handdator

Visa fullständig version : Dricks till städerskan?


BrittM
2006-05-13, 17:53
Jag är alltid lika osäker på hur mycket man ska ge i dricks åt städerskan, om man ska lämna det på rummet eller ge det i handen, när man ska ge det osv. Jag vill inte verka snål men det känns också fånigt att ge överdrivet mycket. Vad ger ni för en vecka med städning varje dag som ni är nöjda med?

Hälsningar från Britt

yeasou
2006-05-13, 18:29
Eftersom jag/vi har haft samma städerska i 10 år på vårt hotell "Artemis" i Kamari så känner jag/vi lite extra för henne. Hon får en 20 Euro sedel när jag/vi lämnar för hemresan. Men vi får också första klassens service av henne. Brukar lämna cirka 5 Euro på andra ställen jag/vi har besökt efter en veckas boende!
MVH
Yeasou_B-anana

inkfish
2006-05-13, 22:22
Jag brukar lägga dricks på rummet när jag lämnar. 5 euro per vecka kanske, minns inte riktigt.

Lotta
2006-05-13, 22:35
Vi har de senaste åren gjort så att vi lägger 1 euro på huvudkudden varje dag som det är städning. Rummet har då alltid varit i topskick när vi kommit tillbaka. Mina barn har en förmåga att slänga sina saker och framförallt kläder överallt och de ligger alltid snyggt uppradade på deras sängar.

nilam
2006-05-13, 23:27
Har testat om det blir någon "annorlunda" städning vid dricks i början respektive slutet på vistelsen...upplever inte att det är så i grekland! Brukar numera i grrkland lägga diverse mynt man har kvar på hotellrummet..kanske brukar bli mellan 5-10 euro. Annat är det när vi är i Turkiet...lämnar man lite första dagen har man ett verkligt välstädad och diskad lägenhet sen...handdukarna i rosetter, ihopvikta kläder mm.:) Då är det värt lite mer tycker jag.

Malin

ricky
2006-05-13, 23:48
Lägg gärna en peng till städerskan. Då slipper ni få toaletten
skurad med er tandborste:cool:

myssa
2006-05-14, 10:53
jag brukar alltid ge städerskan 5-10€/vecka och direkt i handen till henne.
men om det är ägarinnan som städar ger jag inget för det känns inte bra hon skulle inte vilja att jag ger henne pengar.hon tycker att jag betalar ju för mitt rum.
men det är kul då man kommer in från stranden och ens sidenrock ligger fint på sängen med en ros på.
:) och en påse druvor på handtaget.
jag är också tyvärr bortskämd med att dom fyllt kylen med ägg och apelsiner och ofta en flaska vin på bordet.
en gång hade litza bakat en stor tårta till oss, då flickorna var med det upskattades mycket.
ååååååå vad jag längtar efter dom nu.
myssa...........25 dagar kvar......

BrittM
2006-05-14, 11:25
Tack för era svar! Jag ser att 10 € inte är för lite i alla fall!

Myssa - var brukar du hålla till, det verkar vara väldigt generöst där! :)
Nåt sånt har vi inte varit med om, fast i Sharm el Sheijk upplevde vi de mest konstfulla arrangemang man kan göra av badhandukar! Bland annat en fantastisk svan och finalen var en krokodil!

Mvh Britt

Masouraki
2006-05-14, 11:41
i Sharm el Sheijk upplevde vi de mest konstfulla arrangemang man kan göra av badhandukar! Bland annat en fantastisk svan och finalen var en krokodil!

Mvh Britt
Det där har jag också upplevt fast i Hurghada.Man blir ju lite tagen när man kommer in i rummet;) var tvungen att ta kort direktflabb_flab

ENIAC
2006-05-14, 17:26
Jag brukar lägga en euro om dagen, oftast mer. Man vill ju inte snåla ihjäl sig heller... Tyvärr är man gärna lite lättvindig med euron, för valörerna tycks ju så små, men i slutändan brukar det bli en hel del ändå.Nåt sånt har vi inte varit med om, fast i Sharm el Sheijk upplevde vi de mest konstfulla arrangemang man kan göra av badhandukar! Bland annat en fantastisk svan och finalen var en krokodil!

Mvh Britt

Sambon och jag var i Sharm el Sheik i februari och var rätt generösa med dricksen. Vi fann också diverse konstverk i form av hajar och annat. Denna däremot tyckte jag var ganska bisarr... den för tankarna till voodoo-dockor :eek:
http://i72.photobucket.com/albums/i193/veronicaholter/Egypten012.jpg

myssa
2006-05-14, 17:50
britt M
jag åker alltid numer till platanias/kreta hyr en lägenhet hos en familj som jag också blivit mycket god vän med,därav denna special service.
vi har alltid några grillkvällar där under apelsinträden och jag kan försäkra er om att mamas fyllda zucciniblommor är mycket goda,och hennes dolmadakia mmmmm.... jag har kvar 1 1/5 liter av deras eget producerade vin som jag tänker ta med till kalimeraträffen hos elisabet. på gott och ont ;)
myssa...........

Elisabet
2006-05-14, 17:52
på gott och ont ;)Kan inte tänka mig annat än att det blir GOTT flabb_flab

ragnhild
2006-05-14, 17:57
20 EU pr uke synes jeg er passende tips avhengig om man er fornøyd med måten rom/leilighet har blitt stelt på.
Og de aller fleste har skjønt at med en ekstra innsats så blir det bra tips.
Noen setter igjen blomster, frukt, kaker osv. Men det viktigste er jo renholdet og håndklær.

Alexandra
2006-05-14, 19:39
Vi brukar ge lite "små pengar", (vilket ju kan bli en del hahaha)runt 10 E, sen frågar vi även om de vill ha en del grejer som t ex luftmadrasser som vi inte tar med oss hem eller till nästa ö. Brukar vara uppskattat av barnen om det finns några.

Pocketböcker tycker vissa om att få, inte till sig själva men till samlingen i bokhyllan som andra gäster får stor glädje av...flabb_flab

/Alexandra