Logga in

Visa fullständig version : Rökning och grekland

Netwolf
2020-01-03, 12:10
Läste att runt 37 % av grekerna röker, vilket ändå är en nedgång , med ett par procent på bara några år. Dock. De ligger i topp i EU, men den siffran.
För mig känns rökning, så otroligt udda numera. Jag slutade själv för nästan tjugo år sen och jag tror att jag numera bara känner en i min bekantskapskrets som röker (en släkting, så bekantskapen kan ej sägas upp ;)).

Hur många är det i Sverige? Runt 13 % hörde jag en siffra. Fast det är ju klart. I Sverige snusar vi också, så nyttjandet av nikotin, ligger nog högre iaf.

Hur många här röker resp snusar? Jag gör ingetdera längre. Inte ens på fest :)

/Netwolf

UllaC
2020-01-03, 12:36
Slutade för 21 år sedan. Det bästa jag har gjort i hela mitt liv :)
Ulla

Spizeman
2020-01-03, 14:05
Jag tillhör numera gruppen snusare, slutade att röka för 5 år sedan, och då räckte först "vinsten" till en mc som vi tog till Grekland, och i höstas blev det en liten cab för pengarna, också den bor i Grekland.

Masse
2020-01-03, 14:08
Slutade för 21 år sedan. Det bästa jag har gjort i hela mitt liv :)
Ulla

Exakt samma för mig! Det är nu i dagarna 21 år sedan jag fimpade för gott, och det är en åtgärd som jag är mycket nöjd med. Har sedan dess tyckt att det luktar skunk och har inte saknat det. :)

...... och att snusa har jag aldrig övervägt.

Masse

Kalimera
2020-01-03, 14:14
Slutade röka för 25 år sedan, men snusar, och har gjort så länge jag kan minnas.

Kajja
2020-01-03, 16:00
Jag har en känsla av att de som kommer att skriva i tråden är dom som har lyckats sluta röka/snusa eller aldrig har gjort det.
Fast jag kan slänga första stenen:rolleyes:
Är ingen storblossare och tävlar med mig själv just nu genom att räkna antal och minska på otyget.
Lider av lite "rökskam"🙈💨
/ Kajja bye_bye

nickelena
2020-01-03, 18:37
Å vårt nyårslöfte är: att röka cigarr när vi dricker Whisky...(utomhussäsongen)!:D

Nicke å Lenaflabb_flabbye_bye

Catlady
2020-01-03, 19:11
Kajja, här kommer en "sten" till! Är 64 och har rökt sedan 18-års åldern, skam tillsägandes! Har försökt sluta ett "antal" gånger men icke! Nu tycker jag faktistiskt att det tillhör livets njutningar.. Nå, så länge inte andra besväras av mina utandningar.... Men alla har vi väl våra akilleshälar och det är min! Det finns i alla fall ett land där folk inte tittar snett på en (om de inte är turister förstårs) GREKLAND!!

Kajja
2020-01-03, 19:54
Å vårt nyårslöfte är: att röka cigarr när vi dricker Whisky...(utomhussäsongen)!:D

Nicke å Lenaflabb_flabbye_bye

Precis som min make..hahaflabb_flabflabb_flab
Han röker inte men till en Whisky puffar han gärna på en cigarr ibland..typ vart tredje år...detta gäller cigarren inte Whiskyn:D:D
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2020-01-03, 22:25
Ja, puffa på ni. Jag är inte guds bästa barn jag heller! :rolleyes:

/Netwolf

Kalimera
2020-01-04, 11:09
Hur många är det i Sverige? Runt 13 % hörde jag en siffra.Enligt Folkhälsomyndigheten (https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/levnadsvanor/tobaksrokning-daglig/)rökte 7% av svenskarna 2018.

Charleston
2020-01-04, 13:06
Jag röker alltid i Grekland, aldrig annars. Snusar överallt.

Kalimera
2020-01-06, 14:36
Jag röker alltid i Grekland, aldrig annars. .Är det inte svårt att sluta när du kommer hem igen?

Charleston
2020-01-06, 16:34
Nej, snarare tvärtom. Tre veckors blossande därnere är fullt tillräckligt. Asså har man ju snuset. Utan det skulle det förstås vara mycket svårare att tackla nikotinbehovet.

