Nästa sida bidde en bord på högkant, så nu sitter haren under tak och vindskyddad, plus att jag kastar ett par äpplen var och varannan dag. Den flyttar sej inte numera, kanske känns jag igen??
Bara två dar till mars......
Hare bra å vi ses (kanske?) på Karpathos/Rhodos
Mikke
ps. Zoriana, som fordom hade ett place på Karp, ska nu öppna Hammam i Gamla Stan på Rhodos...d.s
Härligt att höra från dig, Mikke! Och att du är på gång som vanligt, visst kommer du att ta dig till Karpathos på ett sätt eller annat. Och tobaksodling.... och harhotell. :) Här hos mig är harjakten på gång och grannens hund springer omkring och letar efter hararna.
/ Anne bye_bye
Kul att höra, Mikke. Jag hade gärna sammanstrålat på fantastiska Karpathos, men just nu känns en Greklandsresa långt borta... :(
/Netwolf
Som sagt, jag fick mitt FB konto hackat den 25:e december förra året, sen har jag förgäves försökt att få tibax det....Men det ser mörkt ut, så jag får välan ta och starta ett nytt konto när det lider...
Men Mikke!
Sluta nu att krångla till det! Skicka ett tackkort till hackar´n, bry dig inte om att få tillbaka eländet, starta inget nytt, utan ..... ja den enda riktigt braaiga lösningen är ju att strunta i FB och hålla sig här i Kalimeraforumet! :D
Nej, skojar bara! Fattar att vi är olika och tycker olika. Men en sak som jag vet att vi är många här på forumet som tycker lika om, så är det att se dig här i forumet igen! Härligt!
Hoppas att det löser sig på det sätt som du önskar på FB. Men framför allt så önskar jag dig en snar resa ner igen till vårt kära Karpathos. För mig ligger det f n en bit bort, men jag skulle vara jätteglad om du låter oss hänga på med några rader här i forumet från din tur när det bär iväg framöver.
Trevlig resa!
Masse
Hej Mikke!
Vad kul att höra att du är på G till "Karp" igen!
Håller med Masse..nu kanske vi får höra mer från dig härklapp_klap Härligt pyssel på mysiga Pelegos väntar och kanske ett tandläkarbesök?..vilket är det värsta jag vet efter flygresor!!
Hoppas alla här som reser framöver skriver lite rapporter.
/ Kajja...som absolut kommer att dela med sig i majbye_bye
Freda 3:e mars......
Hej alla !! Kul att höra av er !!
Just nu så spanar jag på biljett, men min gamla Skoda Pickup 98 krånglar med startnyckeln, så jag har bogserlinan med....Inte för att det hjälper, för tillsammans med startcylindern är det rattlås....
Var på Lidl, och fick inte igång bilen på de första försöken, men jag hade en spraytub med silikonolja, så det gick till slut.....
Har ännu inte köpt biljett, men det lutar åt Eurowings, som flyger ArlandaDusseldorf-Rhodos och landar vid femtiden, för ca 2000 pix.....
Hoppas att komma iväg i mitten av april, så kan killarna på bilverkstan få fyra-fem veckor på att byta ut ratt-och tändningslåset på Skodan haha....
Ha det bra alla och vi hörs !!
Michailis Vendelakis....;-D
Hej hopp !!
Vanligtvis kikar jag på Skyscanner, men denna gången kikade jag in på Apollo, och döm min förvåning, där hittade jag en ovanligt billig biljett, så totalt med 20 kg incheckad väska, samt handbagage, plus 25 pix till Röda Korset, så slutade priset på 948 pix, enkelbiljett den nionde april kl 07.00 och landar vid tolvtiden på Rhodos.....
Det var ju ovanligt billigt, för innan låg priserna på runt 2-3 tusen,samt de flesta med en eller två mellanlandningar, där man ofta dessutom måste checka ut och in för varje start.....
Så jag är ohemult nöjd, även om jag får rappa på med gräsklippare, båt, etc.....
