handdator

Visa fullständig version : Grekland på Cosmonova


Kalimera
2006-05-13, 16:01
Igår hade en film om Grekland premiär på Cosmonova i Stockholm. Filmen heter Grekland - Antikens hemligheter. Jag har inte sett filmen ännu, men trailern bådar gott! klapp_klap Läs om filmen här... (http://www.cosmonova.se/utstallningarcosmonova/cosmonova/filmerprogramtabla/greklandantikenshemligheter.4.6409b1b7109b4fb7d2180001859.html)

Titti
2006-05-13, 18:44
Ha, jag var först! Det skrev jag här redan den 22/4.

;) Titti.

Kalimera
2006-05-18, 15:10
Ha, jag var först! Det skrev jag här redan den 22/4.

;) Titti.Det såg jag inte. :o :) Är det någon som sett filmen och kan komma med en recension?

Hasse
2006-05-18, 16:22
Jag såg reklamen en tidig morgon i tunnelbanan och spärrade verkligen upp de grusiga ögonen !

Kan vara något att besöka för oss som inte bor i men nära Stockholm.



Hasse :cool:

Frappe
2006-05-18, 22:48
Ska gå på söndag flabb_flab så en recension kommer efter det bye_bye

Camilla

Frappe
2006-05-21, 19:56
Helt klart sevärt, börjar väldigt storslaget och som man sitter där på Cosmonova känns det som om man flyger över havet och in över Santorini kryssar mellan klippor och berg. Filmen är väldigt pedagogiskt gjord måste jag säga och lättförstålig! Mina 3 barn i ålder 13-16 år tycket den var suverän inte minst när man "flög" in över Athen och de kännde igen sig :) :)
I stort sett handlar filmen om en grekisk arkeolog som berättar om vulkan utbrottet på Santorini och upptäckter man gjort där bla om bronsåldern i Grekland, samt Greklands bidrag till "mänskligheten" bla demokratin etc.
Känns lite grand i bland som en reklam film för Grekland MEN är solklart sevärd!
Ett pluss är att man efter filmen tar sig tid och ser alla utställningar om bla människan, djur i naturen, fåglar mm som dessutom är gratis...._B-anana
Spelas även väldigt bra musik där bla Mario Frangoulis sjunger Ang_elx

Camilla

xenos
2006-05-22, 06:36
Spelas även väldigt bra musik där bla Mario Frangoulis sjunger Ang_elx

Jag var också där och kan bara instämma i applåderna. Det kändes som en kvart hade gått när filmen tog slut. Visst, reklam för Grekland, med en reklam de förtjänar! Där fanns ockås kritik; Athens hybris på 400-talet...

Vet du vem mer som sjöng än Mario Frangoulis, (har aldrig hört talas om honom förr). Skulle vilja veta vilka alla artister är. Vet du?

Lefteris

Kalimera
2006-05-22, 13:31
Tack för recensioner!

Låter som något man inte bör missa. Speciellt inte för en Santorinidåre som jag. ;)

Frappe
2006-05-22, 14:09
Vet du vem mer som sjöng än Mario Frangoulis, (har aldrig hört talas om honom förr). Skulle vilja veta vilka alla artister är. Vet du?

Hon som sjöng bla på slutet är ialla fall Eleni Tsaligopoulou!

Camilla

Kjell50
2006-06-24, 10:53
Har varit och sett filmen och den var helt klart sevärd! Skall gå dit och se den en gång till! Kjell50

Marianne
2006-06-24, 16:37
För er som bor lite längre söderut är det kanske närmre att se filmen i Planetariet (Tycho Brahes Planetarium), Gammel Kongevej 10 i Köpenhamn. På hemsidan står vilka tider filmen visas och hur länge (ca ett par ggr pr dag). Har just set trailern och den lockar verkligen, att sedan Mario Frangoulis också lär sjunga, är ju ett extra stort pluss!