Spizeman
2020-01-06, 16:45
Nej, snarare tvärtom. Tre veckors blossande därnere är fullt tillräckligt. Asså har man ju snuset. Utan det skulle det förstås vara mycket svårare att tackla nikotinbehovet.

Jag rökte pipa o cigariller i många år bara i Grekland, och kastade allt på flygplatsen, men en gång sparade jag. Därefter rökte jag i 6 år varje dag i Sverige.
Men sedan beslutade jag mig i Grekland att sluta för gott. Åkte ner till stranden för avsked av tobak, rökte en cigariller o drack en Ozou och reste hem och köpte en motorcykel istället.

Kalimera
2020-01-07, 10:06
Nej, snarare tvärtom. Tre veckors blossande därnere är fullt tillräckligt. Asså har man ju snuset. Utan det skulle det förstås vara mycket svårare att tackla nikotinbehovet.Jag hade också en sådan period när jag bara rökte i Grekland, och räddningen var snuset även för mig. Rökte alltid Karelia, som jag tyckte var coolt att röka. :)

Kalimera
2020-01-07, 10:06
Åkte ner till stranden för avsked av tobak, rökte en cigariller o drack en Ozou och reste hem och köpte en motorcykel istället.klapp_klap

Charleston
2020-01-07, 10:52
Jag hade också en sådan period när jag bara rökte i Grekland, och räddningen var snuset även för mig. Rökte alltid Karelia, som jag tyckte var coolt att röka. :)
Jag rullar (Drum). DET är väl coolt! ;)

karinafp
2020-01-08, 11:54
Jag slutade röka för runt 35 år sedan. Hade fått en envis hosta och insåg att jag nog borde sluta. Använde fegmetoden och tog det riktigt långsamt. Från ett paket om dagen minskade jag med en cigarett per dag och vecka, så efter ett stort antal veckor satt jag där med min enda cigarett och tyckte att det egentligen kändes ganska larvigt, så jag slutade helt några dagar i förväg. ;)

Men än idag, om jag går förbi någon som nyss har tänt en cigarett kan jag dra ett djupt andetag och känna: "Å, vad gott det skulle vara!". Det suget försvinner nog aldrig. :(

Karin

Louisa
2020-01-08, 12:44
Vill inte vara den som breakar den dåliga nyheten för alla rökare, men nu har nyss den nya lagen genomförts här där det är förbjudet att röka inomhus på alla offentliga ställen. Det innefattar restauranger, cafeer, nattklubbar, även lekparker utomhus mm. Denna lag följs nästan till 100 procent nu när detta följdes upp och undersöktes av myndigheterna. När jag själv varit ute sista veckan i Aten på olika ställen så såg jag att alla gick ut när de skulle röka! Inte en enda rökte inomhus. Det är rejält kallt här nu, bara några plusgrader, men alla gick ut! Fick såna Sverigevibbar haha. Askfaten var borttagna. De flesta tycker det är helt underbart att äntligen få andas in frisk luft (så frisk som den kan vara i Aten vill säga...). Grekers opinion har verkligen ändrats angående detta de senaste åren. Folk har blivit mycket mer informerade om konsekvenserna av passiv rökning och fler och fler besväras och tycker det är jobbigt med rökiga lokaler. Det är därför lagen denna gången verkligen fungerar och som folk har börjat följa den, de är mer välvilliga än vad de var för några år sedan när en liknande lag infördes (då struntade både ägare och rökare i den). Så tyvärr för rökare så är det inte längre fritt fram ens i Grekland att röka längre och det är ju bra att veta annars kan man få betala böter (tror det är på 100 euro). Tänker att det kommer bli många jobbiga tvister med turister i sommar som är vana att röka i Grekland och kanske oväntat får böter...

Jag som hatar rökning tycker detta är underbart och trodde aldrig att det skulle kunna vara så här i Grekland. Men har blivit positivt överraskad. Det finns hopp! Enda undantaget jag hört är nattklubbarna, som de första timmarna är duktiga men som tydligen när klockan slagit två ropar ut genom högtalarna att "Nu är det fritt fram att röka!". Detta har dock blivit känt och jag läste faktiskt en grekisk artikel om det igår att myndigheterna har på agendan att sätta stopp för detta med feta böter...