Har också bokat rum på Mango utan problem, och tar väl färjan den tolfte. Jag har också bokat rum på lilla hotellet Mertonas, där jag bodde första gången jag kom till öa, 99 tror jag det var....Det ligger nära centralkorset, där taxi och tvenne giroställen finns....Hotellet har sjutton rum, och en go snubbe, Costas, från fastlandet, som jobbar på elfabriken, har köpt in sej i hotellet, och grejat och renoverat så det står härliga till.
Sist jag var där, bodde han i rummet brevid mej, så en och annan gång kunde jag ge honom mat, för han jobbade nog hela dan plus en hel del längre.....
Jag kallar honom technical director numera, då änkan Sevasti är rätt gammal, och sonen som s.a.s äger hotellet, bor i USA, och har väl annat att tänka på. Så Costas sköter det mesta,och tur är väl det. Hanses fruga kommer till våren/sommarn, så det ska bli kul att träffa henne också. Jag hoppas väl att kunna hjälpa honom med dittan och duttan, då jag bor där, sen ska jag förstås jobba med Chroni på musiktavernan Pelagos, med stolrenoveringar, målning och så ska vi byta ut några dörrkarmar, så det är bra att jag kommer ner relativt tidigt, för Pelagos brukar öppna första veckan i maj.....
Så nu vet ni ungefär vad jag kommer att göra därnere, och så ska jag till tandkirurgen Spanos för tandkoll.Till honom går jag varje gång, och han är superduktig. Gaddarna på gubben är väl sisdådär, så det är bra att få ett proffs på tänder två ggr per år....Antagligen betalar det lätt resorna, om man skulle gå till tandläkare i Sverige...Så det finns flera bra tandläkare på Karpathos, så varför inte gå till nån av dom för en koll??
Mvh,
Mikke
Så fint att du nu har biljett, Mikke! Snart är du på väg. Hoppas du sen ibland har lite tid att skriva om vad du sysslar med där.
Trevlig resa!
/ Anne bye_bye
Härligt att höra, Mikke! Ska bli kul att höra om dina eskapader :)
/Netwolf
Tack för skrivan Mikke! Alltid lika kul att läsa dina rader.
Som vanligt låter det som att du har ett fullmatat jobbprogram där nere. Och det är ju jättebra, för jag har förstått att det är då som du mår som allra bäst.
Härligt!
Blir glad om du bjuder på några rader här i forumet då och då under resan, när du hinner mellan jobben!
Ha en riktigt härlig resa!
Masse
Hej hopp!!
Fredag 24 mars....
Jag ska försöka dra iväg några rader lite oftare när jag är i Grekland, för nu har jag köfft en mobil med större skärm.....
Har också fixat boende på lilla hotellet Mertonas på Karpathos, och på Rhodos blir det Mango i gamla stan. För er som är ngt bevandrade därstädes,så finns det en liten fin taverna som heter Hammam.
Denna sommar ska ukrainska Zoriana driva för andra gången. Den är inte stor, men pluttig.Zoriana drev ett fint ställe vid stranden på Karpathos i flera år, och där satt engelsmannen Jonathan och jag på eftermiddagarna och läste böcker.....
Bredvig Mango ligger också ett ganska stort ställe som heter Walk Inn. Där spelas det ibland levande musik och dessutom har dom några välfyllda bokhyllor.....
Vi kanske ses redan på Rhodos?? Jag landar 9:e april och blir ju kvar några dar, och förhoppningsvis blir det båtfärd med Blue Star Pathmos 12.4....
mvh,
Mikke
Så härligt det låter, Mikke :)
karinafp
2023-04-28, 22:29
Mikke skulle gärna rapportera från vårens vistelse, men han har glömt bort sitt password och kan inte logga in på Kalimera. Tyvärr. Kan du hjälpa honom, Janne?