Kajja
2020-01-08, 13:15
Så bra Louisa!
Jag är en sån där som bara tar ett bloss utomhus. Aldrig inne!! Om det så är över 20 minusgrader..⛄
Tycker inte om rökiga lokaler trots mitt lilla "missbruk" så är bara positiv till den nya lagen.
Ska bli intressant att se om den efterföljs på öarna.
/ Kajja bye_bye

Charleston
2020-01-08, 13:45
Självklart röker man inte inomhus, inte ens när man är i Grekland!

Masse
2020-01-08, 21:58
Men än idag, om jag går förbi någon som nyss har tänt en cigarett kan jag dra ett djupt andetag och känna: "Å, vad gott det skulle vara!". Det suget försvinner nog aldrig. :(

Karin

Tänk så olika vi är Karin! Men det är ju det som är tjusningen. Att vi kan tycka olika och byta tankar om det.

Själv känner jag 21 år efter att jag slutat med eländet när jag går förbi någon som röker att jag försöker att hålla andan (istället för att ta ett djupt andetag!:)) och tänker .... "Tvi vale så illa det luktar! Skönt att jag slutat!" Och den känslan fick jag ganska snabbt efter att jag slutat. Lite konstigt tycker jag själv. Men skönt!

De flesta tycker det är helt underbart att äntligen få andas in frisk luft (så frisk som den kan vara i Aten vill säga...). Grekers opinion har verkligen ändrats angående detta de senaste åren.

.....................................
.....................................

Jag som hatar rökning tycker detta är underbart och trodde aldrig att det skulle kunna vara så här i Grekland. Men har blivit positivt överraskad. Det finns hopp!

Jag tycker också väldigt illa om rökning, när den drabbar oss om inte gillar röken. Däremot ska det inte förväxlas med att tycka illa om rökare. Rökare är säkert lika trevliga personer som icke rökare. Rök gärna så mycket ni vill, men ..... på platser där det bara är ni själva som känner rökdoften.

Känns som att vi är på väg mot något väldigt bra i den här frågan vad gäller Grekland. Att kunna sitta på en taverna och äta utan att någon vid bordet intill halar upp rökverk och missar vad det innebär för folk runtomkring.

fb_gilla

Masse

Kajja
2020-01-09, 08:11
Rökare är säkert lika trevliga personer som icke rökare.

Masse

Hahaflabb_flab..absolut Masse!! Det finns även dom som är trevligare :D:D
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-01-09, 09:53
Jag rullar (Drum). DET är väl coolt! ;)Mycket. :D

Kalimera
2020-01-09, 09:55
Folk har blivit mycket mer informerade om konsekvenserna av passiv rökning och fler och fler besväras och tycker det är jobbigt med rökiga lokaler. Det är därför lagen denna gången verkligen fungerar och som folk har börjat följa den, de är mer välvilliga än vad de var för några år sedan när en liknande lag infördes (då struntade både ägare och rökare i den).Det var verkligen goda nyheter! klapp_klap

Förr oss har det främst varit ett problem under lågsäsong då det har varit för kallt för att sitta ute och äta.

Netwolf
2020-01-11, 09:49
Suveränt att få rökfritt även inomhus, även om vi mest sitter ute, då vi mestadels reser sommartid.

OT, men det här med rökning, får mig att tänka på den gamla historien om han som stod och rökte på en fullsatt buss. Det upptäckte busschauffören och han ropade i högtalaren att det var förbjudet och han ombads lämna bussen genom bakdörren.
Nu var det dock så fullsatt ombord, så en gammal dam var tvungen att gå av, för att släppa ut förövaren.
Dessvärre hann chaffisen stänga bakdörren, innan hon hann gå ombord igen, så hon fick skynda sig till framdörren varpå hon avkrävdes på en ny biljett.
Hon svarade förbluffat "Men, jag gick ju bara av för att släppa av en rökare!" :D

/Netwolf

Kajja
2020-01-11, 09:58
flabb_flabklapp_klapflabb_flabklapp_klapflabb_flab
/ Kajja bye_bye