Karin
Såg hans inlägg på Kalimeras FB. Fina bilder på vad han fixat på Pelagos osv. Hoppas det skulle gå att hjälpa till med lösenordet.
/ Anne :)
Torsdag 10 augusti
Hej hopp alla !
Jag har varit lite frånvarande, men får väl skylla på min tilltagande ålder, då jag fyller 75 den 16 september,men då flyger jag från Arlanda till Rhodos med Norwegian på enkelbiljett för ca 1400 SEK.....Så jag gav mej själv en fölsepresent, haha....
Jag har förstås fortfarande kontakt med Chronis Panaretos, den ene brodern som äger och driver Pelagos med sin brorsa Manoli.
Jag var nere i april och vädret var rätt dåligt hela tiden,så jag cyklade (!) varje dag vid tiosnåret ner till Pelagos, där Chroni anslöt....Ja, han var där ibland tidigare, för det renoverades i hanses lägenhet, och det var förstås rätt stökigt...
Så vi målade klart på Pelagos, det tog fyra veckor, varje dag, även på helgen, haha....Ja, inga åttatimmarspass, men fyra-fem timmar blidde det allt. Enligt Chroni så rullar det på bra, och jag har haft nöjet att tipsa några bekanta i Karlstad om Pelagos, som jag hoppas gått/går dit...
Hursomhelst, i vanlig ordning tar jag in på Mango i gamla stan, och tar sen färjan, Blue Star, som går nån gång på morronkvisten på onsdag, så det blir fyra nätter på Mango.Jag har ringt till hotellet Mertonas, där jag bott de senaste åren, och jag får (nog) rum där....Ägarinnan, Sevasti, är ju till åren kommen, något äldre än jag, lät pigg och glad i telefon, så det årner sej sikkert mä dä.....Lite kul att inte allting är klappat och klart, det blir lixxom lite mer spännande när man inte riktigt vet var och hur......;-D
Jag är rätt ok, och joggar varannan dag runt Lambergstjärnet, men stannar förstås om jag "springer på" nån bekant, så ofta tar det den tid det tar....Jobbar en del, klipper gräs på tre fastigheter, och hjälper två bekanta som driver två vandrarhem.Där blir det en del jobb med badrum, terass, och allt möjligt som ska lagas/fixas/bytas. Det är ett vitt jobb, så jag skattar för det, men som pensionär är det tydligen mindre skatt....Mina två motorcyklar funkar inte, men träsnipan Hedvig puttrar bra, så det har tills dags dato ca 140 km på böljan....
Hoppas jag ser nån/några av er på Rhodos och/eller Karpathos !!
mvh,
Mikke
Heja Mikke, det är krut i dig!
Hälsa fina Karpathos från oss, med lite tur är vi tillbaka nästa år.....
Catlady, som längtar......
Hej Mikke! Du påminner om min make, minus joggingenflabb_flabflabb_flab Aldrig tomhänt..tror skruvdragaren är hans förlängda arm. Alltid på G att hjälpa grannar o vänner med cyklar, el, uteplatser och gud o hans svärfar.
Att vi själva har hus o stuga gör att blåstället är det vanligaste plagget jag ser honom i när jag inte själv får agera påkläderska.
Härligt att höra att du bokat Karpathos. Är de holländska paret fortfarande på Pelagos och dansar? Vad duktiga de var!!!
/ Kajja bye_bye
Till Kaja :-)
Det Holländska paret brukar komma till ön i slutet av August och stannar till i början av Juni, så jag hoppas att det blir så nu i höst också :-) Dom är 80+ och still going strong :-)
Till Mikke
Då hinner jag åka därifrån en vecka innan du kommer, men du får ha det så bra på ön :-)
Riitta
Tack för svar Riita!
Har en gammal film sparad på dem när de dansade.
Vi språkades vid och fick ett litet visitkort med bild. Kan ha varit runt 2015/16 första dagarna i juni. Pelagos är ett fantastiskt litet ställe!
/ Kajja bye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.